
The anti-P-2 campaign has succeeded.  The 
supposedly unalterable Dayton timetable has been 
altered.  The municipal elections have been 
postponed.  The implications will be far-reaching, 
not least when the rush to stage local elections at 
the convenience of the victors in the 14 
September polls commences. 

This bulletin reports on the role played by the B&H 
media in the effort to nullify the P-2 registrations.  
We also focus on: 

• The increasing SDA presence on RTV B&H 
• The ‘environmental  agenda’ in Republika 

Srpska                        
• The media war against Fikret Abić 
• Improvements in Mostar broadcasting 
• Presidential games in Tuzla 
• NTV Studio 99's exhaustive election 

coverage 
• Election views from Belgrade and Zagreb 
• The Federation press 
• The parties' ratings on TV B&H and SRT 

RTV B&H: War on P-2 
The confirmation last week of the extent to which 
the OSCE's voter registration form P-2 has been 
abused to alter the national composition of 
electorally significant constituencies sent RTV 
B&H into campaigning mode. The story dominated 
both radio and television news.  Although far from 
alone in its condemnation of this threat to B&H's 
territorial integrity, the SDA took the lead.  The 
result was a significant increase both in the ruling 
party's time on air and in the favourable coverage 
it received.  (See table on p. 8.) 

On 23 August, for example, the presenter of the 
main "Dnevnik" on TV B&H cited voter registration 
figures for such sensitive localities as Brčko, 
Srebrenica and Bratunac as evidence of the fact 
that the P-2 forms were being used to ratify Serb 
ethnic cleansing.  A report from the meeting of the 
SDA's executive council then followed in which the 
party demanded nullification of the P-2 
registrations and threatened to lead a boycott if 
the OSCE failed to comply.  The views of three 
other parties were then canvassed, before the 
report again returned to the SDA, giving it the last 
word. 

By 25 August the anti-P-2 campaign had reached 
fever pitch.  Asserting that these forms had been 
forcibly imposed on would-be voters, the presenter 
of the TV news introduced a filmed report of a 
meeting of Bošnjak refugees from Doboj, held in 
the village of Matuzići, and summoned to protest 
the P-2 forms' prospective "legalisation of 
genocide".  Placards to this effect in English 
ensured that the message would get through.  In a 
fire-raising speech, Ejup Ganić promised the 
assembled DPs that they would go home.  The 
event resembled, in fact, nothing so much as one 
of the meetings of support for Karadžić and Mladić 
broadcast by SRT in the course of the summer.  
Later in the bulletin, the SDA featured again when 
it was reported that the party's General Council 
had said that only country-wide elections should 
take place. 

The SDA received two more bites of the TV B&H 
cherry on 24 August.  "Dnevnik" provided live 
coverage of a big rally in Germany at which 
President Izetbegović was due to speak, as well 
as a taped report on a smaller meeting which had 
already taken place in Čapljina.  Although both 

 
28 August 1996 number 13 

THE B&H MEDIA WEEK IN REVIEW: 19-25 AUGUST 



 2 

events were obviously promotional in nature, the 
exotic venues were presumably thought to give 
them news value.  This was true in the case of 
Čapljina. 

Despite including a football match and a rich 
programme of entertainment, the rally in 
Gelzenkirchen stadium was a wholly party event.  
As before on SDA occasions, TV B&H's reporter 
gilded the lily by estimating the crowd at a wildly 
improbable 70,000. 

On the other hand, the fact that 500 SDA 
supporters could be bussed into HVO-held 
Čapljina for a meeting was news.  Alas, as was to 
be revealed the next day, more news was made 
than TV B&H's cameras recorded.  Arriving late, 
they apparently missed the summons to jihad 
issued by the local effendi.  The chief of the SDA 
campaign staff, Halid Genjac, who had also 
spoken at the meeting, was compelled to 
dissociate himself and the party from the cleric's 
remarks.  However, as he told "Dnevnik" on 25 
August, "it would have been dangerous" for him to 
have done so at the time. 

Although otherwise put in the shade by the SDA's 
seizure of the anti-P-2 campaign, the Associated 
List made a comeback in its accustomed role as 
victim on 24 August.  In fact, it led the "Dnevnik" 
bulletin with its announcement that 100 of its 
nominees, including some of its most prominent 
figures, had been removed from the OSCE's list of 
registered candidates - along with about 7,900 
others.  Whether a brilliant stroke on the part of 
the Associated List or a colossal computer bungle 
on the part of OSCE - or both - this scandal 
vanished as quickly as it had arisen. 

One story which did not figure prominently on 
either Radio or TV B&H was the normalisation of 
relations between Croatia and FR Yugoslavia.  It 
came in the 23rd minute of the TV "Dnevnik" on 
23 August and went unmentioned thereafter.  
Curious. 

There were, however, other curiosities on offer on 
Radio B&H's 15.00 "Dnevnik".  On 21 August 
listeners were assured by Federation Interior 
Minister A. Hebib that the police would ensure that 
all political parties had equal chances to promote 
themselves, regardless of whether or not the 
police were "sympathisers or members of 
individual parties". 

The very next item told a different story.  UN 
spokesman Alexander Ivanko noted that eight 

bombs had been planted in the Bihać area in the 
previous week with the aim of preventing 
opposition party activities.  He added that the 
International Police had information from one of 
the local opposition parties naming nine police 
officers as stalwarts of the SDA who were 
allegedly involved in intimidating opposition 
supporters, particularly in Cazin. 

Not only was the contradiction between the two 
statements unexplained by "Dnevnik", but so too 
was the newscast's failure previously to report on 
any of the explosions. 

Another odd item was to be heard on 22 August.  
A correspondent reported to "Dnevnik" on the 
election-related problems and possibilities of 
Bošnjak refugees from and residual residents of 
Derventa.  The listener  was left to wonder why 
nothing was said about the numerous refugees of 
other nationalities from this highly mixed town and 
region.  Was this an inadvertent omission or a 
reflection of editorial policy? 

War on Fikret Abdić 

Whatever Dayton says, officials in northwest 
Bosnia show no signs that they are prepared to 
forgive and forget. Last week, while Carl Bildt and 
the foreign press worried over intimidation of the 
opposition in the Bihać region, the local SDA-
controlled media were preoccupied with Fikret 
Abdić's attempt to return to the political stage. 
They did their best to discourage it. 

Abdić is a former member of the Bosnian 
Presidency who won more votes in the 1990 
elections than did the eventual president, Alija 
Izetbegović. In 1993, Abdić’s declaration of an 
autonomous republic in northwest Bosnia plunged 
the region into civil war. But despite Serbian 
support, his revolt failed. The Bosnian Army routed 
him and his followers in 1994, and his private radio 
station was shut down. Now Abdić, exiled in 
Croatia and reviled as a traitor by his political 
rivals, is running again for the presidency. 

His radio station is attempting a comeback, too. A 
local court closed Radio Velkaton in 1994, but in 
the past two weeks it has started up again, 
reportedly broadcasting from Croat-controlled 
Hercegovina. Radio Bihać tried to block the 
station earlier this month by beginning to 
broadcast on Radio Velkaton's frequency, 103.5 



 3 

FM. But Velkaton remains audible in the bulk of  
Unsko-Sanski Canton. 

Carl Bildt visited the region last week to talk about 
human rights. Radio Bihać and Radio Velika 
Kladuša paid scant attention to him. Radio Bihać 
demoted his visit to 14th place on its 23 August 
"Daily Chronicle". It hinted darkly of an 
international conspiracy to spirit Abdić back into 
power, saying that Abdić was "being protected by 
international organisations".   

As for Bildt, it said: "Local politicians called Abdić a 
war criminal worse than Radovan Karadžić for this 
people. However, Bildt reacted vaguely to this 
assessment, comparing the situation to the crimes 
in Srebrenica and talking about the necessity of 
living together in peace and prosperity with those 
who yesterday were our enemies."  

To the authorities in Bihać, the future lies in a 
strong army and a strong SDA, not in 
reconciliation with enemies or even free elections. 
Thus Radio Bihać showed less interest in the High 
Representative's concerns than in an Army 
celebration held the same day. After the "Daily 
Chronicle" it broadcast two entire speeches by 
local generals. General Atif Dudaković seemed to 
go so far as to glorify fratricide: 

"We have to be proud of what we have been 
through in our Krajina, even of the war we fought 
against our brothers. We proved to the world that 
when it comes to the interests of the nation, and of 
the state, this is the place where a brother attacks 
his brother. In a certain moment, leaders and the 
ones we trusted betrayed us. One gets malicious 
often and says that the traitors belonged to the 
SDA. Yes, Fikret Abdić was a member of the SDA, 
but the SDA won and solved this problem." Thus 
did the general complete the union of Army and 
party. 

The front line against Abdić is Radio Velika 
Kladuša, which broadcasts from the stronghold of 
the deposed leader. Like Radio Bihać, Radio VK 
devotes itself unswervingly to the SDA, the Army 
and the local authorities. It too ignores journalistic 
principles and propagandises freely for the SDA. 
Its main newscast gave Carl Bildt a few minutes 
on 23 August, but devoted more time to attacking 
Abdić and his station. It quoted HRTV as saying 
that Radio Velkaton had started up agaiin under 
OSCE protection. "The regional [OSCE] centre 
has fiercely denied those claims," it said, going on 

to claim that "the programme of Radio Velkaton, 
which serves only the Democratic People's Union 
of Abdić, has seriously endangered the political 
and security situation in the region of Unsko-
Sanski canton." 

That wasn't all.  RVK’s "Daily Chronicle" returned 
to the theme later in the newscast, taking the 
opportunity not only to revile Abdić but to heap 
praise on the local authorities: 

"The reconciliation of residents, which has been 
carried out by the municipal and cantonal 
authorities, has had obvious results. In the just 
assumption that there was no winner in the 
fratricidal war caused by the traitor, Fikret Abdić, 
the authorities gave everyone a chance for a new 
beginning. Municipal authorities have achieved 
great results... An almost idyllic atmosphere has 
been disturbed in the past few days by the 
broadcasts of Abdić's Radio Velkaton. This station 
was banned in 1994, accused of spreading hatred 
and initiating fratricidal war. It has begun again its 
warmongering, spreading false illusions and 
recalling the tragedy that has left deep scars on 
the people of Unsko-Sanski Canton." 

If the local authorities cannot silence or jam Radio 
Velkaton, perhaps they can crowd it out. Radio 
Unsko-Sanski Kanton began broadcasting on 26 
August.  In a trial broadcast that day, the new 
station sought the imprimatur of the local OSCE 
representative, Luke Zahner.  Unfortunately, he 
expressed nothing but satisfaction with the work of 
the local media.  One wonders which ones he had 
in mind. 

The war against Fikret Abdić is only a part of the 
larger campaign that the SDA is waging in 
northwest Bosnia. A good example of the 
militaristic thinking that animates the party - and 
governs the news media as well - came during 
Radio Bihać's "B&H Elections '96" on 24 August. 
An SDA representative, a Mr. Šarganović, 
declared: 

"Now the war is temporarily interrupted, and the 
elections are imposed on us. One only observes 
the Bošnjak corpse. I have a message: we need 
strong authorities. We still are not on the Drina. 
We have to reach the Drina! We have to reach the 
Sava and the sea! How will we do so? With our 
commander, Alija Izetbegović! .... Why, every vote 
is a rifle or a mortar, it only depends at whom it's 
directed."  



 4 

The Greening of the RS Media 
At the week’s outset,  SRT’s audience may have 
been asking themselves: Is this still a government-
controlled network or is it the voice of a new-born 
ecological movement? Evidence for the latter 
judgment came in alarming reports about the 
environmental dangers posed by IFOR’s decision 
to destroy weapons and munitions discovered at a 
secret storage site near Sokolac. Radio and 
television gave prominent space to a Bosnian 
Serb army communiqué that alleged IFOR had 
transported to the destruction site “30 containers 
with unknown contents, which has provoked 
disquiet in the population and raised speculation 
that the containers are filled with radio-active 
waste.” 

Without citing sources other than unnamed “British 
commentators,” Radio Srpska in its 19 August 
“Dnevnik”  stoked further the panic over operation 
”Vulkan”: “Because it is expected that the 
September elections will confirm the existence of 
national entities, NATO is quickly working to 
prevent RS from being able to defend itself 
against any kind of election results.” The RS 
government responded on the 20 August 
“Dnevnik” with more fighting words, warning the 
Western powers that “the Serbian people are 
ready to place themselves in front of the tracks of 
IFOR’s war machine,” unless NATO suspends 
operations. Both stations also gave prominence to 
harsh criticism of IFOR by Acting President Biljana 
Plavšić 

The following day, IFOR was again attacked for its 
“worrying” plans to enable Muslims to vote in 
Zvornik, “despite warnings by the Zvornik police 
that they cannot guarantee the security of Muslims 
who travel to the RS.” Radio Srpska offered even 
more dire predictions from Nikola Poplašen, 
header of the Serbian Radićal Party, who warned 
that Muslims from the Federation would, “instead 
of lead pencils, bring weapons with them into the 
RS” on voting day. 

Back on the campaign trail, TV Srpska’s evening 
news bulletin, which has now moved back 30 
minutes to occupy the same  19.30 slot as TV 
B&H’s “Dnevnik,” offered generous coverage to 
Biljana Plavšić’s whistle-stops across northern 
Bosnia. Plavšić’s speech in Banja Luka was the 
lead item on the 24 August “Novosti”, despite the 
fact that it was virtually identical to those made on 
previous days. There was no hiding the thrust of 

her comments, which were in line with the SDS 
aim of presenting the elections as a vote to 
confirm Bosnian Serb statehood.  

“I am not against brotherhood and unity,” said 
Plavšić, in a reference to the Tito-era slogan. “But, 
how can my brother be a Muslim or a Croat? Why 
should I unite with those who massacred us three 
times in this century instead of with my brother 
Serb. We want brotherhood and unity of all Serbs 
in the Balkans. We want the unification of all 
Serbs in one state, which will be called Serbia.” 

Though SRT continues to offer preferential 
treatment to the SDS, and despite the television’s 
continuing ban on appearances by Predrag Radić, 
the Banja Luka mayor, the RS government-
controlled media appears to be toning down the 
more incendiary election rhetoric that has drawn 
protests from the OSCE and demands for official 
apologies. 

This slightly mellower approach was especially 
evident in the network’s daily programmes for 
political parties. Though the moderators continue 
to strive to keep the discussions within the narrow 
political parameters set by the SDS, only indirect 
abuse was levelled at opposition representatives, 
in contrast to the open verbal assaults of recent 
weeks.  

The new attitude seemed to come as a relief to 
some. Živko Radišić, the Socialist Party (SPRS) 
president; went so far as to praise Radio Srpska’s 
moderator for her “correctness” at the close of his 
22 August appearance. Radio Srpska’s 
reasonable treatment of another opposition leader, 
Milorad Dodik, on 20 August, was another sign 
that some journalists took note of Plavšić’s recent 
exhortations “not to create unnecessary problems” 
for the RS leadership. 

Another factor may be that Radio Srpska’s Banja 
Luka studio is tuning in to the army-linked Radio 
Krajina, which continues to excel in its election 
programming. In addition to widening the debate 
within the RS by asking uncomfortable questions 
about the implementation of the Dayton accords, 
Radio Krajina broadened its own sources last 
week by adding reports from the AIM news agency 
for the first time. 

Another precedent was set in Banja Luka last 
week with the launch of the opposition’s first daily 
newspaper by Nezavisne novine. Though the 



 5 

newspaper’s circulation remains restricted to 
Banja Luka, its contents are in marked contrast to 
those of the SDS-controlled Glas srpski, which is 
unread in most parts of the RS and has been on 
virtual life-support for some time. 
 

All Quiet on the Mostar Front 
A media truce has prevailed in Mostar over the 
past fortnight.  In the absence of rhetorical 
fusillades back and forth across the Neretva, there 
has been a noticeable rise in the level of 
professionalism  on the part of the city's 
broadcasters.  Whether this development 
represents a mere pause in normal hostilities or a 
lasting change for the better, only time - as 
journalists are supposed to say - will tell. 

RTV Mostar has been giving the city's new 
technocrat mayor, Ivan Prskalo, the benefit of 
every doubt and much time on air.  The once-
favoured Safet Oručević has faded quietly away.  
The near-unanimity among Federation-based 
parties on the iniquity of Form P-2 has also made 
it easy for "Dnevnik" to present their views.  The 
most notable exception, of course, has been the 
HDZ.  Its presence on "Dnevnik" last week was 
confined to the reading (on 25 August) of a fierce 
and witty open letter from Serb Civic Council 
(SGV) member Milan Jovičić to B&H Foreign 
Minister Jandranko Prlić in which he attacked the 
west Mostar police.  Given the source, no 
deviation from the "gentlemens' agreement" was 
presumably involved. 

It seems to have been more difficult for HTV 
Mostar, HR Herceg-Bosna and HR-Radio 
Postaja Mostar to fulfil their resolve to be good, 
but they have tried.  HTV Mostar has imposed a 
time limit on itself, cutting the length of its evening 
bulletin to between 17 and 20 minutes.  This gives 
it less time to blame the "Bošnjak side" for 
problems in federal relations.  (As the quoted 
passage implies, its vocabulary has also become 
more politically correct.)  An item on 22 August 
about a meeting between Mayor Prskalo and SGV 
President Pejanović was a model of fairness, as 
was the report the next day from the regular EU 
news conference.  Party politics, on the other 
hand, continues to mean unswerving devotion to 
the HDZ, as well as the broadcasting of lengthy 
HDZ ads before and after the evening news. 

As proof of how much better HTV Mostar's news 
coverage has become since the Geneva 
agreement, there was one broadcast reminder - 
"Eye to Eye" on 23 August - of the bad old days of 
three weeks ago.  This was an encounter between 
two of west Mostar's strongmen, Mladen Naletelić-
Tuta and Jadranko Topić.  The former - an alleged 
war criminal - had supposedly tried to bump off the 
latter.  The programme was evidently designed to 
show that the two were really best of friends.  Tuta 
refused to play ball as planned.  Wearing a large 
crucifix round his neck, he opined that "Muslims 
are the worst enemies of Christianity."  He also 
took the opportunity to proclaim that his aim was 
to separate Herceg-Bosna from B&H and join it to 
"mother Croatia". 

Presidential Merry-go-round 
SDA supporters broke up no rallies last week, but 
the debate in Tuzla shifted to whether the party 
was trying to sow fear in other ways. At issue was 
a provision of the Dayton agreement that has 
given much fuel to the nationalist parties: the 
leading vote-getter among the three members of 
the Bosnian Presidency will become its chair. 

The SDA argues that Bošnjaks should not vote for 
other parties because that would split the Bošnjak 
vote and hand the job to a Serb. Put bluntly, it is 
asking Bošnjaks: "Do you want Momčilo Krajišnik 
to lead your country? If not, vote for us." 

On 23 August Sead Avdić, a member of the SDP, 
complained about this in a letter to OSCE. He 
asked, on behalf of the Associated List, that the 
OSCE "explain to Bošnjaks that they do not have 
to be afraid to vote for more than one political 
party." Members of the presidency will rotate, he 
said, "so it is of no consequence whether Krajišnik 
will be the first president, or if he comes later."  

Avdić was wrong. According to Dayton, members 
of the presidency will not rotate to the top during 
the two years before the next elections. "How can 
a Bosnian, especially a Bošnjak, lie to his own 
people, in order to gain power shamefully, as was 
done by Bešlagić and Avdić in Time Magazine?" 
the SDA responded gleefully.  

The debate was played out thoroughly in the Tuzla 
media. Unfortunately, the media failed to do what 
would have served voters in Tuzla most: consult 



 6 

their copies of Dayton and report the facts. As it 
was, the voters were left wondering who was right. 

In other ways the Tuzla media behaved 
predictably last week. TV TPK, the cantonal 
station, covered only SDA rallies. Amazingly, the 
SDA has found a way to enlarge its already 
overwhelming presence on TV TPK . Instead of 
responding just once to opposition statements, it 
responds twice. One reply comes from the 
cantonal SDA officials, another from the municipal 
SDA. TV TPK slavishly reports it all. The station 
also has begun to broadcast statements directly 
from the SDA press centre, thus cutting out the 
middle man. 

TV Tuzla, the municipal station, continues to show 
more balance in its coverage.  On 24 August it 
reported on a speech that Sead Delić, commander 
of the Army's Second Corps, gave at an SDA rally. 
But the station remains chiefly the voice of the 
opposition. Last week it promoted Tuzla mayor 
Selim Bešlagić, head of the Associated List for the 
Federal Parliament, in a long talk show called 
"Tele-ring". 

The mayor also showed up after a long absence 
on Radio Tuzla, a station sympathetic to the SDA 
but not wed to it. In a 21 August  statement, 
Bešlagić urged voters to choose non-national 
parties in the elections. On 25 August the station 
reported the news that he had received the Sean 
McBride Peace Prize for his work in promoting 
democracy and a multi-cultural life in Tuzla. Unlike 
TV TPK, Radio Tuzla is not afraid to pay attention 
to the SDA's rivals. 

NTV Studio 99's Election 
Marathon 
This Sarajevo independent station's late night 
newscast, "Oko 22", has become the best friend 
both of the sleepless and of those addicted to 
election news.  On one night last week (24 
August) the programme ran as many as 17 
separate election stories.  Besides devoting 
enormous attention to the P-2 row throughout the 
week (but without enhancing the position of the 
SDA) and giving full play to the supposed 
disqualification of the Associated Lists' candidates 
by OSCE (a one-day wonder on 24 August), "Oko 
22" covered stories which received only 
perfunctory notice on the state network.  In 

particular, it examined both the appearance of the 
SDA logo on the streets of the capital (on 20 
August) and the peace negotiations between the 
SDA and HDZ (20 August).  On 21 August it also 
broadcast an anonymous commentary on the 
threats by nine party leaders to boycott the 
elections.  Of these, the commentator suggested 
that only Haris Silajdžić (Party for B&H) was likely, 
at the last minute, to carry out his threat.  The 
result would be to benefit the SDA.  But why 
should the author not be named? 

B&H on Belgrade and 
Zagreb Television 

Belgrade and Zagreb were as silent last week on 
the famous P-2 forms as RTV B&H was voluble.  
They were, of course, far more forthcoming on 
their countries' mutual recognition.  Only Croatian 
Foreign Minister Mate Granić made reference, 
however, to the fact that this Croatian triumph 
would also assist the peace process in B&H, 
though he did not say how. 

HRT continued its blanket coverage of the B&H 
elections, mounting three special programmes and 
regularly alloting prime positions to advertisements 
for "The party with an historical mission, the HDZ".  
HRT devotes more time to explaining the 
complexities of voting to its viewers than to 
discussions of the issues and parties.  It takes for 
granted the exclusive right of the HDZ to represent 
Bosnian Croats.  In fact, the only other party to 
which it pays any attention is Fikret Abdić's DNZ, 
which is occasionally permitted to launch a 
broadside on Sarajevo. 

Otherwise, polemics with "the federal partners" 
over Mostar and other lately contentious matters 
have vanished, at least pending the republican 
and federal parliament sessions which are meant 
to implement the Geneva agreements.   

Serbian Television, for its part, continues to 
cheer on its champion, the Socialist-led League 
for Peace and Progress.  Its rallies in both RS and 
Serbia are dutifully recorded.  The favourite theme 
on these occasions is future cooperation between 
RS and FRY.  Only the League for Peace and 
Progress, it is emphasised, can make this happen.  
"Republika Srpska must defend itself with 
knowledge, skill and wisdom - all of which the 
current regime lacks," according to B&H 



 7 

presidency candidate M. Ivanić. Only the League 
for Peace and Progess, according to onetime 
Republika Srpska Krajina premier Borislav Mikelić, 
will enable people to return to their homes. 

Federation Press Review 

Election coverage by Sarajevo's three newspapers 
reached new heights last week, at least in terms of 
volume.  The race to fill space and spill ink was 
won, hands down, by Oslobođenje, which printed 
120 different articles, reports, interviews, 
commentaries and cartoons: an increase of 26 on 
the previous week.  Oslobođenje, however, 
publishes daily, whereas Večernje novine and 
Dnevni Avaz do not come out on Sundays.  
Večernje novine carried 69 pieces on the elections 
(up but one on the previous week) and Dnevni 
Avaz published 80 items (an increase of 17).  
Display advertising by the parties made its first 
appearance in the Sarajevo press. 

Two election themes dominated the pages of 
Oslobođenje: the "gentlemen's agreement" 
between the SDA and HDZ and the renewal of 
SDA threats to boycott the elections if the OSCE 
were to fail to meet its four demands.  Unlike two 
weeks earlier, however, Oslobođenje treated the 
story of a possible boycott with some reserve.  
The "gentlemen's agreement" met with the paper's 
approval as a canny move by the two ruling 
parties to avoid wasting on internecine battles 
energy that would be better expended in keeping 
their respective oppositions at bay. 

Among the notable interviews were those with 
Kasim Trnka, the B&H ambassador to Croatia, 
and Noel Malcolm, the British journalist and 
historian of Bosnia.  Trnka condemned the 
Croatian government for enabling Fikret Abdić's 
party to be registered for the elections; while 
Malcolm criticised the elections themselves as one 
in a series of steps leading to the gradual partition 
of B&H. 

One commentary stood out for suggesting that, so 
far as the party's daily operations were concerned, 
the word "democratic" should be excised from the 
name of the Party for Democratic Action (SDA). 

The SDA-HDZ pact was also the major news item 
of the week for Večernje novine.  The paper's 
commentary on the event was entitled "Déja vu"; 

while the previously unthinkable SDA rally in HVO-
controlled Čapljina at the end of the week was 
interpreted as a practical result of this 
"gentlemen's agreement". 

Večernje novine also devoted much space to the 
various parties' protests concerning the misuse of 
the P-2 voter registration forms, as well as to 
incidents attending opposition election rallies.  The 
prohibition of the Associated List rally in Ljubljana 
received special attention. 

Dnevni Avaz both covered fully and approved 
explicitly the SDA-HDZ agreement.  As a mark of 
the latter it published a long interview with Božo 
Rajić, president of the HDZ B&H.  The paper gave 
its full support as well to the SDA's demands for 
the nullification of the P-2 registrations and the 
postponement of local elections. 

Reverting to its earlier interest in the affairs of 
Republika Srpska, Avaz published the results of 
an opinion poll carried out by Bijeljina's Ekstra 
magazin which revealed that, although the SDS 
remained the favourite to win the RS elections with 
41 per cent of the vote, support for Biljana Plavšić 
as RS president (27 per cent) and for Momčilo 
Krajišnik as RS member of the B&H presidency 
(28 per cent) was significantly lower. 

Among the weeklies, Svijet (22 August) 
maintained its opposition to elections in current 
circumstances, as did Ljiljan (21 August), albeit in 
even sharper terms.  The latter included a 
caricature representing the OSCE looking on as a 
četnik happily casts his vote. 

Hrvatska riječ (24 August) continues to feature 
both a special election section and extensive 
coverage of and advertising by the HDZ.  The deal 
with the SDA is explained in an interview with 
Božo Rajić as serving the party's current needs. 

Slobodna Bosna (25 August) publishes two 
articles comparing the 1990 and 1996 B&H 
elections.  In one of these, the author notes that 
"the elections of 1990 were the first - and very 
possibly also the last - democratic elections in 
B&H."  A similarly scornful stance towards the 
elections is evident in the other four election-
related stories in the current issue of the 
magazine. 

The bimonthly Behar (No 7, August) also parades 
its electoral skepticism.  The poll, according to one 
commentator, has been imposed and organised 
by the international community, leaving the 



 8 

domestic political parties to fight merely for "pieces 
of power".  In a commentary appearing under the 
title "Slavery never", the author asserts that "all 
media in B&H are in the service of one or another 
of the existing parties or international factors." 
Behar does not, however, tell its readers whom it 
serves. 

Front slobode, Tuzla's biweekly newspaper, 
makes no bones in its current issue (23 August) 
either about its devotion to the Associated List 
(particularly, to the SDP) and its animosity towards 
the SDA.  In an election supplement called 

"Perspectives", the paper publishes a lengthy 
attack on the SDA's alleged hypocrisy which 
promises more than it delivers.  Much more 
effective is the republication of a September 1993 
article  from Zmaj od Bosne by Adnan Jahić, 
president of the Tuzla branch of the SDA and a 
candidate for the federal parliament, which sets 
out his vision of an Islamic state.  Front slobode 
also abandons its private quarrel with Mayor 
Bešlagić (over the running of  Tuzla’s television) in 
the interest of the common struggle against the 
SDA. 

She loves me, she loves me not. . . (7)  
The table below shows the presence of political parties, their leaders and multi-party coalitions on the state-run 
broadcast media of both the Federation and Republika Srpska in the week 19- 25 August.  The column headed 
"total" indicates how many times each party or its leader appeared (directly or indirectly) or was mentioned in the 
central daily newscasts on both radio and television of RTV B&H and SRT.  Each party is awarded a score which 
represents the sum of every positive mention (+1), every neutral mention ( 0 ) and every negative mention  (-1).  
The column headed "Σ (+,-,0)" shows the results.  The higher the number, the greater is that broadcaster's 
sympathy for or devotion to the party or politician.  The lower the number, on the other hand, the more can the 
broadcaster be said to regard that party or its leader with disrespect or antipathy.  The closer the total to zero, the 
more likely it is that the party receives equitable treatment by the broadcaster. 
 
name of RTV BiH RTV Srpska 
party / coalition total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 
party     
Stranka demokratske akcije  SDA 29 +5 15 -15 
Srpska demokratska stranka (SZ) SDS 5 -1 30 +30 
Hrvatska demokratska zajednica BiH HDZ 12 -3 3 -3 
Stranka za BiH 3 0 1 0 
Srpska patriotska stranka SPAS - - 3 -1 
Narodna stranka RS - - 2 0 
Srpska stranka Krajine - -  1 0 
Liberalna Stranka BiH  LS 3 0 - - 
Liberalno bošnjačka organizacija LBO 2 0 - - 
Građanska demokratska stranka BiH GDS 4 0 - - 
Muslimansko bošnjačka organizacija MBO (1) 1 0 - - 
Hrvatska seljačka stranka BiH HSS (1)  2 0 - - 
Unija bosanskohercegovačkih socijaldemokrata 
UBSD (1)  

2 0 - - 

Socijal demokratska partija BiH SDP (1)  1 0 - - 
Socijalistička partija RS (3) 1 0 2 0 
Radikalni otadžbinski front “Nikola Pašić” - - 2 0 
Srpska seljačka stranka - - 1 0 
Stranka privrednog prosperiteta 4 0 - - 
Republikanska stranka (1) 2 0 - - 
Stranka žena BiH 3 0 - - 
Stranka srpskog jedinstva - - 1 0 
Narodna demokratska zajednica 1 0 - - 
Srpska radikalna stranka - - 2 0 
Narodna radikaklna stranka Zvornik - - 1 0 



 9 

     
name of RTV BiH RTV Srpska 
party / coalition total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 
coalition     
Demokratski patriotski blok RS - - 2 0 
Savez za mir i progres RS - - 1 0 
Združena lista za BiH 7 0 - - 
(1) Parties that belong to the coalition Združena lista za BiH  
(2) Parties that belong to the coalition Demokratski partijski blok RS 
(3) Parties that belong to the coalition Savez za mir i progres RS 
 

 

The following media were monitored for this week’s report: RTV Srpska, RTV BiH, Radio Studio 99, NTV 99,  
TV Zenica, NTV Zetel, Radio Tuzla, TV TPK Tuzla, TV Tuzla, Radio Prijedor, Radio Bihać, Radio Velika 
Kladuša, Radio Unsko-Sanski Kanton, RTV Mostar, Hrvatska RTV Mostar, Radio Krajina Banja Luka, TV 
Srbije, Hrvatska televizija, Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni Avaz, Slobodna Bosna, Ljiljan, Svijet, 
Hrvatska riječ, Nezavisne novine, Glas srpski, Front slobode, Behar.  

A Report by IWPR and MEDIA PLAN; Project Director Mark Wheeler  
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 

Tel/Fax 071-667-734/735 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org & 101657.3100@compuserve.com 

The Institute for War and Peace Reporting is an independent conflict-monitoring and media-support charity 
which works to inform the international debate on conflict and to provide a platform and other support for 
voices of moderation caught in war.  It publishes the monthly journal War Report and the bimonthly 
Tribunal, a review of The Hague International War Crimes Tribunal.  For subscriptions and other 
information, contact IWPR at 33 Islington High Street, London N1 9LH.  Tel + 44-171-713-7130 / Fax 713-
7140 / E-mail:warreport@gn.apc.org.   
Director: Anthony Borden; Administrative Director: Rachelle Jailer Valladares; Senior Programme Manager: 
Alan Davis; Project Director (Bosnia Elections): Mark Wheeler; Senior Project Officer (Bosnia Elections): 
Michael Montgomery;  Project Officer (Bosnia Elections): Jennifer Pearce.   
MEDIA PLAN  is Bosnia's first private company specialising in media research and analysis.  Its central aim 
is to promote the renewal and development of the B&H media.  The company has at its disposal an 
extensive data-base on the Bosnian media scene.  MEDIA PLAN has correspondents in Tuzla, Zenica, 
Mostar, Banja Luka and Bihać, as well as in Sarajevo.  Eighteen monitors, researchers and other staff are 
engaged in work on Monitoring Report. 
We gratefully acknowledge project support from the Swedish International Development and Cooperation 
Agency, the Open Society Institute, the Friedrich Naumann Stiftung and the Winston Foundation for World 
Peace.   


