
As the election campaign enters its final stage, the 
media environment deteriorates.  Tribal identities 
and exclusive political loyalties are manifest.  
Broadcasters who have sought to maintain their 
impartiality and professionalism show increasing 
signs of bowing to implicit if not explicit political 
pressures.  The otherwise estimable Sarajevo 
press displays a worrying herd instinct.  Regime 
media elsewhere are abandoning any pretence of 
abiding by the OSCE rules to which they have 
previously at least paid lip service.  So-called 
independent media are aligning themselves with 
one or another party or national persuasion.  The 
much-touted Open Broadcast Network (aka TVIN 
or Bildt TV) remains conspicuously off the air. 

None of this is surprising, although much of it is 
depressing.  Whether it matters very much in the 
absence of more fundamental preconditions for 
free and fair elections on 14 September is a moot 
point.  What does matter is that enough moderate, 
civilised, independent, public-spirited and 
professionally competent media should survive 
these elections to help make Bosnia & 
Hercegovina capable of sustaining a political 
culture which will give peace - and the next 
elections - a chance. 

! ! !  
Monitoring Report will appear as usual next week, 
covering the period 2-8 September.  Notable 
media events in the last week of the campaign will 
be flagged, if need be, by short press releases in 
the days leading up to the poll.  A final report on 
the media's role in the electoral process - and vice 
versa - will be issued by the end of the month.  
Funding and stamina permitting, media monitoring 

may continue at a reduced tempo.  Readers of this 
bulletin are cordially invited to submit their views 
regarding the usefulness both of the past 14 
weeks' worth of Monitoring Report and of a 
possibly analogous exercise in future. 

Slippage at TV B&H 
TV B&H's evening news maintained its offensive 
last week against the OSCE's P-2 voter 
registration forms.  This meant not only blanket 
coverage of SDA-led demands for the 
postponement of the municipal elections, threats 
to boycott the polling abroad and calls for the 
nullification of the dreaded P-2 forms, but also the 
tailoring of reports to further these ends. 

The worst example was an item broadcast on 27 
August concerning that day's session of the B&H 
Assembly.  "Dnevnik" carried long excerpts from 
Provisional Election Commission member Kasim 
Begić's report demanding both the postponement 
of the local elections and the extension of the 
OSCE mission.  According to Begić, the latter 
would also mean the re-registration of voters and 
the prolongation of IFOR's mandate. 

"Dnevnik" presented Begić's remarks as if they 
were the conclusions of the Assembly as a whole.   
This was far from being the case.  Not only was no 
mention made of the firm opposition of HDZ leader 
Ivan Bender to the postponement of the municipal 
elections, but a voice-over obscured the fact that 
UBSD deputy Sejfudin Tokić had expressed only 
conditional support for the SDA line.  He had also 
made numerous criticisms of the government 

 
4 September 1996 number 14 

THE B&H MEDIA WEEK IN REVIEW:  
26 AUGUST - 1 SEPTEMBER 



 2 

which were not noted.  The impression of 
parliamentary unanimity was spurious. 

Unappeased by Ambassador Robert Frowick's 
decision to postpone the municipal polls, 
"Dnevnik" led its bulletin the next day (28 August) 
with (1) the call by the SDA to freeze electoral 
activity abroad, (2) the summons by the Party for 
B&H to boycott the foreign vote and (3) the 
demand of the usually unheard-from B&H Patriotic 
Party for the total abandonment of the elections. 

The campaign continued on 29 August, with more 
attacks on the P-2 form from both the SDA and 
the Party for B&H.  Haris Silajdžić emerged from a 
meeting with Carl Bildt to declare that any election 
in which the P-2 form played a part would legalise 
genocide.  But no reference was made to Bildt's 
own statement in which he admitted that the P-2 
form had been abused, but deprecated any 
boycott of the 14 September poll. 

The lead item on 31 August was President 
Izetbegović's speech at "The Return to the Drina" 
rally at Grebak.  Having been assured by US 
envoy John Kornblum that Republika Srpska 
would not be allowed to secede after the elections, 
Izetbegović announced that he was withdrawing 
his recommendation to voters abroad to abstain 
from the poll.  As far as "Dnevnik" was concerned, 
this was the news from Grebak that mattered.  
Otherwise, it was a party occasion. 

But "Dnevnik" has not lately been so punctilious; 
and, in this case, viewers were denied an 
opportunity to see very much of a rally at which 
the unity of party, army and religion were again on 
- potentially frightening - display.  Certainly NTV 
Studio 99 in Sarajevo enjoyed giving its viewers a 
scare - or two.  (See below.)  The gathering at 
Grebak was, editorially, a difficult call.  But for 
those who saw the Islamic trappings of the event 
on "Oko 22", the suspicion was strong that TV 
B&H chose not to undermine SDA claims to favour 
a civil society and secular state. 

"Dnevnik" covered another SDA rally on 1 
September, this time in Zenica.  B&H Premier 
Hasan Muratović used the occasion to put forward 
yet more conditions for the party's participation in 
the 14 September elections: the total elimination 
both of the P-2 forms and the governmental 
organs of the Herceg-Bosna statelet.  Although 
the pictures showed a stadium full of people 
(approximately 20,000), the reporter made no 
allusion to the size of the crowd.  The report from 
Grebak, however, had said that 20,000 people 

were present, but without offering pictorial support.  
Is it perhaps the case that no SDA politician is 
allowed to match Izetbegović as a crowd-puller? 

The big story on 29 and 30 August was the attack 
by Serb police on Bošnjaks who had returned to 
the village of Mahala (near Zvornik) to repair their 
homes.  Their rescue by IFOR, which then 
proceeded to arrest and disarm the Serb 
policemen, cast IFOR in an uncharacteristically 
favourable light on the 29th.  It emerged the next 
day, however, that IFOR had released the Serbs 
and returned their weapons to the RS authorities.  
The incidental revelation that guns confiscated 
from the Bošnjaks had also been returned - as 
well as the story of the lifting of a Serb mob's 
siege of the IPTF station in Zvornik - provided an 
uncomfortable echo of the bad old days of 
UNPROFOR. 

Just as "Dnevnik" had consigned news of the 
establishment of diplomatic relations between 
Croatia and FR Yugoslavia to the twenty-third 
minute of its broadcast on 23 August, so too was 
the visit to Sarajevo on 26 August of an economic 
delegation from Belgrade (led by a vice-premier) 
relegated to the nether regions of the bulletin (as 
item 16 in the running order).  For TV Serbia, on 
the other hand, this was very big news indeed.  
(See report below.) 

The two series of election broadcasts on TV B&H 
continue to be free and fair.  They are also long 
(either 60 or 120 minutes in length), often 
disjointed in terms of subjects debated and usually 
boring.  According to various polls, they are not 
watched regularly by many people.  So far as 
election news is concerned, "Dnevnik" remains the 
principal source of information.  It is, therefore, a 
matter for concern that, in the final weeks of the 
campaign, "Dnevnik" evinces a continuing 
tendency either to allow the ruling SDA to set its 
news agenda or to treat that party with especial 
consideration. 

Inconsistency on Radio B&H 
Radio B&H's afternoon "Dnevnik" was just as 
preoccupied last week with the fate of the local 
elections and the P-2 forms as was its television 
counterpart.  But in the continuing absence of 
synoptic or analytical reports by the programme's 
own journalists - or of interviews with relevant 
protagonists - the succession of party statements 
and notices produced a serial polyphony from 
which it was hard to extract much meaning.  The 



 3 

number of parties accorded mention continued to 
rise, yet only the announcement by the SDA on 26 
August that it was to co-finance the reconstruction 
of the National Library (Vijećnica) in Sarajevo 
stood out for its novelty. 
Three other stories covered by the 15.00 
"Dnevnik" deserve mention: 

• The Mahala IFOR incident was handled 
inadequately and confusingly.  The absence of 
any report from on or near the spot was 
lamentable. 

• On the other hand, Radio B&H had its 
microphone in the right place when Haris Silajdžić 
exploded in anger on 31 August at what he 
regarded as John Kornblum's betrayal of his 
undertaking to see to it that the hated P-2 was put 
to death.  As far as Silajdžić was concerned, this 
meant that the US administration was now ready 
to reconcile itself to ethnic cleansing and 
genocide. 

• "Dnevnik" also had a correspondent on hand in 
Velika Kladuša on 30 August, the eve of Fikret 
Abdić's threatened return for a rally on his home 
ground.  The reporter assured listeners that the 
authorities were prepared for him, but suggested 
that the whole thing might be one of Babo's 
"expert frauds with the aim of self-promotion 
and/or of sounding out the local scene." Come the 
day, however, there was no Abdić and no report 
on "Dnevnik".  Who was promoting whom - or 
what? 

As we record below, listeners in Cazinska Krajina 
heard a rather different report about Abdić's non-rally. 

Flying the flag in Republika Srpska 
TV Srpska appears to have settled its long-
running dispute with  the OSCE over 
commentaries by the station’s general manager, 
Ilija Guzina. 

Though SRT has reduced the level of  its openly 
hostile campaign rhetoric,  it still offers blatantly 
preferential treatment to the ruling SDS, continues 
to smear opposition groups and indirectly attacks 
Dayton.  Whether or not the OSCE decides to 
despatch more unwelcome couriers to Pale, 
protests in hand, will depend largely on the 
international body’s determination to enforce its 
own media protocols. 

The long-sought official apology was aired on the 
27 August “Novosti,” nearly two months after TV 

Srpska broadcast Guzina’s original commentary.  
The text was hardly apologetic: 

“On 29 June ‘Novosti ’ aired a commentary by Ilija 
Guzina, general director of SRT, which the OSCE 
commission for media determined was a violation 
of the general peace agreement.  

“The complaints related to the part of the 
commentary in which Mr. Guzina described 
Republika Srpska as a state, used the term 
“Muslim-Croat federation,” and expressed alarm 
that some parties will surrender the entire RS into 
the hands of Alija Izetbegović. Therefore SRT, 
under the order of the OSCE’s Media Experts 
Commission, broadcasts this apology in which it 
affirms that Mr. Guzina’s commentary does not 
express the views of SRT nor of the RS 
government, and that it was given as a personal 
view and not in his capacity as general director.” 

Though Guzina’s commentary was little more than 
a regurgitation of the SDS campaign platform, it 
appears the OSCE would rather challenge regime 
journalists than their political masters. 

The practical consequences of the OSCE’s 
belated intervention so far have been marginal. 
Even after the apology was broadcast, SRT 
continued to use the term “Muslim-Croat 
federation,” and insisted that the vote would 
confirm RS statehood. In addition, “Novosti” 
apparently has refused to lift a ban on 
appearances by Predrag Radić, the Banja Luka 
mayor and leader of the Democratic Patriotic Bloc 
coalition.  

Radić’s ban was issued in letter form following the 
release of an official TV Srpska communiqué 
which said that the station would no longer give air 
time to political parties it deemed unpatriotic (see 
Monitoring Report, no. 10). 

Even Radovan Karadžić, the former RS president 
banned from public life, seems to be making a 
comeback on the SRT campaign trail. Karadžić 
portraits have been prominently displayed in TV 
Srpska’s blanket coverage of SDS campaign 
rallies. SDS leaders appear eager to exploit 
Karadžić’s political martyrdom.  

One example was an SDS rally in Čajniče aired on 
the 28 August “Novosti.” Addressing the crowd, 
some of whom were waving Karadžić posters, 
Biljana Plavšić said: “One man once said, and said 
it very well - and his visage is present among us 
now - that ‘we have completed our work. We have 
a Serbian state, like a jewel in our hands.’” 



 4 

While TV Srpska continues to promote Karadžić’s 
gradual apotheosis, Srpska Radio trained its 
sights on RS opposition parties. A meeting in 
Banja Luka between opposition representatives 
and U.S. envoy John Kornblum drew immediate 
charges by Radio Srpska’s “Dnevnik” that a 
conspiracy to “reintegrate” the RS into the 
federation was afoot. 

As Radio Srpska reported on 30 August, 
Kornblum’s diplomacy appeared to be getting 
results: “Kornblum said that representatives of the 
opposition believe that after the elections new 
political structures will come to power in RS which 
will prevent Bosnia’s partition. Such a position of 
the opposition, that is, of representatives of the 
League for Peace and Progress and the 
Democratic Patriotic Bloc, revealed a previously 
hidden side of their political programme, since 
these coalitions have until now stood for RS as a 
sovereign Serbian state.” 

Portraying the RS opposition as foreign stooges 
and/or as unreformed communists has been a 
central plank both in the SDS campaign and the 
regime media’s general approach to the election 
debate. Such was the message Biljana Plavšić 
delivered at a rally in Derventa which was 
broadcast on Radio Srpska’s 26 August 
“Dnevnik.”: “Beware those who for 45 years de 
serbianised us, but who now wrap themselves in 
national costume.” 

Charges of treason can be seen as invitations to 
violence. There have been numerous bombings at 
opposition rallies in recent weeks, though injuries 
have until now been minor. 

Further signs that an aggressive smear campaign 
against the RS opposition is intensifying came with 
the appearance of street posters which openly 
proclaim the League for Peace and Progress as 
traitors. Commendably, Radio Krajina, the Banja 
Luka-based, army-linked station, was the lone 
broadcaster to report on this development. 

All the election news that fits 
NTV Studio 99's "Oko 22" continues to portray the 
election campaign as a compelling drama with 
which at least Sarajevo's nightowls must be 
obsessed.  The programme broadcast about 90 
election-related stories last week.  On 27 and 28 
August, 40 of "Oko 22"'s 60 minutes were devoted 
to the election.  Nineteen separate items on the 
campaign were broadcast on the former date. 

Among themes pursued, the following stood out: 

• The announcement of the postponement of the 
local elections on 27 August.  Ambassador 
Frowick's decision led the bulletin, followed by 
reactions from Carl Bildt and four parties.  All of 
the latter supported the decision, but all also 
argued that it would make sense only if the P-2 
registrations were now nullified as well.  More 
party reactions followed over the next two nights.  
Of the nine parties or coalitions canvassed (three 
appeared twice), only the HDZ deprecated 
Frowick's decision.  By 1 September the 
programme was also able to report on Frowick's 
assurance to Silajdžić that the P-2 forms would be 
null and void after 14 September. 

• The incident at Mahala near Zvornik.  IFOR's 
encounter with the Serbs and its aftermath were 
accorded top billing and extensive air time on 29 
and 30 August.  The agency pictures broadcast on 
the first night were gripping. 

• The proposed meeting between Izetbegović 
and Milošević.  The announcement that such a 
meeting was in prospect led "Oko 22" to conduct 
another poll of politicians.  Of the four men 
interviewed, all gave at least conditional support to 
the planned encounter. 

• "The Return to the Drina" rally at Grebak.  A 
report from this SDA-Army rally led the bulletin on 
31 August.  "President of the Presidency of B&H 
and President of the SDA" Alija Izetbegović was 
said to have addressed the crowd, along with B&H 
Army Chief of Staff General Rasim Delić.  "Oko 
22" provided a short clip from Izetbegović's 
speech, but nothing from Delić's.  Its interest lay in 
the pictures of mass Islamic rites, SDA and 
Arabic-lettered flags and soldiers clad in the white 
uniforms of holy warriors.  These created an 
impression of some Iranian religious manifestation 
rather than of an anniversary important to the B&H 
Army. 

The report from Grebak was broadcast again the 
next night, in its entirety, but now in the middle of 
the bulletin.  B&H Assembly Deputy Igor Rajner 
(UBSD) was on hand to provide the requisite 
commentary.  Remarking that altrough he had 
been pleased to hear from President Izetbegović's 
speech that the USA would not permit any 
secession by RS from B&H, he could not help but 
be worried by mass prayers, Arabic flags and 
white uniforms: "What sort of secession are we 
talking about?  In this state or from this state?  



 5 

This is no way to go about getting one, whole and 
democratic B&H, that's for sure."  
If TV B&H can be accused of having pussyfooted 
around this event, NTV Studio 99 seems to have 
gone in for overkill. 

• The Associated List rally at Gradačac.  "Oko 
22" also gave prominence on 1 September to the 
fact that the ZL B&H had managed to hold the 
previous day, and in front of a much larger crowd, 
the public meeting which had been broken up by 
hooligans on 10 August. 

Cheerleading from the 
sidelines 
Since the festive launch of the HDZ B&H's "Peace 
is our choice" campaign in Sarajevo on 25 August, 
Croatian Television (HRT) has again expanded its 
B&H election coverage.  It now offers a half-hour 
programme, "Izbori u BiH", every evening.  This 
programme is also carried by HRT's satellite service 
for Europe, notwithstanding the electoral silence 
which was meant to prevail last week with the 
commencement of voting abroad.  Most of the 
programming is explicit propaganda on behalf of 
the HDZ.  Other parties appear only to be attacked.  
The promotional function is underlined by HDZ 
advertisements.  No other B&H party messages are 
broadcast, save for the spots of Fikret Abdić.  He 
promises every day that his DNZ will make a "little 
America" out of the ashes of B&H. 
Although the HDZ continues generally to avoid 
polemics with its co-rulers, the SDA, the OSCE 
decision to postpone the local elections brought 
forth sharp reactions.  B&H Foreign Minister 
Jadranko Prlić accused the international 
community of being inconsistent and supporting 
"that side which wants to blow up the Dayton 
agreement." Federation President Krešimir 
Zubak's criticism widened to include the Sarajevo 
media, "which keeps quiet about the fact that form 
P-2 was also filled in by 50,000 refugees in 
Sarajevo and 20,00 in Tuzla."   
But HRT's own thorough coverage of the B&H 
political scene can also be rendered deaf, dumb 
and blind.  Nothing was to be seen or heard last 
week of EU administrator Sir Martin Garrod's open 
challenge to six named west Mostar gangsters to 
come clean, nor of his condemnation of the 
continuing forcible evictions of Serbs and Muslims 
from their homes on the right bank of the Neretva. 

Television Serbia, on the other hand, has 
recently paid less attention to the B&H election 

campaign, perhaps because of increasing 
preoccupation with the late autumn elections at 
home.  Such coverage as there was last week was 
devoted to the Socialist-led Alliance for Peace and 
Progress.  Other parties were ignored.  Nor was 
the postponement of the local elections much 
remarked upon from Belgrade.  Such reaction as 
there was, was negative. 

As far as RTS was concerned, the Bosnian news 
of the week was the visit of a Yugoslav economic 
delegation to Sarajevo.  This visit, it was said, 
"received exceptional publicity in the Sarajevo 
media".  By such means did Belgrade's "peace-
forging" policy score another triumph. 

Abdić on the airwaves, but not 
in Velika Kladuša  
Radio Bihać intensified its propaganda struggle 
against Fikret Abdić, his party and followers last 
week.  As noted above, Radio B&H broadcast on 
30 August a report from a correspondent in Velika 
Kladuša about a meeting of Adbić's DNZ which 
was supposed to take place in the town the next 
day.  Radio Bihać repeated the same report in its 
"Hronika dana" on the evening of 31 August, but 
with a different introduction.  This ran as follows: 

"The registration of the party of the war criminal 
Fikret Abdić itself provoked strong protests from 
the citizens both of Unsko-Sanski canton and of 
Velika Kladuša.  These protests became even 
more intense with the appearance of the pirate 
Radio Velkaton and the announcement that a 
promotion by the DNZ party of the criminal Fikret 
Abdić would be held on the square which bears 
the name of Ahmet Mržljak, legendary warrior of 
the B&H Army and bearer of the Golden Lily.  In 
view of all this, four local associations have made 
a statement..." The text of the reporter's despatch 
then proceeded as on Radio B&H. 

The contrast between the two stations' editorial 
treatments of the same despatch was indicative.  
Radio B&H appears to have sought to put a 
professional gloss on the report.  Radio Bihać 
seems to have had no qualms about broadcasting 
an item which was inflammatory, slanderous, 
prejudicial and out of date. 

Perhaps the citizens - and politicians - of Bihać get 
the media they want and deserve.  A discussion of 
the media among representatives of the SDA, 
Party for B&H and Associated List took place the 
same evening on Radio Bihać's "BH izbori 96" 



 6 

programme.  Their chief worry was the parlous 
financial state of Radio Bihać.  The SDA 
representative had a cure: 

"We must centralise the whole system of public 
information.  That would prevent disloyal rivalry.  
You have up till now worked each for yourselves - 
Radio Bihać and Radio Cazin, and Kladuša and 
Kupa.  You have not had a united front.  I am for a 
common programme, for a unified political stance 
which will be manifested through the media.  I 
understand the media as our means of struggle."  

The other party representatives neither dissented 
nor commented. 

Collaboration and resistance in 
Zenica 
For the SDA, the news in Zenica last week was 
almost all good. None of the media reported an 
accusation by the opposition SDP that the local 
police chief had permitted the SDA to paint its logo 
on the streets. But Radio Zenica, TV Zenica and 
NTV Zetel all broadcast the SDA's heavy-handed 
denial, delivered in both a press-conference and a 
statement on 30 August. 

The SDA implied that the SDP was attacking not 
the abuse of police powers but the national 
aspirations of the Bošnjak people. It referred to 
"the superseded communist ideology" that 
"forbade Bošnjak symbols" and dismissed the 
accusation as a "primitive attack" and 
"unsubstantiated fraud".  On 31 August TV Zenica 
and NTV Zetel also reported that the head of the 
cantonal police had denied the accusation. He 
said the SDP had made it only because the police 
had arrested one of its candidates. End of story. 

The manipulation of news in order to help the SDA 
was also apparent in coverage that was not 
directly political. Radio Zenica and TV Zenica were 
especially diligent at playing down news that might 
diminish the ruling authorities. They paid less 
attention than in previous weeks to the plight of 
invalids and other victims of the war. Instead, they 
focussed on more benign subjects, such as 
meetings between humanitarian organizations and 
local officials. 

The independent station NTV Zetel was the 
notable exception. It alone showed itself willing to 
broadcast news unflattering to the authorities. It 
covered the NGO meetings, but also reported on 
the problems of demobilized soldiers and on the 

failure of aid packages to reach invalids. TV 
Zenica reported on former soldiers, but only to 
cast blame on the manager of the Zenica steel 
plant, who was accused of not understanding their 
problems. The manager belongs to the Party for 
B&H. 

There were other indications that Zetel was willing 
to cast its net wider for news. On its 31 August 
"Info-block", the Associated List called on the 
Army to leave the schools it had occupied during 
the war so that the buildings could  be used as 
schools again. The other stations ignored this 
appeal, which implied a criticism of an institution 
inseparable from the SDA. Zetel also critized 
government obstruction of TVIN, the would-be 
television network of which Zetel is a founding 
member. It reported, too, on SDS rallies in 
Republika Srpska that raised questions about the 
continuing influence of Radovan Karadžić. On the 
other hand, Zetel ignored a story that figured large 
on the other stations: problems with the 
registration of Associated List candidates. 

Radio Zenica clearly favored the SDA in its 
political coverage. The station gave the SDA more 
time and invariably presented it in a favourable 
light. In a special election programme, Radio 
Zenica fawned on one SDA candidate. "He doesn't 
have to be introduced," the moderator said. "He's 
a very well-known member of the Army." The 
station did cover press conferences of the SPP 
and GDS, but only when they complained about 
the P2 forms, where the SDA agreed.   An SDA 
rally in Matuzići yielded a small but significant 
difference in the coverage of Radio Zenica and TV 
Zenica. The rally was held by Muslims driven out 
of Doboj during the war. Some speakers at the 
rally affirmed the need for reconciliation, calling on 
Muslims and Serbs to live together and appealing 
to the Doboj Serbs to purge themselves of 
extremists.  TV Zenica omitted the message of 
conciliation; Radio Zenica broadcast it. 

Even on media vulnerable to the SDA-controlled 
local authorities, the party could not muzzle the 
opposition entirely. On 21 August Radio 
Zavidovići gave 20 minutes to a local SDA 
candidate. The next two days it gave only 10 
minutes each to candidates of the Associated List 
and the Party for B&H.  But the disadvantage did 
not prevent the Party for B&H candidate from 
delivering an unusually sharp attack on the SDA. 
She criticized the "intertwining of religious and 
secular power" in Bosnia and said the country was 
being led by "immoral and dubious people". 



 7 

Pride and prejudice in Tuzla 
The postponing of local elections did little to 
dampen campaign enthusiasm in Tuzla last week, 
either on the streets or in the local media. The 
main rivals, the SDA and the Associated List, took 
their contest to a still higher pitch of activity, with 
rallies and statements and even some of the 
extra-curricular rough-housing seen before in the 
region. The media worked hard to keep up. 

What kind of job they did can been seen by their 
coverage of a three-hour Associated List rally on 
27 August in Tuzla. It was perhaps the biggest 
story of the week, and an event that even TV TPK, 
the cantonal television station, could not ignore. 
TV TPK normally slights non-SDA rallies, except 
when it aims to belittle them. On this occasion it 
played down the rally by giving it brief treatment 
on the evening "Dnevnik" and underestimating the 
crowd at "a few thousand". (Radio Tuzla guessed 
10-15,000.) It also omitted  the names of the main 
speakers, who included Tuzla Mayor Selim 
Bešlagić and Ivo Komšić, a Croat member of the 
Bosnian Presidency. It followed the report with a 
statement by the SDA promising to hold bigger 
rallies of its own on 7 and 10 September. 

TV Tuzla, the municipal station, covered the rally 
without commentary but ignored the SDA 
response. It also went overboard on 28 August by 
broadcasting excerpts from the rally in a special 
broadcast after the evening news. Radio Tuzla 
produced the most balanced coverage of the day's 
events by reporting both the rally and the SDA 
response. Its reporter also noted that the rally was 
well organized and that the crowd cheered loudest 
for affirmations of ethnic tolerance in Tuzla.  

The second big story of the week was the 
roughing up of a Tuzla woman by SDA supporters 
travelling to a rally outside the city on 31 August. 
Mayor Bešlagić condemned the incident publicly 
and demanded a police investigation. The SDA 
disclaimed responsibility. It did not deny the 
assault had taken place, but insisted that the SDA 
supporters had been provoked while driving 
through the city in a "peaceful and dignified 
manner". The culprit was "irritated by... insults 
against Bošnjak holy objects and hit a woman who 
was acting in an immoral way." Radio Tuzla and 
TV Tuzla reported the statements of both sides. 
TV TPK broadcast only the SDA side of the story.  

The Associated List returned on 1 September to 
Gradačac, where SDA supporters broke up a rally 

on 10 August.  This time the thugs stayed home. 
So did TV TPK--it had already been to an SDA 
rally in Gradačac on 30 August.  TV TPK did, 
however, give extensive play to a big HDZ rally in 
Tuzla on 28 August. The reason may be the non-
aggression pact between the two ruling parties 
against the non-nationalist Associated List. 
Representatives of the HDZ, which is campaigning 
for a Croat municipality in Tuzla (Soli), sneered at 
the city's claim to tolerance. They insisted that 
Croats lived better under the cantonal (i.e. SDA) 
authorities, and compared Bešlagić to a Turkish 
ruler: "Big Pasha Bešlagić should know that his 
pashaluk is falling apart, and Croats will never 
again be anyone's window-dressing". 

Through all of this the media played predictable 
roles. TV Tuzla covered both sides of the 
campaign but put out its best for the Associated 
List and Mayor Bešlagić. TV TPK long ago 
dropped any pretence of professional journalism. 
It continued to plump for the SDA. Last week the 
SDA was the subject of 13 reports. All other 
parties received just 12 mentions. One reason is 
that the journalist who covers the SDA is station 
manager Kasim Softic, himself an SDA candidate. 
The Associated List, perhaps despairing of fair 
coverage on "Dnevnik", bought an hour of air-time 
last week.   Radio Tuzla proved again that it is the 
most even-handed news outlet in Tuzla. How long 
this lasts remains to be seen. The station director, 
Zoran Kapetanović, reportedly joined the SDA last 
week. This may bode ill for the final two weeks of 
the campaign, which promises to be hard fought in 
Tuzla. 

Taking sides in Mostar 
Mostar may now have one mayor and one city 
council.  The Croatian Republic of Herceg-Bosna 
may officially be no more.  But the media divide 
remains as wide as ever.  Broadcasters on the 
opposite banks of the Neretva are still trying to 
avoid sniping at one another, but they live in 
different information worlds. 

RTV Mostar was compelled last week by further 
developments to mention retrospectively events 
which it had endeavoured to ignore when they 
occured.  The most embarrassing instance was 
the summons to jihad issued at the SDA meeting 
in Čapljina on 24 August.  This caught up with 
RTV Mostar's "Dnevnik" on 27 August, when it had 
to report the party's condemnation of the offending 
effendi. (See Monitoring Report 13.) 



 8 

In other respects it was a week of triumphs for 
RTV Mostar.   In the first place, its support of the 
campaign to postpone the local elections and 
abolish the P-2 form was vindicated.  Secondly, 
Sir Martin Garrod contrived to present the station 
with a veritable plum at his regular news 
conference on 30 August.  The angry EU 
administrator challenged, by name, six purported 
west Mostar godfathers to do their utmost to put 
an end to the city's gangsterism.  No commentary 
by "Dnevnik" was required. (It was enough that 
this report followed one on the worsening security 
situation in the city.)  Finally, Herceg-Bosna 
passed away into history. 

The station's preference for the SDA was, 
meanwhile, ever more obvious on screen. 

No such observation is necessary in the case of 
HTV Mostar.  Its absolute fealty to the HDZ has 
never been in doubt.  Also unlike RTV Mostar, this 
station's week began better than it ended. 

The highly choreographed start of the HDZ 
campaign in Sarajevo was lovingly charted on 26 
August, as was the SDA's embarrassment over 
the Čapljina rally.  The next day's bulletin used 
Abdić's DNZ to attack the SDA. 

On 28 August HTV Mostar celebrated Herceg-
Bosna's third  birthday, and not before time.  The 
occasion was used to warn the "federal partners" 
that Croats were now much better prepared to 
defend themselves than they had been in 1992. 

Two days later, and the station had found a new 
reason for chastising the "so-called B&H 
presidency".  The cause of editor Veselko 
Čerkez's anger on 30 August was the distribution 
of savings books "exclusively to members of the 
Muslim army" and not to veterans of the HVO, 
who "had done much more for the defence of B&H 
than the so-called B&H Army."  This commentary 
was accompanied by pictures of marching men 
and manoeuvring tanks, but not of the destruction 
of Mostar's Old Bridge. 

Čerkez also vented his anger that day at "Muslim 
extremists" who, he said, were carrying out more 
and more provocations as election day drew near.  
He did not, however, wax indignant over Sir Martin 
Garrod's remarks about some of west Mostar's 
most illustrious citizens - and regular guests on 
HTV Mostar.  In fact, this small item of news was 
ignored altogether.   

Sarajevo Press Review 
Sarajevo's three dailies continued last week to 
break their previous records for election coverage.  
They continued as well their assault on registration 
form P-2, even after Ambassador Robert Frowick's 
announcement on 27 August that municipal 
elections would be postponed.  This half-victory 
having been won, they set their sights on the 
nullification of the P-2 form - and, presumably, of 
the right of DPs and refugees to cast their ballots 
in their places of current or intended abode.  
Following the lead of the SDA, the press reserved 
its indignation for the electoral manipulation which 
had been prepared in Republika Srpska and FR 
Yugoslavia.  Little or nothing was written about the 
number of P-2 forms filed in the Federation, nor 
about the fact that the Serb entity plays host to a 
disproportionately large number of refugees and 
DPs. 

Oslobođenje published 123 items on the elections 
in the period 26 August - 1 September, up from 
120 the previous week.  Frowick's decision to 
postpone the local elections was greeted with 
approbation, but also as a signal for the 
intensification of the paper's campaign to use the 
boycott threat to force further changes in the 
electoral rules.  The SDA-led call to voters abroad 
to abstain from the impending poll was given 
splash coverage at mid-week, accompanied by a 
cartoon showing an oblivious OSCE pushing the 
elections downstream towards a cataract.  By the 
end of the week, however, Frowick had explained 
that the completed P-2 forms were no longer valid, 
John Kornblum had mollified President Izetbegović 
and the SDA's threat to boycott the elections 
abroad had been lifted. 

Večernje novine carried 109 election-related 
articles last week: 40 more than in the preceding 
seven days.  The paper supported both the SDA's 
summons to voters to spurn  the elections abroad 
and argued for their postponement in B&H as well.  
It accused Frowick and Bildt of using the elections 
to negate the Dayton agreement.  This offensive 
petered out following the SDA's decision to 
proceed with the poll abroad.  But the paper's 
campaign against Fikret Abdić was vigorously 
pursued. 

Dnevni Avaz also put out a record number of 
election pieces last week: 89 (up 9 on the previous 
week).  It offered sensational coverage of 
Frowick's dilemma over the local elections and 
expressed open dissatisfaction with his decision.  



 9 

By the end of the week the paper was pushing its 
exclusive story that a Dayton Mark II was in the 
works. 

On 30 August, when the voting abroad had 
already commenced, Avaz published the results of 
its own public opinion poll on the elections.  This 
showed that 42 per cent of respondents favoured 
a boycott, 26 per cent were opposed and 32 per 
cent had no opinion.  Given the near-unanimity 
with which the Sarajevo media had promoted a 
boycott, this was an underwhelming result, the 
most striking aspect of which was the large 
number of undecided (or couldn't care less?) 
replies. 

The number of articles on the elections carried by 
the weeklies doubled last week.  Svijet (29 
August) featured pieces both on the violent 
incidents which have marred this campaign and 
comparisons with the elections of 1990.  One of 
the latter articles drew attention to the fact that 
many of the candidates in 1990 are running again.  
Another recalled the promises made by prominent 
politicians in 1990, including their assurances that 
there would be no war.  Svijet also included a 
report on the campaign in Banja Luka. 

Ljiljan's front page headline (28 August) 
proclaimed that "90,000 dead Serbs will vote in the 
elections".  The text that followed alleged that 
some 400,000 Serbs and Croats were being used 
for purposes of "electoral engineering", although 
no explanation of how this figure was arrived at 
was offered.  Interviews with Kasim Begić (a 
member of the PEC) and Muhamed Filipović 
(leader of the LBO) served also to discredit the 14 
September poll. 

Only Hrvatska riječ resisted the prevailing current 
last week - and twice over.  In a special edition on 
27 August it celebrated the success of the HDZ's 
big rally in Sarajevo's Skenderija Centre the 
previous week-end; while in its regular edition on 
31 August it carried several articles regretting or 
attacking the decision to decouple the municipal 
elections from the general and cantonal votes.  
Portraying themselves as Dayton's best friends, 
Krešimir Zubak, Božo Rajić and Srećko Vučina 
expressed foreboding that - as in Mostar - the 
international community would continue to bow to 
Bošnjak pressure and underwrite electoral 
irregularities. 

She loves me, she loves me not. . . (8)  
The table below shows the presence of political parties, their leaders and multi-party coalitions on the state-run 
broadcast media of both the Federation and Republika Srpska in the week 26 August - 1 September.  The column 
headed "total" indicates how many times each party or its leader appeared (directly or indirectly) or was mentioned 
in the central daily newscasts on both radio and television of RTV B&H and SRT.  Each party is awarded a score 
which represents the sum of every positive mention (+1), every neutral mention ( 0 ) and every negative mention  (-
1).  The column headed "Σ (+,-,0)" shows the results.  The higher the number, the greater is that broadcaster's 
sympathy for or devotion to the party or politician.  The lower the number, on the other hand, the more can the 
broadcaster be said to regard that party or its leader with disrespect or antipathy.  The closer the total to zero, the 
more likely it is that the party receives equitable treatment by the broadcaster  

name of RTV BiH RTV Srpska 
party / coalition total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 
party     
Stranka demokratske akcije SDA 27 +4 13 -13 
Srpska demokratska stranka (SZ) SDS 1 -1 42 +35 
Hrvatska demokratska zajednica BiH HDZ 4 -1 4 -3 
Stranka za BiH  6 0   
Srpska patriotska stranka SPAS   3 -1 
Srpska radikalna stranka RS   3 0 
Narodna stranka RS   4 +1 
Srpska stranka Krajine   4 +1 
Liberalna Stranka BiH  LS 3 0   

The following media were monitored for this week’s report: RTV Srpska, RTV BiH, Radio Studio 99, NTV 99,  TV 
Zenica, NTV Zetel, Radio Zenica, Radio Zavidovići, Radio Tuzla, TV TPK Tuzla, TV Tuzla, Radio Prijedor, Radio Bihać, 
RTV Mostar, Hrvatska RTV Mostar, Radio Krajina Banja Luka, TV Srbije, Hrvatska televizija, Oslobođenje, Večernje 
novine, Dnevni Avaz, Ljiljan, Svijet, Hrvatska riječ, Nezavisne novine, Glas srpski, Zmaj od Bosne, Glas srski, Dnevne 
nezavisne novine, Alternativa, Ekstra magazin, Nezavisne novine.  



 10 

name of RTV BiH RTV Srpska 
party / coalition total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 
Liberalno bošnjačka organizacija LBO 3 0   
Bosanska stranka     
Građanska demokratska stranka BiH GDS 6 0   
Muslimansko bošnjačka organizacija MBO (1)     
Hrvatska seljačka stranka BiH HSS (1)  2 0   
Unija bosanskohercegovačkih 
socijaldemokrata UBSD (1)  

2 0   

Socijal demokratska partija BiH SDP (1)  2 0   
Socijalistička partija RS (3)   1 0 
Radikalni otadžbinski front “Nikola Pašić”   5 +2 
Srpska seljačka stranka   4 1 
Stranka privrednog prosperitetav SPP 2 0   
Republikanska stranka (1) 2 0   
Srpska radnička stranka    1 0 
Stranka srpskog jedinstva   1 +1 
Narodna demokratska zajednica 1 -1   
Hrvatska čista stranka prava HČSP 1 0   
Hrvatska kršćanska demokratska unija HKDU 1 0   
BH Patriotska stranka 2 0   
coalition     
Demokratski patriotski blok RS   6 -1 
Savez za mir i progres RS   6 0 
Združena lista za BiH 7 +1   
(1) Parties that belong to the coalition Združena lista za BiH   
(2) Parties that belong to the coalition Demokratski partijski blok RS  
(3) Parties that belong to the coalition Savez za mir i progres RS 
 
 

 

A Report by IWPR and MEDIA PLAN; Project Director Mark Wheeler  
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 

Tel/Fax 071-667-734/735 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org & 101657.3100@compuserve.com 

The Institute for War and Peace Reporting is an independent conflict-monitoring and media-support charity which 
works to inform the international debate on conflict and to provide a platform and other support for voices of moderation 
caught in war.  It publishes the monthly journal War Report and the bimonthly Tribunal, a review of The Hague 
International War Crimes Tribunal.  For subscriptions and other information, contact IWPR at 33 Islington High Street, 
London N1 9LH.  Tel + 44-171-713-7130 / Fax 713-7140 / E-mail:warreport@gn.apc.org.   
Director: Anthony Borden; Administrative Director: Rachelle Jailer Valladares; Senior Programme Manager: Alan Davis; 
Project Director (Bosnia Elections): Mark Wheeler; Senior Project Officer (Bosnia Elections): Michael Montgomery;  
Project Officer (Bosnia Elections): Jennifer Pearce.   

MEDIA PLAN  is Bosnia's first private company specialising in media research and analysis.  Its central aim is to 
promote the renewal and development of the B&H media.  The company has at its disposal an extensive data-base on 
the Bosnian media scene.  MEDIA PLAN has correspondents in Tuzla, Zenica, Mostar, Banja Luka and Bihać, as well 
as in Sarajevo.  Eighteen monitors, researchers and other staff are engaged in work on Monitoring Report. 
We gratefully acknowledge project support from the Swedish International Development and Cooperation Agency, the 
Open Society Institute, the Friedrich Naumann Stiftung and the Winston Foundation for World Peace.   

MEDIA PLAN’s INFORMATION CENTRE FOR FOREIGN JOURNALISTS IS NOW OPEN! 
Expert advice and practical assistance available every day until 15 September at Musala 5 (ex 
Omladinska) in Sarajevo.  Located just behind the Presidency.  Pick up your free copy of our Guide 
for Foreign Journalists,  a 94 pp compendium of  information necessary to all journalists covering 
the B&H elections.  Phone/Fax  +387-(0)71-663 478. 



 11 

 


