
 

Podvuèeno 

• Specijalni izvještaj o medijima u RS 
• Izetbegoviæ u Ajvatovici  

• Supervizori u bijegu 
• To je vaša graðanska du•nost ili... 

Monitoring Report 
Mediji RS u 
vrtlogu 
SRT na ispitu  

 

U vremenima krize 
novinari i mediji pokazuju 
svoju najveæu snagu ili 
propuste. Erupcija 
prepirki izmeðu 
predsjednika Republike 
Srpske Biljane Plavšiæ i 
krila SDS kojim rukovode 
Radovan Karad•iæ i Momèilo 
Krajišnik i njihovo 
prerastanje u pravi 
politièki rat, stavili su 
medije u srpskom entitetu, 
posebno SRT (Srpska Radio 
Televizija) pred ozbiljan 
ispit. Nezavisni mediji 
pratili su krizu sa 
razlièitim stepenom 
preciznosti, ali je bilo 
zanimljivo vidjeti kako æe 
se SRT, koja je od svog 
osnivanja 1992. godine 
uglavnom slu•ila kao 
glasnogovornik vladajuæe 
Srpske demokratske 
stranke, baviti ozbiljnim 
rascjepom u okviru 
partije. Hoæe li konflikt 
nagnati izvjestaèe i 
urednike SRT-a da krizu 
proprate s objektivnošæu, 
pridajuæi kako  poziciji 

Biljane Plavšiæ, tako i 
poziciji SDS-a jednaku 
pa•nju i prepuštajuæi 
gledaocima i publici da 
odluèe ko je u pravu a ko 
ne. Na •alost profesije, 
odgovor je - ne. 

Od samog poèetka sukoba, 
SRT se pokazala kao u 
potpunosti predana 
pozicijama i proglasima 
SDS-Pale i izrazito 
neprijateljski 
orijentisana prema 
predsjednici srpskog 
entiteta. Novinari i 
urednici na Palama nisu 
ispoštovali bezmalo 
nijedan od osnovnih 
novinarskih kriterija. I 
dok je Plavšiæevoj, doduše 
nakon •albe, data 
moguænost pojavljivanja u 
informativnim emisijama u 
veèernjim terminima, 
prilozi u kojima se o njoj 
radilo ili u kojima joj je 
bila data moguænost da 
objasni svoju poziciju, 
dolazili su tek nakon 
brojnih prièa u kojima su 

je zvaniènici SDS-a ili 
novinari napadali. SRT je 
propustila izvijestiti da 
je predsjednica RS 
uhapšena na aerodromu u 
Beogradu, kao i razlog 
zbog koga je uopšte došlo 
do sukoba u RS. SRT nije 
obavijestila svoje 
gledaoce o sadr•ini 
spornih odredaba Ustava, 
na koje su se obje strane 
u politièkom sukobu 
pozivale. Nije bilo 
pokušaja nezavisne, 
objektivne analize bilo 
koje od pozicija, veæ samo 
pristrasnog ponavljanja 
jedne i neprijateljskog 
odnosa prema drugoj. SRT 
insistira na tome da je 
politièki nezavisna, 
profe-sionalna medijska 
kuæa, te da bi stoga 
morala biti ocjenjivana sa 
pozicije profesionalnih, a 
ne politièkih standarda. 
Na nesreæu gledalaca,  SRT 
ne uspjeva zadovoljiti ni 
najni•e standarde 
profesionalnog 

Izvještaj Media Plana i Institute 
for War &  Peace Reporting o  

medijima 
 u BiH 

III Serija - broj 1 
12 jul 1997 



 

MONITORING REPORT, 12 JULI, 1997 2 

 

novinarstva, ba-veæi se 
prvenstveno propagandom. 

Imaju•i u vidu nivo 
propusta i njihov zna•aj u 
kontekstu politi•ke borbe 
u Republici Srpskoj i 
budu•nosti Bosne, odlu•ili 
smo da ve•i dio ovog 
izdanja posvetimo pitanju 
na•ina na koji je SRT 
izvještavala o krizi. 

Kriza u RS je poèela  
27. juna, naredbom 

Plavšiæeve da suspenduje 
ministra unutrašnjih 
poslova RS Dragana Kijca. 
No, to gledaoci SRT nisu 
znali, jer im to njihova 
televizija nije èak ni 
nagovijestila. 

Izmeðu ostalih, razlozi 
za ovakvu odluku bili su 
oglušivanje MUP-a RS na 
naredbe predsjednice RS o 
saradnji policije u Brèkom 
sa meðunarodnom 

zajednicom, te odbijanje 
da se izvrši istraga o 
korupciji u Vladi i 
snagama policije. Biljana 
Plavšiæ je naredila i 
stavljanje policije u 
Brèkom pod njenu direktnu 
kontrolu i zaustavila 
izvršenje Kijèeve odluke o 
raspuštanju nekih 
specijalnih policijskih 
jedinica u RS. 



 

MONITORING REPORT, 12 JULI, 1997 3 

 

Udarna informativna 
emisija SRT Novosti nije 
se potrudila ni da spomene 
naredbe predsjednice RS. 
Èak i u narednim danima, 
kada je SRT emitovala 
napade Vlade i MUP-a RS na 
Biljanu Plavšiæ za 
donošenje ‘‘neustav-nih”  
odluka o Brèkom i nekim 
kadrovskim pitanjima, kako 
zvaniènici, tako ni 
izvještaèi nisu pomenuli 
njenu najva•niju naredbu - 
onu o suspenziji Kijca. 
Pri tom, Kabinetu 
Plavšiæeve nikada nije 
data moguænost da objasni 
potrebu za donošenjem 
ovakvih naredbi. 

U medijima veæine 
zemalja, vijest da su 
jednu tako visoku liènost 
uhapsile policijske snage 
susjedne zemlje, bila bi 
smatrana za vijest od 
izuzetnog znaèaja, te 
naravno i predsjednikova 
verzija dogadjaja. Ipak, 
prije no što æe 
izvijestiti da je 
prethodne veèeri 
predsjednica Plavšiæ bila 
zadr•ana na aerodromu u 
Beogradu, Novosti 30, juna 
prvo objavljuju demanti 
èlana Predsjedništva BiH 
iz RS Momèila Krajišnika 
(po veæ ustaljenom obièaju 
tituliranog kao 
‘‘predsednika u 
Predsedništvu BiH iz RS’’) 
da je do hapšenja Biljane 
Plavšiæ uopšte došlo. 
Zatim se govorilo o 
Krajišnikovim susretima sa 
zvaniènicima meðunarodne 
zajednice i drugim 
vijestima nevezanim za ovu 
temu.  Uslijedilo je 
pozivanje na navode 
novinske agencije AFP da 
bivši predsjednik RS 
Radovan Karad•iæ ne 
podr•ava Plavšiækine 
stavove i da vjeruje da 
ona mo•e ugroziti opstanak 

RS svojom ‘‘servilnošæu’’ 
meðunarodnoj zajednici.  

Tek nakon ovakvog uvoda, 
u 13. minutu emisije, 
voditelj je proèitao 
izjavu Biljane Plavšiæ 
kojom ona objašnjava 
detalje hapšenja. Bez 
pokušaja analize situacije 
i bez kontaktiranja 
Plavšiæeve ili njenog 
portparola, voditelj 
provodi ostatak emisije 
napadajuæi predsjednicu 
srpskog entiteta uz 
konstatacije prema kojima 
je ona oruðe u rukama 
meðunarodne zajednice. 

Voditelj u maniru 
komentatora, tvrdi da 
izjava predsjednice ne 
ka•e da su predsednika 
Republike Srpske od 
Bijeljine do Banja Luke 
pratile specijalne 
jedinice SFOR za pratnju… 
te da je SFOR delovao van 
mandata i umešao se u 
unutarnje stvari RS.  
Zakljuèio je da je namera 
takvog èina da se 
predsednik RS dovede u 
sukob sa ostalim dr•avnim 
institucijama. Njeno 
uvjeravanje da posljednji 
dogaðaji u RS 
predstavljaju dr•avni udar 
od strane Karad•iæa, 
Novosti proglašavaju 
potpuno nelogiènim, buduæi 
da je Dr. Radovan Karad•iæ 
preneo sva svoja 
ovlaštenja na gospoðu 
Plavšiæ još pre izbora. Na 
tvrdnje predsjednice RS da 
je bila sprijeèena da se 
obrati javnosti putem 
dr•avnih medija, voditelj 
ustvrðuje da predsednik RS 
obmanjuje javnost. 

Program je Plavšiæevu 
posebno kritikovao stoga 
što je svoju verziju prièe 
o povratku iz Londona dala 
prije nezavisnom radiju 
B92 iz Beograda - nego 
SRT-u. 

 
MONITORING REPORT 

 
Izvještaj   

Institute for War & Peace 
Reporting and Media Plan 

 
Direktor projekta: Zlatko 

Dizdarevic 
 
IWPR Institut za ratno i 
mirnodopsko izvještavanje 
(IWPR) je britanska dobrotvorna 
ustanova, osnovana sa namjerom 
da poma•e razvoj nezavisnih 
medija i da podr•i glasove 
promjena. 
 

 
 
Media Plan je 
bosanksohercegovaèka  nezavisna 
organizacija specijalizovana za 
medijske analize, obuku i  
razvoj medija . 
 

  
 
Monitoring Report dijeli se 
besplatno. Umno•avanje je 
dopušteno. Sa zahvalnošæu 
napominju da je ovaj projekat 
podr•ava Swedish International 
Development and Cooperation 
Agency, Open Society Institute 
(SIDA) Itra•ivaèke i edukacione 
projekte Media plana i IWPRa u 
Bosni i Hercegovini poma•u 
European Union, US Information 
Agency, National Endowment for 
Democracy and Winston 
Foundation for World Peace. 
 
Bosna i Hercegovina:   
Obala Kulina bana 4/I, 71000 
Sarajevo,  
Tel / Fax: (387 71) 667 734/5 
E-mail: 
MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 
101657.3100@compuserve.com  
 
 
UK: 
Lancaster House, 33 Islington 
High St., London N1 9LH  
Tel (44 171) 713 71 30 
Fax (44 171) 713 71 40 
E-mail: warreport@iwpr.org.uk 
 
US: 
Box 2617, New York, NY 10185,  
Tel: (1 212) 688-1451,  
Fax: (1 212) 371-4054 

@

MEDIA PLAN 



 

MONITORING REPORT, 12 JULI, 1997 4 

 

30, juna Srpski radio 
nije ni spomenuo sluèaj 
Plavšiæ. 

U Novostima SRT od 1. 
jula prièa o predsjednici 
srpskog entiteta ponovo je 
dobila drugo mjesto - 
nakon vijesti o sastanku 
Glavnog odbora SDS-a, koji 
je pozvao predsjednicu da 
se iz kancelarije u Banja 
Luci vrati na Pale ili 
podnese ostavku. SRT 
prenosi snimke pres 
konferencije koju je 
predsjednica Plavšiæ 
uprilièila. Bez 
objavljivanja izvorne 
izjave predsjednice RS, 
izvještaè iznosi sopstveni 
pregled njenog obraæanja 
novinarima. Ipak, bilo je 
to prvi put da je 
gledaocima makar dat 
nagovještaj da je ona 
pokušala da suspenduje 
Kijca. 

Izvještaè detaljno 
iznosi i optu•be Biljane 
Plavšiæ za 

korupciju u policiji i 
vlasti, kao i detalje o 
umješanosti kompanija 
Centrex i Selekt-Impex u 
korupcijsku aferu. Umjesto 
direktnog komentarisanja 
cijelog sluèaja, SRT 
prenosi u cjelini tekst iz 
sutrašnjeg izdanja Glasa 
srpskog (lista pod 
dr•avnom kontrolom). Prema 
ustaljenom obièaju, SRT 
nije propratila prièu ni 
nezavisnim izvještavanjem 
niti analizom. Odmah nakon 
završetka udarne 
informativne emisije, SRT 
je emitovala 45-minutno 
obraæanje Biljane Plavšiæ 
narodu Republike Srpske, u 
kome je ona iznijela svoju 
verziju dogadjaja od 27. 
juna naovamo i pru•ila 
detaljniji uvid u optu•be 
o korupciji. 

2, jula Novosti SRT 
ponavljaju šemu od 
prethodnog dana, 
emitirajuæi prvo ultimatum 
Glavnog odbora SDS-a i 
nove optu•be na raèun 
Plavšiæeve. SRT zatim 
napada pristalice 
Plavšiæeve. Izvještavajuæi 
da su Nezavisni 
socijaldemokrati RS 
pozvali Plavšiæevu da 
raspusti Skupštinu RS, 
voditelj iznosi da je 
lider ove partije Milorad 
Dodik još jednom dokazao 
da oni koji se bore za 
vlast ni pred èim ne 
staju, èak ni po cenu 
izazivanja haosa i 
anarhije u zemlji.  
Zanimljivo je da se SRT 
opredijelila da vijest o 
tome da su snage SFOR-a 
prethodne veèeri pojaèale 
aktivnost u Banja Luci i 
blokirale pristup 
predsjedništvu entiteta 
emituje posljednju u nizu. 

Iduæeg dana, prije 
poèetka Novosti proèitana 
je izjava: Veèerašnji 

informativni program biæe 
emitovan iz Studija SRT u 
Sarajevu  (misli se na 
‘‘Srpsko Sarajevo’’, 
odnosno Pale) buduæi da su 
urednici u TV Studiju SRT 
Banja Luka pod pritiskom i 
ucenama da prate 
instrukcije Kabineta 
predsjednika RS. 
Zvaniènici RS doneli su 
odluku da se do daljnjeg 
programi emituju iz 
Studija Sarajevo. Nije 
bilo dodatnih objašnjenja. 
Kada se sutradan program, 
ipak, nastavio iz 
banjaluèkog studija, 
gledaoce je 



 

MONITORING REPORT, 12 JULI, 1997 5 

 

pozdravio voditelj koga 
nikada prije nisu vidjeli. 
Prema izvorima bliskim 
SRT-u, deset novinara ove 
kuæe iznenada je otišlo na 
odmor. Kao i prethodnih 
dana, SRT nije pokazala 
mnogo smisla za 
rasporeðivanje vijesti 
prema njihovoj va•nosti.  
Novosti zapoèinju pismom 
koje je Biljana Plavšiæ 
uputila predsjedniku 
Skupštine RS Draganu 
Kaliniæu, od koga tra•i da 
iznese svoj stav o 
raspuštanju Skupštine. 
Nakon toga je emitovano 
Krajišnikovo pismeno 
upozorenje Plavšiæevoj da 
ne raspusti Skupštinu, 
praæeno apelima 
pravoslavnog sveštenstva i 
Srba u dijaspori da se 
rukovodstvo RS izljubi i 
pomiri. Tek tada je 
voditelj najavio da je 
uprkos brojnim apelima 
predsjednica Plavšiæ 
naredila raspuštanje 
Skupštine i raspisala nove 
izbore. 

Novosti SRT ne 
analiziraju razloge koji 
su Plavšiæevu naveli na 
donošenje ovakve odluke, 
veæ podsjeæaju gledaoce ko 
je Biljani Plavšiæ u prvom 
redu i dao to zvanje. Uz 
prikazivanje 
prošlogodišnjih arhivskih 
mate-rijala o njenom 
proglašenju za ‘‘vršioca 
du•nosti’’ predsjednika, 
voditelj istièe: Bila su 
to vremena kada je voða 
srpskog naroda morao biti 
uklonjen usled pritisaka 
meðunarodne zajednice, ali 
ne i iz svog naroda. 
Isjeèak je zaèinjen 
pojaèanim snimkom ovacija: 
Pozdravi nam Rašu! 

Novosti 4.jula èitav 
program posveæuju napadima 
poslanika na predsjednicu. 
Za odgovor predsjednice 

nije bilo mjesta, a tako 
ni za mišljenje 
opozicionih partija u 
Banja Luci koje su 
podr•ale njene zahtjeve. 
Novosti nisu takoðe 
izvijestile o mitingu 
podrške Biljani Plavšiæ u 
Banja Luci, koji je odr•an 
tog popodneva. O tome je 
publika obaviještena tek u 
vijestima u 10 uveèe. 

Novosti su emitirale 
napade na Plavšiæevu jer 
je otkrila ‘‘strogo 

povjerljiva’’ dokumenta u 
vezi sa korupcijom u 
policiji i vlasti još i 
prije 6. jula. Ipak, tog 
je dana voditelj u 
cijelosti proèitao 
‘‘strogo povjerljivo’’ 
pismo koje joj je navodno 
uputio Vrhovni komandant 
Vojske RS general Pero 
Èoliæ. Nije spomenuto da 
su navodi iz pisma 
kontradiktorni Èoliæevim 
javnim izjavama od prije 
nekoliko dana, u kojima on 
tvrdi da æe vojska ostati 
van politièke borbe, niti 
èinjenica da su Èoliæevi 
zahtjevi sumnjivo bliski 
zahtjevima Glavnog odbora 
SDS-a sa Pala. 

Nakon izvještaja da se 
Plavšiæeva nije pojavila u 
Bijeljini na dogovorenom 
sastanku sa Krajišnikom, 
voditelj veæi dio priloga 
provodi napadajuæi 
predsjednicu i 
upozoravajuæi gledatelje 
da je opšte mišljenje da 
je predsednik Plavšiæ 
krenula putem bez 
povratka… Ne podr•ava li 
predsednik RS objektivno 
destabilizaciju zemlje i 
ne vodi li je u haos? 
Ukoliko gospoða Plavšiæ 
nije svesna svojih opasnih 
i neustavnih èinova, onda 
se mora javno reæi da ona 
postupa neodgovorno i da 
se zemlja i narod moraju 
braniti od nje i njenih 
grešaka, tako da se ne 
bismo morali braniti od 
stranih sila koje bi se 
uskoro mogle okrenuti 
protiv nas, koristeæi ovaj 
haos. 

Plavšiæevoj nije data 
prilika da komentariše 
kako Èoliæevo pismo, tako 
ni otkazivanje sastanka u 
Bijeljini sve do 
pretposljednje vijesti 
koja je emitirana u 
udarnom terminu iduæeg 



 

MONITORING REPORT, 12 JULI, 1997 6 

 

dana (7,7,), a i tada tek  
nakon serije izvještaja o 
Skupštini i Vladi RS. 

Srpski Radio u velikoj 
je mjeri podra•avao 
tehniku i manire 
televizije, premda je više 
ovisio o pozivanju na 
‘‘neke strane medije’’ i 
‘‘tradicionalno 
prijateljske’’ medije iz 
Grèke, kako bi dokazao 
svoje optu•be na raèun 
Biljane Plavšiæ. 

 

Istovremeno:  
Nezavisna Televizija Banja 
Luka 

NTV Banja Luka svojim 
gledaocima pru•ila je 
alternativni izvor vijesti 
u odnosu na SRT i 
usredsrijedila se na 
aktivnosti predsjednice 
Plavšiæ, te njene optu•be 
protiv Karad•iæa i SDS. 
NTV je stavila poseban 
naglasak na viðenje sukoba 
iz perspektive opozicionih 
partija koje su pru•ile 
podršku predsjednici 
srpskog entiteta. 

Iako je NTV pru•ila 
svojevrsnu ravnote•u 
jednostranom izvješta-
vanju SRT-a, pretjerala je 
sa podrškom Plavšiæevoj, a 
njeni izvještaèi su ne 
rijetko imali ulogu 
komentatora. Jedan od 
izvještaèa sa mitinga 
podrške Plavšiæevoj u 
Banja Luci 5. jula 
završetak mitinga prati 
emotivnim uzvikom: Neka 
Bog po•ivi našu 
predsjednicu i svi smo uz 
nju! 

Štampa RS - za i 
protiv ili 
- dobro novinarstvo 

Glas Srpski 

Veliki dio izvještavanja 
Glasa Srpskog o 
dešavanjima pratio je 
formulu SRT-a. U toku 
posmatranog perioda, na 
stranicama Glasa Srpskog 
ime Biljane Plavšiæ našlo 
se 19 puta - od toga 16 
puta sa negativnom 
konotacijom. Krajišnikovo 
se, pak, moglo proèitati 
11 puta i uvijek u 
pozitivnom kontekstu. 

Dnevne Nezavisne Novine 
(DNN) 

Kako se kriza u RS 
razvijala, DNN su 
èitaocima pru•ale 
najdosljednije i 
najuravnote•enije 
izvještavanje od svih 
dnevnih izdanja u srpskom 
entitetu. Nedjeljnik DNN 
od 8,7, èitaocima je dao 
prvi put na uvid 
dokumentaciju koju je 
Biljana Plavšiæ uèinila 
dostupnom javnosti kako bi 
ilustrovala svoje optu•be 
za korupciju u dijelu 
policije i vlasti RS.  

Sudeæi prema naèinu na 
koji se bavila sluèajem 
Plavšiæ, èini se da je 
redakcija Dnevnih 
Nezavisnih Novina bila na 
nekom kolektivnom odmoru u 
trenutku kada se u 
Republici Srpskoj, pa i u 
gradu gdje je sjedište ove 
informativne kuæe, 
dešavala jedna od 
najznaèajnijih prièa od 
kraja rata. Od 4, do 6, 
jula novinari ovog lista 
uspjeli su proizvesti samo 
jedan intervju sa 
Plavšiæevom i oko 10 
centimetara teksta o 
predstojeæem mitingu 
podrške. Ostatak novinskih 
stubaca posveæenih ovoj 
temi ispunili su 
izvještaji novinskih 
agencija (Beta, SRNA, AIM) 
o dešavanjima u Banja Luci 
i na Palama, ilustrovani 
kompletnim prenošenjem 
izjava Biljane Plavšiæ. 
Ipak, uprkos nedovoljnom 
sopstvenom izvješta-vanju, 
DNN su ipak pru•ile 
balansiran prikaz 
dešavanja u srpskom 
entitetu u poreðenju sa 
ostalim listovima.  

Alternativa 

Alternativa zaslu•uje 
pohvalu za izvještavanje o 
politièkoj krizi u RS. 
Èitaocima u Doboju dat je 
izbalansiran izbor 



 

MONITORING REPORT, 12 JULI, 1997 7 

 

uglavnom agencijskih 
vijesti, sa informiranjem 
o dogadjajima u Banja Luci 
i na Palama.  Alternativa 
se potrudila da pru•i 
stavove obadvije strane na 
politièkom bojištu. 
Objavljen je i poseban 
dodatak - izvorni tekst 
obraæanja Biljane Plavšiæ 
narodu od 3. jula. 
Alternativa se nije 
upustila u izvještavanje o 
tome kako je Doboj do•ivio 
sukob Banja Luka-Pale. 

U meðuvremenu  
u Srbiji… 

I dok  Srbiju i SR 
Jugoslaviju oèekuje izbor 
novih predsjednika, 
dr•avna televizija Srbije 
nije pru•ila razumljiv 
uvid u politièki sukob u 
Republici Srpskoj, kao ni 
o uèešæu Radovana 
Karad•iæa u tim 
dešavanjima. Podrška 
meðunarodne zajednice 
legitimno izabranoj 
predsjednici srpskog 
entiteta u BiH nije u 
posmatranom periodu ni 
spomenuta. Uprkos tome što 
RTS (Radio Televizija 
Srbije) ima dopisnika u 
Banja Luci, u 
najgledanijem veèernjem 
terminu od 3. jula 
(Dnevnik), izvještavanje 
se svelo na kratku vijest 
o odluci Plavšiæeve da 
raspusti Skupštinu i 
raspiše nove izbore. 

TV BiH 

TV BiH obavila je 
prilièno dobar posao u 
izvještavanju o politièkoj 
krizi u RS - kada se veæ 
jednom uspjela natjerati 
da to uèini. Propustila je 
da uhvati brod 30, juna, 
objavivši vijest o 
hapšenju Plavšiæeve u 
Beogradu tek 10 minuta 

nakon poèetka Dnevnika. 
Slièno je tretirana i 
Plavšiækina pres 
konferencija u emisiji od 
1. jula, koja je 
uslijedila nakon vijesti o 
susretu amerièkog 
izaslanika Roberta 
Gelbarda sa Izetbegoviæem, 
Mostaru i ekonomske 
rubrike. Interes TV BiH za 
dešavanja u RS porastao je 
2. jula, kada je na pres 
konferenciji u Holliday 
Innu o Plavšiæki naširoko 
govoreno. Raspuštanje 
Skupštine RS 3, jula 
pokriveno je samo u okviru 
prièe o izvještaju 
Reutersa o tvrdnjama SRT o 
navodnim naredbama NATO za 
hapšenje Karad•iæa i 
Mladiæa. 

Ironija je htjela da je 
mjesto koje je TV BiH 
posvetila Plavšiæki bilo 
pandan onome SRT-a. Jedina 
razlika je u tome što je 
SRT redosljed priloga 
pravila takvim kako bi 
SDS-u bila data prilika da 
napadne Plavšiæevu prije 
nego što ona nešto ka•e - 
dok je TV BiH imala lošu 
procjenu o tome kolika je 
zaista va•nost prièe. 
Uglavnom se oslanjajuæi na 
strane novinske agencije, 
ova kuæa je pru•ila 
prilièno neutralno 
izvještavanje, ali se 
nikada nije pokušalo 
objasniti gledaocima zašto 
bi dogaðaji u RS i za njih 
mogli biti va•ni. Uoèljivo 
je bilo uvo•enje novog 
termina za Biljanu 
Plavši•, koja je odjednom 
svrstana u ‘‘umjereno 
krilo SDS-a” . 

TV BiH obièno izvještava 
sa sjednica Skupštine RS 
na Palama, ali to 4, jula 
nije uèinila,  Sjednici, 
naime, nisu prisustvovali 
predstavnici stranke SDA, 
UBSD i Stranke za BiH, sa 

kojima izvještaèi TV BiH 
èesto putuju na teritoriju 
srpskog entiteta. Da su 
predstavnici ovih partija 
u Skupštini RS 
prisustvovali sjednici, 
voditelj verovatno ne bi 
pogrešno izvjestio da su i 
delegati Socijalistièke 
partije, kao što nisu, 
bili na svojim delegatskim 
mjestima. 

Od svih elektronskih 
medija TVINFO i NTV Studio 
99 najpotpunije su 
izvještavali o dešavanjima 
u RS - izbalansiran 
pristup objema stranama u 
sukobu pru•io je 
gledaocima jasnu sliku o 
tome šta se zaista 
dešavalo. Posebno je 
Studio 99 koristio sve 
svoje izvore kako bi došao 
do prièe, koristeæi 
novinske agencije 
(ukljuèujuæi i BETU), 
arhivske materijale i 
direktna telefonska 
ukljuèenja iz Banja Luke i 
Beograda. Za razliku od 
ostalih elektronskih 
medija u Federaciji, 
Studio 99 svrstavao je 
prièu o aktuelnim 
zbivanjima u RS u sam vrh 
svojih veèernjih 
informativnih emisija, sa 
detaljnim izveštajima iz 
Banja Luke. Na •alost, 
telefonske veze bile su 
toliko loše da su 
izvještaji, ponekad dugi i 
do 20 minuta, bili èesto 
nerazumljivi. 

TVIN je èak proizveo i 
dvije polusatne specijalne 
emisiju o krizi i 
demonstracijama u Banja 
Luci u znak podrške 
Plavšiæevoj. 

TV Herceg-Bosna 

TV Herceg-Bosna citirala 
je jednog ne-hrvatskog 
politièara govoreæi o 



 

MONITORING REPORT, 12 JULI, 1997 8 

 

Federaciji. Loše je u tome 
što izvještaè nije obratio 
mnogo pa•nje na ono što je 
taj politièar rekao. 
Citirana je izjava 
Ministra unutarašnjih 
poslova Federacije Mehmeda 
•iliæa koja se tièe 
podjele kantona Mostar. 
Voditelj emisije tvrdi da 
•iliæeva verzija Bosne i 
Hercegovine ne priznaje 
postojanje Hrvata. Ipak, u 
originalnoj •iliæevoj 
izjavi, kako je emitovana, 
nema nièega iz èega bi se 
mogao izvuæi takav 
zakljuèak. 

Prema jednom od 
prethodnih priloga, 
izvještaè se pita: Ako se 
ima u vidu ureðenje grada 
Travnika, svakodnevno 
šikaniranje preostalih 
Hrvata u Bugojnu… kad bi 
sve to medjunarodni 
du•nosnici htjeli vidjeti, 
drugaèije bi sudili o tome 
tko snosi odgovornost za 
neprovoðenje dejtonskog 
sporazuma? (2,7,)  Svakako 
da postoje problemi za 
Hrvate u Bugojnu, ali 
prema rijeèima najviših 
meðunarodnih zvaniènika, 
više od 7,000 Hrvata 
vratilo se prošle godine u 
sela oko Travnika. 

TVHB još je manje bila 
zadovoljna èestim 
isticanjima amerièkog 
izaslanika Roberta 
Gelbarda o mafiji iz 
Mostara i visokom nivou 
organizovanog kriminala. 
Tako izvještaè ka•e 
gledaocima: Zaèuðujuæa je 
i Gelbardova izjava o 
Mostaru kao glavnom gradu 
kriminala… prema rijeèima 
najviših du•nosnika MUP-a 
Hercegovaèko-neretvanske 
•upanije, plod insinuacija 
i neobaviještenosti (3,7,) 

Hrvatski Radio 
Herceg-Bosna 

Povratak pet bošnjaèkih 
obitelji u Stolac u okviru 
pilot-projekta UNHCR-a 
izvještaè ovog radija 
opisao je rekavši da 
prilikom ulaska u grad 
muslimanske •ene, oèito 
nemogavši stišati emocije, 
uzvikivale su da æe ovo 
biti muslimanska zemlja 
koju æe obnoviti islamske 
zemlje. Oèito je da 
muslimanske vlasti 
instruiraju povratnike 
kako bi se poveæavale 
tenzije. Nakon toga, 
emitovan je prilog o tome 
kako je Hrvatima 
onemoguæen povratak u 
Vareš i Kakanj zbog 
tvrdokornosti muslimanskih 
vlasti (Dnevnik, 27,6,)  

HTV Mostar i TV 
Mostar 

Ni u jednom trenutku u 
posmatranom periodu na 
Hrvatskoj Televiziji 
Mostar (HTV) nije se 
pojavio niti jedan 
bošnjaèki lider. Jedina 
partija koju ova 
televizijska kuæa pominje 
je HDZ. TV Mostar ima 
odgovarajuæi pristup, 
koncentrišuæi se najviše 
na SDA, uz iskljuèenje 
ostalih partija. Tako nije 
ni pomenuta izuzetno 
posjeæena pres 
konferencija SDP-a u 
Mostaru. 

Dnevni Avaz 

Dnevni Avaz je prenio 
izvještaj sa sastanka 
predstavnika u Parlamentu 
BiH i diskusiju o 
stvaranju Hercegovaèko-
neretvanskog kantona pod 
naslovom ‘‘Ako ne bude 
novih opæina, doæi æe do 
podjele’’. Meðutim, tekst 
nije razjasnio niti 
opravdao naslov. List je 
takoðe iznio osvrt na 

motiv blokade zajednièkih 
aktivnosti Federacije, pod 
naslovom ‘‘Tiha blokada’’. 
Iznijet je stav da su 
hrvatski predstavnici u 
tijelima Federacije 
odgovorni za blokadu 
odluke o Hercegovaèko-
neretvanskom kantonu. 
Zakljuèak je da su 
‘‘Hrvati srušili 
sporazum’’. Sudeæi prema 
ova dva èlanka, èitava 
hrvatska nacija dr•i se 
odgovornom za probleme, a 
ne predstavnici Hrvata 
(25,7,) 

TV BiH 

TV BiH èvrsto se dr•i 
stare tradicije 
izvještavanja o svakom 
koraku svog predsjednika, 
u ovom sluèaju Alije 
Izetbegoviæa. Posljednja 
prilika da se isproba ta 
tradicija bilo je 
izvještavanje ove kuæe sa 
uèešæa Predsjednika 
Predsjedništva BiH na 
hodoèašæu u Ajvatovici 
(25,6, 28,6, 29,6.). I dok 
je skoro 500 godina staro 
islamsko hodoèašæe 
Bošnjaka zasigurno bilo 
vrijedno izvještavanja, 
zar je moralo tri dana 
biti u prvom planu u 
Dnevniku? Izetbegoviæ je 
prikazivan kao srce 
hodoèašæa, što se, uz broj 
zastava SDA koji se mogao 
primijetiti, moglo lako 
pomiješati sa nekim 
promotivnim mitingom 
stranke.  

Supervizori u bijegu 

Štampa sa obiju strana 
meðuentitetske linije 
razgranièenja u Brèkom 
smatra da je zamjenika 
Visokog Predstavnika 
Roberta Faranda lako 
natjerati u bijeg. I to 
bukvalno. 



 

MONITORING REPORT, 12 JULI, 1997 9 

 

U emisiji ‘‘Specijalni 
gost’’ Radija Slobodno 
Brèko od 25,6, glavni i 
odgovorni urednik stanice 
Admir Kadriæ organizovao 
je ne baš tako smiješno 
ismijavanje Faranda. 
Kadriæeva tipièna pitanja 
upuæena Farandu bila su: 
Niste li bili pod jakim 
uticajem Karla Bilta i 
srpskog lobija? ili Jeste 
li vi supervizor ili samo 
sprovodnik onoga što Srbi 
odluèe? 

Kadriæ je •elio znati 
nije li odluka da 
povratnici moraju imati 
dokumenta RS znaèila 
obilje•avanje Bošnjaka  
kao Jevreja u Njemaèkoj u 
Drugom svjetskom ratu. 
Inkvizicija je oèito 
uznemirenog Faranda dovela 
do sna•ne reakcije: 
Napadate meðunarodnu 
zajednicu koja je zapravo 
došla da vam pomogne da 
•ivite u Brèkom zajedno sa 
Srbima. Pomozite i vi nam 
da vam pomognemo. Farand 
je zatim rekao slušaocima 
da ne mo•e više odgovarati 
na pitanja, buduæi da je 
veæ kasno i da mora 
krenuti nazad u Brèko.  Na 
to je Kadriæ ustvrdio da 
je nagli odlazak 
supervizora znaèio da  on 
u buduænosti više ne 
namjerava biti gost tog 
studija. Pitamo se zašto? 
Nejasno je što su slušaoci 
saznali o Farandovim 
pogledima na trenutnu 
situaciju u Brèkom i o 
buduænosti ovog grada - 
ali je sigurno da su 
saznali što Kadriæ misli o 
Farandu. 

Savjet novinarima: 
Terorisanje najznaèajnijeg 
meðunarodnog zvaniènika u 
vašoj regiji smanjuje 
šanse da æete iz njegove 
kancelarije dobiti dobre 
informacije. 

Intervju sa Robertom 
Farandom, objavljen u 
Glasu Srpskom od 28,6, bio 
je zanimljiv samo zbog 
komentara izvještaèa, koji 
je primijetio da je Farand 
oèito uznemiren, otišao 
odmah nakon što je upitan 
o Mostaru, a što je 
neprihvatljivo ponašanje 
diplomatskog predstavnika 

TV Zenica - prièa 
dva grada 

U informativnoj emisiji 
‘‘Zenica Danas’’ od 24. 
juna HVO, pod èijom je 
kontrolom Jajce,  optu•en 
je za trenutno stanje u 
tom gradu. Izvještaè je, 
bez navoðenja izvora, 
ustvrdio da je  
stanovnicima Jajca koji 
sada •ive u gradu potrebna 
veæa socijalna pomoæ nego 
onima koji se nalaze u 
inostranstvu ili na 
podruèju pod kontrolom 
Armije (BiH)… Polako ali 
neumitno, Jajèani ostaju 
bez svoga grada i bez 
svojih imanja… Èini se da 
(Jajce) umire, kao i 
njegov simbol, vodopad na 
Plivi. Ovi komentari bili 
su dramatièno ilustrovani, 
ne intervjuima i 
slikovitim dokazima 
materijalnih teškoæa, veæ 
slikom uništenog vodopada, 
koji je miniran u vrijeme 
srpske okupacije. 

Kamera je trebala 
zabilje•iti i slièno 
stanje stvari u Banja 
Luci, koju je voditelj 
Medina Delibašiæ opisala 
kao ‘‘tragièan grad’’ u 
informativno-politièkom 
progra-mu “ Ogledalo”  od 
27,6, (emituje se petkom 
od 21-22). Njen propratni 
tekst aludirao je na grad 
u depresiji pod 
represivnim re•imom. Njeni 
izvori bili su 
neimenovani:  kako ka•u 

oni koji su tamo bili… U 
meðuvremenu, kamera je 
prikazala •ivahne i 



 

MONITORING REPORT, 12 JULI, 1997 10 

 

lijepo obuèene mlade ljude 
koji se šeæu glavnom 
ulicom punom drveæa i 
kafiæa, Gospodskom. 

To je vaša graðanska 
du•nost. Ili… 

Registracija je 
najva•niji patriotski i 
nacionalni cilj, od vašeg 
glasa zavisiæe vaša 
buduænost i buduænost 
Brèkog!  

Ovo je tekst d•ingla 
koji Srpski Radio Brèko 
pušta prije svake 
informativne emisije ili 
programa koji za temu ima 
registraciju biraèa na 
predstojeæim lokalnim 
izborima. 

Ili, kako to ka•e TV 
Mostar: 

Samo registrirani 
Mostarac je borac za 
jedinstveni Mostar (24.6.) 

Taj koji se nije 
registrirao, taj nije 
Mostarac… Svi se trebaju 
registrirat I trebaju 
glasat za SDA, to nam je 
jedina šansa da opstanemo 
(23,6,)  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poštovane kolege! 
Brine li vas što vaš list 
ili elektronski medij 
nije pomenut u ovom 
izveštaju? Ne oèajavajte, 
biæe. 


	Podvuèeno
	Istovremeno: �Nezavisna Televizija Banja Luka
	Štampa RS - za i protiv ili�- dobro novinarstvo
	Glas Srpski
	Dnevne Nezavisne Novine (DNN)
	Alternativa

	U meðuvremenu �u Srbiji…
	TV BiH
	TV Herceg-Bosna
	Hrvatski Radio Herceg-Bosna
	HTV Mostar i TV Mostar
	Dnevni Avaz
	TV BiH
	Supervizori u bijegu
	TV Zenica - prièa dva grada
	To je vaša graðanska dužnost. Ili…
	Ili, kako to kaže TV Mostar:

