
Kampanja protiv obrasca P-2 je uspjela. Navodno 
nepromjenjivi dejtonski termini, promjenjeni su. 
Općinski izbori su odgođeni. Posljedice će biti 
dalekosežne, ne manje kada počne pritisak da se 
lokalni izbori planiraju u vrijeme, koje bude 
odgovaralo pobjednicima izbora 14 septembra. 

Ovaj bilten opisuje ulogu B&H medija u nastojanju 
da se poništi registracija na obrascima P-2. Pored 
toga usredsredićemo se i na: 

• Povećano prisustvo SDA u programima RTV 
B&H. 

• "Ekološki program" u Republici Srpskoj. 
• Medijski rat protiv Fikreta Abdića 
• Poboljšanja u radiotelevizijskom 

izvještavanju u Mostaru 
• Predsjedničke igre u Tuzli. 
• Iscrpno pokrivanje predizborne kampanje 

na NTV Studio 99 
• Poglede na izbore iz Beograda i Zagreba. 
• Pisanje štampe u Federaciji. 
• Odnos prema strankama na TV B&H i SRT.  

RTV B&H: Rat obrascu  P-2 
Prošlonedjelna potvrda da su OSCE-ovi obrasci za 
registraciju glasača P-2,  zloupotrijebljeni, kako bi 
se promijenio nacionalni sastav općina bitnih za 
izbore, podstakla je RTV B&H na kampanju. Ova 
priča je dominirala vijestima i na radiju i na 
televiziji. Premda, nije bila jedina koja je osuđivala 
ove prijetnje teritorijalnom integritetu B&H, SDA je 
preuzela vođstvo. Rezultat toga bilo je značajno 
povećanje prostora posvećenog vladajućoj stranci 
u programima RTV B&H, kao i povoljan odnos 
prema njoj. (Vidi tabelu na 8 strani). 

Tako je na primjer, 23 augusta, voditelj glavnog 
"Dnevnika" TV B&H naveo podatke o 
registrovanim biračima u tako osjetljivim mjestima 
kao što su Brčko, Srebrenica i Bratunac, kao 
dokaz činjenice da se obrasci P-2 koriste da bi se 
ratificiralo srpsko etničko čišćenje. Nakon toga, 
uslijedio je izvještaj sa sastanka Izvršnog odbora 
SDA, na kome je ova stranka zahtijevala 
poništavanje registracije birača na obrascima P-2 i 
zaprijetila da će bojkotovati izbore, ako OSCE ne 
udovolji ovom zahtjevu. Prezentirani su i stavovi tri 
druge stranke, prije nego što se izvještaj ponovo 
vratio na SDA, i njoj prepustio završnu riječ. 

Kampanja protiv obrasca P-2 dostigla je grozničavi 
vrhunac 25 augusta. Tvrdeći da su ovi obrasci 
silom nametnuti budućim glasačima, voditelj 
"Dnevnika" najavio je filmski izvještaj sa sastanka 
bošnjačkih izbjeglica iz Doboja, koji je održan u 
selu Matuzići, i koji je sazvan u znak protesta 
protiv buduće "legalizacije genocida" pomoću 
formulara P-2. Transparenti sa ovakvim porukama 
na engleskom jeziku, jamčili su da će poruka 
proći. Ejup Ganić je u vatrenom govoru obećao 
okupljenim raseljenim licima da će se vratiti 
kućama. Ovaj događaj ličio je, u stvari, najviše 
jednome od onih skupova podrške Karadžiću i 
Mladiću, koje je SRT prenosila tokom ljeta. Kasnije 
u "Dnevniku", ponovo je bilo riječi o SDA, kada je 
objavljeno da je Glavni odbor stranke izjavio, kako 
treba održati samo opće izbore na nivou zemlje.  

SDA je profitirala iz još dva krzmanja TV B&H 24 
augusta. U "Dnevniku" je obezbjeđeno javljanje 
uživo sa velikog skupa u Njemačkoj, na kome je 
trebalo da govori predsjednik Izetbegović, a 
emitovan je i filmski izvještaj sa manjeg skupa, koji 
je održan u Čapljini. Premda su oba ova događaja 
bila očigledno promotivne naravi, vjerovatno se 

 
28 august 1996 broj 13 

SEDMIČNI PREGLED BIH MEDIJA: 19-25 AUGUST 1996 



 2 

smatralo da im egzotičnost mjesta u kojima se 
održavaju obezbjeđuje karakter vijesti. U slučaju 
Čapljine, to je bilo tačno. 

Uprkos nogometne utakmice i bogatog zabavnog 
programa, skup na stadionu u Gelzenkirhenu 
(Gelzenkirchen) bio je u cijelosti stranački skup. 
Kao i ranije prigodom skupova SDA, izvještač TV 
B&H pozlatio je ljiljan time što je broj okupljenih na 
stadionu procijenio kao nevjerovatnih 70.000 . 

S druge strane, činjenica da je 500 pristaša SDA 
dovezeno autobusima na skup u Čapljinu, koja je 
pod kontrolom HVO, bila je vijest. Na žalost, kao 
što će se otkriti sljedećeg dana, bilo je tu više 
vijesti, nego što su to zabilježile kamere TV B&H. 
Pošto su stigli kasno, očigledno su propustili 
pozive na džihad koje je uputio lokalni efendfija. 
Šef izborne kampanje SDA, Halid Genjac, koji je 
također govorio na skupu, bio je primoran da 
ogradi i sebe i stranku od primjedbi vjerskog 
službenika. Međutim, kao što je rekao u 
"Dnevniku" 25 augusta, "bilo bi opasno" da je on 
to, kao zadužen  za političke stavove, rekao na 
skupu.  

Premda inače u sjeni, zbog SDA-ove kampanje 
protiv obrasca P-2,  Združena lista se vratila  u 
vijesti 24 augusta na svoj uobičajeni način, u ulozi 
žrtve. U stvari, dobila je prvo mjesto u "Dnevniku" 
sa svojim saopćenjem da je njenih 100 kandidata, 
uključujući i neke od najistaknutijih ličnosti, skinuto 
sa OSCE-ove liste prijavljenih kandidata, zajedno 
sa oko 7.900 drugih. Bez obzira da li se radilo o 
briljantnom potez Združene liste, ili o golemoj 
kompjuterskoj grešci, koju je napravio OSCE, ili i o 
jednom i o drugom, ovaj skandal išćezao je iz 
vijesti isto tako brzo, kao što se i pojavio.  

Jedna vijest koja nije dobila značajno mjesto ni na 
radiju, ni na TV B&H,  bila je normalizacija odnosa 
između Hrvatske i SR Jugoslavije. Ona je 
saopćena u 23 minuti TV "Dnevnika" 23 augusta,  
i od tada više nije spominjana. Čudno.  

Međutim, bilo je i drugih čudnih informacija, koje 
su emitovane u "Dnevniku" Radio B&H u 15.00. 
Federalni ministar unutrašnjih poslova A. Hebib 
uvjeravao je 21 augusta slušaoce da će policija 
obezbijediti, da sve političke stranke imaju jednake 
šanse za promociju, bez obzira da li su policajci 
"simpatizeri, ili članovi pojedinih stranaka", ili nisu.  

Slijedeća vijest govorila je nešto sasvim drugo. 
Glasnogovornik UN Aleksandar Ivanko, saopćio je 
da je prošle sedmice u bihaćkoj regiji postavljeno 

osam bombi sa ciljem da se spriječe aktivnosti 
opozicione stranke. On je dodao, da međunarodna 
policija ima informaciju od jedne od opozicionih 
stranaka, u kojoj se imenuje devet policajaca, 
odlučnih pobornika SDA, koji su navodno bili 
uključeni u zastrašivanje pristaša opozicije, 
posebno u Cazinu. 

Ne samo da u "Dnevniku" nije objašnjeno 
protuslovlje, koja se javlja u ove dvije izjave, nego 
također nije objašnjeno, ni zašto u prethodnim 
emisijama vijesti nisu spomenute nikakve 
eksplozije. 

Druga čudna vijest mogla se čuti 22 augusta. 
Dopisnik je javio u "Dnevniku" o problemima i 
mogućnostima bošnjačkih izbjeglica i preostalih 
stanovnika Dervente u vezi sa izborima. Slušaocu 
je ostalo da se pita zašto nije ništa rečeno i o 
brojnim izbjeglicama drugih nacionalnosti iz ovog 
izrazito mješovitog grada i regije. Da li je to bila 
nepažljiva omaška, ili odraz uređivačke politike? 

 

Rat Fikretu Abdiću 
 
Ma šta da kaže Dejton, funkcioneri u 
sjeverozapadnoj Bosni ne pokazuju nikakve  
znakove spremnosti da oproste i zaborave. Prošle 
sedmice, dok su se Karl Bilt i strana štampa brinuli 
zbog  zastrašivanja opozicije u bihaćkoj regiji, 
lokalni mediji, pod kontrolom SDA, bili su 
zaokupljeni pokušajem Fikreta Abdića da se vrati 
na političku scenu. Učinili su najbolje što su mogli 
da to onemoguće.  

Abdić je bivši član bosanskog Predsjedništva, koji 
je na izborima 1990 dobio više glasova, nego 
konačni predsjednik, Alija Izetbegović. Abdićevo 
proglašenje autonomne republike u 
sjeverozapadnoj Bosni 1993 godine, uvuklo je ovaj 
region u građanski rat. Ali uprkos srpskoj podršci, 
njegova pobuna nije uspjela. Bosanska Armija je 
1994 natjerala na bijeg i njega i njegove 
sljedbenike, a njegova privatna radio stanica je 
zatvorena. Sada Abdić, prognanik u Hrvatskoj, i od 
svojih političkih rivala psovan kao izdajica, ponovo 
sudjeluje u izbornoj trci. 

I njegova radio stanica pokušava ponovo da 
počne sa radom. Lokalni sud zatvorio je Radio 
Velkaton 1994, ali u protekle dvije sedmice ova 
stanica ponovo emituje. Govori se da emituje iz 



 3 

dijela Hercegovine pod kontrolom Hrvata (što je u 
tehničkom smislu veoma upitno). Ranije ovoga 
mjeseca, Radio Bihać je pokušao da blokira rad 
ove stanice, emitirajući program na frekvenciji 
Radio Velkatona 103.5 FM. Ali Velkaton se i dalje 
čuje na većem dijelu Unsko-Sanskog kantona. 

Karl Bilt je prošle sedmice posjetio ovaj region, da 
bi razgovarao o ljudskim pravima. Radio Bihać i 
Radio Velika Kladuša posvetili su mu nedovoljnu 
pažnju. Radio Bihać je informaciju o njegovoj 
posjeti stavio na 14 mjesto u svojoj  "Hronici dana" 
od 23 avgusta. Tajanstveno je nagovijestio da 
postoji međunarodna urota, da se Abdić ponovo 
vrati na vlast, tvrdeći da je Abdić bio "zaštićen od 
međunarodnih organizacija". Što se tiče Bilta, 
rečeno je: "Lokalni političari nazvali su Abdića 
ratnim zločincem, koji je za ovaj narod veći 
zločinac od Radovana Karadžića. Međutim, Bilt je 
na to pitanje dao neodređen odgovor, praveći 
poređenje sa zločinima u Srebrenici i govoreći o 
neminovnosti življenja sa dojučerašnjim 
neprijateljima u cilju mira i prosperiteta."  

Za vlasti u Bihaću, budućnost leži u jakoj armiji i 
jakoj SDA, a ne u pomirenju sa neprijateljima, čak 
niti u slobodnim izborima. Tako je Radio Bihać 
pokazao mnogo manji interes za aktivnosti  
Visokog predstavnika, nego za armijsku proslavu, 
koja je održana istog dana. Nakon "Hronike dana", 
Radio Bihać je u cijelosti emitovao dva govora 
lokalnih generala. General Atif Dudaković izgleda 
da je otišao tako daleko, da je slavio bratoubilački 
rat: 

"Mi moramo biti ponosni na sve što smo doživjeli u 
ovoj Krajini, pa i  naš bratoubilački rat.... Mi smo 
dokazali svijetu, kad je u pitanju interes naroda, 
državni interes..., onda je baš na ovom prostoru 
udario brat na brata. U određenom momentu, 
čelnici i oni u koje smo imali povjerenja, izdali su 
nas. Često se zlonamjerno govori da su izdajnici 
pripadali SDA. Jeste, Fikret Abdić je bio član SDA, 
ali SDA je i pobjedila i razriješila taj problem." 
Tako je general dovršio savez Armije i stranke. 

Na prvoj liniji borbe protiv Abdića je Radio Velika 
Kladuša, koji emituje iz uporišta svrgnutog vođe. 
Poput Radio Bihaća, Radio Velika Kladuša u 
potpunosti podržava SDA , Armiju i lokalne vlasti. 
On, također, ignorira novinarske principe i 
slobodno propagira SDA. Emisija "Hronika dana" 
posvetila je Karlu Biltu nekoliko minuta 23 
augusta, ali je daleko više vremena posvetila 
napadima na Abdića i njegovu stanicu. U emisiji je 
citirana Hrvatska TV, da je rekla kako je Radio 

Velkaton počeo sa emitovanjem pod zaštitom 
OSCE. "Regionalni centar (OSCE) odlučno je 
demantirao te tvrdnje," rečeno je.  U emisiji je 
nastavljeno sa tvrdnjom, da je "program Radio 
Velkatona, radio stanice koja je u službi samo 
Abdićeve DNZ, ozbiljno ugrozio političko 
bezbjedonosnu situaciju na području Unsko-
sanskog kantona." 

To nije bilo sve. U "Hronici dana" Radija Velika 
Kladuša vratili su se na tu temu kasnije, iskoristivši 
priliku ne samo da psuju Abdića, nego i da 
gomilaju pohvale lokalnim vlastima: 

"Projekat pomirenja stanovništva, koji je realizirala 
općinska i kantonalna vlast, dao je vidne rezultate, 
a na ispravnoj tezi da u bratoubilačkom ratu, koji 
je prouzročio izdajnik Fikret Abdić, nema 
pobjednika, aktualna vlast dala je svima šansu za 
novi početak. Općinska vlast je postigla 
fantastične rezultate...  Gotovo idilično stanje, 
posljednjih dana poremetilo je emitiranje programa 
Abdićevog Radio Velkatona. Ova radio stanica je 
zabranjena 1994, pod optužbom za širenje mržnje 
i iniciranje bratoubilačkog rata, započela je ratno 
huškačku presiju, šireći lažne iluzije i prizivajući 
tragediju, koja je ostavila duboke tragove u ljudima 
Unsko-sanskog kantona." 

Ako lokalne vlasti ne mogu utišati Radio Velkaton, 
možda ga mogu istjerati. Radio Unsko - Sanskog 
kantona, počela je emitovanje 26 augusta. Na 
žalost, možda je izgovorena pogrešna poruka. U 
eksperimentalnom emitovanju prvog dana, lokalni 
predstavnik OSCE izrazio je zadovoljstvo radom 
loklanih medija. Čovjek se pita na koje je medije 
mislio.  

Rat protiv Fikreta Abdića samo je dio šire 
kampanje koju SDA provodi u sjeverozapadnoj 
Bosni. Dobar primjer militarističkog načina 
razmišljanja, koji podstiče stranka, i također vlada 
sredstvima informisanja, javio se u emisji Radio 
Bihaća "B&H izbori 96", koja je emitovana 24 
augusta. Predstavnik SDA, "gospodin 
Šarganović", izjavio je: 

"Sad je privremeno prekinut rat, nametnuti izbori, i 
sad se samo gleda bošnjački korpus. Ja bih 
poručio ljudima: nama treba jedna jaka vlast. Mi 
još nismo na Drini! Mi moramo izaći na Drinu! Mi 
moramo izaći na Savu i na more! Kako ćemo 
izaći? Sa našim zapovjednikom Alijom 
Izetbegovićem... zato je svaki glas jedna puška ili 
minobacač, zavisi na koga je usmjeren."  



 4 

Mediji u RS ozelenili 

Možda su se gledaoci SRT krajem nedjelje pitali, 
da li je to još uvijek mreža pod kontrolom vlade, ili 
je to glas novorođenog ekološkog pokreta. Dokaz 
za ovu posljednju prosudbu došao je u 
alarmantnim izvještajima o ugroženosti životne 
sredine, koja se javlja kao posljedica IFOR-ove 
odluka, da se uništi oružje i municija, koji su 
otkriveni u tajnom skladištu u blizini Sokoca. Radio 
i televizija dali su značajan prostor saopćenju 
Armije bosanskih Srba da je, navodno, IFOR 
dovezao na mjesto, određeno za uništenje oružja, 
"30 kontejnera nepoznatog sadržaja, što je 
izazvalo uznemirenje među stanovništvom i 
izazvalo nagađanja da su kontejneri napunjeni 
radioaktivnim otpadom".  

Ne navodeći druge izvore, osim neimenovanih 
"britanskih komentatora", u svom "Dnevniku" od 
19 augusta, Radio Srpska je još više podstakla 
paniku, zbog operacije "Vulkan": "Zato što se 
očekuje da će septembarski izbori potvrditi 
postojanje nacionalnih entiteta NATO ubrzano radi 
na tome da spriječi RS  da bude u stanju da se 
odbrani od bilo kakvih izbornih rezultata." U 
"Dnevniku" 20 augusta, Vlada RS odgovorila je još 
borbenijim riječima, upozoravajući zapadne sile da 
je "srpski narod spreman da se postavii na put 
ispred IFOR-ovih ratnih mašina", ako NATO  ne 
obustavi operacije. Obje stanice dale su značaj 
oštrim kritikama IFOR-a od strane vršioca 
dužnosti Predsjednika Biljane Plavšić. 

Sljedećeg dana, ponovo je napadnut IFOR zbog 
"zabrinjavajućih" planova da omogući 
Muslimanima da glasaju u Zvorniku, "uprkos 
upozorenja zvorničke policije da oni ne mogu 
garantovati bezbjednost Muslimanima, koji putuju 
u RS." Radio Srpska ponudila je još užasnije 
predviđanje Nikole Poplašena, lidera Srpske 
Radikalne stranke, koji je upozorio da će 
Muslimani iz Federacije "umjesto grafitnih olovaka, 
donijeti sa sobom u RS oružje" na dan izbora. 

Ponovo na tragu predizborne kampanje, večernje 
vijesti TV Srpske, koje su sada vraćene 30 minuta 
ranije, kako bi se koristio isti termin, koji koristi i 
"Dnevnik" TV B&H - 19.30, ponudile su darežljivo 
izvještavanje sa kratkih zadržavanja Biljane 
Plavšić po sjevernoj Bosni. Govor Biljane Plavšić u 
Banja Luci bio je prva vijest u "Novostima " 24 
augusta, uprkos činjenici da je bio gotovo isti, kao 
i govori, koje je održala prethodnih dana. Nije bilo 
nikakvog ublažavanja njenih komentara, koji su bili 

na liniji SDS-ovog cilja da se izbori predstave kao 
glas za potvrđivanje države bosanskih Srba. 

"Ja nisam protiv bratstva i jedinstva" rekla je 
Plavšićka osvrćući se na slogan iz Titove ere, "ali 
kako može moj brat biti Musliman ili Hrvat? Zašto 
bi se ja ujedinila sa onima, koji su nas tri puta 
masakrirali u ovom stoljeću, umjesto da se 
ujedinim sa mojim bratom Srbinom. Mi želimo 
bratstvo i jedinstvo svih Srba na Balkanu. Mi 
želimo ujedinjenje svih Srba u jednoj državi, koja 
bi se zvala Srbija." 

Premda SRT nastavlja da pruža povlašteni 
tretman SDS-u, i uprkos nastavku zabrane 
televizije da se na njoj pojavi Predrag Radić, 
gradonačelnik Banja Luke, izgleda da su mediji 
pod kontrolom vlade u RS  umekšali zapaljivu 
predizbornu retoriku, koja je izazvala proteste 
OSCE,  i zahtjeve za  javna izvinjenja. 

Nešto mekši pristup bio je posebno primjetan u 
dnevnim programima namjenjenim političkim 
strankama. Premda voditelji nastoje da diskusije 
zadrže unutar uskih političkih parametara, koje je 
postavio SDS, prema predstavnicima opozicije bile 
su usmjerene samo indirektne pogrde, nasuprot 
otvorenim verbalnim napadima u proteklim 
sedmicama. 

Izgleda da je ovaj novi stav došao kao olakšanje 
za neke. Živko Radišić, predsjednik Socijalističke 
partije (SPRS), otišao je na kraju svog nastupa 22 
augusta tako daleko, da je pohvalio voditeljicu 
Radio Srpske zbog njene "korektnosti". Razuman 
tretman Radio Srpske prema drugom vođi 
opozicije, Miloradu Dodiku 20 augusta, bio je još 
jedan znak da su neki novinari obratili pažnju na 
nedavne opomene Biljane Plavšić da se 
rukovodstvu RS "ne stvaraju nepotrebni problemi".    

Još jedan faktor mogao bi biti i to što se banjalučki 
studio Radio Srpske usklađuje sa Radio Krajina, 
koji je povezan sa Armijom, i koji nastavlja da se 
ističe svojim predizbornim programom. Pored 
širenja debate unutar RS, postavljanjem 
neugodnih pitanja o implementaciji dejtonskog 
sporazuma, Radio Krajina je prošle sedmice 
povećala broj svojih izvora informisanja, 
objavljujući prvi puta izvještaje novinske agencije 
AIM. 

Drugi presedan zabilježen je ove nedjelje u Banja 
Luci, pokretanjem prvog opozicionog dnevnog lista 
"Nezavisne novine". Premda distribucija novina 
ostaje ograničena na Banja Lukum njihov sadržaj 



 5 

je u značajnoj suprotnosti sa sadržajem "Glasa 
srpskog" koji kontrolira SDS, i koji se u velikom 
dijelu RS ne čita, pa se zbog toga već neko 
vrijeme doslovce održava u životu.                           

Sve je mirno na mostarskom 
frontu 

U proteklih 14 dana, u Mostaru je prevladavalo 
medijsko primirje. U nedostatku retoričke 
kanonade preko Neretve, u gradskim radio 
televizijskim stanicama došlo je do vidljivog 
porasta stepena profesionalizma. Da li ovaj razvoj 
predstavlja samo puku pauzu u uobičajenim 
neprijateljstvima, ili trajnu promjenu na bolje, 
pokazaće - kao što novinari imaju običaj da kažu - 
samo vrijeme.  

RTV Mostar je davao novom tehnokratskom 
gradonačelniku Ivanu Prskalu, povlasticu svake 
sumnje i mnogo prostora u svojim programima. 
Nekad favorizirani Safet Oručević, tiho je izblijedio 
na ekranu. Skoro jednoglasje, koje vlada među 
strankama iz Federacije oko nepravde obrasca P-
2, također je olakšalo zadatak "Dnevniku" da 
predstavi njihove stavove. Najupadljiviji izuzetak, 
naravno, bio je HDZ. Njegovo prisustvo u 
"Dnevniku" prošle sedmice ograničilo se na čitanje 
(25 augusta) vatrenog i duhovitog otvorenog 
pisma člana Srpskog Građanskog Vijeća (SGV) 
Milana Jovičića ministru vanjskih poslova B&H 
Jadranku Prliću, u kome on napada policiju u 
zapadnom Mostaru. S obzirom na izvor ovog 
pisma, vjerovatno nije bilo otstupanja od 
"džentlmenskog dogovora".  

Izgleda da je HTV Mostar, HR Herceg Bosni i HR 
Radio postaji Mostar bilo daleko teže da ispune 
svoju namjeru da budu dobri, ali su se trudili. HTV 
Mostar je sam sebi nametnuo vremensko 
ograničenje, tako što je svoj večernji program 
vijesti skratio na dužinu između 17 i 20 minuta. Na 
taj način ostalo je manje vremena za okrivljavanje 
"bošnjačke strane" za probleme u federalnim 
odnosima. ( Kao što se vidi iz citiranog odlomka, 
riječnik HTV Mostar postao je također politički 
mnogo korektniji.) Izvještaj o sastanku 
gradonačelnika Prskala i predsjednika SGV 
Pejanovića 22 augusta, bio je pravi uzorak 
korektnosti, kao i izvještaj emitovan sljedećeg 
dana sa redovne konferencije za štampu EZ. S 
druge strane, stranačka politika i dalje znači 
direktnu privrženost HDZ, kao i emitovanje dugih 

HDZ-ovih propagandnih poruka, prije i nakon 
večernjih emisija vijesti.  

Kao dokaz, koliko je nakon ženevskog sporazuma 
poboljšano informisanje na HTV Mostar, mogla je 
poslužiti emisija "Oči u oči" koja je emitovana 23 
augusta - i koja je podsjetila na loše dane od prije 
tri sedmice. U ovoj emisiji susrela su se dva jaka 
čovjeka iz zapadnog Mostara: Mladen Naletelić - 
Tuta i Jadranko Topić. Prvi - navodni ratni zločinac 
- pokušao je da eliminira drugoga. Program je 
očigledno zamišljen tako, da pokaže kako su njih 
dvojica u stvari bili najbolji prijatelji. Tuta je odbio 
da se ponaša u skladu sa planom. Noseći veliki 
križ na vratu, izjavio je "Muslimani su najgori 
neprijatelji kršćanstva."  On je također iskoristio 
priliku da izjavi, kako je njegov cilj bio da odvoji 
Herceg Bosnu od B&H i da je priključi "majci 
Hrvatskoj". 

Predsjednička vrteška 

Prošle sedmice pristaše SDA  nisu ometali 
skupove, ali se rasprava u Tuzli prebacila na to, 
da li stranka pokušava da sije strah na drugi 
način. U pitanju je bila odredba dejtonskog 
sporazuma, koja je dala mnogo materijala za priču 
nacionalnim strankama: ona osoba od tri člana 
bosanskog predsjedništva koja dobije najviše 
glasova, postaće predsjednik.  

SDA tvrdi da Bošnjaci ne smiju glasati za druge 
stranke, zato što bi to podijelilo bošnjačke glasove 
i predalo to mjesto Srbima. Govoreći direktno, 
SDA pita Bošnjake: "Želite li da Momčilo Krajišnik 
vodi vašu zemlju? Ako ne želite, glasajte za nas." 
Sead Avdić, član SDP,  žalio se 23 augusta zbog 
ovoga u pismu OSCE. On je tražio, u ime 
Združene liste, da OSCE "objasni Bošnjacima da 
se ne moraju bojati ako budu glasali za više 
stranaka." Članovi predsjedništva će se 
smjenjivati, rekao je on, "pa je svejedno da li će na 
primjer Krajišnik, biti predsjedavajući odmah ili 
kasnije." 

Avdić nije bio u pravu. Prema dejtonskom 
sporazumu, članovi predsjedništva neće se 
smjenjivati na vrhu tokom prve dvije godine do 
sljedećih izbora. "Zar ijedan Bosanac, a posebno 
Bošnjak, zarad dolaska na vlast ima pravo lagati 
vlastiti narod, besramno kako to čine dr. Avdić i 
Bešlagić u 'Time magazinu'?", odgovorila je 
zadovoljno SDA. 



 6 

Ova debata se vodila temeljito u tuzlanskim 
medijima. Na žalost, mediji nisu uradili ono što bi 
najviše koristilo glasačima u Tuzli: nisu konzultirali 
svoje primjerke dejtonskog sporazuma i izvijestili o 
činjenicama. Ovako kako su to oni uradili, ostalo je 
glasačima da se pitaju, ko je u pravu.  

ŠTo se tiče drugih stvari, tuzlanski mediji ponašali 
su se prošle sedmice onako, kako se i moglo 
predvidjeti. TV TPK, kantonalna televizijska 
stanica, izvještavala je samo sa skupova SDA. Za 
divno čudo, SDA je našao načina da još više 
poveća svoje već i onako veliko prisustvo na TV 
TPK. Umjesto da odgovara samo jednom na 
izjave opozicije, SDA odgovara dva puta. Jedan 
odgovor dolazi od kantonalnih predstavnika SDA, 
drugi od gradskih predstavnika SDA. TV TPK 
ropski saopćava sve to. Ova stanica je, također, 
počela emitovati saopćenja sa press konferencija 
SDA direktno, izbacujući posrednika u 
izvještavanju. 

TV Tuzla, općinska stanica, nastavilja da pokazuje 
veću ravnotežu u svom izvještavanju. Ova stanica 
je izvijestila 24 augusta o govoru, koji je na skupu 
SDA održao Sead Delić, komandant Drugog 
korpusa Armije. Ali stanica ostaje uglavnom glas 
opozicije. Prošle sedmice predstavila je u dugom 
kontakt programu, pod naslovom "Tele-ring", 
gradonačelnika Tuzle, Selima Bešlagića, nosioca 
Združene liste za federalni parlament. 

Gradonačelnik se poslije duge pauze pojavio 
također i na Radio Tuzla, stanici koja simpatizira 
SDA, ali se nije vezala uz nju. U izjavi 21 augusta, 
Bešlagić je pozvao birače da na ovim izborima 
izaberu stranke, koje nisu nacionalne. Stanica je 
25 augusta objavila vijest da je Bešlagić dobio Šon 
MekBrajd (Sean McBride) nagradu za mir, za svoj 
rad na unapređenju demokracije i multikulturnog 
života u Tuzli. Za razliku od TV TPK, Radio Tuzla 
se ne plaši posvetiti pažnju i suparnicima SDA. 

Predizborni maraton NTV 
Studija 99 

Kasno izdanje vijesti "Oko 22", koje emituje ova 
sarajevska nezavisna stanica, postalo je najbolji 
prijatelj onima, koji pate od nesanice, kao i onima, 
koji su postali ovisnici o predizbornim vijestima. 
Jedne večeri prošle sedmice (24 august) u ovom 
programu je emitovano čak 17 pojedinačnih 
predizbornih priloga. Pored toga što je tokom 

sedmice posvetila ogromnu pažnju galami oko 
obrazaca P-2 (ali bez podupiranja pozicije SDA), 
kao i što je dala veliki prostor navodnom 
diskvalifikovanju kandidata Združene liste od 
strane OSCE (čudo, koje je trajalo samo jedan 
dan - 24 augusta), emisija "Oko 22" emitovala je i 
priloge o onim događajima, koji nisu uspjeli da 
dobiju potrebnu pažnju na državnoj mreži. Tu se 
poseno misli na istraživanje u vezi pojavljivanja 
znaka SDA na ulicama glavnog grada (20 
augusta), i na analizu pregovora između SDA i 
HDZ (20 august). U emisiji "Oko 22" 21 augusta 
objavljen je, također, i anonimni komentar o 
prijetnji vođa devet stranaka da bojkotuju izbore. 
Komentator je sugerirao da je među njima samo 
Haris Silajdžić ( Stranka za B&H) u stanju da u 
zadnjem trenutku i realizuje svoju prijetnju. 
Rezultat  toga bi mogao biti u korist  SDA.. Ali 
zašto nije spomenuto ime autora ovog 
komentara? 

B&H na beogradskoj i 
zagrebačkoj televiziji 

U istoj onoj mjeri u kojoj je prošle sedmice RTV 
B&H bila blagoglagoljiva o čuvenom obrascu P-2, 
u tolikoj mjeri Beograd i Zagreb nisu spominjali taj 
obrazac. Oni su, naravno, bili daleko više 
usredsređeni  na uzajamnom priznanju njihove 
dvije zemlje. Samo je hrvatski ministar vanjskih 
poslova Mate Granić spomenuo činjenicu da će 
ovaj hrvatski trijumf pomoći  također i mirovnom 
procesu u B&H, premda nije rekao kako.  

HRT je nastavila svoje podesno pokrivanje 
predizborne kampanje u B&H,  pripremajući tri 
specijalna programa i dajući redovno udarne 
termine za reklamiranje "Stranke povijesne 
zadaće, HDZ". HRT je više vremena posvetila 
objašnjavajući svojim gledaocima složeni sistem 
glasanja, nego raspravama o određenim pitanjima 
i strankama. HRT uzima zdravo za gotovo 
ekskluzivno pravo HDZ-a da zastupa bosanske 
Hrvate. U stvari, jedina druga stranka, kojoj HRT 
poklanja bilo kakvu pažnju, jeste DNZ Fikreta 
Abdića, kome se povremeno dopušta da lansira 
kanonadu uvreda Sarajevu. 

Inače, nema više polemika sa "federalnim 
partnerima" oko Mostara, a ni drugih, u posljednje 
vrijeme spornih pitanja, u najmanju ruku u toku 
zasjedanja republičkog i federalnog parlamenta, 
na kojima bi se trebali provesti dogovori iz Ženeve. 



 7 

Televizija Srbije, sa svoje strane, nastavlja da 
bodri svog šampiona, Savez za mir i progres, koji 
predvode Socijalisti. Njihovi skupovi u RS i Srbiji 
poslušno se pokrivaju. Omiljena tema u ovim 
prilikama je buduća suradnja između RS i SRJ. 
Naglašava se da se to može ostvariti samo sa 
Savezom za mir i progres. "Republika Srpska 
mora se braniti znanjem, umijećem i pameću - 
svim onim što sadašnja vlast nema", kako kaže M. 
Ivanić, kandidat za B&H Predsjedništvo. Prema 
bivšem premijeru Republike Srpske Krajine 
Borislavu Mikeliću, samo će Savez za mir i 
progres omogućiti ljudima da se vrate svojim 
kućama. 

Pregled štampe u Federaciji 

Pokrivanje predizborne kampanje u tri sarajevska 
dnevna lista dostiglo je novi vrhunac prošle 
sedmice, barem kada je u pitanju obim. Trku da 
ispuni prostor i potroši tintu lako je dobilo 
"Oslobođenje", koje je štampalo 120 različitih 
članaka, izvještaja, intervjua, komentara i 
karikatura, što je povećanje od 26 u odnosu na 
prošlu sedmicu. Međutim, "Oslobođenje" izlazi 
svakog dana, dok "Večernje novine" i "Dnevni 
avaz" ne izlaze nedjeljom. "Večernje novine" 
objavile su 69 tekstova o izborima (to je samo 
jedan više nego prošle sedmice), a "Dnevni avaz" 
je objavio 80 tekstova (što je povećanje od 17). 
Izložbe stranačkih reklama pojavila se po prvi puta 
u sarajevskoj štampi. 

Na stranicama "Oslobođenja" dominirale su dvije 
izborne teme: "džentlmenski sporazum" između 
SDA i HDZ i obnovljene prijetnje SDA da će 
bojkotovati izbore, ako OSCE ne ispuni njena četiri 
zahtjeva. Međutim, za razliku od prije dvije 
sedmice, "Oslobođenje" je priču o mogućem 
bojkotu obradilo sa određenom rezervom. 
"Džentlmenski sporazum" je naišao na odobrenje 
u listu, kao mudar potez dvije vladajuće stranke da 
izbjegnu gubljenje energije na ubitačnim 
međusobnim sukobima, koju je bolje potrošiti na 
napore da se njihove odgovarajuće opozicione 
stranke zadrže na distanci. 

Među zapaženim intervjuima bili su oni sa 
Kasimom Trnkom, ambasadorom B&H u Hrvatskoj 
i Noelom Malkolmom, britanskim novinarom i 
povjesničarom Bosne. Trnka je optužio hrvatsku 
vladu što je omogućila stranci Fikreta Abdića da 
se registrira za izbore; dok je Malkolm kritizirao 

same izbore, kao jedan u nizu koraka, koji vode 
do postepene podjele B&H.  

Isticao se i jedan komentar zbog sugestije da bi, 
što se tiče dnevnih stranačkih aktivnosti, trebalo 
izbaciti riječ "demokratska" iz imena Stranke 
demokratske akcije (SDA). 

Pakt između SDA i HDZ bio je također glavna 
tema  sedmice i u "Večernjim novinama". 
Komenatar lista o ovom događaju naslovljen je sa 
"Već viđeno". Dok je ranije nezamislivi skup SDA, 
koji je održan krajem sedmice u Čapljini (pod 
kontrolom HVO), interpretiran kao praktični 
rezultat ovog "džentlmenskog sporazuma". 

"Večernje novine" su također posvetile mnogo 
prostora različitim protestima stranaka u vezi sa 
zloupotrebom glasačkih formulara P-2, kao i 
incidentima, koji su pratili skupove opozicionih 
stranaka. Posebna pažnja bila je posvećena 
zabrani skupa Združene liste u Ljubljani. 

"Dnevni avaz" ne samo da je u potpunosti pokrio, 
nego je i eksplicitno  pohvalio dogovor SDA HDZ. 
Kao znak ovog drugog, list je objavio dugi intervju 
sa Božom Rajićem, predsjednikom HDZ B&H. List 
je također dao i svoju punu podršku zahtjevima 
SDA za poništavanje registracija na obrascu P-2, i 
za odlaganje lokalnih izbora.  

Vraćajući se svom ranije iskazanom interesu za 
zbivanja u Republici Srpskoj, "Avaz" je objavio 
rezultate istraživanja javnog mnijenja, koje je 
obavio list "Ekstra magazin" iz Bijeljine. 
Istraživanje je pokazalo da je, premda SDS sa 
41% ostaje favorit za dobivanje izbora u RS, 
podrška za Biljanu Plavšić, kao predsjednika RS 
(27 %) i za Momčila Krajišnika, kao člana RS u 
B&H Predsjedništvu ( 28%) znatno manja.  

Među sedmičnim listovima, "Svijet" (22 august) je 
zadržao svoje protivljenje izborima u sadašnjim 
okolnostima, kao i "Ljiljan" (21 august), premda u 
još oštrijoj formi. U "Ljiljanu" je objavljena i 
karikatura, koja predstavlja OSCE kako gleda dok 
četnik sretno glasa.  

"Hrvatska riječ" (24 august) nastavlja da objavljuje 
i posebne priloge o izborima, i ekstenzivno 
pokrivanje i reklamiranje HDZ. Sporazum sa SDA 
objašnjen je u intervjuu sa Božom Rajićem kao 
nešto što služi sadašnjim potrebama stranke. 

"Slobodna Bosna" (25 august) objavljuje  je dva 
članka, upoređujući B&H  izbore 1990 i 1996. U 



 8 

jednom od ovih članaka, autor primjećuje: "Izbori 
1990 su bili prvi, a vrlo moguće i posljednji 
demokratski izbori u B&H." Sličan podrugljiv stav 
prema izborima očit je i u ostala četiri teksta u 
ovom broju lista, koja se odnose na izbore. 

Dvomjesečnik "Behar" (broj 7, august) također 
pokazuje svoj izborni skepticizam. Izbori su, 
prema jednom komentaru, nametnuti i organizirani 
od međunarodne zajednice, ostavljajući domaćim 
političkim strankama da se bore samo za "komade 
vlasti". U komentaru, koji se pojavljuje pod 
naslovom "Nikad robom", autor tvrdi da su "svi 
mediji u B&H u službi neke od postojećih partija ili 
međunarodnih čimbenika." Međutim, "Behar" ne 
obavještava svoje čitaoce u čijoj je on službi.  

"Front slobode", tuzlanski dvonedjeljnik, u svom 
najnovijem broju (23 august) ne usteže se ni oko 
svoje privrženost prema Združenoj listi (posebno 
prema SDP), ni oko svog neprijateljstva prema 
SDA. U predizbornom prilogu pod nazivom 
"Perspektive", list objavljuje poduži napad na 
SDA-ovu navodnu hipokriziju, koja više obećava, 
nego što daje. Ali mnogo je efektnije ponovno 
objavljivanje članka, koji je objavljen u septembru 
1993, u "Zmaj od Bosne", a koji je napisao Adnan 
Jahić, predsjednik tuzlanskog ogranka SDA i 
kandidadt za federalnu skupštinu, koji u članku 
iznosi svoju viziju islamske države. U interesu 
zajedničke borbe protiv SDA, "Front slobode", 
također napušta i svoju ličnu svađu sa tuzlanskim 
gradonačelnikom Selimom Bešlagićem (UBSD).  

Voli me, ne voli me... (7) 

Tabela ispod prikazuje prisustvo političkih stranaka, njihovih vođa  i koalicija u medijima Federacije i 
Republike Srpske u sedmici od 19 do 25 avgusta. Kolona sa nazivom “Total” govori koliko su puta jedna 
stranka ili njen lider direktno ili indirektno predstavljeni ili pomenuti u centralnoj informativnoj emisiji RTV 
BiH i RTV Srpska. Svaku stranku prati rezultat koji se potpisuje vrijednošću +1 za svako pozitivno 
pominjanje, 0 za svako neutralno pominjanje i  -1 za svako negativno pominjanje. Kolona (Σ (+,-,0)) 
predstavlja sumu ovih ocjena.  Što je veći broj pozitivnih poena to znači da su mediji imali pozitivniji 
odnos, naklonost ili simpatije, odnosno, što je veći broj negativnih poena, to su se mediji prema stranci ili 
njenom predstavniku odnosili sa više kritike ili antipatije.  

ime RTV BiH RTV Srpska 
stranke / koalicije total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

stranka     
Stranka demokratske akcije  SDA 29 +5 15 -15 
Srpska demokratska stranka (SZ) SDS 5 -1 30 +30 
Hrvatska demokratska zajednica BiH HDZ 12 -3 3 -3 
Stranka za BiH 3 0 1 0 
Srpska patriotska stranka SPAS - - 3 -1 
Narodna stranka RS - - 2 0 
Srpska stranka Krajine - -  1 0 
Liberalna Stranka BiH  LS 3 0 - - 
Liberalno bošnjačka organizacija LBO 2 0 - - 
Građanska demokratska stranka BiH GDS 4 0 - - 
Muslimansko bošnjačka organizacija MBO (1) 1 0 - - 
Hrvatska seljačka stranka BiH HSS (1)  2 0 - - 
Unija bosanskohercegovačkih socijaldemokrata 
UBSD (1)  

2 0 - - 

Socijal demokratska partija BiH SDP (1)  1 0 - - 
Socijalistička partija RS (3) 1 0 2 0 
Radikalni otadžbinski front “Nikola Pašić” - - 2 0 
Srpska seljačka stranka - - 1 0 
Stranka privrednog prosperiteta 4 0 - - 
Republikanska stranka (1) 2 0 - - 
Stranka žena BiH 3 0 - - 
Stranka srpskog jedinstva - - 1 0 
Narodna demokratska zajednica 1 0 - - 
Srpska radikalna stranka - - 2 0 
Narodna radikaklna stranka Zvornik - - 1 0 
     



 9 

ime RTV BiH RTV Srpska 
stranke / koalicije total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

koalicija     
Demokratski patriotski blok RS - - 2 0 
Savez za mir i progres RS - - 1 0 
Združena lista za BiH 7 0 - - 

(1) Stranke uključene u Zdruzenu  listu za BiH (Federacija BiH) 
(2) Stranke uključene u Demokratski patriotski  blok RS 
(3) Stranke uključene u Savez za mir i progres RS 
 

izvještaj IWPR i MEDIA PLAN; Direktor projekta: Mark Wheeler 
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, BiH 

Tel/fax 071-667-734/735 
E-mail:MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org    ili  101657.3100@compuserve.com 

Institut za ratno i mirnodopsko izvještavanje (IWPR) je britanska dobrotvorna ustanova, osnovana sa 
namjerom da pomaže razvoj nezavisnih medija i da podrži umjerene glasove u bivšoj Jugoslaviji. Ovaj 
institut također izdaje War Report (Ratni Izvještaj) nezavisni mjeseèni list, i Tribunal, dvomjeseèni 
časopis o Međunarodnom tribunalu za ratne zloèine u Hagu. Za pretplatu i druge informacije obratite 
se na IWPR 33 Islington High Street, London N1 9LH. Tel +44-171-713-7130 / Fax 713-7140/ E-mail: 
warreport@gn.apc.org. 
Director: Anthony Borden; Administrative Director: Rachelle Jailer Valladares; Senior Programme 
Manager: Alan Davis; Project Director (Bosnia Elections): Mark Wheeler; Senior Project Officer 
(Bosnia Elections): Michael Montgomery;  Project Officer (Bosnia Elections): Jennifer Pearce. 
MEDIA PLAN  je prva privatna organizacija u BiH specijalizovana za istraživanje, analizu i 
projektovanje razvoja medija. Glavni cilj mu je da promoviše obnovu i razvoj medija u BiH. 
Organizacija raspolaže opsežnom bazom podataka o BiH medijima. MEDIA PLAN ima 
korespodentske centre u Tuzli, Zenici, Mostaru, Banja Luci i Bihaću. Na izradi Monitoring Reporta 
angažovano je 18 monitora, istraživača i drugih saradnika MEDIA PLANa.    
Sa zahvalnošæu napominjemo da ovaj projekat podržavaju Swedish International Development and 
Cooperation Agency, Open Society Institute, Friedrich Naumann Stiftung i Winston Foundation for 
World Peace. 

U protekloj sedmici posmatrani su sljedeći mediji: RTV Srpska, RTV BiH, Radio Studio 99, NTV 99,  
TV Zenica, NTV Zetel, Radio Tuzla, TV TPK Tuzla, TV Tuzla, Radio Prijedor, Radio Bihać, Radio 
Velika Kladuša, Radio Unsko-Sanski Kanton, RTV Mostar, Hrvatska RTV Mostar, Radio Krajina Banja 
Luka, TV Srbije, Hrvatska televizija, Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni Avaz, Slobodna Bosna, 
Ljiljan, Svijet, Hrvatska riječ, Nezavisne novine, Glas srpski, Front slobode, Behar.  


