
Kao da su željeli da posrame sve one posmatrače, 
koji su tvrdili da je odsustvo otvorenih medija u 
Bosni i Hercegovini jedan od glavnih razloga zbog 
kojeg budući izbori ne mogu biti slobodni i 
pravedni, u posljednjoj nedjelji predizborne 
kampanje moglo se vidjeti - a i čuti - značajno 
poboljšanje u medijskom okruženju. Bez sumnje 
suviše malo i suviše kasno, ali ipak vrijedno 
pažnje. Bila je to također sedmica u kojoj su radio 
difuzne organizacije i same bile predmet vijesti. 

TV IN (odnosno Biltova televizija) pojavila se sa 
zakašnjenjem 7 septembra. Bio je to skroman 
početak, uprkos najboljih nastojanja Tine Tarner, 
živo iz Amsterdama. Tehničke smetnje (koje su u 
međuvremenu prevaziđene) spriječile su da se 
uvodni program vidi na RTV Mostar, dok je borba 
za moć (koja se očigledno nastavlja) spriječila da 
se programi TV IN emituju na sarajevskom NTV 
Studio 99. I tehnički problemi i problemi u režiji 
doprinijeli su da početak bude vrlo slab, međutim, 
vijesti u 20.00 već su uspjele da pokažu 
gledaocima u Federaciji veću Bosnu od one koju 
su navikli da gledaju u posljednje vrijeme. 

Jedna od budućih pet stanica konzorcija TV IN, TV 
Tuzla, izbila je prošle sedmice u vrh vijesti, kada 
ju je zatvorio gradonačelnik Selim Bešlagić i to 
uoči samog početka emitovanja TV IN. Prema 
tuzlanskom gradonačelniku, njegova odluka bila je 
neophodna, kako bi se općinska stanica pretvorila 
u privatnu kompaniju, čiji će vlasnik biti zaposleni 
u TV Tuzli. Međutim, zaposleni u TV Tuzli opisali 
su gradonačelnikov potez kao krađu. 

Kao što će se vidjeti iz onog što slijedi u biltenu, 
izgleda da je vođa UBSD Bešlagić djelovao, kako 
bi zaštitio poziciju ove stanice u mreži TV IN (i 
modernu opremu koju bi na osnovu toga ova 

stanica trebala dobiti), kao i da bi je sačuvao od 
mogućih posljedica pobjede SDA na izborima. U 
ovom trenutku, TV Tuzla postoji samo da bi 
emitovala program TV IN. 

Ako je Federacija prošle sedmice izgubila 
(privremeno?) jednu i dobila (privremeno?) drugu 
televizijsku stanicu, izgleda da je Republika 
Srpska dobila novu televizijsku stanicu sa 
solidnom podrškom iz Beograda. Kao i TV IN, i 
Nezavisna Televizija Banja Luka  počela je 
emitovati eksperimentalni program 7 septembra. 
Stanica namjerava da emituje program 24 sata. U  
koliko ne uspije da ispuni svoj cilj  i osigura šemu 
zasnovanu u velikoj mjeri na informativnim i 
dokumentarnim programima, namjerava da se 
nasloni na Prvi i Treći program Televizije Srbije.  

Međutim, najbolja vijest vezano za medije stigla je 
prošle nedjelje iz Cazinske Krajine. To je dugo 
vremena bilo medijski katastrofalno područje, ali 
jedna regionalna stanica, Radio Bihać, izgleda da 
je sada prihvatila novu politiku glasnosti  i prema 
slušaocima i prema opozicionim strankama. Ovo 
zaslužuje dvostruki pozdrav.  

Bolje u Bihaću  
Kritični finansijski i tehnički uvjeti koji vladaju u 
Radio Bihaću izgleda da su ponukali ovu stanicu 
da postane iskrena prema svojim slušaocima i da 
inicira fundamentalne promjene u svom 
uredničkom pristupu. U poslijepodnevnim satima 5 
septembra stanica je objasnila svojim slušaocima 
brojne probleme s kojima je suočena i koji prijete 
njenom opstanku. Sljedećeg jutra stanica je re-
emitovala jedan intervju, koji je Fikret Abdić dao 
sarajevskom Radio Zidu. Bez obzira na negativni 

 
12 septembar 1996 broj 15 

SEDMIČNI PREGLED B&H MEDIJA: 2 -  8 SEPTEMBAR  



 2 

kontekst u kojem je intervju vođen i u koji je 
stavljen, ovakva emisija do sada nije bila zamisliva 
na Radio Bihaću. Ni izvještaji o toku suđenja 
Abdiću (u odsustvu) nisu više sasvim pristrasni. 

Emisije vijesti, općenito, pokazale su znake 
poboljšanja i sigurno veću otvorenost prema 
stavovima i aktivnostima opozicionih stranaka. 
Izvještaj sa skupa Stranke za B&H, koji je održan 
u Cazinu 2 septembra, završen je, na primjer, 
sljedećim riječima Mustafe Pamuka: "Dolazeći u 
Krajinu vidio sam jednu parolu: Što više glasova 
za SDA - manje neprijatelja za B&H! - Mi nismo 
neprijatelji B&H. Ova parola je nešto najvulgarnije 
što sam vidio u ovoj izbornoj kampanji." 

RS: Država sa bilo kojim drugim 
imenom… 
U posljednjoj trci pred izbore, medijski režim 
Republike Srpske je napustio težnju ka 
ispunjavanju bilo kojih zadataka ,osim da stvara  
platformu za vladajuću SDS. Vođama SDS, koji su 
širom svoje 'zemlje' odrzavali velike narodne 
predizborne skupove ' , glavni cilj bio je postaviti  
se na visoki pijadestal  iznad opozicije, te se 
prikazati kao spasitelji nacije. 

Sva pitanja koja se ne tiču drzavnosti RS, od 
strane SRT su napuštena. U sedmici koja 
završava 8.09. SDS je u večernjem dnevniku TV 
Srpske zadobio 27 pozitivnih bodova (vidi tabelu 
dolje). Druge partije nisu  niti jedanput spomenute 
pozitivno. Takvi, nahereni rezultati se ponavljaju 
od kad su se prvi SDS plakati pojavili na Palama, 
početkom juna, proklamirajući 'SDS=RS'. 

Kao i u prvim danima rata, vijesti su formulisane 
tako da pokriju sve dnevne izjave SDS vođa. 
Incidenti u nekim dijelovima Bosne su protumačeni 
u predizbornim govorima kao trikovi 'Muslimanske 
vojske' da okupira RS. 

' Novosti' TV Srpske 6. septembra ovako su 
prokomentarisale  incident kod Trnova , u kom su 
srpski civili ranjeni u puščanoj paljbi: " Ovaj 
posljednji vandalizam muslimanskih terorista 
opomena je onima koji su olako prešli , ili, što je 
još bolnije, već zaboravili tek protekle ratne godine 
srpskih patnji i stradanja. Verujemo da su građani 
Srpske svesni da je ovaj incident poslednje 
upozorenje da su septembarski izbori biti ili ne biti 
za srpski narod.' 

Tri dana ranije, 'Novosti' su emitovale izvještaj 
kojim tvrde  da je predstavnik IPTF -međunarodne 

policije potvrdio "da su naoružane muslimanske 
vojne  formacije u selima Mahala i Dugi Do 
predvođene Naserom Orićem , bivšim 
komandantom iz Srebrenice.". 

 Očite, ako ne i lažne tvrdnje su došle iz SRNA-e u 
izvještaju objavljenom na Radiju Krajina 7. 
septembra: "Muslimaske  vojne jedinice",kao sto 
agencija prorice, " počeće napad dan prije ili 
poslije izbora s ciljem ovladavanja  strategijskim 
tačkama u RS, naročito u Prijedoru." Izvještaj tvrdi 
da će ti napadi biti podržani od strane IFOR-a i 
stranih medija. 

Odsustvo želje  medijskog sistema da 
komentariše bilo kakva suštinska pitanja sa kojima 
se susreću glasaci -  djelimice zato što skoro sve 
RS partije dijele gotovo identične platforme- 
dozvolilo je da se glasanje predstavi kao plebiscit 
za državnost RS. 

Dnevnik Radio Srpske je 07. septembra jasno 
istakao: "Iako 14 septembar predstavlja mučni 
maraton i trku za stvaranje nacionalne države pod 
najtežim uslovima, kako kaže podpredsednik i 
vršilac dužnosti predsednika RS dr Biljana Plavšić, 
izbori, bez imalo sumnje, tvrde zapadni zvaničnici, 
idu u korist srpskom narodu, jer će se  tim činom 
verifikovati Republika Srpska.Time će se ispuniti 
vekovni san Srba. Međutim, upravo iz tih razloga 
Muslimani ponovo pokušavaju ugroziti 
septembarske izbore.' 

Parada predizbornih skupova SDS na vijestima, 
kojima je dominirala teza o drzavi Republika 
Srpska,  potisnula je izvještaje sa predizborne 
kampanje u Federaciji u rubriku vijesti 'iz svijeta'. 

' Novosti' TV Srpske 07. septembra slijedile su 
uhodanu šemu, prikazujući SDS skupove iz 
Rogatice, Višegrada i 'Srpskog Broda'. Kad je 
vidio more  plakata Radovana Karadžića, Momčilo 
Krajišnik se obratio skupu u Rogatici svojim 
tumačenjem Dejtonskog sporazuma:'Lako se 
može zloupotrijebiti Dejtonski sporazum i da se 
jednog dana nađemo osvanuli u B&H.B&H je 
labava unija, ispod koje je Federacija i Republika 
Srpska, ali RS kao država, a ne kao kakav entitet, 
kako su ga nazvali.' 

Kao što je to običaj  na skupovima SDS, političko 
mučeništvo Radovana Karadžića osjetilo se u 
zraku, u pažljivo sročenim riječima: "Ima 
ljudi,rekao je Krajišnik, koji se ne smiju spominjati 
ovdje, ali vi Srbi , kakvi jeste, što god vam ko brani 
vi u inat radite.' 



 3 

RTV B&H: Obuhvaćanje liste 
U posljednje vrijeme očiti uklon državne radio 
televizije prema vladajućoj SDA, bio je prošle 
sedmice manje izražen. S druge strane, prevlast 
izbornih programa izgleda da je navela narod da 
zapomaže za malo odmora. Predstavljanje 
stranaka, koje je pripremio OSCE, sada je dodato 
šemi koja je već krcata debatama, promocijama, 
intervjuima i reklamama. Glavni "Dnevnik" TV 
B&H u posljednje vrijeme posvetio je skoro 70 
posto svog vremena izborima. Davno je prošao 
period kada je "Dnevnik" pokušavao da iz svog 
programa isključi stranačke promocije i pres 
konferencije. 

8 septembra "Dnevnik" je objavio rekordnih 12 
priloga o aktivnostima stranaka. Objavljeni su 
aktualni izvještaji (sa tonskim izvodima) sa skupa 
SDA, održanog u blizini Brčkog, kome se obratio 
predsjednik Izetbegović i sa skupa HDZ održanog 
u Travniku (bez tonskih izvoda), ali nije objavljena 
ni slika ni ton sa skupova Združene liste, koji su 
održani u Kaknju i Travniku. Nije bilo jasno da li su 
ove razlike odražavale subjektivnu uredničku 
procjenu, političku pristrasnost, ili tehnička 
ograničenja. Međutim, ono što je bilo jasno u 
istom tom "Dnevniku", bilo je ushićenje koje se 
osjetilo u glasu izvještača iz Bihaća, koji je 
opisivao još jedan skup SDA, kome je 
prisustvovalo više od 10.000 ljudi i za koji je 
reporter rekao "da je ovo ambijent, kakav dugo u 
Bihaću nije viđen." 

"Dnevnik" je također posvetio puno prostora 
problemima, koji su pratili glasanje u inostranstvu. 
Kritika OSCE-ove neadekvatne organizacije 
glasanja i posebno, nedostatka izbornog 
materijala, bila je tako glasna, da je bilo teško 
razlučiti da li pritužbe dolaze od službenih organa, 
ili političkih stranaka. Kao što je bilo i u slučaju 
ozloglašenih obrazaca P-2, tako ni i OSCE-ova 
odluka, donesena 5 septembra, da se glasanje u 
inostranstvu produži do 14 septembra,  nije 
upotpunosti zadovoljila ni B&H vlasti, ni stranke. 
Mnoge olovke su tako samo odložene za buduću 
upotrebu. 

TV B&H je 7 septembra pozdravila pojavu TV IN 
izjavom premijera Hasana Muratovića, koji se žalio 
na nejasno vlasništvo nove mreže i izuzetno velika 
sredstva, koja su u nju uložena. Možda su nakon 
prve večeri emitovanja programa TV IN zaključili 
da nemaju čega da se plaše, pa je 8 septembra 
"Dnevnik" ponovo progovorio o ovoj temi na 
korektan i informativan način. Čak ni BBC, prije 

nešto više od 30 godina, nije pozdravio tako fer 
početak emitovanja TV IN. Prošle subote nije 
umro nijedan bosanski vitez uljudnosti. 

"Dnevnik" je, također ,u cjelosti izvještavao  i o 
zbivanjima u TV Tuzli 7 i 8 septembra. 

Kao i proteklih sedmica, "Dnevnik" u 15.00 Radio 
B&H, nastavlja da uveliko spominje opozicione 
stranke, ali i da povremeno prigušuje njihove 
oštrije primjedbe na račun vladajućih SDA i HDZ. 
Tako na primjer, 6 septembra nije spomenuto da 
je MBO kritikovao SDA, što je javne funkcije 
pretvorio u stranačke prigode, dopuštajući 
armijskim vozilima da nose znake SDA i 
dopuštajući generalima Armije, da se pojavljuju 
kao kandidati SDA. Na sličan način, 5 septembra, 
u izvještaju sa konferencije za štampu Združene 
liste, na kojoj je Ivo Komšić napao HDZ, ispušteno 
je ime HDZ-ovog lidera, koga je Komšić smatrao 
najodgovornijim. 

Poklon predsjednika Izetbegovića u iznosu od 
5.000 DM, da bi se platili troškovi liječenja 
tuzlanskog rudara, pružio je 3 septembra priliku 
"Dnevniku" da emituje iskrenu  zahvalnost 
drugova ovog čovjeka, zajedno sa uvjerenjem da 
novac nije izvađen ni iz stranačkih, ni državnih 
kofera. Fikret Abdić i Selim Bešlagić nisu bili takve 
sreće. Izvještavanje o njihovim aktivnostima bilo je 
prošle sedmice u cjelosti negativno. 

Smrt i ponovno rođenje u Tuzli 
Tuzlanski glasači ostali su bez važnog lokalnog 
sredstva informiranja kada je  5 septembra 
gradonačelnik Selim Bešlagić obustavio rad 
općinske televizijske stanice. Kada se nakon dan i 
po TV Tuzla ponovo pojavila u eteru, napustila je 
emitovanje lokalnog programa i emitovala je samo 
program nove nezavisne televizijske mreže TV IN 
sa sjedištem u Sarajevu. Od 55 zaposlenih, 
krajem sedmice radilo je još samo troje. 

Kao i svi primjeri smrti i uskrsnuća, tako ni ono što 
se desilo sa TV Tuzla uopće nije jasno. Bešlagić 
želi privatizirati stanicu, čiji je legalni status bio 
nejasan još od kad ju je, koristeći  privatnu 
opremu, koja je uzeta kao ratna mjera, gradska 
vlada osnovala 1994 godine. Vrijeme koje je 
odabrano za zatvaranje stanice je čudno. Do 
prošle sedmice, TV Tuzla bila je Bešlagićev glavni 
saveznik u medijima protiv napada od strane SDA. 
Iako se rijetko koristila propagandom, onako kako 
to radi kantonalna stanica TV TPK, podržavajući 
stalno SDA, TV Tuzla je u svojim programima 



 4 

posvetila Bešlagiću i Združenoj listi prostor, koji im 
druge stanice nisu davale. Ona je isto tako 
objavljivala mnoge lokalne vijesti, koje je TV TPK 
ignorirala. Moguće je da je Bešlagić izabrao ovaj 
trenutak, da bi iskoristio prednost dugo 
očekivanog početka emitovanja TV IN-a; međutim, 
isto je tako moguće, da se nadao da će na taj 
način spriječiti da nakon izbora ovu stanicu 
preuzme SDA. 

Ma kakvi da su bili njegovi motivi, akcija 
gradonačelnika izazvala je mnoštvo protesta. U 
svom pismenom saopćenju, koje je pročitano na 
Radio Tuzli i TV TPK 6 septembra, Bešlagić je 
promjenu opisao kao "uslugu zaposlenim u TV 
Tuzla", zato što im je ponudio djelomično 
vlasništvo nad stanicom. Bar neki od zaposlenih 
nisu zvučali zahvalno. "To je nedopustiva odluka, 
koju načelnik nije smio sebi priuštiti", izjavio je 
glavni urednik na konferenciji za štampu, sa koje 
su 7.septembra izvijestile preostale stanice. "Sva 
imovina koja je kupljena, ili stečena, ovim aktom 
prelazi u ruke nekolicine, vjerovatno poslušnika 
načelnika TV Tuzla", požalio se pomoćnik 
direktora stanice. 

TV TPK pratila je ove događaje sa posebnim 
entuzijazmom. Ona rijetko emituje priloge o Tuzli u 
kojima se ne promovira SDA - osim ako se u njima 
Bešlagić, koji je glavni rival SDA, ne prikazuje u 
lošem svjetlu. Voditelj "Dnevnika" 6 septembra 
prenio je Bešlagićevu izjavu, ali je nakon toga 
prokomentirao: "S obzirom da je ovo saopćenje 
dato nejasno, postavlja se pitanje, ko su tih 55 
radnika na koje načelnik Bešlagić prenosi 
vlasnička prava, kad su dobili otkaz?". Dobro 
pitanje. Na nesreću, TV TPK se nije potrudila da 
na to pitanje i odgovori. Stanica je izgledala 
zadovoljna što je bacila sumnje na 
gradonačelnika, umjesto da se potrudila da 
pojasni očigledno konfuznu situaciju. Ona je 
također iskoristila konferenciju za štampu 
uvrijeđenih radnika u propagandne svrhe. 7 
septembra "Dnevnik" je posvetio čitavih 15 minuta 
toj konferenciji. Sljedeće večeri stanica je u 
posebnoj emisiji, nakon vijesti, emitovala snimak 
sa konferencije u trajanju dužem od jednog sata. 

TV TPK i Radio Tuzla također su pratili SDA, koja 
je požurila da stane u odbranu zaposlenih u TV 
Tuzla. Lokalni funkcioner SDA optužio je na 
konferenciji za štampu Bešlagića da se koristi 
"staljinističkim metodama" i "manifestacijom 
faraonske moći jednog čovjeka, koji uzima sebi 
pravo da uskraćuje drugima pravo na rad." 

Radnici su se žalili kantonalnom ministru za 
obrazovanje i informacije, koji je Bešlagićev čin 
proglasio "nelegalnim" i naredio da stanica nastavi 
sa radom i da se radnici ponovo prime na posao. 

Prije nego što je TV Tuzla prestala da radi, 
sedmica se odvijala na tipičan način. TV Tuzla je o 
političkim događajima objavljivala prihvatljivo 
izbalansirane informacije, dok se TV TPK još 
ćvršće umotala u zelenu zastavu. Radio Tuzla 
najbolje je uspjevala da drži svoj nezavisni kurs. 
Tri teme su se isticale tokom sedmice. 5 
septembra HDZ se žalio da lokalni mediji  
pogrešno predstavljaju njegove stavove. TV Tuzla 
i Radio Tuzla objavili su ovu kritiku, ali ju je TV 
TPK prešutjela, možda zato što je u njoj 
spomenuta. 8 septembra Združena lista je objavila 
da otkazuje skup u Kalesiji zato što se plaši da 
policija neće zaštititi njene simpatizere. Rečeno je 
da je policija stajala i posmatrala,, dok su pristaše 
SDA napadali ljude koji su lijepili plakate sa 
pozivom na skup. Radio Tuzla prenijela je ovu 
informaciju, TV TPK ju je ignorirala.  

Priča kojom je počela sedmica i koja je dala ton 
medijskom izvještavanju, odnosi se na odjeke 
napada na jednu ženu u Tuzli 31 augusta. Kao dio 
nastojanja da se pristaša SDA, koji je bio 
odgovoran za ovaj napad, oslobodi krivice, stranka 
je 3 septembra "izvijestila" da je žena vrijeđala 
Aliju Izetbegovića. SDA je izjavila da je to isto, kao 
da se vrijeđaju "bošnjačke svetinje". Rečeno je, da 
je prezime žene Arsenijević, što je srpsko prezime. 
Združena lista je odgovorila, da je SDA dala 
pogrešno ime i da je žena zaista Bošnjakinja - 
pokušavajući na taj način  potkopati tvrdnju SDA 
da je to stranka koja predstavlja  bošnjačko 
jedinstvo. SDA je insistirala da je ime tačno, ali je 
priznala da ne zna koje je nacionalnosti ova žena. 

Tako su se u tuzlanskim medijima optužbe 
prebacivale s jednih na druge. Mediji, sa svoje 
strane, nisu popravili ovakvo stanje, pošto su 
insistirali da o događajima izvještavaju preko 
stranačkih izjava, umjesto da su se potrudili da 
sami otkriju činjenice. Urednik Radio Tuzle osjetio 
je da nešto nije u redu i prokomentirao je 
kampanju u emisii 3 septembra. On se obratio 
strankama, ali je isto tako mogao upozoriti i svoje 
kolege u medijima: "Nakon ovih saopćenja ili 
priopćenja, kako hoćete, daću sebi za pravo da 
poručim stranačkim liderima, da ako niko, a ono 
Radio Tuzla nije poligon za stranačka 
prepucavanja i uske stranačke interese. Narod ne 
može više nikome  vjerovati."                 



 5 

Glas njegovog gospodara:  
HRV i RTS 
Zagreb i Beograd ustrajali su prošle sedmice u 
stavljanju svojih režimskih medija u službu njihove 
bosanske braće, prvi sa nesmanjenim  
intenzitetom, drugi sa pojačanom snagom. Za 
zagrebački HRT, bosanski izbori su događaj od 
epohalnog značaja za Hrvate: to je njihova životna 
šansa da se opredjele za HDZ , pokret izvan kojeg 
se nijedan Hrvat ne može nadati sigurnom 
opstanku. I u redovnim emisijama vijesti i u 
specijalnim programima, HRT nastavlja da 
posvećuje udarni prostor HDZ-ovoj kampanji,  
oslobođen bilo kakvih zahtjeva da ponudi jednako 
vrijeme i drugim strankama. 

Dominantna tema prošle sedmice bio je vitalni i 
pravedni zahtjev Hrvata za stvaranjem novih 
općina, u kojima će Hrvati biti većina. Druga 
ključna tema bilo je sprovođenje dogovora sa 
Bošnjacima da se lokalna vlada u Sarajevu 
reorganizuje na dobrobit Hrvata. Kao i ranije, 
jedina druga stranka koja je privlačila pažnju HRT-
a, bila je Abdićeva DNZ.  

TV Srbija, sa svoje strane, ponovo se posvetila 
promociji svojih sljedbenika, Saveza za mir i 
progres  (SMP). Kad je to potrebno, Beograd vrti 
izvještaje o jednom jedinom skupu SMP dva dana, 
kao što se to desilo sa skupom, koji je održan 
prošle sedmice u Bosanskom Novom (Novi Grad). 
Kao što ne postoji ni jedna druga stranka izuzev 
Socijalističke partije i koalicije SMP, tako nema ni 
drugog političara koga treba primijetiti, osim Živka 
Radišića. 

Beogradska propagandna linija zasniva se na 
dvije pretpostavke: samo SMP može osloboditi 
Republiku Srpsku iz korumpiranog stiska SDS i 
pripojiti je širok njedrima Majke Srbije. Istaknuti 
gosti iz Srbije, koji učestvuju na skupovima SMP, 
naglašavaju ovu posljednju tezu. Nova fronta 
napada pojavila se prošle sedmice, nakon što je 
postignut sporazum, kojim je okončan 
dugogodišnji bojkot državnih škola na Kosovu od 
strane Albanaca. Ovo je predstavljeno kao 
pobjeda civiliziranih vrijednosti nad 
nacionalističkim, pobjeda u kojoj bi mogli 
učestvovati i bosanski Srbi ako glasaju za SMP. S 
druge strane, interes TV Srbije za izbore u B&H 
ograničen je samo na izbornu trku u Republici 
Srpskoj. Federacija - i Srbi u njoj - što se TV Srbije 
tiče, mogu i da ne postoje.  

Priča o dva grada:  

Mostar 
Pokrivanje predizborne kampanje na RTV 
Mostaru bilo je protekle sedmice isto toliko 
uravnoteženo i fer, koliko  je pokrivanje na HTV 
Mostaru bilo iskrivljeno i izokrenuto.. TV stanica 
na istočnoj strani u posljednje vrijeme je skoro 
sasvim obuzdala svoju neprirodnu odanost prema 
SDA, dok televizijska stanica na zapadnoj strani 
izgleda da u ovom trenutku postoji samo zato da 
bi podupirala HDZ. Ovaj cilj pojavio se kroz tri 
teme o kojima je prošle sedmice govorio HTV 
Mostar: (1) nastavak života Herceg- Bosne; (2) 
promoviranje bivšeg gradonačelnika zapadnog 
Mostara Mije Brajkovića, kao istinskog lokalnog 
vođe Hrvata (nasuprot novom gradonačelniku 
ujedinjenog grada Ivanu Prskalu); i (3) napad na 
gradsku administraciju EZ i na međunarodnu 
zajednicu općenito. 

Najznačajnije je, međutim, bilo to da je HTV 
Mostar dva puta flagrantno prekršio predizborna 
pravila. 3 septembra emitovao je naizmjenično 
reklamu HDZ (jedina stranačka poruka koju ova 
stanica prenosi) i dobro poznati poziv OSCE-a 
"Izaberite najbolje". Dojam je bio kao da OSCE 
preporučuje da se glasa za HDZ. 

Drugi prekršaj ove stanice bilo je njeno otvoreno 
odbijanje da emituje bilo koju od prezentacija 
stranaka koje je snimio OSCE. 

Zenica 
Dok su informativne emisije TV Zenice  
zadržavale izgled objektivnosti, dotle se u 
specijalnim programima prošle sedmice ova 
stanica dala na promoviranje SDA. Stanica je 
predstavila ovu stranku u dvije posebne emisije: 
polusatnoj reportaži sa kantonalne konvencije 
SDA i jednosatnoj diskusiji  u kojoj su učestvovali 
članovi kantonalnog odbora SDA. 

Večernje vijesti "Zenica danas" podržavale su 
SDA na manje očigledan način. Bila je prisutna 
uzdržanost prilikom izvještavanja sa skupova 
SDA. U emisiji je posvećen prostor i opozicionim 
strankama, čak i onda kada su kritikovale 
predstavnike SDA. Opoziciona SPP kritikovala je 
miljenika SDA ,Ejupa Ganića  da je pozvao 
izbjeglice i raseljena lica da se vrate, premda tako 
stvarno i ne misli. U drugom izvještaju dopušteno 
je Združenoj listi da se hvali kako je njen skup u 



 6 

Žepču bio prvi ne-HDZ skup, koji je održan na 
teritoriji pod kontrolom Hrvata. 

Ali pažljivi gledaoci mogli su primjetiti da "Zenica 
danas" gura SDA čak i kada ne izvještava direktno 
o politici. Partijski sadržaji dominirali su vijestima. 
"Zenica danas" izvještavala je, također, dva puta o 
istjerivanju Bošnjaka iz Doboja, podsjećajući na taj 
način muslimanske glasače na opasnosti koje ih 
čekaju na drugoj strani linije razgraničenja. Priča o 
ratnim invalidima koncentrirala se na činjenicu da 
su dobili prostor u jednoj zeničkoj zgradi - 
zahvaljujući, djelomično, SDA.  

Radio Zenica emitovala je iste vijesti, ali sa više 
neutralnosti. Ona se suzdržavala da ne 
preplavljuje svoje emisije "Novosti" praćenjem 
svakog koraka SDA, ili njenih lokalnih funkcionera. 
4 septembra otišla je tako daleko, da je emitovala 
razgovor sa lokalnim liderom HDZ. 

NTV Zetel nastavio je da  nadmašuje svoje 
konkurente. Kako se broj skupova i konferencija 
za štampu povećavao, tako je Zetel pokazivao 
svoju nezavisnost. On nije ni ignorirao,  ni 
podilazio lokalnim moćnicima. 2 septembra, u 
emisiji "Info-blok" dat je izvještaj sa skupa SDA, 
na fer i profesionalan način. "Info-blok" je također 
izvjestio i o prijemu novih regruta u Armiju 6 
septembra. Nakon što je funkcioner Ministarstva 
odbrane primijetio da je "Allah dao vojnicima 
Armije snagu da odbrane Bosnu", Zetelov reporter 
postavio je neugodan pitanje -" Ne znači li 
pozivanje na Alaha, neku vrstu religiozne 
diskriminacije?"  

Stati  nasuprot Alaha i Armije zahtjeva hrabrost. 

Ko sluša Radio FERN 
OSCE-ov radio, koji je organizirala i finansirala 
Švicarska - Radio Slobodni Izbori - objavio je 
prošle sedmice (6 septembar) da prema 
istraživanjima Galupove organizacije, 27 posto 
stanovnika u Federaciji sluša ovu stanicu. Broj 
slušalaca u većim gradovima kreće se, od više od 
50 posto u Zenici, do manje od 28 posto u Tuzli. 
Auditorij u Mostaru procjenjen je na 47 posto, a u 
Sarajevu na 36 posto. Vjerovatno da je Zenici (sa 
manje razvijenim medijskim spektrom) i Mostaru 
(sa stalnom nacionalnom podjelom) FERN daleko 
potrebniji nego Sarajevu ili Tuzli, u kojima ima 
mnogo nezavisnih FM stanica. 

Pozvani da telefoniraju i kažu zašto slušaju FERN, 
anketirani su spomenuli objektivnost stanice, 

nedostatak nacionalne ili religiozne pristrasnosti i 
informacije iz Republike Srpske. Međutim, većina 
je pohvalila izvrsnu muziku na ovoj stanici.(Od 
20.00 do 6.00 ova stanica emituje samo muziku.) 
Drugi razlog za slušanje ove stanice jeste njena 
čujnost na većim dijelovima teritorije - što je važna 
prednost za vozače. 

Tehnički i tonski kvalitet vijesti koje emituje ova 
stanica značajno se  poboljšao od njenog 
otvaranja 15 jula. Kratke emisije vijesti emituju se 
svakog sata. Tu su i takozvane "Duge vijesti", koje 
traju otprilike 12 minuta i emituju se tri puta 
dnevno. U ove emisije nisu uključeni izvještaji 
dopisnika, koji se emituju u odvojenim 
informativnim blokovima.Tu su, također, dnevne 
kontakt emisije i intervjui sa političarima i 
međunarodnim funkcionerima. Posebna pažnja 
poklanja se informisanju glasača.  

Međutim, može se sa sigurnošću zaključiti, da je 
FERN-ova glavna draž za slušaoce, njegova 
anglo-američka muzika. FERN-ovi programi vijesti 
i informativni programi rađeni su s namjerom da 
nikoga ne uvrijede. Da li će ova stanica nastaviti 
sa emitovanjem nakon 14 septembra, trebalo je 
da se odluči ove sedmice u Bernu. 

Pregled sarajevske štampe 
Većina listova nastavila je prošle sedmice kako sa 
veoma skeptičnim stavom prema izborima, tako i 
sa pretjeranim praćenjem predizborne kampanje.  

Oslobođenje je objavilo 120 tekstova na 
predizborne teme (manje u odnosu na 123, koliko 
je objavilo prošle sedmice). Početkom sedmice, 
kada je potvrđeno ukidanje obrazaca P-2, list je 
proslavio djelomičnu pobjedu, ali je narednih dana 
izrazio povećanu zabrinutost da će izbori potvrditi 
podjelu B&H. List je zabilježio poziv na glasanje, 
koji je potekao od sa sastanka Parlamenta 
Građanske Alternative, koji je krajem sedmice 
održan u Tuzli, ali nije izvjestion o promišljanjima 
ovog tijela.  

Večernje novine su u istom periodu objavile 108 
tekstova vezanih za izbore (u poređenju sa 109, 
koliko je objavljeno prethodne sedmice). List je 
obratio posebnu pažnju izvještajima o 
nepravilnostima u glasanju izbjeglica u 
inostranstvu, a jedan komentator je otišao čak 
tako daleko, da je to opisao, kao urotu protiv B&H. 
Prošle nedjelje su također značajno mjesto 
zauzimali i tekstovi u kojima se pozivalo na novu i 
bolju konferenciju  tipa Dejtonske.  



 7 

Dnevni avaz, koji je ranije posvećivao manje 
prostora kampanji, popravio je prošle sedmice svoj 
vlastiti rekord, objavivši 92 teksta (u odnosu na 89, 
koliko je objavljeno prošle sedmice). Tekstovi u 
kojima se navode nepravilnosti u glasanju u 
inostranstvu, objavljivani su svakoga dana, a 2 
septembra citiran je ambasador B&H u Bonu, koji 
je rekao da su nepravilnosti dovele do "friziranja  
podataka".  

Krivac broj jedan za "Avaz" u protekloj sedmici bio 
je Karl Bilt. Sugerirajući da bi ga mogao zamijeniti 
Ričard Holbruk, list je prikazao Visokog 
predstavnika kao jednog u dugom nizu 
međunarodnih promašaja u bivšoj Jugoslaviji. S 
druge strane, junak sedmice bio je vođa SDP 
Zlatko Lagumdžija. Njemu je pripisano da bi 
vladajuću stranku mogao pobijediti u njenoj 
vlastitoj igri. 

Svijet (5 septembar) je nastavio da napada 
legitimnost izbora i da oplakuje nad njihovim 
mogućim posljedicama. Nedavno gostovanje 
talijanskog cirkusa u Sarajevu pružilo je priliku za 
aluziju na izbore, kao na predstavu koju su stranci 
priredili domaćem stanovništvu. Sa određenim 
zakašnjenjem list je također objavio i primjedbe 
efendije Džemal Gadara, imama iz Blagaja, čiji je 
poziv na džihad "džihad  je naš spas" na skupu 
SDA u Čapljini, uzrokovao oštre reakcije prije dvije 
nedjelje. (Vidi Monitoring Report 13.) 

Ljiljanova senzacija sedmice (4 septembar) bilo je 
otkriće srpskih planova da se nakon izbora 
priključe Federaciji, ujedine sa Hrvatima i zatim 
glasaju za podjelu Bosne. Ovo je u svakom 
slučaju bilo na liniji izvjesnog Slobodana Jasnića, 

osnivača Svjetskog Kongresa Srba, koji je to iznio 
u pismu Aliji Izetbegoviću. Prema Ljiljanu, bilo 
kakva konferencija Dejton II, također bi za cilj 
imala diobu B&H.  

Hrvatska riječ je ponovo obilježila intenzitet 
predizborne kampanje i mnoštvo HDZ-ovih 
promocija izdavanjem dva broja (3 i 7 septembra). 
Za razliku od drugih listova, Hrvatska riječi je 
veoma zainteresirana za izbore i odlučna je da 
pridobije glasove za HDZ. Hrvatska riječ tvrdi da 
su sada "Muslimanski političari" ti, koji stoje na 
putu ostvarenja Federacije. 

Slobodna Bosna (8 septembar) posvetila je 
izborima skoro sve svoje stranice, uključujući i 
objavljivanje nekoliko stranačkih reklama. Njen 
glavni komentar više je izrazio strah zbog 
promjena, koje bi se mogle desiti nakon izbora, 
nego protivljenje samim izborima.  

"Dani" su u svom septembarskom broju objavili 
izazovnu naslovnu stranicu (tri kondoma u 
nacionalnim bojama, sa natpisom "Izaberite 
najboljeg!"), ali manje žestoke napise o vladajućim 
strankama i svojim drugim, tradicionalnim 
metama. Istraživanje javnog mnjenja, koje je 
proveo ovaj list, predviđa pobjedu Izetbegovića i 
SDA. Objavljeno je također i mnogo stranačkih 
reklama.  

Predominantni napor, koji je u sarajevskoj štampi 
usmjeren na suprotstavljanje izborima 14 
septembra, indikativan je znak da se za vrijeme i 
nakon izbora mogu očekivati kritike da su izbori bili 
"neregularni".  

Voli me, ne voli me….(9) 
Tabela ispod prikazuje prisustvo političkih stranaka, njihovih vođa  i koalicija u medijima Federacije (RTV BiH)  i 
Republike Srpske (RTV Srpska) u sedmici od 2 - 8 septembra. Kolona sa nazivom “Total” govori koliko su puta jedna 
stranka ili njen lider direktno ili indirektni predstavljeni ili pomenuti u centralnoj informativnoj emisiji RTV BiH i RTV 
Srpska. Svaku stranku prati rezultat koji se potpisuje vrijednošću +1 za svako pozitivno pominjanje, 0 za svako neutralno 
pominjanje i  -1 za svako negativno pominjanje. Kolona (Σ (+,-,0)) predstavlja sumu ovih ocjena.  Što je veći broj 
pozitivnih poena to znači da su mediji imali pozitivniji odnos, naklonost ili simpatije, odnosno, što je veći broj negativnih 
poena, to su se mediji prema stranci ili njenom predstavniku odnosili sa više kritike ili antipatije.  
Mediji koji su posmatrani u ovu svrhu su RTV BiH i RTV Srpska. Analizirane su samo glavne vijesti dana. 

ime RTV BiH RTV Srpska 
partije koalicije total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

partija     
Stranka demokratske akcije SDA 22 +5 15 -14 
Srpska demokratska stranka (SZ) SDS 4 -1 36 +33 
Hrvatska demokratska zajednica BiH HDZ 10 -3 4 -3 
Stranka za BiH  2 0   
Srpska patriotska stranka SPAS - - 3 0 
Srpska radikalna stranka RS - - 1 +1 



 8 

ime RTV BiH RTV Srpska 
partije/koalicije total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

Narodna stranka RS - - 2 0 
Srpska stranka Krajine - - 2 0 
Liberalna Stranka BiH  LS 4 0 - - 
Liberalno bošnjačka organizacija LBO 2 0 - - 
Bosanska stranka 1 0 - - 
Građanska demokratska stranka BiH GDS 7 0 - - 
Muslimansko bošnjačka organizacija MBO (1) 1 0 - - 
Hrvatska seljačka stranka BiH HSS (1)  2 0 - - 
Unija bosanskohercegovačkih 
socijaldemokrata UBSD (1)  

3 0 - - 

Socijal demokratska partija BiH SDP (1)  5 0 - - 
Bosanska stranka BOSS 1 0 - - 
Srpska seljačka stranka   2 0 
Stranka privrednog prosperitetav SPP 3 0 - - 
Republikanska stranka (1) 3 0 - - 
Stranka srpskog jedinstva 1 -1 1 0 
Narodna demokratska zajednica DNZ 4 -4 - - 
Stranka Žena BIH 1 0 - - 
BH Patriotska stranka 2 0 - - 
kalicija     
Demokratski patriotski blok RS - - 3 0 
Savez za mir i progres RS - - 1 0 
Združena lista za BiH 14 +1 - - 
(1) Stranke uključene u Zdruzenu  listu za BiH (Federacija BiH) 
(2) Stranke uključene u Demokratski patriotski  blok RS 
(3) Stranke uključene u Savez za mir i progres RS 
 

 
 
 

 

Tokom prethodne sedmice praćen je rad sljedećih medija:  RTV Srpska, RTV BiH, NTV 99, TV IN, TV Zenica, NTV 
Zetel, Radio Zenica, Radio Tuzla, TV TPK Tuzla, TV Tuzla, Radio Prijedor, Radio Bihać, RTV Mostar, Hrvatska RTV 
Mostar, Radio Krajina Banja Luka, TV Srbije, Hrvatska televizija, Radio FERN,  Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni 
Avaz, Ljiljan, Svijet, Hrvatska riječ, Slobodna Bosna, Dani, Glas srpski, Dnevne nezavisne novine, Nezavisne novine,. 
Alternativa.  

izvještaj IWPR i MEDIA PLAN; Direktor projekta: Mark Wheeler 
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, BiH 

Tel/fax 071-667-734/735 
E-mail:MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org    ili  101657.3100@compuserve.com 

Institut za ratno i mirnodopsko izvještavanje (IWPR) je britanska dobrotvorna ustanova, osnovana sa namjerom 
da pomaže razvoj nezavisnih medija i da podrži umjerene glasove u bivšoj Jugoslaviji. Ovaj institut također izdaje 
War Report (Ratni Izvještaj) nezavisni mjeseèni list, i Tribunal, dvomjeseèni časopis o Međunarodnom tribunalu 
za ratne zloèine u Hagu. Za pretplatu i druge informacije obratite se na IWPR 33 Islington High Street, London N1 
9LH. Tel +44-171-713-7130 / Fax 713-7140/ E-mail: warreport@gn.apc.org. 
Director: Anthony Borden; Administrative Director: Rachelle Jailer Valladares; Senior Programme Manager: Alan 
Davis; Project Director (Bosnia Elections): Mark Wheeler; Senior Project Officer (Bosnia Elections): Michael 
Montgomery;  Project Officer (Bosnia Elections): Jennifer Pearce. 
MEDIA PLAN  je prva privatna organizacija u BiH specijalizovana za istraživanje, analizu i projektovanje razvoja 
medija. Glavni cilj mu je da promoviše obnovu i razvoj medija u BiH. Organizacija raspolaže opsežnom bazom 
podataka o BiH medijima. MEDIA PLAN ima korespodentske centre u Tuzli, Zenici, Mostaru, Banja Luci i Bihaću. 
Na izradi Monitoring Reporta angažovano je 18 monitora, istraživača i drugih saradnika MEDIA PLANa.    
Sa zahvalnošæu napominjemo da ovaj projekat podržavaju Swedish International Development and Cooperation 
Agency, Open Society Institute, Friedrich Naumann Stiftung i Winston Foundation for World Peace. 


