
 

Podvuèeno 

• Dok meðunarodna zajednica otpoèinje sa 
kritikom neprofesionalizma medija u 
Republici Srpskoj, mediji RS uzvraæaju 
sopstvenom verzijom realnosti. Gledaoci 
Televizije Srpska, slušaoci Radija Srpska 
i èitaoci Glasa srpskog u posmatranom 
periodu mogli su se prije 

uvjeriti da je svijet zapoèeo sa 
kampanjom nasilja i upotrebe hemijskog 
oru•ja u ratu protiv RS. 

• Istra•ivaèko novinarstvo u BiH - Tim 
vukodlaka Slobodne Bosne 

• Prepiska 

Monitoring Report 
‘‘PSI RATA’’ 
Novi imid• SFOR-a u medijima RS 

Dr•avni mediji Republike 
Srpske na meðunarodnu 
kritiku odgovorili su 
bara•nom paljbom 
novinarskih ekscesa. 
Podrška meðunarodne 
zajednice pred-sjednici 
Republike Srpske Biljani 
Plavšiæ, kritika 
predstavnika meðunarodne 
zajednice upuæena medijima 
RS, kao i operacija 
‘‘Tango’’ snaga SFOR-a u 
Prijedoru, uzrokovale su 
•ivi odgovor medija RS. 
Ovaj koncept dodatno je 
emotivno obojen u medijima 
podijeljenog grada Brèko, 
u kome se veæ vode 
medijske bitke o pitanjima 
registracije biraèa i 
povratka izbjeglica. 
Dogadjaji u posmatranom 
periodu doveli su ove 
medije na takav nivo 
animoziteta, ksenofobije i 
paranoje kakav je bio 
prisutan još samo u 
vrijeme rata, koji se ne 
mo•e uporediti sa bilo 
kojim drugim gradom u BiH. 

Monitoring Report æe 
ovom prilikom pokušati da 
prepusti medijima da 
govore sami za sebe: 

OTPORNI INSEKTI 

Sudeæi prema rijeèima 
voditelja Novosti od 17, 
jula, meðunarodna 
zajednica protiv Republike 
Srpske praktièno je 
otpoèela hemijski i 
biološki rat. Voditelj 
èita èlanak pod nazivom 
‘‘Nauèni milita-rizam” , 
objavljen u ‘‘Javnosti’’ 
8. jula. (Nedeljnik 
‘‘Javnost’’ osnovala je 
1992. godine Vlada 
Republike Srpske, a štampa 
se u štampariji ‘‘Glasa 
srpskog’’ u Banja Luci). U 
èlanku se navodi: 
neposredna opasnost od 
otrovnih materija 
raspršenih iz aviona... je 
postala svakodnevna. U 
Derventi se ne pamti 
ovakva navala raznih buba 

i gmizavaca, kao i 
nepoznatih vrsta 
insekata... i neka vrsta 
komaraca, koji na velikoj 
hladnoæi imaju usporeno 
kretanje, ali 
pre•ivljavaju. (autor 
Goran Maunaga, 
‘‘Javnost’’, str. 20-21.) 

SRT studio Brèko 15. 
jula u sluènom maniru 
reaguje na operaciju 
‘‘Tango’’ u Prijedoru, 
prilikom èijeg su 
izvodjenja snage SFOR-a 
uhapsile optu•enog za 
ratne zloèine Milana 
Kovaèeviæa i ubile usljed 
opiranja hapšenju Simu 
Drljaèu. Komentator ovog 
studija Neðjo Ðureviæ, 
nazivajuæi vojnike SFOR-a 
Al Kaponeovim momcima i 
psi(ma) rata nastavlja sa 
vizuelizacijom meðunarodne 
zavjere koja potièe iz 
masonskih lo•a. Za 
ostvarenje ove namere 
momcima iz masonskih lo•a 
nisu bile dovoljne NATO 
bombe po glavi Srbina i 
granate ojaèane urani-

Izvještaj Media Plana i Institute 
for War &  Peace Reporting o  

medijima 
 u BiH 

III Serija - broj 2 
26 jul 1997 



 

MONITORING REPORT, 26 JULI, 1997 2 

 

jumom, zbog èega se širom 
RS ljudi leèe od bolesti 
radijacije.  Ovi gangsteri 
sada se slu•e tajnim 
listama i histeriènim 
ubistvima ne bi li  kod 
Srba stvorili kolektivni 
oseæaj krivice i naterali 
ih da pognu glavu 

prihvatajuæi utapanje u 
unitarnu Bosnu. 

•ivopisan je bio i 
komentar SRT istoga dana 
prilikom opisivanja 
operacije ‘‘Tango’’: Kriza 
u odnosima èeonih liènosti 
u RS stalno se produbljava 
u meðunarodnim kuhinjama, 

èiji kulinari, mešajuæi se 
direktno u unutrašnje 
stvari RS, sukobe u vrhu 
RS koriste kako bi sve 
dr•avne institucije 
potèinili svojoj volji i… 
utopili je u unitranu BiH. 



 

MONITORING REPORT, 26 JULI, 1997 3 

 

U odgovor na izjavu 
Ureda Visokog Predstavnika 
da ‘‘SRT stvara paranoiènu 
atmosferu svojim izborom 
citata zvaniènika RS i 
svojim komentarom’’, SRT 
odgovara da bilo èija TV-
izjava nije isto što i 
ubistvo i hapšenje nevinih 
ljudi u zemlji i meðu 
narodom èije je 
gostoprimstvo na 
najbrutalniji naèin 
zloupotrebljeno. (Novosti, 
17.7.) 

Slijede primjeri 
novinarstva dr•avnih 
medija RS u posmatranom 
periodu: 

Izbor citata: Kada je 
potrebno komentarisati 
kvalitet sopstvenog rada, 
SRT se ne koristi 
iskljuèivo informativnim 
emisijama, veæ i 
saopštenjima Kolegija. 
Rezultat mobilizacije 
sopstvenog osoblja na 
pru•anju komentara o radu 
stanice mogao se èuti u 
udarnoj informativnoj 
emisiji Novosti 16. jula: 
emitovan je podu•i 
kompliment ‘‘heroizmu’’ i 
profesionalizmu novinara 
SRT. 18.7. SRT prenosi 
anketu s pa•njom odabranih 
ugostiteljskih i 
trgovinskih radnika 
Prijedora - neki od njih 
odbijaju da prodaju ama 
(n)i jednu •vaku predstav-
nicima meðunarodnih 
organi-zacija - oni koji 
hoæe da nas uništavaju, te 
nikad ne slu•imo. Studio 
SRT Brèko 14,7, objavljuje 
protest graðana zbog 
‘‘progrona srpskog 
naroda’’ (kako je reporter 
opisao operaciju 
‘‘Tango’’). ‘‘Zašto i iz 
kog razloga ubijaju samo 
nas, bez suðenja, bez 
moguænosti odbrane, I sve 
pod zakonom sile?’’ Svi 

izabrani citati bili su u 
skladu sa komentarom SRT. 

Okom kamere: U toku 75-
minutne tišine, kamera SRT 
prikazuje postere Radovana 
Karad•iæa u brojnim 
gradovima i naseljima 
Republike Srpske, izmedju 
ostalog u Zvorniku, 
osvanulom u novom, 
•ivopisnom ruhu (18,7,). S 
druge strane, reporter SRT 
koji je izvještavao sa 
mitinga podrške Biljani 
Plavšiæ u Bijeljini, tvrdi 
da skupu prisustvuje ‘‘2% 
stanovnika’’ ovog grada, 
što demantuje snimak koji 
pokazuje Biljanu Plavšiæ 
koja se probija kroz masu 
okupljenih (15,7,) 

Terminologija:  Rijeèima 
ratni zloèinac SRT 
pridodaje pridjeve 
‘‘takozvani’’ i 
‘‘navodni’’, kada govori o 
osobama optu•ene za ratne 
zloèine koje •ive na 
teritoriji RS. Biljanu 
Plavšiæ isti medij èešæe 
naziva ‘‘profesorica’’ 
nego ‘‘predsjednica’’ 
Plavšiæ. Pokušaji 
izvoðenja teroristièkih 
akcija usmjerenih na 
predstavnike meðunarodne 
zajednice u Banja Luci 
imenovani su jednostavno 
kao ‘‘eksplozije’’ i 
‘‘detonacije’’, bez 
navodjenja motiva podme-
tanja. 

Izvori: Ljubiša Saviæ-
Mauzer, predsjednik 
Demokratske stranke u 
Bijeljini predvodio je 
16,7, grupu gradjana koja 
je svoje nezadovoljstvo 
izvještavanjima SRT 
izrazila bacanjem jaja na 
studio SRT u ovom gradu. 
Tri dana kasnije voditelj 
Novosti prezentuje listu, 
dobijenu iz ‘‘dobro 
obaveštenih izvora’’ koja 
kao potencijalne optu•ene 
za ratne zloèine nabraja 

 
MONITORING REPORT 

 
Izvještaj   

Institute for War & Peace 
Reporting and Media Plan 

 
Direktor projekta: Zlatko 
Dizdarevic 
Urednici Monitoring reporta: 
Zlatko Dizdareviæ, Aleksandra 
Šæepanoviæ i Marina Bowder 
Monitoring tim: MEDIA PLAN 
 
IWPR Institut za ratno i 
mirnodopsko izvještavanje (IWPR) 
je britanska dobrotvorna ustanova, 
osnovana sa namjerom da poma•e 
razvoj nezavisnih medija i da 
podr•i glasove promjena. 
 

 
 
Media Plan je bosanksohercegovaèka  
nezavisna organizacija 
specijalizovana za medijske 
analize, obuku i  razvoj medija . 
 

  
 
Monitoring Report dijeli se 
besplatno. Umno•avanje je 
dopušteno. Sa zahvalnošæu 
napominjemo da  ovaj projekat 
podr•ava Swedish International 
Development and Cooperation 
Agency, Open Society Institute 
(SIDA) Istra•ivaèke i edukacione 
projekte Media plana i IWPRa u 
Bosni i Hercegovini poma•u 
European Union, US Information 
Agency, National Endowment for 
Democracy and Winston Foundation 
for World Peace. 
 
Bosna i Hercegovina:   
Obala Kulina bana 4/I, 71000 
Sarajevo,  
Tel / Fax: (387 71) 667 734/5 
E-mail: 
MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 
101657.3100@compuserve.com  
 
 
UK: 
Lancaster House, 33 Islington High 
St., London N1 9LH  
Tel (44 171) 713 71 30 
Fax (44 171) 713 71 40 
E-mail: warreport@iwpr.org.uk 
 
US: 
Box 2617, New York, NY 10185,  
Tel: (1 212) 688-1451,  
Fax: (1 212) 371-4054 
E mail uswarreport@ig ap org

MEDIA PLAN 



 

MONITORING REPORT, 26 JULI, 1997 4 

 

Radoslava Brðanina, Voju 
Kuprešanina, Predraga 
Radiæa, Ljubišu Saviæa-
Mauzer (koji su bili 
najglasniji u pru•anju 
podrške predsjednici RS), 
èak i samu Biljanu 
Plavšiæ. 

Kreativnost: Kako je 
kriza u politièkom vrhu, 
inicirana odlu-kom 
predsjednice RS da otpusti 
Ministra unutrašnjih 
poslova RS Dragana Kijca 
eskalirala, SRT je 
emitovala vijest da je 
muslimanska diverzantsko-
teroristièka grupa 
spreèena u svojim namerama 
da izazove haos i paniku 
meðu stanovništvom jednog 
sela u okolini Rogatice. 
SRT istog dana, 8,7, 
prikazuje snimak 
pripadnika policijskih 
snaga RS kako vadi ruènu 
bombu iz d•epa 
neidentifikovanog tijela, 
koje le•i na podu neke 
kuæe. Gledaocima je 
ostavljen utisak da 
policija RS vrši svoju 
du•nost i da štiti civilno 
stanovništvo. Prema 
podacima do kojih je došao 
Monitoring Report, èitava 
prièa je èista 
fabrikacija. 

BIJELI EVROPLJANI 
UZORNE LJEPOTE 

Prijetnja Biljane 
Plavšiæ da æe od 
meðunarodne zajednice 
zatra•iti da uspostavi 
protektorat nad medijima u 
RS Novosti 16,7, 
komentarišu: 
…sinhronizovano, odmah se 
oglasila armija rasistièki 
raspolo•enih zapadnih 
portparola u muslimanskom 
Sarajevu, orkestri-rana 
domaæim muslimanskim 
dokazanim ološem, 
stvarajuæi u našem narodu 
gorak utisak da æe, koliko 

sutra, Srpskom RTV 
upravljati poslovodna 
garnitura Arapa, crnaca, 
Mongola i drugih 
medjunarodnih eksperata 
uzorne lepote i 
fascinantnog obrazovanja, 
poput Aleksa Ivanka, 
Dankana Bulivanta, Dejvida 
Folija ili Sajmona 
Hejzloka’’ 

SRT, RTV BIH, 
HRVATSKA RTV HERCEG-
BOSNA 

Monitori TV BiH u 
posmatranom periodu, za 
razliku od onih koji su se 
bavili monitoringom SRT-a, 
uoèili su neuporedivo 
manje novinarskih 
promašaja u  radu ove kuæe 
o kojima je trebalo 
izvijestiti. Nadprosjeèno 
profesionalna, ukoliko se 
konaèni proizvod uporedi 
sa proizvodom SRT,  TV BiH 
bi ipak više morala 
nastojati da izbjegne èak 
i daleka poreðenja. TV BiH 
nije osloboðena navike 
SRT-a da miješa pretjerane 
komentare sa vijestima. 
Nema nikakve sumnje da su 
dogaðaji u Sand•aku 
projektovani u kabinetu 
Slobodana Miloševiæa… Bila 
bi bo•ija nepravda ako 
Slobodan Miloševiæ ne bi 
završio u Hagu’’ (19,7,). 

SRT je u posmatranom 
periodu vrlo predano 
pratila aktivnosti Momèila 
Krajišnika prilikom 
njegovih susreta sa pred-
stavnicima meðunarodne 
zaje-dnice. Ipak, ostaje 
upeèatljiv utisak da 
kamera preferira 
Krajišnika, a da je 
sagovornik gotovo nijem. 
Osoba s kojom Krajišnik 
pregovara obièno se 
prikazuje u trenucima dok 
sluša šta mu Krajišnik ima 
reæi. Utisak nijemosti 

pojaèava èinjenica da se 
Krajišnikove rijeèi èuju, 
a rijeèi sagovornika 
preprièavaju. TV BiH èesto 
ima identièan pristup 
prilikom izvještavanja o 
aktivnostima 
Kopredsjednika Vijeæa 
ministara Harisa Silajd•i-
æa: u posmatranom periodu, 
objavljeno je šest 
specijalnih saopštenja 
Silajd•iæa o razno-vrsnim 
temama. 

Prema stanovištu 
Monitoring Reporta, 
ozbiljan propust TV BiH je 
svakodnevno emitovanje (sa 
stanovišta Bošnjaka 
preterano patriotskog) 
promotivnog spota Armije 
BiH, koji ova stanica 
emituje prije najgledanije 
informativne emisije u 
19,30. Ovaj spot na neki 
naèin odreðuje ton 
Dnevnika, što donekle 
opravdava pritu•be 
predstavnika bosanskih 
Hrvata da TV BiH ne 
uspijeva prikazati njihove 
stavove. 

Med•ida Buljubašiæ 
uredila je i vodila temu 
proslave roðendana bo•ijeg 
poslanika Muhameda. Ovaj 
dogaðaj svrstavan je u sam 
vrh Dnevnika 4 dana 
zaredom, od 16, do 19, 
jula. 16, jula prva vijest 
koju je Dnevnik emitovao 
bila je èestitka 
egipatskog predsjednika 
Mubaraka predsjedavajuæem 
Predsjedništva BiH Aliji 
Izetbegoviæu dan roðenja 
bo•ijeg poslanika. 18,7, 
Buljubašiæ gledaocima 
saopštava da visokim 
funkcionerima BiH i 
Federacije BiH i dalje 
sti•u èestitke povodom 
dana roðenja bo•ijeg 
poslanika… Muhameda. 
Buljubašiæ ne precizira 
kojim funkcionerima - da 
li na primjer i Krešimiru 



 

MONITORING REPORT, 26 JULI, 1997 5 

 

Zubaku, Momèilu 
Krajišniku, Bori Bosiæu 
ili Jadranku Prliæu. 

TV BiH, kao i veæina 
sarajevskih medija (sa 
izuzetkom Osloboðenja) 
nije primjetila ukla-
njanje tri imena sa liste 
kandidata SDA u Gora•du. 
Istovremeno, uklanjanje 
imena sa lista kandidata 
HDZ i SDS od strane OSCE 
uvijek dobijaju tretman 
vijesti. (Poreðenja radi, 
sarajevski dnevnik Dnevni 
avaz  20,7, na naslovnoj 
strani donosi tekst pod 
naslovom ‘‘HDZ ukrao 15 
000 glasova’’). 

TV BiH mogla bi iznijeti 
argument da pokušava da 
pru•i kompenzaciju za rad 
svojih kolega u medijima 
bosanskih Hrvata, èija su 
stanovišta nešto tvrða. 
Hrvatski radio Herceg-
Bosna tako (11,7,) navodi: 
Zaèuðuje nejednak tretman 
hrvatskih i muslimanskih 
izbjeglica od strane 
meðunarodne zajednice. Dok 
muslimanske izbjeglice 
gutaju gotovo sve kolièine 
humanitarne pomoæi, dotle 
su hrvatskim izbjeglicama 
nametnute sankcije. 
Komemoraciju smrti Mate 
Bobana, koga Bošnjaci dr•e 
za ratnog zloèinca, ovaj 
radio vrši rijeèima: 
hrvatski vitez, te veliki 
hrvatski sin, osloboditelj 
i ostvaritelj hrvatske 
ideje u BiH’’ (8,7,). 
Ipak, pokazujuæi 
autentiènu nepri-
strasnost, RTV BiH mogla 
bi ‘‘dozvati nazad’’ u 
Federaciju hrvatske 
zvaniènike koji se sada 
gotovo svakodnevno 
pojavljuju na dr•avnim 
medijima Republike 
Hrvatske. 

MOSTAR I BRÈKO: 
Gradovi i lica 

MOSTAR: Mediji 
poijdeljenih gradova u BiH 
predvidljivo reaguju na 
lokalna pitanja. 
Najznaèajnije pitanje u 
Mostaru u toku posmatranog 
perioda bila je 
unifikacija policijskih 
snaga Hercegovaèko-
neretvanskog kantona. HTV 
Mostar 7, jula tvrdi da 
Muslimanska strana ni 
danas nije ispoštovala 
dogovor o uvoðenju 
policije u Hercegovaèko-
neretvan-skoj •upaniji. 
Istoga dana, na drugoj 
strani grada, TV Mostar je 
svojoj publici saopštavao 
da Potpis nije stavljen. 
Glavni razlog 
nepristajanje hrvatske 
strane na formiranje 
policije prema popisu 
stanovništva iz 1991, 
godine. 

BRÈKO: Da li iz razloga 
pribli•avanja lokalnih 
izbora ili nekih drugih, 
neki od naj•ivopisnijih 
citata u posmatranom 
periodu dolaze iz medija 
na srpskoj strani 
podijeljenog grada Brèko. 
Brèanski pogledi, 
dvomjeseènik koji je 
pru•io dosta materijala za 
prethodne brojeve 
Monitoring Reporta, ponovo 
zaslu•uje da bude pomenut: 

Akcija SFOR-a na 
hapšenju optu•enih za 
ratne zloèine u Prijedoru 
našla se 17,7, na 
naslovnoj strani, pod 
naslovom ‘‘SF-OR-UK” . 
Vida Tešiæ u komentaru na 
dogaðaj ka•e: A vi, 
gospodo, tek što I 
zameniste sa S (IFOR-
SFOR), krenuste u kaznenu 
ekspediciju. Krvlju Sime 
Drljaèe posejaste strah 
širom RS, a hapšenjem Dr. 
sramnom prevarom, otvorili 
ste sezonu lova na srpske 
glave. 

Medjutim, Brèanske 
poglede prevazišao je 
komentator SRT studija 
Brèko Neðo Djureviæ: … 
Srbi sa leve strane Drine 
krivi samo zato jer nisu 
hteli pristati… da se mole 
Alahu umesto Bogu… Šta to 
zapravo tra•e vojnici 
SFOR-a koji na putevima RS 
na prilazima Brèkom i u 
samom gradu presreæu 
vozila, pretresaju Srbe i 
maltretiraju srpsku 
policiju? Mo•da æe još 
nekome sa tajnog spiska, 
ako ne bude ubijen, biti 
pru•ena moguænost da u 
Hagu pošto poto prizna 
svoju krivicu. U tom 
tra•enju mnogo je 
verovatnije da se promeni 
put koji iz stanja 
latentnog mira vodi u 
postdejtonski period. Tada 
bi stabilizacione snage 
bez uvijanja mogle da 
ponesu svoje omiljeno ime 
- psi rata. (15,6,) 

Od medija izvan Brèkog, 
Glas srpski bio je 
izuzetno zainte-resovan za 
podeljeni grad: izvještaji 
novinara potpisanog 
inicijalima M.N. pokrivali 
su dubinski vijesti iz 
Brèkog. Supervizor za 
Brèko Robert Farand 
nedavno je najavio da æe 
povratnici u ovaj grad 
morati da posjeduju 
dokumentaciju RS, premda 
æe ona biti va•eæa samo do 
konaène arbitra•ne odluke. 
Èini se da se M.N.-u 
dopala takva odluka, 
buduæi da je proizveo 
èlanak pod naslovom 
‘‘Povratak, uz prihvatanje 
lojalnosti Srpskoj’’ (20-
21,7,) 

Drugi èlanak M.N.-a, 
‘‘Zadovoljavajuæi odziv 
graðana’’, prenosi citat 
predsjednika Lokalne 
izborne komisije za Brèko 
Teodora Gavriæa (11,7.): 



 

MONITORING REPORT, 26 JULI, 1997 6 

 

Ovi graðani su nepotrebno 
lišeni osnovnog 
demokratskog prava da 
glasaju na izborima, jer 
su oni… iz objektivnih 
razloga izbeglièke 
legitimacije dobili posle 
31,7,96, Gavriæ nije dodao 
da ljudi èija registracija 
za izbore nije priznata 
još uvijek mogu glasati u 
mjestima gdje su •ivjeli 
pre 1991, godine, a M.N. 
se nije potrudio da 
istra•i poentu (za 
istra•ivanje bi bio 
dovoljan jedan telefonski 
poziv lokalnoj OSCE). 

16,7, M.N. u novom 
èlanku, ‘‘Pravo glasa 
neotuðivo’’, obraðuje temu 
protestnog okupljanja 
graðana srpske 
nacionalnosti u Brèkom. 
Više od 500 ljudi spontano 
je izašlo na ulice da 
protestvuje, ispred 
kancelarije OSCE, buduæi 
da im je oduzeto osnovno 
demokratsko pravo - pravo 
glasa. 

‘‘O, ISTRA•IVAÈKI 
TIME SLOBODNE 
BOSNE’’ 

TV USK prenijela je 
sna•ne reakcije na èlanak 
objavljen u Slobodnoj 
Bosni, (‘‘Stoji li iza 
bihaæke mafije general 
Atif Dudakoviæ’’, 13,7,) u 
svojoj udarnoj 
informativnoj emisiji 
17,7, Gledaoce sa 
kompletnim sadr•a-jem 
saopštenja Kluba 
patriotske lige opæine 
Cazin, izdatog ovim 
povodom, upoznaje 
voditeljica Gorica 
Catakoviæ: Svjedoci smo 
ovih dana kako takozvana 
slobodna štampa, posebno 
Slobodna Bosna, objavljuje 
napise o našem generalu i 
našim herojima ovog rata… 

Ne dirajte naše generale i 
naše heroje, jer smo 
spremni na poziv naših 
generala boriti se protiv 
èitave Evrope. Nama je 
dobro poznato kako i na 
koji naèin su nas klali, 
silovali, pljaèkali… 
Genijalnost generala 
Dudakoviæa, sa hrabrošæu 
Hamde-Tigra, Emina Piviæa, 
te braæe iz Bu•ima urodila 
je pobjedom bošnjaèkog 
korpusa bihaækog okruga… 
Nisu oni mafija - oni su 
sve ono dobro, hrabro, 
pošteno i pametno (ovdje 
spikerica samo što nije 
zaplakala) što ima u ovom 
narodu. Udarili ste pod 
krinkom krvave i •eljezne 
demokratije na svoj 
napaæeni narod… Zar vam 
nikada nije dosta 
bošnjaèke krvi? Nemojte 
biti vukodlaci i sisati 
krv svom narodu… Kuda se 
odmeæete - o, istra•ivaèki 
time Slobodne Bosne? 

Gledaoci nisu bili 
obaviješteni o sadr•aju 
èlanka o kome je rijeè. 
Napomenimo i da je broj 
Slobodne Bosne sa 
‘‘inkriminisanim èlankom’’ 
u Bihaæu razgrabljen - 
lokalni izvori tvrde èak 
da je ‘‘spaljen’’. 

Crtaju li novinari 
granice?  

SRT studio Brèko: Kada 
SRT studio uopšte govori o 
dogaðanjima u Federaciji 
BiH, ili, da to ka•emo na 
naèin kako to ova kuæa 
èini - “ muslimansko-
hrvatskoj Federaciji’’, to 
samo znaèi da treba 
pogledati odjeljak vijesti 
SRT Brèko pod nazivom ‘‘Iz 
sveta’’. Medjutim, kada 
ova stanica izvještava o 
sportskim dogaðajima u SR 
Jugoslaviji, ekipe SRJ 
nazivaju se ‘‘našim 

predstavnicima’’, ‘‘našom 
sele-kcijom” .  

Dnevne Nezavisne Novine: 
Stranice ovog lista 
kategorizirane kao 
‘‘Zemlja’’ u broju od 12-
13,7, prenose vijesti iz 
Banja Luke, Mostara i 
Zvornika. No, sa ovim 
vijestima •ivotni prostor 
dijele i vijesti iz 
Prištine i Podgorice. 7,7, 
situacija je još 
nejasnija, buduæi da se 
vijesti iz Sarajeva i 
Beograda istovremeno 
nalaze u rubrici 
‘‘Zemlja’’ i ‘‘Ex-Yu” .  

TV BIH: Vijesti o 
posljednjim dešavanjima u 
Sand•aku stavljene su 
12,7, na prvo mijesto u 
okviru bloka vijesti iz 
zemlje, a kasnije se 
pojavljuju u odjeljku ‘‘Iz 
svijeta’’, zajedno sa 
vijestima o sukobima u 
rukovodstvu Crne Gore.  

HTV: U emisiji Motrište 
od 8,7, ova stanica ne 
djeluje pretjerano 
optimistièna po pitanju 
povratka izbjeglica u 
•epèe, gradiæa u 
Federaciji koji vidi kao 
dio buduæe muslimanske 
mini-dr•ave.  

MEDIJ BROJA 

Splitski dnevnik 
Slobodna Dalmacija, koji 
ima znatnu èitalaèku 
publiku u Federaciji BiH 
pod kontrolom HVO više se 
od svih medija u 
Federaciji bavio 
dogaðajima u Republici 
Srpskoj. Prenošene su 
informacije agencija o 
pres konferencijama pred-
sjednice RS i citirana je 
njena kritika upuæena 
liderima SDS na Palama 
(7,7,, ‘‘Hobotnice sišu 



 

MONITORING REPORT, 26 JULI, 1997 7 

 

krv’’). Prenijet je takoðe 
intervju Alije 
Izetbegoviæa beogradskom 
nedjeljniku NIN u kome on 
optu•uje hrvatske 
ekstremiste da još uvijek 
gaje nadu prisajedinjenja 
BiH takozvanoj Velikoj 
Hrvatskoj. (‘‘Hrvatske 
iluzije’’, 8,7, ). 
Slobodna Dalmacija bila je 
daleko umjerenija od 
medija bosanskih Hrvata u 
svom oproštaju od Mate 
Bobana (8,7,), slaveæi ga 
kao ‘‘Èovjeka za teška 
vremena’’, ali dodajuæi da 
i meðu samim Hrvatima u 
BiH, ima onih koji 
osporavaju njegove zasluge 
navodeæi da je inzistirao 
na podjeli BiH, kao i na i 
tkz. humanom preseljenju 
Hrvata iz srednje Bosne, a 
zamjera mu se I nedovoljna 
kooperativnost s 
muslimanskim politièkim 
voðstvom. Povijest æe, 
medjutim, pokazati što je 
Mate Boban mogao drugaèije 
odigrati od onoga što je 
odigrao… 

ELEKTRONSKI MEDIJI 

TV TPK: Ova stanica 
pretvorila je koncert 
Filharmonije u Tuzli u 
poligon za promociju 
vladajuæe SDA. Stranka 
demokratske akcije 
finansijski je potpomogla 
odr•avanje koncerta, no to 
nije dovoljan razlog kako 
bi TV TPK pri 
izvještavanju izostavila 
èak spomenuti specijalnog 
gosta koncerta, dirigenta 
iz Beèa. Nije pomenuto ni 
ime Asima Horoziæa, 
kompozitora èija su djela 
po prvi put izvedena u 
Tuzli (9.7.).   

TV Zenica: Otvaranje 
novog vodovoda poslu•ilo 
je kao prilika za 
promociju vladajuæe SDA. 

Voditelj TV TPK tvrdi da 
policija RS nije •eljela 
garantovati bezbjednost 
delegaciji Srpskog 
graðanskog vijeæa prilikom 
njihove posjete opštini 
Brèko, što je slobodna 
interpretacija rijeèi 
izvještaèa Mirsada 
Arnautoviæa, koji istièe 
da srpska policija to ne 
mo•e uèiniti (17,7).  

SRT: Emitovana je oštra 
kritika Ureda Visokog 
predstavnika upuæena 
medijima RS za 
neprofesionalnost u 
izvještavanju. Medjutim, 
ova stanica nije ukljuèila 
u svoj izvještaj o kritici 
jedan od najupeèatljivijih 
citata - “ Televizija na 
Palama (je) najveæi tvorac 
neistine u cijeloj 
Evropi’’.  

ŠTAMPA 

Glas Srpski: (o 
spaljivanju broja ovog 
lista od 19, jula od 
strane nepoznatih 
poèinilaca ispred Banskih 
dvora u Banja Luci) Ni u 
snu nismo mogli slutiti da 
æe na poèetku 21. Veka 
srpske novine Glas srpski, 
sa izrazito srpskim 
novinarskim rukopisom, 
goreti na lomaèi koju je 
potpalila srpska ruka. 
(20.7.) 

Glas Srpski: 15,7, 
prenosi intervju sa 
beogradskim 

advokatom Nikolom 
Kostiæem, u kome Kostiæ 
navodi da Brèko ne mo•e 
pripasti Federaciji, ali 
da bi se mogao neutralno 
postaviti u okviru BiH kao 
dr•ava. Intervju nosi 
naslov: ‘‘Brèko ostaje 
Srbima’’. 

Brèanski pogledi 
najavljivali su svoj 
serijal o ratnim 
zloèincima - Bošnjacima i 
Hrvatima koji su nazvani 
ratnim zloèincima prema 
kriterijumima samog lista. 
Nakon što je supervizor za 
Brèko zabranio izla•enje 
ovakvog feljtona, list 
obeæava svojim èitaocima 
da æe feljton ‘‘Zloèinac’’  
biti u cijelosti štampan 
èim se za to steknu 
uslovi. U meðuvremenu, 
list uredno izvještava o 
sastancima udru•enja 
Èetnika, a novosti u 
izvještavanju predstavlja 
prenošenje navoda iz pisma 
Udru•enja èetnika iz 
Èikaga (17,7,) 

Brèanski pogledi: 
urednici ovog lista nisu 
ni pokušali sakriti svoje 
poglede na registraciju 
izbore kao dokaz 
patriotizma: ÈESTITKE I 
POHVALE GRAÐANIMA ZBOG 
IZUZETNOG ODZIVA NA 
REGISTRACIJU (17,7,) 

VIJESTI 

• Istorijski trenutak 
nezavisne sarajevske TV 
Hayat:  21, jula ova 
stanica poèela je 
preuzimati program 
‘‘Glas Amerike’’ 
(program se u•ivo 
satelitski emituje  iz 
Vašingtona), 

• TV Zenica izvijestila 
je da u Zenièko-
dobojskom kantonu 
funkcioniše 26 medija, u 



 

MONITORING REPORT, 26 JULI, 1997 8 

 

kojima je zaposleno 80 
novinara, od kojih je 12 
struèno obuèeno za posao 
kojim se bave. 

• RTV TPK objavila je da 
je 17, jula prestala sa 
emitovanjem Dnevnika TV 
BiH, objašnjavajuæi ovu 
èinjenicu lošim 
kvalitetom signala i 
tona koji ‘‘ne 
zadovoljava(ju) 
standarde kvalitetnog 
emitovanja’’.  

PISMA MONITORING 
REPORTU 

Monitoring Report æe sa 
zadovoljstvom redovno 
objavljivati reakcije na 
naše izdanje, praæene 
našim odgovorom. Prethodni 
broj Monitoring Reporta 
izazvao je toliko reakcija 
èitalaca da smo osjetili 
potrebu da otvorimo 
kolumnu za prepisku i 
otpoènemo javni dijalog sa 
vama koji nam pišete. 
Pisma i komentare upuæene 
na našu adresu objaviæemo 
u potpunosti ili 
fragmentarno, u zavisnosti 
od toga jesmo li u datom 
trenutku ogranièeni 
prostorom. Slijede neki 
primjeri pisama koji su 
pristigli Monitoring 
Reportu. 

Rjeènik 

Profesor David Parnas, 
Ontario, Canada upitao se 
ko sastavlja Monitoring 
Report. 

‘‘Èitajuæi nabijen, 
zapaljiv i neprecizan 
rjeènik koji ispunjava 
ovaj izvještaj, mislim da 
komentar o izvještavanju 
SRT ‘‘Nije bilo pokušaja 
nezavisne, objektivne 
analize ni jedne od 
pozicija’’ opisuje i ovaj 
izvještaj.  

Mislio sam da æe autori 
ovih izvještaja postaviti 
primjer svojim kolegama, 
pokazujuæi visoke 
novinarske standarde. 
Mislio sam da æe pru•iti 
objektivne podatke i 
uravnote•ene stavove. 
Razoèarao sam se. Ko su 
autori ovih izvještaja? 
Kakve su njihove 
kvalifikacije?’’ 

Goebbels u BiH 

Semir Tanoviæ, Glendale, 
New York istakao je potrebu 
da Monitoring Report 
identifikuje novinare. 

 ‘‘Ovo je fantastièan 
izvještaj. Jedino bih više 
volio da su pominjana 
imena svih ivzještaèa o 
èijim se prilozima 
govorilo. Da su imena 
novinara i urednika 
pomenuta, izvještaj bi 
imao veæu te•inu, takoðe 
bi identifikovao kreatore 
la•nih vijesti. Mnogi od 
njih bili su ukljuèeni u 
stvaranje la•nih vijesti 
(zlih i inkriminišuæih 
koliko i Goebbelsovih) i 
širenje mr•nje na poèetku 
rata. Ovako bi se stvorio 
osnov za moralnu i 
profesionalnu odgovornost 
(u nekim sluèajevima èak i 
kriviènu) u buduænosti, 
jednom kada otpoène 
otrje•njenje.’’ 

Ne budite cinièni 

Alija Behram, ispred 
Programskog kolegija RTV 
Mostar zatra•io je od 
Monitoring Reporta da ne 
donosi preduhitrene 
zakljuèke: 

 ‘‘Zateèeni smo takvim 
kvalifikacijama koje nisu 
utemeljene ni 
argumentovane pa sumnjamo 
da se (moguæe) radi i o 
namjernim podvalama 
mrzilaca ovog medija… Ne 
•elimo komentarisati 

uporni pokušaj 
izjednaèavanja medija u 
Mostaru. Ovdje su dugo 
vrijeme funkcionisale 
bijela i tamna strana 
Mostara. Svijet je odavno 
prepoznao na kojoj strani 
je svjetlo, a gdje još 
treba intervenisati i 
pritisnuti. Najbla•e 
reèeno, •alosno je 
‘‘stavljati na vagu’’ 
medij koji je po svim 
va•eæim mišljenjima, 
prvenstveno u sredini u 
kojoj je roðen, dosegao 
po•eljne standarde 
medijskih sloboda i 
medijskog otvaranja prema 
svijetu, sa medijem koji 
je klasièna razglasna 
stanica HDZ stranke i 
kojeg PIK namjerava 
kazniti iskljuèenjem iz 
javnog komuniciranja. Neko 
bi, sada, na istu vagu 
•elio staviti i RTV 
Mostar, u stilu još 
slabašne i izanðale 
politike nekih krugova 
koji smatraju da je Mostar 
poligon ‘‘svaðalica’’ sa 
podjednakom krivicom na 
obje strane Neretve. E, 
pa, ne ide, ne mo•e proæi. 
Bogu hvala, sve se dogaða 
pred svekolikim svjedocima 
i podvale, bilo namjerne, 
bilo kao plod neznanja - 
teško mogu proæi… Ovako, 
monitoring do•ivljavamo 
kao tu•ioca koji i tu•i i 
presuðuje, a pad rejtinga 
monitoringa u našim oèima 
se ogleda i u ciniènoj 
poruci na kraju 
posljednjeg izdanja u kome 
se ka•e:′Brine li vas što 
vaš list ili elektronski 
medij nije pomenut u ovom 
izvještaju? Ne oèajavajte, 
biæe′’’. 

Izvinjavamo se zbog 
nepreciznosti u dijelu 
teksta pod naslovom 
"..Kako to ka•e TV 
Mostar". Prema 
izvještaju našeg 



 

MONITORING REPORT, 26 JULI, 1997 9 

 

monitora izjave "taj 
koji se nije 
registrirao, taj nije 
Mostarac" i "svi se 
trebaju registrirat i 
trebaju glasat za 
SDA..." su izjave 
graðana u uliènoj 
anketi. Reèenica " 
samo registrirani 
Mostarac je borac za 
jedinstveni Mostar" je 
dio urednièkog 
komentara. 

**** 

18, juna, u emisiji 
‘‘Ogledalo’’, urednik TV 
Zenica Medina Delibašiæ 
istakla je da je 
Monitoring Report u 
prethodnom broju pogrešno 
opisao njeno nazivanje 
Banja Luke kao 
‘‘tragiènog’’ umjesto 
‘‘tu•nog’’ grada. 
Monitoring Report •eli se 
ovom prilikom isprièati 
Medini Delibašiæ za ovaj 
nesporazum. 

U SLIJEDEÆEM BROJU: 

• Nezavisno ili samo 
ne-kontroverzno 
novinarstvo: 
NEZAVISNI MEDIJI U 
BIH 

• Profil: 
NEDAVNO OSNOVANI 
NEZAVISNI MEDIJ (RS) 


	Podvuèeno
	“PSI RATA”
	Novi imidž SFOR-a u medijima RS
	OTPORNI INSEKTI
	BIJELI EVROPLJANI UZORNE LJEPOTE
	SRT, RTV BIH, HRVATSKA RTV HERCEG-BOSNA
	MOSTAR I BRÈKO: Gradovi i lica
	“O, ISTRA”IVAÈKI TIME SLOBODNE BOSNE”
	Crtaju li novinari granice?
	MEDIJ BROJA
	ELEKTRONSKI MEDIJI
	ŠTAMPA
	VIJESTI
	PISMA MONITORING REPORTU
	Rjeènik
	Goebbels u BiH
	Ne budite cinièni


