
 

Highlights 
• Special RS Media Report 

• Alija at Ajvatovica 

• Farrand Fried in Brcko 

• It’s Your Civic Duty. Or Else...

Monitoring Report 

RS Media In The 
Maelstrom 
SRT Fails The Test  

 
n periods of crisis journalists and 
their media display their greatest 
strengths or failings. The 

eruption of the bickering between 
Republika Srpska’s President Biljana 
Plavsic and the Pale-dominated wing of 
the SDS, led by Radovan Karadzic and 
Momcilo Krajisnik, into full-scale 
political warfare put the media in 
Republika Srpska, and Srpska Radio and 
Television (SRT) in particular, to the test.  

Independent media covered the 
crisis with varying degrees of accuracy, 
but it was interesting to see how SRT, 
which from its inception in 1992 has 
served largely as a mouthpiece for the 
ruling Serb Democratic Party (SDS) 
would deal with a serious split within 
that party. Would the conflict prompt 
SRT’s reporters and editors to cover the 
crisis objectively, giving both Plavsic’s 
and the SDS’ positions equal 
consideration, and letting viewers and 
letting the audience decide who was 
right or wrong? The answer, 
unfortunately, was no.  

From the beginning of the conflict, 
SRT showed itself to be slavishly 

devoted to SDS-Pale’s positions and 
pronouncements, and unremittingly 
hostile to the president. The journalists 
and editors in Pale failed in almost every 
basic journalistic criteria. While Plavsic 
was, after complaining, given some 
coverage on the evening news, the stories 
in which she was featured, or given a 
chance to explain her position, were 
preceded by numerous stories in which 
SDS officials or journalists attacked her.  

SRT failed to report that the 
president of the republic had been 
detained, or why she had entered into 
the conflict in the first place. In the 
midst of a political and constitutional 
crisis, in which both sides tossed 
references to the constitution at each 
other like grenades, no one at SRT 
apparently bothered to read the 
document themselves.  If they did, they 
didn’t share it with their audience. 
There was no attempt at an 
independent, objective analysis of either 
position, only sycophantic repetition of 
one, and bristling hostility to the other.  

SRT insists it is a politically 
independent, professional broadcaster, 

and therefore it should be judged by 
professional, not political standards. 
Unfortunately for its audience, while 
SRT produced some pretty good 
propaganda, it failed to meet even the 
lowest standards of professional 
journalism. Given the scope of this 
failure and its importance in the context 
of the ongoing political struggle in the 
RS and the future of Bosnia, we have 
decided to dedicate a large portion of 
this issue to SRT’s coverage of the 
current crisis.  

 
 

The crisis began on 27 June, 
when Plavsic ordered the 
suspension of interior 

minister Dragan Kijac for, among other 
things, disobeying her orders on police 
co-operation with the international 
community in Brcko, and failing to 
investigate corruption in the 
government and police forces. She also 
ordered the RS Brcko police under her 
direct control, and reversed Kijac’s 
orders to disband certain special police 
units in the RS.  

A review of the B&H 
media published by Media 
Plan and the Institute for 
War &  Peace Reporting 

Volume 3 • Issue 1 
July 12 1997 

I 

T 



 
2 MONITORING REPORT, JULY 12, 1997 

 
2 

The 7:30 newscast Novosti neglected 
to mention her orders. Even in the 
following days, when SRT broadcast 
government and interior ministry  
attacks on Plavsic for issuing 
“unconstitutional,” decisions on Brcko 
and the personnel issues neither the 
officials nor the reporters made any 
mention of the most important order- 
Kijac’s suspension. Plavsic’s office was 
never given an opportunity to explain 
her decisions. 

In most countries’ media, news that 
the president has been arrested by 
police of a neighbouring state would be 
considered a big story, and the 
president’s version of events rather 
important. But before reporting that 
Plavsic had been detained at Belgrade 
airport on the previous evening,  30 
June’s Novosti  ran the Serb member of 
Bosnia’s joint presidency, (and 
chairman of the board of SRT) 
Momcilo Krajisnik’s denial that Plavsic 
had been detained. It then went on to 
cover Krajisnik’s meetings with 
international officials on unrelated 
issues. Following these came a story 
quoting a report by Agence France 
Presse that  former RS president 
Radovan Karadzic does not support 
Plavsic’s policies, and believes she may 
jeopardise the survival of the RS by her 
“subservience” to the international 
community.  

Only after this balanced 
introduction, and thirteen minutes into 
the broadcast, did a reporter read  
Plavsic’s statement giving her account 
of her arrest. Rather than attempting 
any real analysis of the situation, or 
trying to contact Plavsic or a 
spokesman by telephone, the reporter 
spent the remainder of the broadcast 
attacking the president, insinuating that 
she is a tool of the international 
community. 

The presenter commented that her 
“statement, nevertheless, never states 
that the President of RS was picked up 
in Bijeljina by SFOR special units and 
taken to Banja Luka. . . . SFOR has 
therefore acted outside of its mandate 
and interfered with internal affairs of 
RS.” He concluded that “the intention 
of such an act is to confront the 
President of RS with other state 
institutions.”   

To her assertion that recent events in 
RS represented a coup d’etat by 

Karadzic, Novosti declared this “entirely 
illogical, since Dr. Radovan Karadzic 
transferred all his powers to Mrs. 
Plavsic even before the elections.”  

As for Plavsic’s claims that she was 
being prevented from addressing the 
public through the state media, the 
presenter remarked that the “President 
of the RS deceives the public.” Indeed, 
the programme specifically criticised her 
for giving her version of her story about 
returning from London to independent 
Radio B92 in Belgrade, rather than to 
SRT.  
Srpski Radio neglected to mention Plavsic 
on 30 June. 

SRT’s Novosti on July 1st again gave 
the president second billing to the 
meeting of the Serb Democratic Party 
(SDS)  main board, which called on 
Plavsic to return to Pale from her office 
in Banja Luka, or resign. SRT broadcast 
pictures of Plavsic’s press conference, 
but instead of running excerpts of the 
president’s statements, the reporter 
provided his own summary of the 
proceedings. Nevertheless, it was the 
first time viewers had been given any 
hint that Plavsic had tried to suspend 
minister Kijac. The reporter also 
detailed Plavsic’s accusations of 
corruption in the police and 
government, and details on the 
companies Centrex and Selekt-Impex.  

Rather than attacking Plavsic directly, 
SRT left the job to an editorial from the 
next day’s issue of the state-controlled 
Glas Srpski, which was read in its 
entirety. As usual, SRT did not pursue 
the story with any independent 
reporting or analysis. 

Immediately following the evening 
newscast, SRT broadcast Plavsic’s 45-
minute address to the people of 
Republika Srpska in which she gave her 
version of events from June 27th 
onwards, and provided even more 
details on corruption.  

July 2nd’s Novosti  repeated the 
previous day’s pattern, first with an 
ultimatum from the SDS main board, 
and a response and more accusations 
from Plavsic. This evening SRT 
attacked supporters of Plavsic. 
Reporting that the RS Independent 
Social Democrats had called on Plavsic 
to dissolve the parliament, the presenter 
said that the party leader Milorad Dodik 
“has once again proved that those struggling for 
power will stop at nothing, even at the cost of 

 
MONITORING REPORT 

 
Published by the  

Institute for War & Peace Reporting and 
Media Plan 

 
Project Director: Zlatko Dizdarevic 

 
IWPR is an independent conflict-
monitoring and media-support charity 
working to inform the international debate 
on conflict and provide a platform and other 
support for voices of moderation caught in 
conflict.  
 

 
 
Media Plan is an independent organisation 
monitoring, training and developing the 
Bosnian media. 
 

 
 
Monitoring Report is free of charge, and 
reprinting with credit is encouraged. IWPR 
and Media Plan gratefully acknowledge the 
support of the Swedish International 
Development and Cooperation Agency 
(SIDA) for support for this project. Other 
media training, development and research 
projects carried out by Media Plan and 
IWPR in Bosnia are supported by the 
European Union, US Information Agency, 
National Endowment for Democracy and 
Winston Foundation for World Peace. 
 
 
Bosnia:   
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, tel/fax: 
(387 71) 667 734/5 
Address To Come To Come, Banjaluka, tel/fax: 
(381 78) 17943 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-
SA.ztn.apc.org 
             101657.3100@compuserve.com  
 
 
UK: 
Lancaster House, 33 Islington High St., London 
N1 9LH 
E-mail: warreport@iwpr.org.uk 
 
 
US: 
Box 2617, New York, NY 10185,  
tel: (1 212) 688-1451, fax: (1 212) 371-4054 
E-mail: uswarreport@igc.apc.org 
 
 
For back issues and other information, visit 

our Web site: 
http:/www.demon.co.uk/iwpr/iwpr.htm 

MEDIA PLAN 



 
2 MONITORING REPORT, JULY 12, 1997 

 
3 

having chaos and anarchy in the country.” 
Strangely, SRT chose to close the 
broadcast with the news that on the 
night of July 1, SFOR troops had sealed 
off the area of Banja Luka around the 
presidency, and patrolled in force.  

The next day, Novosti  was preceded 
by the statement “Tonight’s news 
program will be broadcast from the TV 
studio in Sarajevo [Serb Sarajevo, 
A.K.A. Pale] because editors at TV 
Centre in Banja Luka are being 
pressured and blackmailed to follow 
instructions issued by the office of the 
RS President. RS officials have decided 
to broadcast programmes from TV 
Centre in Sarajevo until further notice.”  
There were no further explanations.  

When the coverage resumed from 
the Banja Luka studio the next day, 
viewers were greeted by an unfamiliar 
presenter. According to SRT sources, 
ten staff from SRT Banja Luka had 
suddenly decided to take their 
vacations. 

As in previous days, SRT displayed 
lousy news sense. Novosti  began with 
Plavsic’s letter to the speaker of the RS 
parliament, asking his position with 
regard to the dissolution of the 
assembly. It then broadcast Momcilo 
Krajisnik’s written warning  to Plavsic 
not to dissolve parliament, followed by 
appeals from Orthodox clergy and 
Serbs in the Diaspora for the RS 
leadership to kiss and make up. Only 
then, a third of the way through the 
broadcast, did the presenter announce 
that “despite numerous appeals,” 
Plavsic had ordered the parliament 
dissolved, and called new elections. 

Instead of analysing the reasons 
behind Plavsic’s decision,  Novosti 
reminded viewers who really gave 
Plavsic her job. Showing archival 
material on her promotion to acting 
president last year, the presenter 
intoned: “These were the times when 
the leader of Serb people had to be 
removed due to pressure of 
international community, but not from 
its people.” The clip was spiced up with 
a loud recording of the ovation “Give 
our regards to Rasa!” using a nickname 
for Karadzic.  

On July 4th  the parliament session 
went ahead despite Plavsic’s orders, and 
Novosti dedicated virtually the entire 
program to delegates’ attacks on the 
president. No time was designated to 

Plavsic’s replies, or to the opinions of 
the opposition parties in Banja Luka 
which had rallied behind her. Novosti 
also neglected to report the rally of 
support for Plavsic in Banja Luka that 
took place that afternoon, although the 
10:00 PM broadcast did carry the news. 

In earlier programs, Novosti had 
broadcast attacks on Plavsic for 
revealing “classified” documents 
regarding police and government 
corruption. But on July 6th, the 
presenter read out in its entirety a 
“classified” letter supposedly from the 
VRS chief of staff, general Pero Colic, 
warning of the military dangers for the 
RS posed by the crisis. There was no 
mention of the fact that the letter 
appeared to contradict Colic’s public 
statements from a few days before in 
which he said that the army would 
remain out of the political fray, or how 
suspiciously close its demands and 
warnings were to those of the SDS 
main board in Pale. 

After reporting the fact that Plavsic 
had failed to appear at a meeting with 
Krajisnik in Bijeljina, the presenter then 
spent the majority of the segment 
attacking the president, warning viewers 
that “the general opinion is that 
President Plavsic has taken the road of 
no return by giving statements to the 
media in the beginning, and organising 
rallies….Isn’t the RS President 
objectively in support of destabilisation 
of the country and driving it towards 
chaos?..If Mrs. Plavsic is not aware of 
her dangerous and unconstitutional 
acts, then it must be publicly said that 
she is acting irresponsibly and that the 
country and the people must be 
defended from her and her mistakes so 
that we do not have to defend ourselves 
from foreign forces which could soon 
turn against us, taking advantage of this 
chaos.” 

This must be the first instance in the 
history of journalism that a reporter has 
attacked a politician for talking to the 
media. 

Plavsic was given no opportunity to 
comment on the letter from the army, 
or the cancelled Bijeljina meeting, until 
the second to last item of the next 
day’s (7/7) newscast, and only after a 
series of reports from the parliament 
and government which savaged her in 
what by then had become a familiar 
pattern. 

Srpski Radio pretty much mimicked 
the techniques and mistakes of the 
television, although they relied more 
heavily on references from “some 
foreign media” and “traditionally 
friendly” Greek media, to prove their 
point against Plavsic.  

 

The Rest of the Press 

Independent Television (NTV) 
Banja Luka, gave local viewers an 
alternative news source to SRT, and 
focused on Plavsic’s activities and her 
accusations against Karadzic and SDS 
Pale. NTV put particular emphasis on 
the views of the opposition parties 
which came out in support of Plavsic. 

While NTV provided a balance to 
SRT’s one sided coverage, it tended to 
go overboard in its support for her, 
with its reporters often mixing 
commentary with reporting. Following 
a report from a Banja Luka rally in 
support of Plavsic, on July 5, one of the 
station’s presenters declared 
emotionally, “Let God bless our 
President. We are all with her.” 
 

Much of Glas Srpski’s coverage 
followed the lead of  SRT. During the 
monitored period, Glas Srpski covered 
Plavsic 19 times−16 times with negative 
connotations. Krajisnik appeared 11 
times, always in a positive context. 

 As the crisis unfolded, Dnevne 
Nezavisne Novine (Daily independent 
Newspaper, or DNN) provided RS 
readers with the most informative, 
consistent, and balanced coverage of 
any of the RS dailies. Its weekly 
magazine (8/7) gave readers their first 
look at and analysis of the 
documentation Plavsic released 
supporting her charges of corruption 
on the part of the police and the 
government.  

DNN must have been saving the 
good stuff for the magazine, because 
towards the end of the week, most of 
the Banja Luka news room seemed to 
be on vacation, judging from its 
coverage of the crisis. In the midst of 
the biggest story in RS since the end 
of war,  over three days (July 4-6), the 
paper’s own reporters, based, after all, 
in Banja Luka, managed to produce 
only one interview with Plavsic, and 
about 10 cm of text about an 



 
2 MONITORING REPORT, JULY 12, 1997 

 
4 

upcoming rally. News agency reports 
(Beta, SRNA, AIM) from Pale and 
Banja Luka formed the backbone of 
DNN’s coverage during that period, 
supplemented by complete reprints 
of Plavsic’s statements and 
declarations.  

Alternativa deserves a pat on the 
back for its coverage of the crisis. 
Readers in Doboj were given a 
balanced selection of mostly agency 
stories, giving information about 
events in both Pale and Banja Luka. 
Alternativa made pains to provide 
quotes from both sides of the 
political battlefield. It also published a 
special insert, containing the full text 
of Plavsic’s address to the nation 
from July 3rd. 

Unfortunately, Alternativa failed to 
report on reactions to the crisis in 
Doboj. The logical question for readers 
would have been the positions of local 
SDS and opposition politicians on the 
Plavsic-Pale conflict. 

Serbian state TV failed to provide 
any meaningful coverage of the political 
conflict in the RS, or of the 
participation of Radovan Karadzic in 
the events. The international 
community’s support for Plavsic was 
never mentioned. Despite having a 
correspondent in Banja Luka, RTS’s 
evening Dnevnik for July 3 was limited 
to a short item on Plavsic’s decision to 
dissolve the Parliament and call new 
elections. 

TV BiH did a pretty good job of 
covering the RS political crisis- once it 
finally managed to get around to it. It 
missed the boat on June 30th, running 
the reports of Plavsic’s detention in 
Belgrade ten minutes into the newscast. 
Her press conference in Banja Luka on 
July 1st got similar treatment, running 
after boring pieces on the adventures of 
Gelbard and Izetbegovic, Mostar, and a 
financial story.  

Typically, TV BiH’s interest 
increased on July 2nd , only when Plavsic 
was mentioned at length in a holiday 
Inn press conference. Her dissolution 
of the parliament on July 3rd was 
covered only in the midst of a story 
about a Reuters report on an SRT 
report on supposed NATO orders to 
arrest Karadzic and Mladic.  

Ironically, TV BiH’s placement of 
Plavsic coverage mirrored that of 
SRT. The only difference was that 

where SRT’s placement of stories 
appeared designed to  give the SDS a 
chance to attack Plavsic before she 
got her say, TV BiH seemed to have 
displayed plain old bad judgement in 
how important the story actually was. 
Relying heavily on foreign wire 
services, the coverage was fairly 
neutral, but there was never any 
attempt to explain to viewers why 
events in RS might be important to 
them. As the crisis progressed, TV 
BiH presenters suddenly began 
describing Plavsic as  “the moderate 
wing of the SDS.” 

TV BiH normally covers the RS 
parliament sessions in Pale, but on July 
4th it boycotted the meeting along with 
the representatives of the SDA, UBSD, 
and the Party for BiH, with whom it 
normally hitches a ride from Sarajevo. If 
it they had attended the session, the 
presenter might not have misreported 
that Socialist Party delegates had come 
to the assembly.   

The best reporting of the crisis by  
Bosnian broadcasters was that of 
TVINFO and NTV Studio 99, 
whose balanced coverage of both 
sides of the issue gave its audience a 
clear picture of what was really going 
on. Studio 99 in particular used all 
its resources to get the story, with 
wire services (including BETA),  
archive material, and phone-ins from 
Banja Luka and Belgrade. Unlike 
other federation broadcasters, 
Studio 99 put the RS story at or near 
the top of the newscast every night, 
with detailed reports from Banja 
Luka. Unfortunately the connections 
were so bad that the reports, 
sometimes lasting as long as 20 
minutes, were often 
incomprehensible.  

TVIN even produced two half-hour 
specials on the crisis and the 
demonstrations of support for Plavsic 
in Banja Luka. (6/7, 8/7) 
 

Alija At Ajvatovica 

TV BiH holds firm to the ancient 
South Slav tradition of covering its 
presidents’, in this case, Alija 
Izetbegovic’s every move with slavish 
dedication. The most recent 
opportunity to exercise that tradition 
was the TV’s coverage (25/6; 28/6; 

29/6)  of his participation on the 
Ajvatovica pilgrimage.   

While the almost 500-year-old 
Islamic pilgrimage and Bosnjak cultural 
exhibition was certainly worthy of 
coverage, did it really need to run for 
three days at the top of the news? 
Izetbegovic was portrayed as being at 
the heart of the pilgrimage, which with 
the proliferation of SDA flags, could 
have easily been confused with a party 
rally.  
 

Mostar 

TV Herceg-Bosna  actually 
quoted a non-Croat politician in a 
story on the Federation. The bad 
news is the reporter didn’t pay much 
attention to what they said. Mehmed 
Zilic, Federation Minister for 
Internal Affairs was quoted on the 
question of the division of the 
Mostar Canton. The presenter said 
that Zilic’s version of BiH did not 
recognise the existence of Croats in 
his version of Bosnia and 
Herzegovina. But in Zilic’s actual 
statement, as broadcast, there was 
nothing that could have led to such 
a conclusion.  

An earlier report said, “Look at the 
case of Travnik, and the daily 
maltreatment of Croats in Bugojno . . . 
when will the international leaders want 
to take another view in their judgement 
of who is responsible for the non-
implementation of the Dayton 
agreement?” (2/7).  

The reporter obviously had not 
looked too hard at the case of 
Travnik. There are definitely 
problems for Croats in Bugojno, but 
according to international officials, 
more than 7,000 Croats have returned 
to villages around Travnik in the past 
year. 

TVHB  was even less pleased  
with US envoy Robert Gelbard’s 
frequent references to Mostar’s 
‘Mafiosi’ and high level of organised 
crime. The reporter told viewers, “It 
is strange that Gelbard speaks of 
Mostar as a criminal capital . . . 
according to the words of leading 
members of the Ministry of Internal 
Affairs in the Herzegovina-Neretva 
area, this is the fruit of insinuation 
and misinformation” (3/7). 



 
2 MONITORING REPORT, JULY 12, 1997 

 
5 

 

Croatian Radio Herceg 
Bosna 

When 5 Bosnjak families returned to 
Stolac as the spearhead of a UNHCR 
pilot project, HRHB’s reporter 
described “the entry of Muslim women 
into the town obviously incapable of 
suppressing their emotions, crying that 
this would be a Muslim country, and 
could be reformed as an Islamic 
country. It is clear that the Muslim 
government instructed the returnees on 
how they could increase tensions.” 
(27/6). This report sounded as though 
the reporter was obviously incapable of 
suppressing his imagination. 
 

HTV Mostar  vs. TV 
Mostar 

 
Not a single Bosnjak leader appeared 

on Hrvatska Televizija Mostar (HTV) at 
any point during the monitored period. 
The only Croat party mentioned was 
the HDZ.  

TV Mostar had a corresponding 
approach, concentrating heavily on the 
SDA to the exclusion of all other 
parties. A heavily-attended SDP 
conference in Mostar was not 
mentioned.  
 

Dnevni Avaz 

Dnevni Avaz had a report about the 
meeting of the Federation parliament 
representatives and their discussion of 
the formation of the Hecegovacka-
Neretva Canton titled “If the New 
Municipalities Can’t Be Constituted, 
Division Will Result,” But the actual 
text contained nothing that justified the 
headline.  

Avaz also surveyed the motives for 
blockading the joint activities of the 
federation, under the title, The Silent 
Blockade. The gist of this was that 
Croat members of Federation bodies 
were responsible for blockading the 
decision on the Hercegovacka-Neretva 
canton. It concluded: “Croats ruin 
agreement.” Both articles made it seem, 
by saying ‘the Croats did/said  this/that’ 
as if the entire Croat nation was 

responsible for the problems, not just 
certain representatives (25/7). 

 

BRCKO: Fried Farrand 

 
The press on both sides of the IEBL 

in Brcko seems to think they have 
Deputy High Representative Robert 
Farrand, on the run, literally. 

On Radio Slobodna Brcko’s program 
“Special Guest” (25/6) editor in chief  
Admir Kadric, orchestrated a not-so-
funny roasting for Farrand. Typical 
questions were: “Weren’t you under the 
strong influence of Carl Bildt and the 
Serb lobby?” “Are you a supervisor, or 
an implementer of Serb decisions?”  

Kadic wanted to know whether the 
decision that returnees must carry RS 
documents meant giving Bosnjaks the 
status of Jews in World War II 
Germany. The inquisition drove an 
obviously upset Farrand to an 
outburst: “You are attacking the 
international community, which 
actually came to help you and the 
Serbs to live together in Brcko. Help 
us and we will help you.”  

Farrand then told listeners that he 
couldn’t answer any more questions as it 
was already late and he had to get back to 
Brcko. Kadric then suggested that the 
Supervisor’s hasty departure meant he 
intended avoiding the studio in the 
future.  

One wonders why. It is unclear what 
listeners learned about Farrand’s views 
on the current situation or future of 
Brcko, but they certainly learned 
Kadric’s views on Farrand.  

Tip for journalists: Terrorising the 
most important international official in 
your area on live radio reduces your 
chances of getting good information 
out of his office in the future. 

An interview with Robert Farrand, in 
Glas Srpski (28/6), was interesting only 
for the commentary of the reporter, who 
noted that Farrand, “obviously upset, left 
immediately after being asked about 
Mostar; unacceptable behaviour from a 
diplomatic chief in his own office.” 
 

TVZenica - Tales of Two 
Cities 

On the newscast ‘Zenica Today’ 
(24/6) the HVO (Croat Defence 
Council), which controls Jajce was 
blamed for the current state of the 
town. The reporter stated, without 
quoting sources, “The people of Jajce 
now need more social help than people 
living outside the country or those 
living in areas under BiH army 
control…slowly but irrevocably they are 
losing their property and their 
town....Jajce is dying, like its symbol, the 
waterfall of Pliva.’  

These comments were dramatically 
illustrated, not with interviews or 
pictorial evidence of social hardship, 
but with a bleak picture of the ruined 
waterfall mined during Serb 
occupation. 

The camera was supposed to 
demonstrate a similar state of affairs in 
Banja Luka, described as a ‘tragic 
town’ in the informative/political 
programme ‘Ogledalo’, (Fridays, 21.00 
- 22.00) by presenter Medina Delibasic 
(27/6).  

Her text evoked a depressed town, 
under a repressive regime. Her sources 
were unnamed ‘people who have been 
there and who say..’ Meanwhile the 
camera was showing lively and well-
dressed young people promenading in 
the tree-and café-lined main street of 
Gospodska.  
 

It’s Your Civic Duty. Or 
Else… 

“Registration is the most important 
patriotic and national goal. On your 
votes depend your future and the future 
of Brcko!” Jingle, aired before every newscast 
and every programme related to registration on 
SRT Brcko.  

“Just by registering, a Mostar citizen 
becomes a defender of united Mostar.” 
TV Mostar, 24/6. 

 Whoever does not register is not a 
true citizen of Mostar… Everybody 
should register, and everybody should 
vote for the SDA, for that is our only 
chance for survival.” TV Mostar, 
23/6. 
 
 
 

Dear Colleagues: Are you worried 
that your paper or station wasn’t 



 
2 MONITORING REPORT, JULY 12, 1997 

 
6 

mentioned above? Don’t worry, it 
probably will be.  


	Highlights
	The Rest of the Press
	Alija At Ajvatovica
	Mostar
	Croatian Radio Herceg Bosna
	HTV Mostar  vs. TV Mostar
	Dnevni Avaz
	BRCKO: Fried Farrand
	TVZenica - Tales of Two Cities
	It’s Your Civic Duty. Or Else…

