
 

Highlights 
• While the international community tries to combat 

unprofessionalism in the Republika Srpska media, 
with sharp critique and warnings of possible jamming, 
RS media fight back with their own version of reality. 
Audiences of Srpska Radio-Television, and readers of 
Glas Srpski, in the past fortnight, could by now be 

convinced that the world is launching a campaign of 
terrorist violence and chemical warfare against the 
RS 

• Investigative Journalism - The Werewolf Team of 
Slobodna Bosna 

• Monitoring Report Opens A Correspondence Column 

Monitoring Report 

′′′′DOGS OF WAR′′′′ 
SFOR’s New Image in the RS Media   

 

The RS state media responded to 
international criticism with a barrage of 
journalistic excesses. International 
support for the beleaguered RS president, 
Biljana Plavsic, and SFOR’s ‘Tango’ 
operation in Prijedor fitted neatly into 
Srpska Radio-Television’s concept of a 
global campaign against Serb nationhood. 
This concept received its most emotive 
colouring from the media of the divided 
city of Brcko, already hotly involved with 
the issues of voter registration and return. 
Events of the last fortnight roused them 
to war-time levels of animosity, 
xenophobia  and paranoia -  currently 
unrivalled in any other town of BiH. 

Insect Warfare 

Srpska Television told viewers on July 
17 that chemical warfare was being waged 
against the RS by the international 
community. The presenter read out an 
article (by Goran Maunaga) titled 
‘Scientific Militarism’, from the June 8 
issue of Javnosti. (Printed by Glas Srpski, 
this weekly magazine was founded in 
1992 by ‘the government of the RS’). The 
article spoke of: ‘Instant danger from 
poisonous materials sprayed from 
aircraft… on a daily basis…a multitude of 
beetles and reptiles as well as a variety of 

unknown kinds of insect… a type of 
mosquito that moves sluggishly in bitter 
cold, but still survives.’  

SRT’s Brcko studio explored the 
theme on July 15, when reacting to 
‘Tango’: the killing of Simo Drljac, and 
the arrest of Dr Milan Kovacevic. SRT 
Brcko commentator Nedjo Djurevic, 
calling SFOR ‘Al-Capone mobsters’ and 
‘dogs of war’ went on to visualise an 
international conspiracy of ‘mobsters 
from Masonic lodges’. ‘Not satisfied with 
the NATO bombardment of the Serbs, 
and grenades strengthened with uranium, 
which are causing people throughout the 
RS to suffer radiation sickness’, these 
‘gangsters’ are now using ‘secret lists and 
hysterical killings’ to ‘create a feeling of 
collective guilt among the Serbs, and to 
force them to bow their heads in 
acceptance of…a united Bosnia.’    

Srpska TV’s July 15 commentary on 
‘Tango’ was also picturesque: ‘The crisis 
concerning the state leaders of the RS is 
being constantly expanded in the kitchens 
of the international community, whose 
chefs are mixing directly in RS internal 
affairs, using the conflicts at the head of 
the RS to impose their will on the state 
institutions and..to drown the RS in a 
unified BiH.’ 

In response to the Office of the High 
Representative’s statement that ‘SRT 
creates a paranoid atmosphere with its 
selection of quotations from RS officials, 
and its own commentary.’ STV retorted 
‘TV statements are not the same as the 
killing and arrest of innocent people in a 
country and among a nation whose 
hospitality has been brutally abused’ 
(17/7).  

Below are samples of SRT journalism 
in the monitored period: 

Selection of Quotations: SRT asked 
its own staff to provide comments on the 
station. The result could be heard on the 
July 16 newscast: a lengthy compliment 
on the ‘heroism’ and professionalism of 
SRT journalists. SRT ran, on July 18, a 
selective vox-pop of Prijedor salesmen 
refusing to sell ‘even chewing gum’ to 
internationals ‘who want to destroy us - 
so we will never serve them.’ SRT Brcko, 
on July 14, aired citizens protesting ‘at the 
pursuit of the Serb nation’, (as the 
reporter described ‘Tango’). ‘Why and for 
what reason are they killing only us, 
without trial, without any possibility of 
defence… under the law of force?’ All 
quotes matched SRT’s own commentary. 

A review of the B&H 
media published by Media 
Plan and the Institute for 
War &  Peace Reporting 

Volume 3 • Issue 2 
July 26 1997 



 
 MONITORING REPORT, JULY 26, 1997 2 

 

Camera Work: During a 75-second 
silence, STV’s camera panned in on 
posters of Karadzic being displayed 
apparently everywhere - ‘like the dawn, in 
new, picturesque clothing’ as the 
presenter concluded at the end. (18/7). 
On the other hand, the reporter who 
covered a Bijelina rally in support of 
Biljana Plavsic, and maintained that ‘only 
2% of residents’ were present, was 
refuted by the camera panning over a 
massed crowd (15/7).  

Terminology: ‘Alleged’ and ‘so-
called’ are correctly prefixed to the words 
‘war criminal’ - but only when the 
criminal in question is Serb. ‘Professor’, 
rather than ‘President’ is now a frequent 
title for Biljana Plavsic. Attempts in Banja 
Luka to terrorise the international 
community were apparently spontaneous 
‘explosions and detonations’. 

Sourcing: Ljubisa Savic-Mauzer, 
president of the Bijelina Democrats, led a 
group who hurled eggs at SRT’s Bijelina 
studio (16/7). Three days later STV’s 
presenter read out a list, obtained from 
‘well-informed sources’ of suspected war-
criminals: Radoslav Brdjanin, Vojo 
Kupresanin, Predrag Radic (all Plavsic 
supporters), Ljubisa Savic-Mauzer, and 
Biljana Plavsic. 

Creativity: As the crisis sparked off by 
Plavsic’s dismissal of RS Minister of 
Internal Affairs and chief of police 
Dragan Kijac, escalated, SRT ran, from a 
village near Rogatica, the news of ‘a 
Muslim terrorist group prevented in its 
aim of spreading chaos and panic among 
householders.’ STV showed Serb police 
removing a grenade from the pocket of 
an unidentified body in an unidentified 
place. Viewers were left with a vision of 
Serb police doing their duty and 
safeguarding civilians. As far as 
Monitoring Report can ascertain, the 
entire story was a fabrication.  

White and Spiritually 
Beautiful 

Biljana Plavsic’s request to the 
international community to impose a 
protectorate (6/7) on RS media was seen 
by SRT to be ‘synchronised immediately 
an army of enthusiastic racially-correct 
Western speakers in Muslim Sarajevo, 
orchestrated by well-known local Muslim 
trouble-makers, created among our 
people the fearful impression that, as of 
tomorrow, Srpska Radio-Television will 
be run by a bunch of Arabs, blacks, 

Mongolians, and other exemplary 
international experts, of spiritual beauty 
and fascinating education, such as Alex 
Ivanko, Duncan Bullivant, David Foley 
or Simon Hazelock’ (16/7). 

SRPSKA RTV , RTV BIH, 
HRVATSKA RTV HERCEG-
BOSNA 

Monitors of TV BiH in the past 
fortnight, unlike those watching Srpska 
TV, had comparatively little to report in 
the way of journalistic slip-ups. However, 
TV BIH is not free from Srpska RTV’s 
habit of mixing of redundant 
commentary with news. ‘There is no 
doubt at all that the events in Sandzak 
(where Bosnjak locals have been 
demonstrating against harassment by the 
Belgrade regime) were projected in the 
cabinet of Slobodan Milosevic’… ‘It 
would be an injustice in the eyes of God 
if Slobodan Milosevic does not end in 
The Hague’ (July 19). 

Srpska TV followed Momcilo Krajsnik 
devotedly during the monitored period, 
giving him the most favourable camera 
shots, often ensuring that only his side of 
a conversation was heard and only his 
face seen. TV BiH often takes the same 
approach to Co-President of the Council 
of Ministers Haris Silajdzic, citing him at 
every opportunity. In the monitored 
period he was shown making six lengthy 
special announcements on various 
different topics, which definitely made 
him TV personality of the fortnight. 

In Monitoring Report’s view, a serious 
defect of TV BiH’s scheduling is its daily 
and, from a Bosnjak viewpoint, 
overwhelmingly patriotic, promotive spot 
for the BiH army, run before every main 
newscast at 7.30 pm. It sets the tone for a 
newscast that to some extent justifies 
Bosnian Croat complaints that TV BiH 
fails to cater for the Croat members of 
the BiH Federation.  

Medzida Buljubasic was the editor and 
presenter of ‘God’s Messenger (the 
prophet Muhamad)’s Birthday.’ This 
festival was top news for 4 days in a row, 
from July 16 to July 19. Egyptian 
president Mubarak’s congratulations to 
BiH president Alija Izetbegovic took first 
place on July 16, while Buljubasic told 
viewers on the 18th that ‘Congratulations 
on the occasion of the birth of God’s 
Messenger were sent to the high 
functionaries of the Federation and BiH’. 

 
MONITORING REPORT 

 
Published by the  

Institute for War & Peace Reporting and 
Media Plan 

 
Project Director:  Zlatko Dizdarevic 
Editorial Team:  Zlatko Dizdarevic,  
Aleksandra Scepanovic  & Marina Bowder 
Monitoring Team:  MEDIA PLAN 
 
IWPR is an independent conflict-
monitoring and media-support charity 
working to inform the international debate 
on conflict and provide a platform and other 
support for voices of moderation caught in 
conflict.  
 

 
 
Media Plan is an independent organisation 
monitoring, training and developing the 
Bosnian media. 
 

 
 
Monitoring Report is free of charge, and 
reprinting with credit is encouraged. IWPR 
and Media Plan gratefully acknowledge the 
support of the Swedish International 
Development and Cooperation Agency 
(SIDA) for support for this project. Other 
media training, development and research 
projects carried out by Media Plan and 
IWPR in Bosnia are supported by the 
European Union, US Information Agency, 
National Endowment for Democracy and 
Winston Foundation for World Peace. 
 
 
Bosnia:   
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, tel/fax: 
(387 71) 667 734/5 
E-mail: 
MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 
101657.3100@compuserve.com  
 
 
UK: 
Lancaster House, 33 Islington High St., London 
N1 9LH 
E-mail: warreport@iwpr.org.uk 
 
 
US: 
Box 2617, New York, NY 10185,  
tel: (1 212) 688-1451, fax: (1 212) 371-4054 
E-mail: uswarreport@igc.apc.org 
 
 
For back issues and other information, visit 

our Web site: 
http:/www.demon.co.uk/iwpr/iwpr.htm 

MEDIA PLAN  



 
 MONITORING REPORT, JULY 26, 1997 3 

 

How appropriate Croat and Serb 
functionaries might have found such 
greetings, she did not say.  

TV BiH, like most of the Sarajevo-
based media (with the exception of 
Oslobodjenje) failed to notice the pending 
removal of three Gorazde Party for 
Democratic Action (the ruling SDA) 
representatives from the candidate list. 
OSCE removals of Croatian Democratic 
Union (HDZ) and Serb Democratic 
Party (SDS) candidates from the list are 
always news. (Compare the Sarajevo daily 
Dnevni Avaz: whose July 20 headline 
‘THE HDZ STOLE 15 000 VOTES’ ran 
across all 5 columns of the title page.) 

TV BiH might argue that it is trying to 
compensate for its counterparts among 
the Bosnian Croat media, whose line 
tends to be somewhat harder. For 
example, Croat Radio-Telvision Herceg-
Bosna thought ‘The unequal treatment, 
on the part of the international 
community, of Bosnjak and Croat 
refugees, is surprising. While the Muslim 
refugees swallow up whole truckloads of 
humanitarian aid, Croat refugees suffer 
sanctions (7/7).’ Meanwhile, the death of 
Mate Boban, founder of the short lived 
Herceg-Bosna state, considered by 
Bosnjaks to be a war criminal, was 
commemorated with ‘Croat Knight’ ‘A 
great son of Croatia, who freed and 
established the Croat idea in BiH’ (8/7). 
But by showing genuine impartiality, 
RTV BiH might woo back the Croat 
leaders of the Federation, who are now 
appearing almost daily on the Republic of 
Croatia’s state media. 

The Dual Faces of 
Mostar & Brcko  

MOSTAR: The divided city’s most 
hotly contested issue of the monitored 
period was the unification of the 
Hercegovacko-Neretvanski Cantonal 
police. Croat HTV Mostar  said, on July 7 
- ‘The Muslim side did not today allow an 
agreement about the constitution of the 
police in the Hercegovacko-Neretvanski 
Canton.’ On the same day, on the other 
side of the city, TV Mostar was telling its 
audience- ‘An agreement has still not 
been reached. The main reason is Croat 
reluctance to accept that the police be 
constituted according to the 1991 census’. 

BRCKO: Whether because elections 
are nearing, or for other reasons, some of 
the most colourful quotations of the 
monitored period are from the media on 
the RS side of Brcko’s divide. Brcanski 
Pogledi, the fortnightly paper which has 
provided plenty of material for 
Monitoring Report’s previous issues, 
again deserves mention: 

The SFOR action to arrest two war 
criminals in Prijedor, was the 17/7 issue’s 
cover page story, titled ‘SF-OR-UK’. 
(‘Oruk’ in the local language resembles 
‘ugh’ in English). Vida Tesic wrote the 
commentary: ‘And you, gentlemen, 
having barely exchanged your (first letter) 
I for S, have turned to punitive 
expeditions. With the blood of Simo 
Drljaca you have spread terror 
throughout the RS, and with the 
shamefully plotted arrest of Dr Mico 
Kovacevic, you have opened the hunting 
season for Serb heads.’ 

 This fortnight, however, Brcanski 
Pogledi was outdone in pathos by SRT 
studio Brcko’s commentator Nedjo 
Djurevic: 

The Serbs on the left side of the Drina 
are guilty just because they did not want 
…to pray to Allah instead of God.. What 
are the soldiers of SFOR really after, who 
on the roads of the RS and the entrances 
to Brcko and in the luckless city itself 
pressure the Serbs with their vehicles and 
maltreat the Serb police? In their hunt, it 
is possible that the road which has led 
towards latent peace in the post-Dayton 
period will change direction. Then the 
Stabilisation Force will be able, without 
concealment, to bear their true name of 
dogs of war’ (15/6). 

Among RS media outside Brcko, Glas 
Srpski  was exceptionally interested in the 
divided town: the articles of a journalist 
signed ‘MN’ covered Brcko news in 
depth. Brcko Supervisor Robert Farrand 
recently announced that returnees must 
carry RS documentation, although it will 
be valid only until the final arbitration 
decision. ‘MN’ seemed to appreciate the 
decision, contributing an article titled 
‘Return, With the Acceptance of Loyalty 
to Srpska’ (July 20 -21).   

‘Satisfactory Response of Citizens’ 
(July 11), was another ‘MN’ article. This 
quoted Teodor Gavric, president of the 
Brcko Local Elections Commission. 
‘These citizens are pointlessly excluded 

from their basic democratic right to vote 
in the elections because their refugee 
documents are dated later than 31/7/96.’ 
Gavric did not add that people whose 
registrations are cancelled are still able to 
vote at their pre-1991 locations, and ‘MN’ 
seems not to have investigated the point 
(research would have necessitated one 
phone-call to the local OSCE).  

On June 16 there was a further article 
from ‘MN’. ‘Deprived of the Right to 
Vote’ on the protest meeting by citizens 
of Serb Brcko. More than 500 people 
went spontaneously on to the streets to 
protest, in front of the OSCE office 
‘because the basic democratic right to 
vote had been taken from them’ said 
‘MN’. 

′′′′Oh, Investigative 
Team of Slobodna 
Bosna’′′′′ 

TV Uno-Sanski Canton (TV USK) 
carried reactions to an article by 
‘Slobodna Bosna’ (titled ‘Is General Atif 
Dudakovic Behind the Bihac Mafia’, July 
13), on its main newscast of July 17. A 
statement from the ‘Club of Patriotic 
leagues’ of the municipality of Cazin, was 
read out in full by presenter Gorica 
Catakovic. The club members wrote: ‘We 
are observing these days how the so 
called ‘free press’ especially Slobodna Bosna, 
is publishing articles about our General 
and our heroes of this war..Do not touch 
our General and our heroes, for we are 
ready to fight all of Europe, if our 
generals call on us to do so. We are well 
aware of how and in what way we were 
slaughtered, raped and robbed..The 
ingenuity of General Dudakovic, together 
with the courage of Hamda/Tiger, Emin 
Pivic, and the Buzim brothers, made the 
victory of the Bosnjak Corps of the Bihac 
region possible..They are not Mafia. They 
are all the good, brave, honest and clever 
men’ - at this point the presenter nearly 
wept -‘this nation has. You have stricken 
a blow, under the cover of bloody, steely 
democracy, against your own suffering 
people..can’t you ever have enough of 
Bosnjak blood? Don’t be werewolves and 
lap the blood of your own people. Where 
have you strayed to, oh investigative team 
of Slobodna Bosna?’  

Viewers were not given any idea of the 
contents of the original article. 
Incidentally, the issue of Slobodna Bosna 
containing the article sold out completely 
- local rumours suggest it was burned. 



 
 MONITORING REPORT, JULY 26, 1997 4 

 

Media Re-Shade the BiH 
Map 

Journalists in the former Yugoslavia 
seem uncertain from time to time of 
where current boundaries lie. Often their 
mistakes suggest simple confusion: 
occasionally possible territorial 
speculation.  

Monitors have noticed that Srpska 
RTV news from the ‘Muslim-Croat’ 
Federation is always pasted in the news-
bloc ‘From Abroad’, while football 
players from the Federation of Yugoslavia  
are ‘our representatives’, ‘our selection.’ 
On TV BIH the latest news from 
Sandzak was at first placed in the 
domestic news bloc (12/7), before being 
transferred, together with the 
Montenegro leadership conflicts, to the 
‘From Abroad’ section.  

Dnevne Nezavisne Novine (Daily 
Independent News, RS): has a ‘Domestic 
News’ (supposedly BiH news) section, 
which, in the July 12-13 issue, covered 
events in Banja Luka, Mostar and 
Zvornik. Confusingly, however, Pristina 
(Serbia) and Podgorica (Montenegro) 
were included as well. On July 7, Sarajevo 
and Belgrade both got into the ‘Domestic 
News’ and the ‘Ex-Yugoslavia’ news 
simultaneously.  

Croatia TV’s ‘Motriste’ of July 8 held 
out little hope for Croat refugees 
returning to the Federation town of 
Zepce: ‘It looks like part of a future 
Muslim mini-state’ said the reporter. 

Media of the 
Fortnight: 

Split-based paper Slobodna Dalmacija, 
widely read in Croat-controlled areas of 
Federation BiH was more focused than 
most Federation media and all Bosnian 
Croat media on events in the RS. It 
carried agency information from several 
sources on all Plavsic’s conferences, and 
quoted her criticisms of the Pale leaders 
as ‘Leeches Sucking Blood’ (7/7). It also 
quoted an interview which Alija 
Izetbegovic gave to the independent 
Belgrade-based weekly magazine NIN in 
which he accused Croat extremists of still 
nurturing dreams of annexing BiH to a 
so-called Great Croatia. ‘Croat Illusions’ 
(date). Slobodna Dalmacija was more 
objective  than the Bosnian Croat media 
in its obituary for Mate Boban (8/7), 

praising him as ‘A Man For Difficult 
Times’ (headline), but adding ‘Among 
Croats themselves..there are those 
who..urge that he insisted on the division 
of BiH and the so-called humane 
resettlement of Croats from central 
Bosnia, and blame him for unsatisfactory 
cooperation with the Muslim leadership. 
Evidence will show what Mate Boban 
could have done differently.’   

What’s on: Electronic 
Media 

Tuzlansko-Podrinski Canton (Eastern  
Bosnia) TV (TV TPK): turned a concert 
by the Sarajevo Philharmonic into an 
opportunity to promote the SDA, which 
had sponsored the concert - even 
omitting to mention the same of the 
special-guest conductor who visited from 
Vienna. The composer, Asim Horozic, 
who was being performed for the first 
time in Tuzla, was also neglected (9/7). 

TV Zenica (central Bosnia): The 
opening of Zenica’s new plumbing 
system manged to become a promotional 
spot for the SDA.    

TV TPK’s presenter said that the Serb 
police ‘did not want’ to guarantee safety 
to the Serb Civic Council on its visit to 
the Brcko zone of separation; a free 
interpretation of reporter  

Mirsad Arnautovic’s statement that 
‘they were not able’ (17/7).  

Srpska RTV: ran a BBC programme 
quoting the Office of the High 
Representative’s sharp criticisms of the 
RS media, for unprofessional reporting 
(22/7). However, this station did not 
include the quote ‘Pale television is the 
biggest spreader of lies in the whole of 
Europe.’ 

What’s in: The Press 

Glas Srpski: (on the burning of its July 
19 issue by anonymous persons, in front 
of the city hall in Banja Luka). ‘Even in 
our dreams we never expected that at the 
beginning of the 21st century a Serb 
paper, written by obviously Serb 
journalists, could be burned on a bonfire 
lit by Serb hands’ (20/7). 

(SRT’s board comment‘The Only Serb 
Daily Paper’). 

Glas Srpski: headlined Belgrade (now 
American) lawyer Nikola Kostic’s 

interview with Vecernje Novine, in which 
he said that Brcko could not belong to 
the Federation, but might be neutrally 
placed under BiH as a state, as ‘Brcko for 
the Serbs’ (15/7). 

 Brcanski Pogledi has lately been 
advertising its serial on war criminals - all 
Bosnjaks or Croats, termed war-criminals 
according to the paper’s own criteria. 
When this was banned by the Brcko 
Supervisor, the paper promised readers 
that ‘the serial “Criminal” will be printed 
in full in your and our newspaper as soon 
as conditions are right’. Meanwhile the 
meetings of the local Cetnik association 
were covered, as usual, and novelty was 
provided by a letter from the Chicago 
Cetnik association (17/7) 

Brcanski Pogledi editors made no 
attempt to conceal their view of 
registration as a demonstration of 
patriotism: ‘CONGRATULATIONS 
AND THANKS TO CITIZENS ON 
THE EXCEPTIONAL TURNOUT 
FOR REGISTRATION’ (17/7).  

Media News: 

A historic moment on Sarajevo-based 
Independent TV Hayat: the programme 
‘Voice of America’ was broadcast live 
from Washington by satellite for the first 
time on July 21. The two Washington-
based presenters, Ivica Puljic and 
Dzejlana Pecanin-Alison are conducting 
interviews with opposition party leaders 
on a daily basis.  

TV Zenica reported that there are 26 
media in the Zenicko-Dobojski Canton, 
employing 80 journalists, 12 of whom are 
qualified.  

TV TPK announced on July 17 that it 
was ceasing to broadcast TV BiH’s main 
Dnevnik, owing to the poor quality of the 
transmission it received. Monitoring 
Report called TV BiH to ask its opinion: 
the staff member who took the call had 
no idea that the Dnevnik had ever been 
broadcast by TV TPK, and commented, 
‘But, of course, this is a cowboy state.’ 

Letters to the Editors 
of Monitoring Report  

Monitoring Report would like to print 
your reactions to our issues, on a regular 
basis. Last fortnight’s issue produced so 
many reader responses that we felt 
compelled to open a correspondence 



 
 MONITORING REPORT, JULY 26, 1997 5 

 

column for your suggestions and 
comments. Monitoring Report reserves 
the right to edit your letters if space is a 
problem. Some letters we received in the 
past fortnight are below: 

LOUSY LANGUAGE 

Professor Dave Parnas, 
Ontario, Canada: Who are the 
authors of these reports? What are 
their qualifications?’ 

‘Reading the loaded, inflammatory and 
imprecise language that fills this report 
(“lousy”, “slavish”, “mouthpiece” and 
other such words), I thought that the 
report’s comment on SRT, “There was 
no attempt at an independent, objective 
analysis of either position” described this 
report as well. 

I thought that the authors of these 
reports would set an example for their 
colleagues by showing high journalistic 
standards. I thought that they would 
provide objective data and balanced 
opinions.  I was disappointed. 

NAMING NAMES  
Semir Tanovic, Glendale, New 

York, USA 
‘This is a fantastic report. I only wish it 

mentioned the names of all the reporters 
whose stories were referred to. If names 
of the journalists and editors had been 
mentioned, the report would have had a 
bigger weight, it would also identify the 
creators of false news. Many of them 
were involved in creating the false news 
and hatred mongering (as mean and 
incriminating as Goebbels’) in the 
beginning of the war. This would create a 
basis for moral and professional 
responsibility (in some cases even a 
criminal responsibility) for the future, 
once the sobering up starts.’ 

DON’T BE CYNICS 
Alija Behram, on behalf of RTV 

Mostar, FBiH 
We are taken by surprise by 

descriptions that are neither founded nor 
well-argued and therefore suspect that 
this might be an intentional fraud 
produced by the haters of this 
medium…we don’t want to comment on 
the persistent attempt to level the media 
in Mostar. a light and a dark side of 

Mostar have been in existence for a long 
time…and a long time ago the world 
realised on which side to look for light, 
and where to intervene and put pressure. 
Mildly speaking, it is regrettable to 
balance a medium which according to all 
standard thinking..reached desirable 
standards of media freedom, and 
openness, with a medium that is a classic 
mouthpiece of the HDZ... Someone 
might now try to view RTV Mostar, in 
the inexact and outdated style of certain 
circles who believe that Mostar is an 
arena of squabblers, and that guilt is equal 
on both sides of the Neretva. Otherwise, 
the monitoring is welcome, whoever 
produces it. Our warm recommendation 
is that evaluations should be all-inclusive, 
and not based on a hunt for 
deficiencies…We feel the Monitoring 
Report wants to be both a prosecutor and 
a judge, and it loses respect in our eyes 
because of the cynical message closing 
the final issue: ‘Are you worried that your 
paper or station wasn’t mentioned above? 
Don’t worry, it probably will be.’    

 

On June 18, in ‘Ogledalo’, Medina 
Delibasic of TV Zenica, pointed out that 
Monitoring Report’s last issue wrongly 
described her as calling Banja Luka a 
‘tragic city’ when she in fact called it a 
‘sad’ city. Monitoring Report would like 
to apologise to her for this 
misunderstanding.  

The editors welcome 
correspondence from all our 
readers. Contributors will not be 
identified without their prior 
permission. 
Please send all comments to  
alan@iwprorg.uk 

COMING NEXT FORTNIGHT: 

• Independent- or Just 
Non-Controversial: 
INDEPENDENT MEDIA IN 
BIH 

• Profile: 
A RECENTLY-FOUNDED 
INDEPENDENT (RS) 
MEDIUM. 


	Highlights
	Insect Warfare
	White and Spiritually Beautiful
	SRPSKA RTV , RTV BIH, HRVATSKA RTV HERCEG-BOSNA
	The Dual Faces of Mostar & Brcko
	(Oh, Investigative Team of Slobodna Bosna’(
	Media Re-Shade the BiH Map
	Media of the Fortnight:
	What’s on: Electronic Media
	What’s in: The Press
	Media News:
	Letters to the Editors of Monitoring Report
	LOUSY LANGUAGE
	NAMING NAMES
	DON’T BE CYNICS
	COMING NEXT FORTNIGHT:
	Independent- or Just Non-Controversial: INDEPENDENT MEDIA IN BIH
	Profile:�A RECENTLY-FOUNDED INDEPENDENT (RS) MEDIUM.


