
Another week, another agreement or three, and 
the electoral cavalcade moves on.  From Brussels 
to Geneva, from Mostar to Sarajevo and from Han 
Pijesak to Sokolac, pressure was exerted, deals 
struck, crises averted and the elections saved, yet 
again.  The threats of various Federation-based 
parties to boycott the poll receded.  Only war, 
according to OSCE Chief of Mission Robert 
Frowick, could stop what Hrvatska riječ called the 
"American elections".   

In parts of both the Federation and Republika 
Srpska, however, a veritable guerilla war of 
hooliganism and intimidation continued to be 
waged against the campaigns of opposition 
parties.  Were it not for the exposure provided by 
the domestic and foreign media, these efforts on 
the part of alleged agents or followers of the ruling 
parties to homogenise their respective tribes might 
well have prevailed.  As it is, the disruption of 
meetings, the ignition of Molotov cocktails and the 
ejection of enterprise directors have at least been 
widely reported.  In the Federation, in fact, it would 
seem that the resort to violence has redounded to 
the benefit of the victims. 

The News on RTV B&H 
Much of TV B&H's main "Dnevnik" was taken up 
last week with items about the three presidents' 
meeting in Geneva, Warren Christopher's 
subsequent flying visit to Sarajevo (and the 
reopening of the city's airport to commercial flights 
with which it commenced) and the transformation 
of the Federation that would follow the scheduled 
liquidation of Herceg-Bosna on 31 August.  What 
TV B&H did not feature, however, was Robert 
Frowick's declaration on 16 August that elections 

would take place on 14 September regardless of 
prevailing conditions.  "Dnevnik"'s report on the 
news conference in question mentioned this 
statement only in passing, whereas other domestic 
and foreign media made it their lead. 

Less curious, perhaps, was an omission pointed 
out by Croatian Television as being characteristic 
of the "Bošnjak" media in general: the failure to 
discuss the fact that some 40 republican functions 
or institutions are now set to die along with 
Herceg-Bosna, including the secret service (AID) 
and republican defence ministry.  Although HRT's 
interest in portraying the Geneva talks as another 
triumph for President Tuđman should be taken for 
granted, it seems, in this instance, that the Croats 
had a point. 

Two themes dominated TV B&H's coverage of 
party politics in the Federation: (1) demands for 
the nullification of registrations to vote on the part 
of refugees and DPs who (using the OSCE's so-
called Form 2) have been entered on electoral lists 
in their current places of abode and (2) reactions 
to the increasing number of instances of 
sometimes violent interference with opposition 
parties' campaign activities. 

As for the first, "Dnevnik" noted the protests of the 
Associated List and Party for B&H (13 August), 
the governing SDA (15 August) and the Civil 
Democratic Party (GDS, 16 August) against the 
fact that what had been intended to be an 
exceptional occurrence has become the rule in 
Republika Srpska.  By this means, according to 
the parties, ethnic cleansing was being legitimised 
and the division of B&H cemented.  They might 
also have mentioned that it was highly detrimental 
to the electoral prospects of mainly Bošnjak 
parties. 

 
21 August 1996 number 12 

THE B&H MEDIA WEEK IN REVIEW: 12-18 AUGUST 



 2 

As principal victim of the various "incidents", the 
Associated List took the lead in condemning both 
the disruption of its meetings by partisans of the 
SDA and the generally inadequate response of the 
police.  On 12 August its protest concerned 
Gradačac and Kalesija.  It was supported in the 
same broadcast by a statement from the LBO.  
The response of the Gradačac branch of the SDA 
was to combine denial with slur: alleging that the 
attack was mounted by demobilised soldiers who 
were unable to stomach the fact that people who 
had not fought for Bosnia were now fighting for 
power.  (This reply echoed, of course, that of the 
local SDA following the 15 June assault on Haris 
Silajdžić in Cazin.) 

"Dnevnik" broadcast communiqués from the 
Associated List and the Republican Party on 15 
August which alerted viewers to the fact that 
another Associated List rally had been targeted, 
this time in Srebrenik.  Thanks to prompt police 
intervention, however, the meeting had been 
saved.  On 16 and 17 August the Associated List 
appeared again, now denouncing the seizure of its 
promotional materials by the B&H police on the 
frontier crossing near Bihać.  The explanation 
offered by the police, according to the coalition, 
was that the material's  "contents were against the 
ruling party."   Also on 17 August, "Dnevnik" 
carried the Liberal Party's announcement that a 
meeting it had called in Bugojno had been 
disrupted by a group of "cheerleaders for political 
unitarism"  who had pelted the speaker with 
missiles. 

Although TV B&H can be commended for 
publicising these incidents, it was notable that 
none was reported by the station's own 
correspondents.  Either they do not exist on the 
ground, or else they are not asked to report such 
events.  The viewer, in any case, was left to 
ponder the parties' own self-interested accounts of 
what took place without the corroboration, 
mediation or explanation of professional 
journalists. 

The afternoon "Dnevnik" on Radio B&H continues 
to offer highly variable coverage of the election 
campaign.  On a given day (16 August) it will 
report on three party press conferences, while on 
another (17 August) it will ignore three. 

In a similarly irregular vein, Radio B&H's reporting 
of the Geneva talks and their aftermath was very 
cautious last week; but "Dnevnik" also seemed to 
go out of its way to pick a fight with Croatia on the 

fraught subject of Fikret Abdić.  On 15 August 
"Dnevnik" complained that Abdić had the whole 
Croatian press at his disposal for his election 
propaganda.  Three days later he was alleged "to 
have open access to all Croatian media while, at 
the same time, in Croatia they claim to wish 
Bosnia all the best, including good bilateral 
relations."   

Like TV B&H, Radio B&H carried reports on 
opposition party press conferences at which the 
disruption of their rallies was condemned.  But 
also like the viewer of TV B&H, the listener to 
Radio B&H was left to wonder why the station had 
no reports from its own correspondents. However, 
a particularly scathing sound bite from the 
Associated List press conference on 12 August 
was broadcast.  This was the assessment of Ivo 
Komšić: "From what I saw in Kalesija and 
Gradačac, members of the SDA who wrote about 
how they will create a Muslim state are both 
striving for and attaining it."  

"Dnevnik" at 15.00 has also taken to reporting with 
approbation such rare instances of cross-entity 
communication as come its way.  Thus, on 12 
August, it noted after a meeting of Serb and 
Bošnjak leaders in Doboj that local Serbs were 
ready for tolerant relations with their displaced 
former neighbours.  On 14 August  "Dnevnik" 
provided a positive report on the meeting in 
Sarajevo of journalists from both entities and, 
without comment, carried the statement by "the 
current president of the Serb entity" Biljana Plavšić 
to the effect that "the leadership of the Serb entity 
intends during the elections to guarantee free 
movement and security under their control to 
Bošnjaks and Croats."  

Radio SDA 
The SDA is tightening its grip on Bihać. It seems 
to have accomplished an almost complete 
identification of party, state, army and Islam in 
northwest Bosnia. One should add media, too.  

Radio Bihać, the only media outlet of any 
importance in the region, has become little more 
than the SDA's propaganda machine. Last week 
the station's "Daily Chronicle" broadcast only news 
about the SDA. It completely ignored the 
opposition. Even the twice-weekly listener contact 
programme, which two weeks ago featured an 
appearance by the opposition Party for B&H, 



 3 

never came on. The first time, the station blamed 
"technical problems".  Three days later it 
announced it was canceling the broadcast 
because only the Party for B&H and the HDZ had 
responded to its invitation. The Party for B&H 
evidently was not going to get two chances. 

The authorities in Bihać show little tolerance for 
open debate. Two weeks ago a canton official 
warned on Radio Bihać that political parties were 
"using unconfirmed information and rumors to 
frighten the people."  This was a "criminal act" that 
"disrupts security". Last week the police made 
good on this threat. In Cazin, they arrested the 
head of the opposition Bošnjak Party of Rights. 
They also confiscated campaign materials of the 
Associated List. 

Radio Bihać mentioned none of this. The station 
reported only good news about the SDA, usually 
aimed at showing the unanimity of support for the 
party. The 18  August "Daily Chronicle" was 
typical. It covered a rally in the village of Bužim 
that featured speeches by municipal officials, a 
Muslim cleric and a local Army commander. The 
speakers told some "stretchers".  Bužim is a 
municipality that was formed during the war and 
thus will not have its own list in the elections. But 
facts do not deter Radio Bihać, which is willing to 
broadcast whatever falls from the lips of the SDA.  
An SDA candidate who was presented as leader 
of the "Bužim list" stated that "the municipality of 
Bužim is the only municipality in Bosnia in which 
no party has registered except the SDA." 

The closest the SDA came to speaking about 
unsavoury activities was a reference at the same 
event to the June attack on Haris Silajdžić in 
Cazin.  Last month, OSCE blamed both the local 
police and the SDA for the beating. Ever since 
then the authorities have been busy revising the 
verdict.  In Bužim, Mirsad Veladžić, governor of 
the Unsko-Sanski Canton, used an old trick and 
tried to reverse blame. "I beg you... don't stop 
those who think differently from gathering and 
saying what they think," he told SDA supporters. 
"It's to their advantage to be stopped. They 
organized it, and paid for it. Don't help them, 
please."  One wonders how much Silajdžić paid to 
have himself smacked on the head. 

Another official tried to justify SDA suppression of 
the opposition, as well as its control of Radio 
Bihać. "If the situation were normal, we would 
have Croatian TV here today, and if we had a 
certain other Bošnjak (i.e., Fikret Abdić) we would 

have dozens of TV stations here, and we know 
they would be making propaganda of their 
interests," said Šemso Tanković, head of the SDA 
in Croatia. "And so we are not going to give 
opportunities to any other Bosnian politician who 
will not be conscious of his duty to Bosnia, Islam 
and Bošnjaks." 

The SDA has cast a chill over democracy in the 
Bihać area, with Radio Bihać its willing 
accomplice. The station leaves nothing to chance.  
The "journalist" Minka Džafić, who regularly covers 
SDA events, never fails to introduce them without 
a sentence like this one, heard last week: "Only 
the SDA, led by President Alija Izetbegović, can 
lead Bošnjaks to a happier future." 

If there was any good news last week, it came in a 
16 August report on plans for a cantonal television 
station. Radio Bihać noted that the government 
had spent a great deal of money on the station, 
but was still waiting for it to begin operating. "Now 
they are going to start... not they are not going to 
start," the "Daily Chronicle" reported, with obvious 
impatience.  If Radio Bihać is any indication of 
what kind of television the authorities have in 
mind, one can only hope that the delay lasts a little 
longer.  

The World According to SRT 
The dominant theme on TV Srpska's "Novosti u 8" 
last week was the Serb entity's relations with 
IFOR, and particularly the confrontation at Han 
Pijesak, Ratko Mladić's normal hiding place.  As 
emissaries from NATO, IFOR, the US and OSCE 
made the trip up to Pale throughout the week, 
seeking to defuse the crisis, "Novosti u 8" offered 
on 12 August an ingenious explantion for IFOR's 
declaration of an enhanced state of alert: "In 
searching for new details relating to this situation, 
we have learned that, in fact, the Muslims are to 
blame for the latest turn of events.  Namely, 
because of indications that American forces could 
find themselves the target of attacks by Islamic 
terrorits, IFOR has raised its level of battle 
readiness - according to an unnamed NATO 
representative quoted by AP." 

The resolution of the crisis on 18 August, when 
IFOR troops entered the illegal arms dump near 
Sokolac and, the next day, began to destroy the 
offending weaponry, was marked by a more 
intriguing communiqué, this time from the RS 
Army's General Staff.  As broadcast by "Novosti u 



 4 

8", the army complained both that the armaments 
in question were defensive in nature - and, hence, 
not covered by the disarmament agreement - and 
that Acting President Biljana Plavšić had 
negotiated with NATO and IFOR behind the backs 
of General Staff members. This, according to the 
statement, "represented an attempt to create a 
split between the state leadership and the General 
Staff of the Army of Republika Srpska."  

The verdict of Radio Srpska's 16.00 "Dnevnik" on 
the end of the confrontation with IFOR was 
gloomier still: "All in all, events without a basis and 
a justification can be described as yet another 
instance of blackmail by the world community, the 
only consequence of which will be the appearance 
of undesirable tension before the September 
elections."      

The prevention or healing of splits was also the 
main theme of the week's party political coverage 
on SRT.  Taking a leaf from the SDA's book, the 
SDS and its satellite parties spent considerable 
time publicising calls for a reduction in the number 
of presidential candidates from six to two or, better 
yet, to one.  Milorad Milaković, the candidate of 
the Party of Serb Unity for the RS presidency, 
warned on 14 August that RS could be absorbed 
into B&H if nationalist parties did not take 75 per 
cent of the votes at the polls.  This refrain was 
taken up by Nikola Poplašen of the Serbian 
Radical Party the next day and reached its climax 
on 16 August at an SDS press conference. 

Both "Novosti u 8" and Radio Srpska's "Dnevnik"  
gave prominence to this event, and especially to 
SDS Secretary Borivoj Sendić's warning that "the 
entry of six Serb candidates in the election race 
for the RS presidency could, theoretically, permit 
the victory of a Muslim from the SDA, so that the 
Serb nation on this land would get a vizier." 
Parties with a clear nationalist programme such as 
the Serb Party of Krajina and the Peoples' Party 
must agree with the SDS and the Serbian Radical 
Party to support them at the elections, rallying 
round Biljana Plavšić "so that what was begun can 
be realised."  (This last comment was, however, 
excised from Radio Srpska's report of Sendić's 
remarks.) 

The lesson of Republika Srpska Krajina was, 
according to Sendić, instructive: "lost amid Serb 
disagreements."  As if this were not enough, Radio 
Srpska's "Dnevnik" added that day's demand by 
the Radical Fatherland Front "Nikola Pašić" for 

Serbs to unite lest they find themselves with a 
Muslim head of state. 

Unity with renegades and sometime patriots, 
however, is not to be countenanced, especially 
with the agents of the current regime in Belgrade.  
On 13 August the main newscasts on both radio 
and televsion featured a commentary from Srpski 
glas attacking the Socialist-led League for Peace 
and Progress as Belgrade's "long arm".  SRT's 
listeners and viewers would not have known what 
all the fuss was about unless they had also 
listened to Radio Krajina or watched Serbian 
Television.  These stations cover the Socialists' 
meetings, their increasingly sharp attacks on the 
RS regime and their complaints about its 
treatment of them.  In fact, as far as Belgrade TV 
is concerned, only the League for Peace and 
Progress merits the attention of its cameras. 

Following incidents in Teslić (the forcible removal 
of a company director) and Novi Grad (aka 
Bosnaski Novi, where a Molotov cocktail destroyed 
the car of a Socialist leader), Belgrade aired the 
League's denunciation of "the terrorism and 
violence against those who do not think alike."  

SRT was, as usual, far more forthcoming about 
electoral abuses in the Federation.  It took 
particular pleasure last week in citing on 17 
August (both on radio and television) a New York 
Times article about the climate of intimidation 
prevailing in the Unsko-Sanski canton, where the 
ruling SDA and its secret intelligence service (AID) 
were said to persecute opposition politicians.  
Even the otherwise unexplained fine of $25,000 
imposed by OSCE on the SDS was linked the 
same day on Radio Srpska by party Vice-
President S. Bijelić to SDA abuses: "Even when 
OSCE punished the SDA because of the attack on 
Haris Silajdžić, we knew that that was only 
preparing the ground for penalising the SDS."  

Tricks in Tuzla 
Dirty tricks dominated the election news last week 
in Tuzla. Incidents from 10 August, in  which SDA 
supporters broke up Associated List rallies in 
Gradačac and Kalesija, reverberated through the 
week as both sides fought by press conference 
over who was to blame. Another incident in 
Srebrenik on 14  August continued the theme, as 
did lesser attempts by SDA supporters in the 
Tuzla region to undermine the opposition. 



 5 

The story was a good test of the Tuzla media. But 
still they came up short. The two television 
stations in Tuzla, following old patterns, failed 
again to provide balanced coverage. The cantonal 
station, TV TPK, devoted itself to broadcasting the 
SDA's side of the story. The municipal station, TV 
Tuzla, back on the air after a strike, focused on 
the indignant opposition. Radio Tuzla did 
somewhat better. 

The Associated List exploited its disrupted rallies 
for all they were worth. It complained about them 
at a press conference in Tuzla on 11 August and 
at two later in the week in Sarajevo. TV Tuzla 
covered them well. It also reported on 14  August 
that SDA supporters had tried but failed to stop a 
rally in Srebenik. There was more during the 
week: SDA supporters broke into the office of an 
Associated List official in Tuzla;  the Party for B&H 
complained that SDA supporters had plastered 
SDA posters over its posters and had interfered at 
a rally in Živinice. But TV Tuzla failed to report 
SDA protestations that they were not responsible. 
The station did show an SDA rally in Tuzla on 15 
August, but only in pictures. Rather than let the 
SDA candidates speak for themselves, the 
announcer read from a statement about the rally 
issued by the local SDA press office. It covered 
Associated List rallies more thoroughly on 16, 17 
and 19 August, as well as two press conferences 
of the HDZ during the week.  

For its part, TV TPK focused on the SDA's 
responses to the mischief of the week.  At a 
meeting on 12  August, cantonal officials defended 
themselves at length. "We didn't disrupt any 
political meeting, or organise interference with the 
Associated List, so we don't consider ourselves 
responsible," said  Izmet Hadžić, governor of the 
canton. Hadžić dismissed the events as 
"unsuccessful political performances" and accused 
the Associated List of "attacking themselves".  He 
also denounced the Associated List's most 
prominent candidate, Tuzla Mayor Selim Bešlagić, 
for promoting the "autonomy" of Tuzla during the 
war by forcing local soldiers to wear the city's crest 
and not Bosnia's.    

TV TPK gave the Associated List a chance to 
complain about the SDA on the 14  August 
"Elections '96" programme,  on which 
representatives of both the SDA and the 
Associated List appeared. But the station did not 
mention the abortive attempt that day of SDA 
supporters in Srebrenik to break up yet another 
rally. It was occupied elsewhere, at another 

Associated List rally in the Banovići Cultural 
Centre. There, as in the past, TV TPK used its 
coverage to undermine the event. The camera 
focused on people holding SDA flags, on SDA 
posters stuck to the walls, and on a man who had 
a photograph of Alija Izetbegović sticking out of 
his pocket. 

One surprise was that for the first time in two 
months a news item about Tuzla crept as high as 
second place in the TV TPK evening news. The 
event was a meeting of the city council at which it 
discussed changing the name of October Street to 
the Street of Bosnian Rulers.  Renaming streets is 
one of the SDA's favorite causes.  

Radio Tuzla, although it also favours the SDA, 
again proved itself more open to the opposition 
than TV TPK. Last week the SDA and the 
Associated List each appeared on the radio four 
times.  The Party for B&H appeared three times, 
and the HDZ twice. Unlike TV TPK, Radio Tuzla 
reported on the incident in Srebrenik, including the 
inevitable SDA disclaimer. 

One thing's for certain in Tuzla: the campaigning 
is lively, if not by the rules. That goes for the 
journalism, too. To get the full picture, voters need 
to tune into more than one station. 

The Sarajevo Press 
The three daily newspapers maintained their 
diligent coverage of the election.  Oslobođenje 
continued, too, to feature calls for a boycott: from 
opposition parties, from notable individuals and 
from its own commentators.  The news at mid-
week from Geneva, followed by Warren 
Christopher's visit to Sarajevo, quieted but did not 
still this campaign.  The release on 14 August of 
the International Crisis Group's report calling for 
the postponement of the elections provided the 
paper at the end of the week with an opportunity 
to reiterate its opposition to the poll, albeit now in 
resigned tones: "The closer the elections come, 
the greater are the reasons for pessimism."  

Večernje novine paid close attention to the 
disruption or attempted disruption of opposition 
election meetings in Gradačac, Kalesija, Srebrenik 
and Cazin, condemning such incidents in a 
commentary entitled "Clubbing the Voters" and in 
other articles under headlines such as 
"Condemnation of Terror", "An Attack on Patriots" 
and "Their Fear and Ours".  But Fikret Abdić was 



 6 

also in Večernje novine's sights.  The paper lent 
its support to his indictment for war crimes in 
Bihać and initiated a series of features under the 
title "Tracing the Crimes of Fikret Abdić". 

Dnevni Avaz abandoned its eager pursuit of the 
boycott story after the Geneva conference.  "The 
USA", according to Avaz on 15 August, "demands 
elections without obstruction." The next day a 
large front page headline asked "Who Benefits 
from the Postponement of Elections?"  The 
answer was the small opposition parties who stood 
little or no chance at the polls.  A public opinion 
suvey conducted by the paper seemed to bear this 
out.  Asked whom they prefered for the 
presidency, 65 per cent opted for Alija Izetbegović, 
22 per cent for Haris Silajdžić and 10 per cent for 
Sead Avdić. 

From their different perspectives, both Svijet (15 
August) and Hrvatska riječ (17 August) offered 
skeptical welcomes to the first meeting of the new 
all-Mostar city council and the unanimous election 
of Ivan Prskalo as mayor.  The latter paper also 
professed to expect the worst from the September 
voting in terms of manipulation.  The presence of 
two leading - but non-HDZ - Croat politicians at the 
Associated List rally which was broken up in 
Gradačac moved Hrvatska riječ to comment that 
this was their "reward for obedience". 

Ljiljan (14 August) found a new reason for 
opposing the elections last week.  The prospect of 
Momčilo Krajišnik becoming post-war Bosnia's 
president had been the previous week's bogey.  
Now it had found a new threat in the form of a UN 
document warning that the elections could "wrap 
'the Serb national project' in the cellophane of 
legitimacy" and so hasten B&H's final demise.  On 
the other hand, the weekly also carried an 
interview with Ibrahim Spahić, president of the 
GDS, a party which is voluble in support of the 
elections. 

Confronted again last week with the determination 
of the Americans to have elections in B&H on 14 
September in any circumstances bar war, the 
Sarajevo political and journalistic establishments 
mostly halted their agitation against the elections.  
Since no one dares start fighting, no one will dare 
prevent the voting.  For what it was worth, the 
Mostar settlement also contributed to the 
pacification of anti-electoral excitement. 

Campaign tension shifted to other fronts.  
Incidents at opposition meetings in provincial 
towns proliferated.  The aggrieved parties accused 

the SDA of being responsible, while the ruling 
party denied the charges.  The newspapers seized 
upon the opportunity to inject more life into their 
campaign coverage and the politicans grabbed at 
the chance to denounce violence and defend 
democracy. 

The Republika Srpska Press 
Glas srpski's devotion to the SDS remained 
undiminished last week.  Every statement and 
meeting of Biljana Plavšić, Momčilo Krajišnik, 
Vitomir Popović and Velibor Ostojić was duly 
reported.  Other parties receive on average only 
one mention per week.  The exception is the 
Serbian Radical Party of RS.  The withdrawal of its 
leader, Nikola Poplašen, from the race for the RS 
presidency in favour of Vice-President Plavšić 
meant that his party benefited accordingly. 

Reporting Plavšić's meeting in Bijeljina on 11 
August with the directors and editors-in-chief of 
the state media, Glas srpski noted that the object 
of their discussion had been to promote good 
practice in the coverage of the campaign and 
elections.  According to Plavšić, up to now "there 
has been no discrimination in regard to 
appearances by parties and candidates, and all 
have been equitably presented."  

On 17 August Glas srpski carried alarming news 
from Prijedor: an explosive device had been put 
under the house of National Assembly Deputy S. 
Srdić.  Moreover, townspeople had been 
astonished to wake up on the morning of 16 
August to find most public buildings covered with 
fresh graffiti hailing Izetbegović and the B&H 
Armija, portraying the golden lily and other 
Federation insignia and urging them to vote for the 
SDA. 

Glas srpski did not, on the other hand, make any 
mention of the attacks last week on members of 
the Socialist Party of RS in Teslić and Novi Grad 
(Bosanski Novi). 

The bi-weeklies Nezavisne novine (No 22) and 
Alternativa (in a double issue of 14 August) 
provided extensive and favourable coverage last 
week of the Socialist-led League for Peace and 
Progress.  Alternativa's page one article recounted 
the entry by the Doboj and Teslić police into the 
"Destilacija" factory with the aim of forcibly 
removing its director, Radet Pavlović, a member of 
the Socialist Party's executive council. 



 7 

Media Briefs 
New Arrivals 

Three new media reached central Bosnia last 
week: from Zagreb, Croatian Television's 
Second Programme; from Pale, Pravoslavni 
radio Sveti Jovan (Orthodox Radio St John); and, 
from the SDA, a massive effort to paint the party's 
initials on every road, viaduct, abutment and 
intersection between Sarajevo and Mostar.  The 
scale of this latter campaign to beautify Bosnia is 
breathtaking.  So is the obvious connivance of the 
traffic police and local authorities.   

The scale of Sonja Karadžić's new radio station 
was also a matter for comment.  As reported by 
Radio Krajina on 12 August, Pravoslavni radio 
Sveti Jovan has been putting out test programmes 
on nine frequencies and at enormous cost, 
apparently the fruit of Ms Karadžić's hard labour 
issuing accreditations (at a price) to the foreign 
press these last few years. 

The arrival of HRT's Second Channel, on the other 
hand, passed almost without comment in 
Sarajevo.  Unlike the long-awaited TVIN (aka Bildt 
TV), which has been termed a "media occupation" 
and which won hardly any support from the 
politicians assembled by TV B&H for its 13 August 
election debate, HRT's expansion seems to be 
regarded as having no cultural or political 

implications for B&H. 

What did he know, and when did he know it? 

NTV Studio 99's "Oko 22" carried on 15 August a 
statement by Alija Izetbegović dissociating himself 
from the SDA ambush on the Associated List 
meeting in Gradačac.  The president's statement 
was interesting on two counts.  In the first place, 
he noted that he had learned of the incident from 
reading the press upon his return from Geneva.  
Does this mean he has no colleagues to brief him 
on such matters?  Secondly, he was introduced by 
the presenter as president of the presidency of the 
Republic of B&H, but not as the president of the 
SDA, although it was because of his party that he 
was speaking. 

Brotherhood and Unity in Zenica 

Radio Zenica and TV Zenica shifted last week 
from implicit to explicit promotion of the SDA, 
using actuality sound from party press 
conferences for the first time.  They also made big 
play of the Croats' refusal to allow Muslim pilgrims 
to pass through the Žepče area on their way to 
Novi Šeher.  This was treated as one in a series of 
recent wrongs inflicted on Bošnjaks in HVO-
controlled areas.  Zetel, for its part, refused to 
allow its coverage of protocol events to celebrate 
the ruling SDA.  Nor did it even mention the 
incident near Novi Šeher. 

She loves me, she loves me not. . . (6)  
The table below shows the presence of political parties, their leaders and multi-party coalitions on the state-run 
broadcast media of both the Federation and Republika Srpska in the week 12 - 18 August.  The column headed 
"total" indicates how many times each party or its leader appeared (directly or indirectly) or was mentioned in the 
central daily newscasts on both radio and television of RTV B&H and SRT.  Each party is awarded a score which 
represents the sum of every positive mention (+1), every neutral mention ( 0 ) and every negative mention  (-1).  
The column headed "Σ (+,-,0)" shows the results.  The higher the number, the greater is that broadcaster's 
sympathy for or devotion to the party or politician.  The lower the number, on the other hand, the more can the 
broadcaster be said to regard that party or its leader with disrespect or antipathy.  The closer the total to zero, the 
more likely it is that the party receives equitable treatment by the broadcaster 

name of RTV BiH RTV Srpska 
party / coalition total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

party     
Stranka demokratske akcije  20 0 16 -15 
Srpska demokratska stranka (SZ) 4 -2 18 +16 
Hrvatska demokratska zajednica BiH 7 -2 9 -4 

The following media were monitored for this week’s report: RTV Srpska, RTV BiH, Radio Studio 99, NTV 99, NTV 
Hayat, TV Zenica, NTV Zetel, Radio Zenica, Radio Tuzla, TV TPK Tuzla, TV Tuzla, Radio Prijedor, Radio Bihać,  RTV 
Mostar, Hrvatska RTV Mostar, Radio Krajina Banja Luka, TV Srbije, Hrvatska televizija, Oslobođenje, Večernje novine, 
Dnevni Avaz, Slobodna Bosna, Ljiljan, Svijet, Hrvatska riječ, Nezavisne ovine, Alternativa, Glas srpski . 



 8 

name of RTV BiH RTV Srpska 
party / coalition total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

Stranka za BiH 3 0 - - 
Srpska patriotska stranka SPAS - - 2 0 
Narodna stranka RS - - 4 +2 
Srpska stranka Krajine - - 4 +2 
Liberalna Stranka BiH  LS 1 0 - - 
Liberalno bošnjačka organizacija LBO 1 0 - - 
Bosanska stranka 1 0 - - 
Građanska demokratska stranka BiH GDS 6 0 - - 
Muslimansko bošnjačka organizacija MBO 
(1) 

4 0 - - 

Hrvatska seljačka stranka BiH HSS (1)  5 0 - - 
Unija bosanskohercegovačkih 
socijaldemokrata UBSD (1)  

2 0 - - 

Socijal demokratska partija BiH SDP (1)  4 0 - - 
Socijalistička partija RS (3) - - 1 -1 
Radikalni otadžbinski front “Nikola Pašić” - - 2 +2 
Srpska seljačka stranka - - 2 +1 
Stranka privrednog prosperiteta 2 0 - - 
Republikanska stranka (1) 2 0 - - 
Srpska radnička stranka  - - 1 0 
Stranka srpskog jedinstva - - 4 +1 
Narodna demokratska zajednica 1 -1 - - 
BH Patriotska stranka 1 0 - - 
coalition     
Demokratski patriotski blok RS - - 3 -1 
Savez za mir i progres RS - - 4 -2 
Združena lista za BiH 5 0 1 0 
(1) Parties that belong to the coalition Združena lista za BiH  
(2) Parties that belong to the coalition Demokratski partijski blok RS 
(3) Parties that belong to the coalition Savez za mir i progres RS

A Report by IWPR and MEDIA PLAN; Project Director Mark Wheeler  
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 

Tel/Fax 071-667-734/735 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org & 101657.3100@compuserve.com 

The Institute for War and Peace Reporting is an independent conflict-monitoring and media-support charity 
which works to inform the international debate on conflict and to provide a platform and other support for 
voices of moderation caught in war.  It publishes the monthly journal War Report and the bimonthly 
Tribunal, a review of The Hague International War Crimes Tribunal.  For subscriptions and other 
information, contact IWPR at 33 Islington High Street, London N1 9LH.  Tel + 44-171-713-7130 / Fax 713-
7140 / E-mail:warreport@gn.apc.org.   
Director: Anthony Borden; Administrative Director: Rachelle Jailer Valladares; Senior Programme Manager: 
Alan Davis; Project Director (Bosnia Elections): Mark Wheeler; Senior Project Officer (Bosnia Elections): 
Michael Montgomery;  Project Officer (Bosnia Elections): Jennifer Pearce.   
MEDIA PLAN  is Bosnia's first private company specialising in media research and analysis.  Its central aim 
is to promote the renewal and development of the B&H media.  The company has at its disposal an 
extensive data-base on the Bosnian media scene.  MEDIA PLAN has correspondents in Tuzla, Zenica, 
Mostar, Banja Luka and Bihać, as well as in Sarajevo.  Eighteen monitors, researchers and other staff are 
engaged in work on Monitoring Report. 
We gratefully acknowledge project support from the Swedish International Development and Cooperation 
Agency, the Open Society Institute, the Friedrich Naumann Stiftung and the Winston Foundation for World 
Peace.   



 


