
As if to confound all those observers who have 
fixed on the absence of open media in Bosnia & 
Hercegovina as one of the principal reasons why 
the impending elections cannot be free and fair, 
the last full week of the campaign saw - and heard 
- a significant improvement in the media 
environment.  Too little and too late, no doubt, but 
still worthy of note.  It was also a week in which 
broadcasters themselves made news.   

TV IN (ie, Bildt Television) made its belated 
appearance on 7 September.  It was a modest 
debut, despite the best efforts of Tina Turner, live 
from Amsterdam.  Technical snags (since 
overcome) prevented the inaugural broadcast 
from being seen on RTV Mostar; while a power 
struggle (apparently continuing) has kept TV IN's 
programmes off Sarajevo's NTV Studio 99.  Both 
the technical and the control problems seem to 
have contributed to a very shaky start; yet the 
20.00 newscast has already succeeded in showing 
viewers in the Federation a bigger Bosnia than 
they have lately been accustomed to seeing. 

Another member of the five-station TV IN 
consortium, TV Tuzla, made the headlines last 
week when it was shut down by Mayor Selim 
Bešlagić on the eve of TV IN's start.  According to 
Tuzla's mayor, his move was necessary in order to 
transform the municipally-founded station into a 
private company which would be owned by its 
staff.  The staff, however, described the mayor's 
coup as theft. 

As we report below, it seems likely that USBD 
leader Bešlagić acted to protect the station's 
position in the TV IN network (and the modern 
equipment it thereby stands to gain), as well as to 
preserve it from the possible consequences of an 

SDA victory in the elections.  For now, TV Tuzla 
exists only to transmit the programmes of TV IN. 

If the Federation both lost (temporarily?) and 
gained (temporarily?) television services last 
week, Republika Srpska seems to have acquired a 
new TV station with solid backing - from Belgrade.  
Like TV IN, Independent Television Banja Luka 
went on the air with experimental programmes on 
7 September.  The station plans to broadcast 
around the clock.  Insofar as it fails to fulfil its goal 
of providing a largely informative and 
documentary-based schedule, it intends to rely on 
the first and third programmes of Television 
Serbia. 

Last week's best media news came, however, 
from Cazinska Krajina.  Long a media disaster 
area, one of the region's stations, Radio Bihać, 
appears to have embraced a new policy of 
glasnost towards both its listeners and opposition 
parties.  Two cheers, at least, are in order. 

Better in Bihać 
Radio Bihać's parlous financial and technical 
condition seems to have moved the station to level 
with its listeners and to initiate fundamental 
changes in its editorial approach.  On the 
afternoon of 5 September the station explained its 
many, life-threatening ailments to listeners.  The 
next morning it re-broadcast an interview which 
Fikret Abdić had given to Sarajevo's Radio Zid.  
Regardless of the negative context in which the 
interview was conducted and placed, such a 
broadcast would heretofore have been unthinkable 
on Radio Bihać.  Nor have reports on 

 
12 September 1996 number 15 

THE B&H MEDIA WEEK IN REVIEW: 2-8 SEPTEMBER 



 2 

developments at Abdić's trial (in absentia) 
continued to be wholly prejudicial.  

Newscasts, generally, have shown signs of 
improvement, and certainly of greater openness to 
the views and activities of opposition parties.  A 
report from a meeting of the Party for B&H in 
Cazin on 2 September closed, for example, with 
the following words of Mustafa Pamuk: "Arriving in 
Krajina, I saw a slogan proclaiming 'The more 
votes for the SDA - the fewer enemies for B&H!'  
We are not enemies of B&H.  This slogan is the 
most vulgar that I have seen in this campaign."  

RS: A state by any other name… 

In the final sprint towards election day, the regime 
media in Republika Srpska have dropped all 
pretence that their task is anything other than to 
promote the platform of the ruling SDS. With SDS 
leaders convening “great national rallies” 
throughout their “state”, the effect was to put the 
party on a pedestal high above the opposition, and 
to portray it as the saviours of the nation. 

Any issues other than RS statehood have been 
abandoned by SRT. For the week ending 8 
September, the SDS scored 27 positive 
references on  TV Srpska’s evening newscast.  
(See table below.) No other party won even a 
single favourable mention.  Such lopsided results 
have been a constant since the first SDS posters 
appeared in Pale in early June, proclaiming 
“SDS=RS”. 

As in the early days of the war, news coverage 
was carefully shaped to fit the day’s speeches by  
SDS leaders.  Incidents in several parts of Bosnia 
were seized upon in campaign speeches as tricks 
in a broader effort by the “Muslim army” to 
conquer RS. 

TV Srpska’s 6 September “Novosti” had this to say 
about an incident near Trnovo in which Serbian 
civilians were wounded by gunfire: “This latest 
vandalism by Muslim terrorists is a warning to 
those who have so easily put behind them or, what 
is more painful, have already forgotten the difficult 
war years of Serb suffering and death through 
which we have just passed.  We believe that the 
citizens of RS understand that this incident is the 
final warning that the September elections 
represent a question of life or death for the 
Serbian nation.”  

Three days earlier, “Novosti” broadcast a report 
claiming that a representative of the International 
Police Task Force had confirmed that the “armed 
Muslim military formations” in the villages of 
Mahala and Dugi Do were being lead by Naser 
Orić, the former B&H commander in Srebrenica. 

The obvious, if spurious, conclusions were drawn 
by SRNA in a report carried by Radio Krajina on 
7 September. “Muslim military units,” the agency 
predicted, would launch attacks on the day before 
or after the elections in order to seize strategic 
points in the RS, particularly Prijedor.  The report 
claimed the attacks would be supported by IFOR 
and the foreign media. 

The regime media’s failure to discuss any 
substantive issues facing voters--in part because 
nearly all RS parties appear to share nearly 
identical platforms -- has allowed the vote to be 
presented  over and over as a plebiscite on 
statehood.  

Radio Srpska’s 7 September “Dnevnik” was clear 
on this point: “The 14th of September represents a 
painful marathon in the creation of a nation state 
under the most difficult conditions.  As Acting RS 
President Dr. Biljana Plavšić says - and as 
western officials affirm - the elections are without a 
doubt in the interest of the Serbian people 
because they will verify the RS and fulfil the 
centuries’-long dream of the Serbs.  However, 
precisely for these reasons, the Muslims will 
attempt again to ruin the September elections...”  

The parade of SDS rallies around RS dominated 
newscasts, with reports from the election 
campaign in the Federation relegated, as usual, to 
the rubric of news from “abroad”.  

TV Srpska’s 7 September “Novosti” followed the 
week’s pattern closely, presenting SDS rallies 
from Rogatica, Višegrad and “Srpski Brod”.   
Faced by a sea of waving portraits of Radovan 
Karadžić,  Momčilo Krajišnik lectured the crowd in 
Rogatica on his interpretation of the Dayton peace 
accords:  “It is easy to misuse the Dayton 
agreement so that one day it dawns on us that we 
are in B&H!”  However, according to Krajišnik,  
“B&H is a loose union, under which there is the  
Federation and the RS, but the RS is a state, and 
not some entity, as they have called it.” 

As is now customary at SDS rallies, Radovan 
Karadžić’s political martyrdom was a constant, if 
carefully-worded, theme. “There are those 
people,” said Krajišnik, “whom we should not 



 3 

mention here. But, you Serbs being what you are, 
if someone forbids you to do something, you will 
then do it out of spite.” 

RTV B&H: Containing the list 
The state broadcaster's recently evident tilt 
towards the ruling SDA was less marked last 
week.  On the other hand, the dominance of 
election-related programming  seems to have left 
the populace crying out for relief.  OSCE-prepared 
party presentations have now been added to a 
schedule already packed with debates, 
promotions, interviews and advertisements.  The 
main "Dnevnik" on TV B&H has lately devoted 
some 70 per cent of its time to the elections.  The 
period when "Dnevnik" tried to exclude party 
promotions and press conferences from the 
evening news has long since passed. 

On 8 September "Dnevnik" carried a record 12 
items on party activities.  There was actuality 
footage (with sound excerpts) of an SDA rally near 
Brčko addressed by President Izetbegović and of 
an HDZ meeting in Travnik (without sound), but 
neither pictures nor sound from Associated List 
rallies in Kakanj and Travnik.  Whether these 
distinctions reflected autonomous editorial 
judgments, political partiality or technical 
limitations was not clear.  What was clear in the 
same newscast, however, was the excitement in 
the voice of a reporter from Bihać who described 
another SDA rally, attended by more than 10,000 
persons, as taking place in "an atmosphere such 
as Bihać has long not seen."  

"Dnevnik" also provided extensive coverage of the 
problems accompanying the elections abroad.  
Criticism of the OSCE's inadequate organisation 
of the vote and, particularly, of missing ballot 
materials was so voluminous as to make it difficult 
to tell if the complaints originated with official 
bodies or the political parties.  As had been the 
case with the notorious P-2 forms, the eventual 
OSCE decision on 5 September to extend the 
voting abroad to 14 September did not fully satisfy 
either the B&H authorities or parties.  More 
markers were thus being put down for future use. 

TV B&H greeted the advent of TV IN on 7 
September with a statement by Premier Hasan 
Muratović complaining of the new network's 
unclear ownership and excessive funding.  
Perhaps concluding after TV IN's first night on air 
that it had little to fear, "Dnevnik" returned to the 
story on 8 September with a correct and 

informative item.  Even the BBC did not, thirty-odd 
years ago, treat the start of IT NV so fairly.  No 
Bosnian Grace Archer died last Saturday night. 

"Dnevnik" also provided full coverage of the TV 
Tuzla affair on 7 and 8 September.  

As in past weeks, Radio B&H's 15.00 "Dnevnik" 
continued to provide opposition parties with 
numerous mentions, but occasionally to excise 
their stronger sallies against the ruling SDA and 
HDZ.  No reference was made on 6 September, 
for example, to the MBO's criticism of the SDA for 
converting public functions into party occasions, 
allowing army vehicles to sport SDA logos and 
permitting army generals to stand as candidates in 
its interest.  Similarly, the report on 5 September 
of an Associated List press conference at which 
Ivo Komšić assailed the HDZ omitted the name of 
the HDZ leader whom Komšić held most 
responsible. 

President Izetbegović's gift of DM 5,000 to pay for 
the medical expenses of a Tuzla miner provided, 
on 3 September, an opportunity for "Dnevnik" to 
broadcast the heartfelt thanks of the man's 
comrades, along with assurances that the money 
had not come out of party or state coffers.  Fikret 
Abdić and Selim Bešlagić were not so fortunate.  
Their coverage last week was wholly negative. 

Death and Rebirth in Tuzla 
Tuzla voters lost an important source of local news 
when Mayor Selim Bešlagić shut down the 
municipal television station on 5 September. 
When TV Tuzla blinked back on a day and a half 
later, it had abandoned local programming and 
was broadcasting only the programmes of the 
new, Sarajevo-based independent television 
network, TV IN. Of a staff of 55, only three 
reportedly were still working at week's end. 

Like other instances of death and resurrection, 
what happened at TV Tuzla is far from  clear. 
Bešlagić wants to privatise the station, whose 
legal status has been murky since the city 
government started it up in 1994, using private 
equipment it seized as a wartime measure. The 
timing is puzzling. Until last week, TV Tuzla was 
Bešlagić's main media ally against the assaults of 
the SDA. While it rarely propagandised the way 
the cantonal station, TV TPK, consistently does for 
the SDA, TV Tuzla gave Bešlagić and the 
Associated List the media coverage the other 
station denied them. It also reported much local 



 4 

news that TV TPK ignored. It may be that Bešlagić 
seized the moment to take advantage of TV IN's 
long awaited startup; but it is just as likely that he 
hoped to prevent an SDA takeover after the 
elections. 

Whatever his motives, the mayor's action raised 
howls of protest. In his written statement, read 
over Radio Tuzla and TV TPK on 6 September, 
Bešlagić described the change as "a favour to the 
employees of TV Tuzla" because he was offering 
them part ownership of the station.  At least some 
of the employees did not sound grateful. "This is 
an unacceptable decision that the mayor should 
not have allowed himself to take," the editor-in-
chief declared at a press conference that the 
remaining stations covered on 7 September. "This 
act puts all of the property, bought or received, 
into the hands of a few people, probably followers 
of the mayor," complained the station's assistant 
director. 

TV TPK followed events with special enthusiasm. 
It rarely broadcasts stories about Tuzla that do not 
promote the SDA--unless they make Bešlagić, the 
SDA's main rival, look bad. On 6 September, the 
presenter of "Dnevnik" reported Bešlagić's 
statement but commented afterward, "One has to 
ask oneself who are those 55 workers to whom 
Mr. Bešlagić transfers the rights of ownership 
when all 55 have been fired?"  Good question. 
Unfortunately, TV TPK never bothered to answer 
it. The station seemed content to cast suspicion 
on the mayor rather than attempt to clear up what 
was admittedly a confusing situation. It also 
exploited the press conference of aggrieved 
workers for its full propaganda value. On 7 
September, "Dnevnik" devoted a full 15 minutes to 
the conference. The next evening, the station 
replayed more than an hour of the conference in a 
special broadcast after the news. 

TV TPK and Radio Tuzla also followed the SDA as 
it rushed to the defence of the TV Tuzla 
employees. At a press conference, a local SDA 
official accused Bešlagić of using "Stalinist 
methods" and of "manifesting the pharaoh-like 
power of a man who takes for himself the right to 
deprive others of the right to work." The workers 
complained to the cantonal minister of education 
and information, who pronounced Bešlagić's act 
"illegal" and ordered the station restored and the 
workers reinstated.  

Before TV Tuzla went dark, the week was 
unfolding in typical fashion.  TV Tuzla gave 
reasonably balanced accounts of political events, 

while TV TPK wrapped itself tighter in the green 
flag. Radio Tuzla succeeded best at steering an 
independent course. Three stories stood out. On 5 
September the HDZ complained that the local 
media were misrepresenting its positions. TV 
Tuzla and Radio Tuzla broadcast the criticism, but 
TV TPK kept it mum--perhaps because it was 
singled out. On 8 September the Associated List 
announced it was canceling a rally in Kalesija 
because it was afraid the police would not protect 
its supporters. It said the police had stood by while 
SDA supporters roughed up people posting 
notices of the rally. Radio Tuzla reported the story; 
TV TPK ignored it. 

The story that began the week, and set the tone 
for media coverage, concerned the reverberations 
from the 31 August attack on a Tuzla woman. As 
part of its continuing effort to absolve the SDA 
supporter who was responsible, the party 
"reported" on 3 September that the woman had 
insulted Alija Izetbegović. The SDA said this was 
equivalent to desecrating "Bošnjak holy objects". It 
also gave the woman's surname as Arsenijević, 
which happens to be a Serb name. The 
Associated List replied that the SDA had got the 
name wrong and that the woman was really a 
Bošnjak--thus trying to undermine the SDA's 
argument that it stands for Bošnjak unity. The 
SDA insisted that the name was right, but 
admitted it did not know the woman's nationality.  

Thus the charges flew back and forth in the Tuzla 
media. For their part, the media hardly made 
things better, since they insisted on reporting 
events through party statements rather than by 
making the effort to discover the facts themselves. 
The editor of Radio Tuzla sensed something was 
wrong and commented on the campaign in a 3 
September broadcast. He was addressing the 
parties, but he might have been warning his 
colleagues in the media as well:  "After these 
communiqués and statements I want to send a 
message to the party leaders that, if no one else, 
Radio Tuzla refuses to be the battleground for the 
war between parties and narrow party interests. 
People can't believe anyone anymore. " 

His Master's Voice: HRT and RTS 
Zagreb and Belgrade persevered last week in 
putting their regime broadcast media at the 
service of their Bosnian brethren, the former with 
undiminished intensity, the latter with reinforced 
vigour.  For Zagreb's HRT, the Bosnian poll is an 



 5 

epoch-making event for Croats: their once-in-a-
lifetime chance to declare themselves for the HDZ, 
the movement outside which no Croat can safely 
hope to exist.  Both in regular newscasts and in 
special programmes, HRT continued to give pride 
of place to the HDZ's campaign, unfettered by any 
requirement to offer equal time to other parties. 

The dominant issue last week was Croats' vital 
and just demand for the creation of new 
municipalities in which Croats would predominate.  
Implementation of an agreement with the 
Bošnjaks to reorganise Sarajevo's local 
government to the benefit of Croats was another 
key theme.  As before, the only other party to 
merit HRT's attention was Abdić's DNZ. 

TV Serbia, for its part, rededicated itself to the 
promotion of its followers, the Socialist-led League 
for Peace and Progress (SMP).  When necessary, 
Belgrade spins out reports on a single SMP rally 
over two days, as happened with a Bosanski Novi 
(Novi Grad) assembly last week.  Just as there is 
no other party save the SMP coalition, so there is 
no other politician worthy of notice except Živko 
Radišić. 

Belgrade's propaganda line is based on two 
postulates: only the SMP can both deliver 
Republika Srpska from the corrupt clutches of the 
SDS and attach it to the ample bosom of Mother 
Serbia.  Prominent guests from Serbia at SMP 
rallies underline the latter thesis.  A new line of 
attack appeared last week after the deal which 
ended Albanians' long boycott of state schools in 
Kosovo.  This was presented as a victory for 
civilised values over those of nationalism, a victory 
in which Bosnian Serbs could share if they voted 
for the SMP.  On the other hand, TV Serbia's 
interest in the B&H elections is confined 
exclusively to the race in Republika Srpksa.  The 
Federation - and Serbs in it - might as well not 
exist. 

Tales of two cities:  

Mostar 
RTV Mostar's coverage of the campaign last 
week was as balanced and fair as HTV Mostar's 
was warped and twisted.  The east side station 
has latterly curbed almost entirely its preternatural 
allegiance to the SDA, while that on the west 
seems to exist at present only to trumpet the 
cause of the HDZ.  This aim emerged through 

three themes pursued last week by HTV Mostar: 
(1) the continuing life of Herceg-Bosna; (2) the 
promotion of former west Mostar mayor Mijo 
Brajković as the Croats' true local leader (as 
opposed to the united city's new mayor, Ivan 
Prskalo); and (3) attacks on the city's EU 
administration and on the international community 
in general. 

Most notably, however, HTV Mostar committed 
two flagrant violations of the election rules.  On 3 
September it broadcast HDZ advertisements (the 
only party messages it carries) in alternation with 
the well-known OSCE injunction to "choose the 
best".  The effect was to suggest that OSCE was 
recommending a vote for the HDZ. 

The station's second violation has been its blanket 
refusal to broadcast any of the OSCE-produced 
resentations of parties. 

Zenica 
While its news programming kept up the 
appearance of objectivity, TV Zenica threw itself 
into promoting the SDA last week. The station 
featured the party in two special broadcasts: a 
half-hour report from the SDA cantonal convention 
and an hour-long discussion with members of the 
SDA's cantonal board. 

The evening news, "Zenica Today", favoured the 
SDA in less obvious ways. It showed restraint 
when covering SDA events. It gave time to 
opposition parties, even when they criticised SDA 
officials. The opposition SPP scolded SDA darling 
Ejup Ganić for not really meaning it when he 
urged refugees and displaced persons to return 
home. In another report the Associated List was 
allowed to boast that its rally in Žepče was the first 
non-HDZ rally held in Croatian-controlled territory. 

But alert viewers could see that "Zenica Today" 
was pushing the SDA, even when it was not 
reporting on politics directly. Party events 
dominated the news. "Zenica Today" also reported 
twice on Bošnjaks expelled from Doboj, thus 
reminding Muslim voters of the perils they faced 
on the other side of the line. A story on war 
invalids focused on the fact that they had received 
space in a Zenica building--thanks, in part, to the 
SDA. 

Radio Zenica covered much the same news, but 
with more neutrality. It refrained from flooding 
"Novosti" with every move of the SDA or its local 



 6 

officials. And on 4 September it went so far as to 
broadcast an interview with the local leader of the 
HDZ. 

NTV Zetel continued to outshine the competition. 
As the rallies and press conferences multiplied, 
Zetel showed its independence. It neither ignored 
nor fawned on the local powers.  On 2 September, 
"Info-block" covered an SDA rally in a fair and 
professional way. "Info-block" also reported on the 
induction of new Army recruits on 6 September. 
After a Defense Ministry official remarked that 
"Allah gave the soldiers of the Army the power to 
defend Bosnia", Zetel's reporter asked a tough 
question. Didn't his invocation of Allah imply a kind 
of religious discrimination? Standing up both to 
Allah and Army takes spunk. 

Who listens to Radio FERN? 
OSCE's Swiss-organised and financed Free 
Election Radio Network reported last week (6 
September) that, according to research conducted 
by the Gallup Organisation, 27 per cent of people 
in the Federation are tuning in to the station.  Its 
listenership in major cities ranges from a high of 
50 per cent in Zenica to a low of 28 per cent in 
Tuzla.  The audience is estimated at 47 per cent in 
Mostar and 36 per cent in Sarajevo. It is likely that 
Zenica (with an underdeveloped media spectrum) 
and Mostar (with its continuing national divide) 
need FERN more than do Sarajevo or Tuzla, with 
their abundance of independent FM stations. 

Invited to phone in to say why they listened to 
FERN, callers mentioned the station's objectivity, 
absence of national or religious partisanship and 
coverage of Republika Srpska.  The majority, 
however, commended the station's excellent 
music.  (From 20.00 to 6.00, the station 
broadcasts music exclusively.)  Another reason for 
listening is the station's audibility across large 
swathes of territory - an important asset for 
drivers. 

The technical and sound quality of the station's 
news output has improved markedly since its 
inception on 15 July.  Short news bulletins are 
broadcast hourly.  There are so-called "Long 
News" bulletins of approximately 12 minutes' 
duration three times a day.  These newscasts do 
not include correspondents' reports, which are 
heard in separate information blocks.  There are 
also daily phone-ins and interviews with politicians 
and international functionaries.  Special attention 
is paid to voter education. 

It seems safe to conclude, however, that FERN's 
chief attraction to listeners is its Anglo-American 
rock music.  Its news and public affairs 
programming aims to offend no one.  Whether or 
not the station stays on the air after 14 September 
was due to be decided in Bern this week. 

Sarajevo press review 
The bulk of the press maintained last week both 
its highly skeptical stance towards the elections 
and its saturation coverage of the campaign. 

Oslobođenje published 120 stories on electoral 
themes (down from 123 the previous week).  It 
celebrated a partial victory at the beginning of the 
week, when the abolition of the P-2 form was 
confirmed, but expressed increasing worry in 
successive days that the elections would confirm 
B&H's partition.  The paper noted the call to vote 
in the elections which emerged from the Citizens' 
Alternative Parliament meeting in Tuzla at the 
week-end, but gave no further coverage to this 
body's deliberations. 

Večernje novine carried 108 election-related items 
in the period (compared to 109 the preceding 
week).  The paper paid special attention to 
reported irregularities in the voting among 
refugees abroad, one commentator going so far 
as to describe these as constituting a plot against 
B&H.  Calls for a new and better Dayton-style 
conference also featured prominently at week's 
end. 

Dnevni Avaz, which has previously devoted less 
space to the campaign, bested its own record last 
week, publishing 92 items (as against 89 the week 
before).  Stories citing the inadequacies of the 
vote abroad featured every day, the B&H 
ambassador in Bonn being quoted on 2 
September to the effect that the irregularities 
amounted to a "cooking of the results".  

Avaz's villain of the week was Carl Bildt.  
Suggesting that he might be replaced by Richard 
Holbrooke, the paper portrayed the High 
Representative as one in a long line of 
international failures in the former Yugoslavia.  
The week's hero, on the other hand, was SDP 
leader Zlatko Lagumdžija.  He was credited with 
being able to beat the ruling party at its own game. 

Svijet (5 September) continued to assail the 
legitimacy of the elections and to bewail their likely 
consequences.  The recent presence of an Italian 



 7 

circus in Sarajevo offered an opportunity for 
allusions to the elections as a show put on for the 
locals by foreigners.  With some delay, the 
magazine also published the remarks of Džemal 
Effendi Gadara, the imam of Blagaj whose 
invocation of jihad ("jihad is our salvation") at an 
SDA rally in Čapljina caused such a stir two weeks 
ago. (See Monitoring Report 13.) 

Ljiljan's sensation of the week (4 September) was 
the revelation of Serb plans to enter the 
Federation after the elections, join with the Croats 
and then vote for the division of Bosnia.  This, at 
any rate, was the line of one Slobodan Jasnić, 
founder of the World Congress of Serbs, in a letter 
to Alija Izetbegović.  According to Ljiljan, any 
Dayton II conference would also have the aim of 
partitioning B&H. 

Hrvatska riječ again marked the intensity of the 
election campaign and the abundance of HDZ 
promotions by publishing two numbers (3 and 7 
September).  Unlike the other papers, Hrvatska 

riječ remains keen on the poll and determined to 
get out the HDZ vote.  "Muslim politicians", it 
argued, are now the ones standing in the way of 
making the Federation a reality. 

Slobodna Bosna (8 September) devoted almost all 
its pages to the elections, including several party 
advertisements.  Its main commentary expressed 
more fear of the changes the elections could 
produce than opposition to the process itself. 

Dani's September number featured a cheeky 
cover (three condoms in national dress, with the 
injunction "choose the best!") but less acerbic 
coverage of the ruling parties and other traditional 
Dani targets.  A poll predicted victory for 
Izetbegović and the SDA.  Party advertising was 
also prominent. 

The predominant strain of opposition to the 14 
September poll in the Sarajevo press is indicative 
of the cries of "foul" to be expected during and 
after the elections themselves. 

She loves me, she loves me not. . . (9)  
The table below shows the presence of political parties, their leaders and multi-party coalitions on the state-run 
broadcast media of both the Federation and Republika Srpska in the week 2 - 8 September.  The column headed 
"total" indicates how many times each party or its leader appeared (directly or indirectly) or was mentioned in the 
central daily newscasts on both radio and television of RTV B&H and SRT.  Each party is awarded a score which 
represents the sum of every positive mention (+1), every neutral mention ( 0 ) and every negative mention  (-1).  
The column headed "Σ (+,-,0)" shows the results.  The higher the number, the greater is that broadcaster's 
sympathy for or devotion to the party or politician.  The lower the number, on the other hand, the more can the 
broadcaster be said to regard that party or its leader with disrespect or antipathy.  The closer the total to zero, the 
more likely it is that the party receives equitable treatment by the broadcaster 

 

name of RTV BiH RTV Srpska 
party / coalition total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

party     
Stranka demokratske akcije SDA 22 +5 15 -14 
Srpska demokratska stranka (SZ) SDS 4 -1 36 +33 
Hrvatska demokratska zajednica BiH HDZ 10 -3 4 -3 
Stranka za BiH  2 0   
Srpska patriotska stranka SPAS - - 3 0 
Srpska radikalna stranka RS - - 1 +1 
Narodna stranka RS - - 2 0 
Srpska stranka Krajine - - 2 0 
Liberalna Stranka BiH  LS 4 0 - - 
Liberalno bošnjačka organizacija LBO 2 0 - - 
Bosanska stranka 1 0 - - 
Građanska demokratska stranka BiH GDS 7 0 - - 
Muslimansko bošnjačka organizacija MBO (1) 1 0 - - 
Hrvatska seljačka stranka BiH HSS (1)  2 0 - - 
Unija bosanskohercegovačkih 
socijaldemokrata UBSD (1)  

3 0 - - 

Socijal demokratska partija BiH SDP (1)  5 0 - - 



 8 

name of RTV BiH RTV Srpska 
party / coalition total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

Bosanska stranka BOSS 1 0 - - 
Srpska seljačka stranka   2 0 
Stranka privrednog prosperitetav SPP 3 0 - - 
Republikanska stranka (1) 3 0 - - 
Stranka srpskog jedinstva 1 -1 1 0 
Narodna demokratska zajednica DNZ 4 -4 - - 
Stranka Žena BIH 1 0 - - 
BH Patriotska stranka 2 0 - - 
coalition     
Demokratski patriotski blok RS - - 3 0 
Savez za mir i progres RS - - 1 0 
Združena lista za BiH 14 +1 - - 
(1) Parties that belong to the coalition Združena lista za BiH  
(2) Parties that belong to the coalition Demokratski partijski blok RS 
(3) Parties that belong to the coalition Savez za mir i progres RS 
 
 

 

 

The following media were monitored for this week’s report: RTV Srpska, RTV BiH, NTV 99, TV IN, TV Zenica, NTV 
Zetel, Radio Zenica, Radio Tuzla, TV TPK Tuzla, TV Tuzla, Radio Prijedor, Radio Bihać, RTV Mostar, Hrvatska RTV 
Mostar, Radio Krajina Banja Luka, TV Srbije, Hrvatska televizija, Radio FERN,  Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni 
Avaz, Ljiljan, Svijet, Hrvatska riječ, Slobodna Bosna, Dani, Glas srpski, Dnevne nezavisne novine, Nezavisne novine,. 
Alternativa.  

A Report by IWPR and MEDIA PLAN; Project Director Mark Wheeler  
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 

Tel/Fax 071-667-734/735 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org & 101657.3100@compuserve.com 

The Institute for War and Peace Reporting is an independent conflict-monitoring and media-support charity 
which works to inform the international debate on conflict and to provide a platform and other support for 
voices of moderation caught in war.  It publishes the monthly journal War Report and the bimonthly 
Tribunal, a review of The Hague International War Crimes Tribunal.  For subscriptions and other 
information, contact IWPR at 33 Islington High Street, London N1 9LH.  Tel + 44-171-713-7130 / Fax 713-
7140 / E-mail:warreport@gn.apc.org.   
Director: Anthony Borden; Administrative Director: Rachelle Jailer Valladares; Senior Programme Manager: 
Alan Davis; Project Director (Bosnia Elections): Mark Wheeler; Senior Project Officer (Bosnia Elections): 
Michael Montgomery;  Project Officer (Bosnia Elections): Jennifer Pearce.   
MEDIA PLAN  is Bosnia's first private company specialising in media research and analysis.  Its central aim 
is to promote the renewal and development of the B&H media.  The company has at its disposal an 
extensive data-base on the Bosnian media scene.  MEDIA PLAN has correspondents in Tuzla, Zenica, 
Mostar, Banja Luka and Bihać, as well as in Sarajevo.  Eighteen monitors, researchers and other staff are 
engaged in work on Monitoring Report. 
We gratefully acknowledge project support from the Swedish International Development and Cooperation 
Agency, the Open Society Institute, the Friedrich Naumann Stiftung and the Winston Foundation for World 
Peace.   


