
"The media it was wot done it."  This excuse for 
their defeats is already being offered by 
opposition party leaders.  Figures as diverse as 
Mujo Kafedžić of the Associated List B&H (ZL 
B&H) and Goran Matić of the Alliance for Peace 
and Progress (SMP) this week blamed the media 
for the victories of the ruling parties in their 
respective entities. 

Speaking at a ZL B&H news conference on 19 
September, Kafedžić (vice-president of the MBO) 
singled out RTV B&H for having played a 
dishonourable role in giving precedence in its 
newscasts to reports on SDA rallies.  His 
coalition colleague, Ivo Komšić (HSS), stressed 
that the victors' "lies" had prevented the ZL from 
making a greater impact at the polls.  The 
coalition's continuing fight for the truth would not 
be possible without the establishment of a free 
media. 

For his part, Matić (spokesman for the JUL) told 
a press conference on 19 September that the 
nationalist parties had won because the media 
created and fed people's fears of estrangement 
from "their original states". 

Foreign observers, too, have cited the absence 
of open media as a principal reason for the 
decisive triumph of the ruling parties.  In an 
interview published by Politika on 19 September, 
the French ambassador in Belgrade, Gabriel 
Keller, remarked that the B&H media failed to 
provide the necessary space for a genuinely 
democratic debate during the campaign. 

Some of the winners, of course, have begged to 
differ.  Alija Izetbegović told a press conference 
on 19 September that the opposition had only 
itself to blame for its electoral "debacle" in the 
Federation.  Its strategy had been both flawed 
and false, equating the SDA with the SDS and 
alleging that democracy did not exist on territory 
controlled by the B&H Army.  The facts were 
otherwise.  Not only was there no censorship, but 
some 60 newspapers, 40 radio stations and 12 
television broadcasters operated in areas under 
government rule.  During the campaign, 
moreover, TV B&H had devoted nine-tenths of its 
prime time coverage to the opposition, leaving 
only one-tenth to the SDA. 
This debate will run and run.  Monitoring Report 
turns it attention this week, however, to the 
media's performance during the days of party 
silence, voting and expectation. 

In general, the electronic media in both B&H 
entities acquitted themselves well.  They 
observed the obligatory period of electoral 
silence and provided relatively professional 
coverage of election day and its aftermath.  
Croatian (HRT) and Serbian (RTVS) television, 
on the other hand, continued to promote their 
respective favourites - the HDZ and the SMP - 
after the official end of the campaign.  Rehashing 
on 13 September their reports of rallies which 
had taken place the previous day, these 
broadcasters maintained their neighbourly 
interference in B&H affairs and provided OSCE 
with yet another headache. 

 
20 September 1996 number 16 

 

THE B&H MEDIA DURING THE ELECTIONS: 
 13-15 SEPTEMBER 



 2 

Republika Srpska  
Several instances of infringement of electoral silence 
have been reported from Republika Srpska.  Besides 
TV Serbia's rebroadcast on 13 September of a four-
minute report on the SMP's rally in Banja Luka the 
day before, the Belgrade daily Politika, which is 
distributed throughout RS, appeared on election day 
with a picture of the SMP's candidate for RS 
president, Živko Radišić, on its front page.  The 
OSCE announced that the Electoral Appeals Sub-
Commission would lodge a complaint because of this 
explicit violation of electoral silence from abroad. 

The OSCE was itself responsible for what might be 
regarded as another infraction of the rule requiring 
party silence.  This was the "apology" by Biljana 
Plavšić, broadcast three times by TV Srpska on 13 
September, for her earlier insistence that the 
elections would ratify RS statehood.   

Radio Krajina's phone-in programme, "Objektiv 
stavnosti", several times permitted callers to promote 
their chosen candidates on 13 September.  The 
station's editor-in-chief, Colonel Milovan Milutinović, 
also broke the rule of silence by explaining to a caller 
which parties had paid to advertise on Radio Krajina 
(SPAS, SMP and the Democratic Patriotic Bloc). 

The whole of election day was marked on TV Srpska 
by continuous coverage of events.  Broadcasting 
from three studios and employing teams of 
presenters, reporters and film crews, the network 
provided reports from many cities and polling 
stations.  The accent generally was on the good order 
of the vote, but also on the inadequacies of voter 
registration lists and the consequent disappointment 
of many would-be voters whose names did not 
appear on the lists. 

TV Srpska reported that many fewer voters had 
arrived from the Federation than had been expected.  
Those that had come, however, were said to have 
encountered no problems.  Nor did presenters miss 
numerous opportunities to note that the elections 
constituted a "certification" of Republika Srpska.  
Voters interviewed in various locations expressed 
themselves in similar terms. 

The election night edition of "Novosti" adopted the 
same tone.  Focusing on the remarks of party and 
government leaders as they emerged from the polls, 
the newscast provided Momčilo Krajišnik and Biljana 
Plavšić with opportunities to reiterate their 
interpretations of the elections' meaning.  Krajišnik 
noted: "I want Republika Srpska to win in any case, 
and that peace wins, and that young people never 
more go to war... We hope the elections will bring 
stability to all of B&H and that they will establish and 
strengthen peace."  Plavšić, for her part, announced: 

"All of us today are casting our votes for Republika 
Srpska." 

"Novosti" also gave extensive coverage to Plavšić's 
meeting during the day with Richard Holbrooke and a 
delegation of US congressmen.  On this occasion 
Plavšić promised that, if victorious, the SDS would 
comply fully with the terms of the Dayton treaty, 
including those provisions relating to the "functioning 
of the common organs in the union of RS and the 
Muslim-Croat Federation." 

Thus from midnight on 12 September SRT duly 
observed electoral silence.  It substituted competent 
reporting of the voting process for agitation on behalf 
of the SDS.  It emphasised the orderliness of the 
elections - including the safe passage to polling 
stations of voters from the Federation - and the very 
high turnout.  On 15 September it continued to 
underline the absence both of untoward incidents and 
of the anticipated number of visiting voters.  It noted 
in this regard, for example, that although some 2,000 
voters from the Federation had been expected in 
Višegrad, only one had arrived.  (This was not true.  
Between 50 and 60 persons crossed the IEBL to vote 
in the designated polling place on the outskirts of 
Višegrad.)  SRT did not, however, speculate as to 
why so few from the Federation ventured into RS. 

The Federation 
RTV B&H also observed the requirement of electoral 
silence on 13 and 14 September.  When TV B&H's 
New York correspondent mentioned the SDA and 
SDS in a neutral fashion in the course of a special 
election-eve programme, the presenter warned her 
off.  Izetbegović appeared twice on Friday evening's 
"Dnevnik", but on both occasions in his presidential 
role: receiving Richard Holbrooke and a new mobile 
phone from PTT.  Otherwise coverage of the election 
was restricted to news of the American congressmen 
who had arrived to observe the vote, the preparations 
for the poll and the mechanics of voting.  All other 
programmes on the 13th were free of parties and 
their promotions. 

Election day on TV B&H was given over entirely to 
special programming.  Beginning at 06.30, TV B&H's 
cameras and reporters followed leading politicians to 
the polls, interviewed voters and members of local 
election commissions, covered (with simultaneous 
translation) announcements from the OSCE Press 
Centre and paid particular attention to would-be 
voters whose names did not appear on voters' 
registers.  Musical numbers filled the intervals. 

The election night edition of "Dnevnik" ran to four 
hours.  Besides numerous despatches from 
correspondents in Bihać, Zenica, Tuzla and Mostar 



 3 

(who had, in turn, stringers in most municipalities in 
these regions), reports were also broadcast from ad 
hoc reporters who had accompanied Bošnjaks 
travelling to vote in RS.  In live interviews, both 
Interior Minister Avdo Hebib and Ambassador 
Michael Steiner expressed general satisfaction with 
the course of the day's voting.  Holbrooke's press 
conference was also covered live.  There were, in 
addition, many vox pops from citizens expressing 
hope for the future and/or complaints that their 
names had not been included on the voters' lists.   

As the presenter of this special "Dnevnik" proudly 
announced at its outset, TV B&H's election coverage 
involved 20 cameras in the field, two mobile studios, 
three regular studios and many teams of reporters.  
In fact, TV B&H was putting out 17 hours of live 
broadcasts in the course of election day - a record for 
the network.  However impressive this feat, it might 
have been more appropriate to lead "Dnevnik" with 
news of the election itself, and to have consigned the 
story the network's "heroism" to a supporting role. 

In other respects, the performance of "Dnevnik" was 
highly creditable.  All Federation territory under B&H 
Army control was covered.  Reporters showed 
themselves to be politically neutral and objective.  On 
the other hand, it did appear that their main aim - and 
that of their editor - was to ferret out and enumerate 
any and all irregularities.  Thus virtually every reporter 
noted that many intending voters' names had been 
omitted from the lists and that there had been big 
jams at some polling stations.  Reports on these 
problems were sometimes accompanied by 
suggestive questions.  The fact that the Serbs had 
stopped a bus carrying voters from the Federation 
near Bosanska Krupa was mentioned several times. 

News that the SDA had demanded that the UN 
Security Council should annul the vote in RS 
emerged, late in the broadcast, during live coverage 
of a news conference by Ambassador Robert 
Frowick.  This had not been mentioned earlier for fear 
of contravening the rule of silence.    

On 15 September, "Dnevnik" was naturally 
preoccupied with reactions to the poll.  Aside from the 
SDA's castigation of the RS vote, these were 
generally positive.  Radio B&H made more of the 
SDA's demand in its afternoon "Dnevnik", but did not 
mention that the likes of Frowick and Holbrooke had 
already dismissed it as baseless. 

Elsewhere in the Federation, Radio Bihać 
maintained, for the most part, its recently established 
probity.  Only in the repeated broadcast on election 
day of two songs associated with the SDA did it slip 
from the straight and narrow.  As a source of 
information useful to voters, its performance was 
commendable. 

Tuzla's TV TPK showed two faces in the period.  On 
12 September it made a shameless bid to solicit 
votes for its party, the SDA.  The presenter of the 
evening        news (otherwise an mc at SDA rallies 
and the party's local spokesperson) informed viewers 
as follows: "If you have still not decided, then we will 
help you."  There followed pictures of a young woman 
in traditional Muslim costume who, according to the 
presenter, would be prevented from voting by 
bureaucratic rules.  When you vote, the presenter 
suggested to Bošnjaks, "vote for her." 

The next day, however, TV TPK faithfully observed 
electoral silence.  On election day it demonstrated a 
new determination to cover everything of significance 
in the city and canton.  Between 10.00 and 20.30, its 
cameras and reporters were everywhere, covering 
polling stations and OSCE press conferences - 
correctly and completely.  Reactions to the vote 
broadcast on 15 September were largely favourable. 

Radio Tuzla and TV Tuzla did not break electoral 
silence.  Mayor Bešlagić and his deputy, Sead Avdić, 
were however the only politicians followed by 
reporters from TV Tuzla and providing them with 
statements about what they expected from the poll. 

Radio Zenica and TV Zenica also observed electoral 
silence.  Both media offered, too, extensive 
information to listeners and viewers on 13 September 
about the modalities of voting and the counting of 
ballots.  Their programmes on election day were 
wholly given over to coverage of the elections.  Much 
was made as well of names missing from the voters' 
lists. 

As a member-station of the TV IN network, NTV 
Zetel's output over the election week-end was largely 
identical to that of TV IN. 

Sarajevo's NTV Studio 99 mounted an ambitious 
and impartial election programme which sought to 
cover events in RS as well as in the Federation.  Its 
reach exceeded its grasp.  Some of the station's 
reporters were not up to the task, demonstrating little 
knowledge of B&H politics. 

HTV Mostar could not resist the opportunity to 
rebroadcast on the day of silence, 13 September, its 
report of an incident of near-conflict the previous day 
between Croatian police and a group of Bošnjaks 
who had come to the west side of the city to rebuild 
their houses.  This scare story was followed by a 
pointed reminder: "voters whose earlier place of 
residence was in the Muslim municipality of Mostar 
need not go to that part of the city.  They can vote 
instead at the closest polling place." 

In the absence of serious incidents, HTV Mostar 
confined itself on election day to reports on the 
regular course of the voting.  Ex-Mayor Mijo Brajković 



 4 

was wheeled in, however, to expound his favourite 
thesis: "Our Mostar elections are not yet finished."  
He was alluding to the HDZ case against the June 
elections which will someday go before the Supreme 
Court of the Federation. 

RTV Mostar (another TV IN station) both observed 
electoral silence and provided full voter information 
on 13 September.  It retains in its own news output, 
however, a passion for the voice-over in place of 
actuality sound. 

The Neighbours 
HRT was guilty of a flagrant violation of electoral 
silence when it broadcast, on 13 September on its 
Third Programme, a film of the HDZ's final election 
rally in Mostar the previous day.  This was not all.  A 
commentary carried by the early evening "TV 
Dnevnik" the same day opined that the three ruling 
national parties were likely to win the B&H elections.  
They, however, had radically different visions of 
Bosnia's future. In reply to the "fanatical messages" 
of the SDA and SDS, the national party of the 
Croatian nation had offered "an invitation to peace, 
community and economic renewal." 

Also on 13 September, HRT suddenly replaced its 
scheduled entertainment programme at 20.00 with a 
documentary entitled "The Jihad in America".  This 
recounted the battle against Muslim terrorists in the 
USA.  The sub-text was obvious. 

TV Serbia also ignored Bosnia's electoral niceties.  
On 13 September the main newscast repeated the 
previous night's report on the big SMP rally in Banja 
Luka.  This portentously-staged and well-attended 
event (attended, as well, by Socialist Party dignitaries 
from Belgrade) was obviously meant to create an 
impression of inevitable victory.  Just as obviously, it 
failed. 

The Press 
Election coverage in the Sarajevo press assumed 
such proportions in the final days of the campaign 
that both the daily and weekly papers resembled 
nothing so much as election bulletins.  The advent of 
electoral silence meant that the focus of the 
newspapers' attention shifted from the parties to the 
eve-of-poll atmosphere, to the views of the foreign 
media and to the statements of international 
statesmen and functionaries.  The papers were still 
full of such stories on election day.  They also carried 
reports of the mugging of SDP leader Zlatko 
Lagumdžija on a Sarajevo street, as well as the 
statement by the police that the attack had no political 
connotations. 

Only Dnevni Avaz broke the decreed silence 
regarding parties by publishing an account on 13 
September of the SDA's campaign-ending rally in 
Sarajevo on the 12th.  Taxed by Oslobođenje on this 
score, Avaz offered an unconvincing defence.  It 
remains for the OSCE to rule. 

Publication note 

IWPR and Media Plan will issue a final report on the role of the B&H media in the election campaign within the next 
few weeks.  We also expect to resume regular production of Monitoring Report with the start of the municipal election 
campaign. 

izvještaj IWPR i MEDIA PLAN; Direktor projekta: Mark Wheeler 
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, BiH 

Tel/fax 071-667-734/735 
E-mail:MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org    ili  101657.3100@compuserve.com 

Institut za ratno i mirnodopsko izvještavanje (IWPR) je britanska dobrotvorna ustanova, osnovana sa namjerom 
da pomaže razvoj nezavisnih medija i da podrži umjerene glasove u bivšoj Jugoslaviji. Ovaj institut također izdaje 
War Report (Ratni Izvještaj) nezavisni mjeseèni list, i Tribunal, dvomjeseèni časopis o Međunarodnom tribunalu 
za ratne zloèine u Hagu. Za pretplatu i druge informacije obratite se na IWPR 33 Islington High Street, London N1 
9LH. Tel +44-171-713-7130 / Fax 713-7140/ E-mail: warreport@gn.apc.org. 
Director: Anthony Borden; Administrative Director: Rachelle Jailer Valladares; Senior Programme Manager: Alan 
Davis; Project Director (Bosnia Elections): Mark Wheeler; Senior Project Officer (Bosnia Elections): Michael 
Montgomery;  Project Officer (Bosnia Elections): Jennifer Pearce. 
MEDIA PLAN  je prva privatna organizacija u BiH specijalizovana za istraživanje, analizu i projektovanje razvoja 
medija. Glavni cilj mu je da promoviše obnovu i razvoj medija u BiH. Organizacija raspolaže opsežnom bazom 
podataka o BiH medijima. MEDIA PLAN ima korespodentske centre u Tuzli, Zenici, Mostaru, Banja Luci i Bihaću. 
Na izradi Monitoring Reporta angažovano je 18 monitora, istraživača i drugih saradnika MEDIA PLANa.    
Sa zahvalnošæu napominjemo da ovaj projekat podržavaju Swedish International Development and Cooperation 
Agency, Open Society Institute, Friedrich Naumann Stiftung i Winston Foundation for World Peace. 



 5 

 


