
 

Podvuèeno 

• ‘‘Nedogovoreni povratak’’ - prièe o Jajcu 
• ‘‘Politièari dugih prstiju’’ - Kuk 

potpaljuje  medije 

• Zvanièni mediji RS se primiruju 
• Profil nezavisnog dvonedeljnika u RS: 

Reporter 

Monitoring Report 
DIPLOMATSKA MRTVA 
TOČKA 
RTV BiH nasuprot hrvatskim medijima 

‘‘Zasititi se mrvicama’’ 
- Ovaj primjer koji 
ilustruje stav Slobodne 
Dalmacije o tome šta TV 
BiH mo•e ponuditi ne-
bošnja•koj publici u sebi 
sa•ima mnoge primjedbe na 
rad hrvatskih medija u 
posmatranom periodu. List 
tvrdi da prilozi o svim 
oblastima •ivota Hrvata 
na TV BiH dobijaju istu 
koli•inu pa•nje koliku i 
‘‘košarkaška utakmica 
reprezentacije NBA lige i 
Albanije’’. Veoma 
razli•ite interpretacije 
napada na bošnja•ke 
povratnike u Jajce i 
poruke ministra 
inostranih poslova Velike 
Britanije Robina Kuka u 
vezi sa internom 
korupcijom, dodatno su 
istakle jaz me•u medijima 
federalnih partnera. 

‘‘Kamen spoticanja u 
provedbi Dejtonskih 
sporazuma le•i u pitanju 
federalne diplomacije, 
tajne bošnja•ke policije 
AID, te trenuta•nog 

ustroja TV BiH koja vodi 
pravu protuhrvatsku 
kampanju’’, komentar je 
voditelja Hrvatske 
Televizije (HTV) 22.7., 
koju prenosi Hrvatska TV 
Herceg-Bosna. 

Komentarišu•i razloge 
zastoja u radu 
Predsjedništva BiH na 
obavezama preuzetim u 
Sintri u vezi s 
diplomatskim predstav-
ništvima kao 
‘‘diplomatsku mrtvu 
to•ku’’, 25.7. Slobodna 
Dalmacija dodaje: 
‘‘Bošnja•ki mediji stalno 
podgrijavaju tezu kako bi 
omjer trebao i•i u korist 
Bošnjaka, a da bi se 
ostala dva naroda trebala 
zasititi ’mrvicama’ koje 
ostanu iza njih. Tu tezu 
zastupaju i neki 
bošnja•ki politi•ari’’. 

Narednog dana, u tekstu 
pod naslovom ‘‘RTV BiH po 
mjeri Bošnjaka’’ ovaj 
list tvrdi: ‘‘Na RTV BiH 
drugi jezik osim 

bošnja•kog i ne postoji 
unato• ustavnim 
odrednicama koje se ti•u 
jezika, a kad bi se 
pravila statistika o 
zastupljenosti islamske 
kulture i svih priloga o 
Hrvatima, iz svih oblasti 
•ivota, omjer bi bio 
sli•an omjeru košarkaške 
utakmice reprezentacije 
NBA lige i Albanije u 
korist štovatelja 
islamske kulture’’. 

U me•uvremenu, SRT 
objavljuje pasioniranu 
odbranu profesionalizma 
medija RS (30.7.) 
citiranjem Ministra za 
informisanje u Vladi RS 
Svetlane Šiljegovi•, koja 
u pismu Visokom 
predstavniku Karlosu 
Vestendorpu protestvuje 
‘‘zbog stalne 
satanizacije srpskog 
naroda u medijima 
hrvatsko-musliman-ske 
federacije.’’ 

Premda monitoring RTV 
BiH nije pru•io dokaze  o 
‘‘satanizaciji’’ kako 

Izvještaj Media Plana i Institute 
for War &  Peace Reporting o  

medijima 
 u BiH 

III Serija - broj 3 
9 avgust 1997 



 

MONITORING REPORT, 9 AVGUST, 1997 2 

 

Hrvata, tako ni Srba, 
informativne emisije 
zvani•nih dr•avnih medija 
BiH zaista su se 
razlikovale u pridavanju 
va•nosti odre•enim temama 
od nezavisnih TV ku•a TV 

99 i TVIN. Primjeri za 
ovakvu opasku mogu se 
na•i u trima temama - 
protjerivanje 500 
Bošnjaka iz Jajca, napad 
izbjeglica iz Srebrenice 
na 14 Srba prilikom 

njihove posjete 
sarajevskom predgra•u 
Vogoš•a, te izjava Robina 
Kuka. 
 



 

MONITORING REPORT, 9 AVGUST, 1997 3 

 

Pješke ili autobusom 

Igrom ironije, tragi•ni 
doga•aji u Jajcu desili su 
se neposredno nakon što su 
Dnevnik TV BiH, OKO 22 i 
TV INFO objavili gotovo 
eufori•ne priloge (27.7.) 
o povratku Bošnjaka u 
Jajce. TV BiH, citiraju•i 
Predsjednika Federacije 
Vladimira Šolji•a, te 
njegovog zamjenika Ejupa 
Gani•a, s puno nade govori 
o svijetlim izgledima 
povratnika u grad. 

Me•utim, 3.8., 
istjerivanje 500 Bošnjaka, 
ubistvo i spaljivanje 
Hazima Šahmana u selu 
Pšenik u blizini Jajca, 
nisu bili predstavljeni sa 
takvom nepristrasnoš•u. 
Prilozi iz Jajca pra•eni 
su dva dana zaredom istom 
slikom - slikom ku•e iz 
koje se uzdi•e dim, tenk 
SFOR-a ispred kojeg stoji 
vojnik koji govori u 
kameru (a •ije se rije•i 
ne •uju)... Slike se 
nekoliko puta ponavljaju, 
kao pozadina za komentare 
koji se gotovo isklju•ivo 
sastoje od citata 
Bošnjaka. Me•u 
sagovornicima TV BiH bio 
je i ministar za 
izbjeglice Rasim Kadi•, 
koji je izjavio da je do 
napada na Bošnjake u Jajcu 
i okolini došlo ‘‘’nakon ’ 
posjete jednog visokog 
zvani•nika HDZ Jajcu prije 
dva dana’’. 

4.8. TV BiH pokušala je 
stupiti u kontakt sa 
Šolji•em, ali je on odbio 
da se pojavi pred 
kamerama, te je njegov 
komentar na doga•aje u 
Jajcu pro•itan. (Šolji• se 
pojavio u emisiji OKO 22  
TV 99). Izvješta• Na•a 
Rid•i• u izvještaju iz 
Travnika gledaocima 
saopštava da su ‘‘navodno 

samoorganizovani hrvatski 
civili’’ odgovorni za 
protjerivanje ‘‘oko 700 
Bošnjaka’’. Rid•i• je 
dodala da je otkri•e 
tijela Hazima Šahmana 
‘‘negiralo tvrdnje 
hrvatske strane da do 
ubistva nikada nije 
došlo’’. Istovremeno, nije 
prenijeta nijedna izjava 
‘‘hrvatske strane’’ na 
koju se ovom prilikom 
reagovalo. 

U pore•enju sa RTV BiH, 
izvještavanja Hrvatskog 
radija Herceg-Bosna 
pokazala su još ve•u 
razliku od nezavisnih 
medija (ono se uveliko 
razlikovalo i od prikaza 
ovog doga•aja na na•in na 
koji je to u•inila 
me•unarodna zajednica). 

Dan prije nego što je 
ijedan medij u Federaciji 
BiH preneo vijesti o 
pogoršanju situacije u 
Jajcu, urednik udarne 
informativne emisije ovog 
radija Mijo Kelava 2.8. te 
izvješta• Meri Zlatovi• 
prenijeli su sljede•u 
vijest: ‘‘Stanovnici 
Hrvojeva grada spontano 
(su se) okupili, •ele•i na 
miran na•in izraziti svoje 
negodovanje zbog 
stihijskog, neplanskog i 
nedogovorenog povratka 
Bošnjaka na šire op•insko 
podru•je...’’ Predstavnici 
op•inskih vlasti Jajca 
vjeruju da je povratak 
instruiran od strane 
bošnja•kih vlasti, koje su 
se ponovo opredijelile za 
politiku ‘‘svršenog 
•ina’’. 

Zaklju•uju•i izvještaj, 
Zlatovi• citira 
predsjednika Op•inskog 
Vije•a Jajca, gospodina 
Lu•i•a, koji isti•e da 
vlasti ‘‘ne mogu snositi 
odgovornost zbog mogu•eg 

 
MONITORING REPORT 

 
Izvještaj   

Institute for War & Peace 
Reporting and Media Plan 

 
Direktor projekta: Zlatko 
Dizdarevic 
Urednici Monitoring reporta: 
Zlatko Dizdarevi•, Aleksandra 
Š•epanovi• i Marina Bowder 
Monitoring tim: MEDIA PLAN 
 
IWPR Institut za ratno i 
mirnodopsko izvještavanje (IWPR) 
je britanska dobrotvorna ustanova, 
osnovana sa namjerom da poma•e 
razvoj nezavisnih medija i da 
podr•i glasove promjena. 
 

 
 
Media Plan je bosanksohercegova•ka  
nezavisna organizacija 
specijalizovana za medijske 
analize, obuku i  razvoj medija . 
 

  
 
Monitoring Report dijeli se 
besplatno. Umno•avanje je 
dopušteno. Sa zahvalnošau 
napominjemo da  ovaj projekat 
podr•ava Swedish International 
Development and Cooperation 
Agency, Open Society Institute 
(SIDA) Istra•iva•ke i edukacione 
projekte Media plana i IWPRa u 
Bosni i Hercegovini poma•u 
European Union, US Information 
Agency, National Endowment for 
Democracy and Winston Foundation 
for World Peace. 
 
Bosna i Hercegovina:   
Obala Kulina bana 4/I, 71000 
Sarajevo,  
Tel / Fax: (387 71) 667 734/5 
E-mail: 
MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 
101657.3100@compuserve.com  
 
 
UK: 
Lancaster House, 33 Islington High 
St., London N1 9LH  
Tel (44 171) 713 71 30 
Fax (44 171) 713 71 40 
E-mail: warreport@iwpr.org.uk 
 
US: 
Box 2617, New York, NY 10185,  
Tel: (1 212) 688-1451,  
Fax: (1 212) 371-4054 
E mail uswarreport@ig ap org

MEDIA PLAN 



 

MONITORING REPORT, 9 AVGUST, 1997 4 

 

reagiranja Jaj•ana’’ na 
‘‘nedogovorene’’ povratke. 

3.8., kada su se vijesti 
o protjerivanju 500 
Bošnjaka tek po•ele 
pojavljivati na drugim 
medijima Federacije, isti 
novinarski tim svojim 
slušaocima saopštava da se 
situacija smiruje. 
‘‘Bošnjaci koji su se 
neodgovorno vratili u 
Jajce mirno napuštaju 
svoja sela, a op•inske 
vlasti Jajca pokušavaju da 
im nabave autobuse za 
povratak, kako ne bi 
morali i•i pješke.’’ O 
doga•ajima u Jajcu 
narednih dana nije bilo 
rije•i. 

Slobodna Dalmacija u 
me•uvremenu osje•a 
potrebnim da postavi 
pitanje: ‘‘Mo•emo samo 
zamisliti kako bi se 
provelo tisu•u Hrvata da 
odjednom stigne na primjer 
u Bugojno’’ (6.8.) 

*** 

U pore•enju sa ovakvim 
pristupom hrvatskih medija 
u BiH, problemi RTV BiH 
•ine se gotovo 
bezna•ajnim. Ipak, treba 
imati na umu da RTV BiH 
ima me•unarodnu reputaciju 
koju treba zaštititi i 
titulu dr•avnog medija 
koju treba opravdati. 

Incident u Vogošæi 

Dva dana prije incidenta 
u Jajcu, voditelj 
centralnog Dnevnika TV BiH 
Belmin Karahmedovi• 
propustio je da pomene 
napad izbjeglica iz 
Srebrenice 1.8. na grupu 
od 14 Srba koji su 
posje•ivali svoje 
nekadašnje domove u 
Vogoš•i. O doga•aju su 
detaljno izvjestile 

informativne emisije TV 99 
i TVIN. 

2.8. Senad Had•ifejzovi• 
kao tre•u vijest Dnevnika 
TV BiH prezentira ove 
doga•aje (nakon najave 
sankcija koje je Visoki 
Predstavnik Karlos 
Vestendorp najavio povodom 
nepoštovanja rokova 
propisanih dogovorima u 
Sintri, te nakon prenosa 
vijesti o sastanku Glavnog 
Odbora SDA): ‘‘U Vogoš•i 
kraj Sarajeva.. su se 
odigrale neprijatne scene. 
… nekoliko stotina 
prognanih gra•ana Podrinja 
koji sada •ive u Vogoš•i, 
okupili su se i veoma 
burno protestirali…’’ 

Snimci na kojima je 
pisalo ‘‘ju•erašnji 
snimci’’ prikazali su •ene 
iz Srebrenice okru•ene 
kordonom policije, ali 
nije bilo snimaka - koje 
su prenijeli OKO 22 i TV 
INFO - protestanata koji 
su kamenjem ga•ali zgradu 
Opštine u koju su se 
sklonili Srbi. Fokus 
kamere TV BiH bio je 
usmjeren na policijske 
snage, kojima je, kako je 
saopšteno gledaocima, IPTF 
•estitao na sjajnom 
dr•anju. Posjetioci 
domova, Srbi, nisu bili ni 
u jednom trenutku 
prikazani. 

Jedino što je o ovom 
doga•aju izvijestio Radio 
BiH 2.8. bio je izvještaj 
Ministarstva unutrašnjih 
poslova, koji je prenijet 
kao peta vijest u udarnoj 
informativnoj emisiji. 
3.8. izvješta• Mirela 
Hukovi•-Hod•i• sa 
simpatijama pojašnjava 
motive •ena iz Srebrenice: 
‘‘one ne mogu razumjeti 
zašto im nije dozvoljeno 
da posjete svoje domove u 
Srebrenici’’, ali ne 
prenosi nikakav utisak o 

osje•anjima srpskih 
posjetilaca. 

Politièari dugih 
prstiju 

Optu•be Robina Kuka na 
ra•un BiH povodom 
nedokumentovanog trošenja 
novca namenjenog 
rekonstrukciji zemlje 
ponovo su prouzrokovale 
nelagodan odgovor RTV BiH. 
Voditelj Midheta Bi•ak•i• 
27.7. najavljuje reakciju 
Liberalno bošnja•ke 
organizacije na Kukov 
intervju ‘‘The Sunday 
Times’’-u. Reakcija, 
me•utim, nije emitovana. 
Tek nakon objavljivanja 
ove reakcije u Oslobo•enju 
29.7.  ispostavilo se da 
je ona vrlo nepovoljna po 
vlast. 31.7. TV BiH 
intenzivno je izvještavala 
o konferenciji za štampu 
SDA, •ije je te•ište bilo 
na insistiranju da je Kuk 
‘‘•rtva dezinformacija’’, 
te da njegova izjava ‘‘ide 
naruku neprijateljima 
BiH’’. Dva dana kasnije, 
Senad Had•ifejzovi• 
prenosi enigma-ti•an 
komentar: ‘‘Krivce za 
nelegalno boga•enje ne 
treba tra•iti samo me•u 
nekima, ve• me•u svakima, 
i doma•im i stranim’’ 
(2.8.).  

U isto vrijeme, mediji 
bosanskih Hrvata nisu 
pokazali ni tra•ak 
nesigurnosti u pokušaju 
imenovanja cilja Kukovih 
optu•bi. Voditelj 
Hrvatskog radija Herceg-
Bosna Mijo Kelava 27.7. 
slušaocima saopštava 
‘‘Kako su bosanski 
politi•ari i •elnici iz 
Sarajeva pokrali milijune 
dolara…’’. Sljede•eg dana, 
isti voditelj nastavlja: 
‘‘U Sarajevu veliko 
ogor•enje pu•anstva zbog 



 

MONITORING REPORT, 9 AVGUST, 1997 5 

 

korumpiranosti 
muslimanskih 
politi•ara...(koji su) 
ukrali velike koli•ine 
novca’’. 

Pri•a se u istom stilu 
nastavila i tre•eg dana, 
komentarom voditelja Ivana 
Krišti•a: ‘‘…dobro 
obaviješteni novinari iz 
pouzdanih izvora (su) 
saznali da su pojedini 
muslimanski du•nosnici 
pokrali oko 15 milijuna 
dolara novca namijenjenog 
obnovi u ratu stradale 
BiH. Muslimanskim 
politi•arima dugih prstiju 
nije bilo dovoljno što su 
ve•inu novca prisvojili i 
potrošili samo na podru•ju 
koje kontrolira 
muslimanska vojska - 
preten-ciozno nazvana 
Armija BiH - nego su u 
poznatoj šanerskoj i 
d•eparskoj maniri još i 
krali... Vestendorp je 
zatra•io blokadu ra•una 
muslimanskih politi•ara 
koji su, o•ito, patili od 
prevelikog poštenja...’’ 

Krišti•ev komentar 
ilustrovao je cinizam koji 
je zahvatio federalne 
medijske partnere. 29.7: 
‘‘U Zemaljskom muzeju u 
Sarajevu danas poslije 
podne sastalo se troglavo 
Predsjedništvo BiH koje je 
trebalo odlu•iti o 
rekonstrukciji 
bosanskohercego-va•ke 
diplomacije koja je, za 
sada, uglavnom 
muslimanska...’’ 

Federacija BiH bila je 
ponovo meta Krišti•evog 
cinizma 1.8.: ‘‘U 
cjelovitoj, jedinstvenoj i 
suverenoj BiH najviše 
vlasti ima Visoki 
pretstavnik za sprovedbu 
Dejtonskog sporazuma 
Karlos Vestendorp, što je 
potpuno u skladu sa 
bosanskohercegova-•kim 

neokrnjenim suvereni-
tetom... Me•utim, za danas 
zakazano zasjedanje Vije•a 
Ministara nije niti 
odr•ano jer su ministri iz 
srpskog entiteta imali 
pre•eg posla nego dolaziti 
na sijelo u Muzej… kakva 
dr•ava, takav i parlament, 
pa i ministri - ili: svako 
ima ono što zaslu•uje...’’ 

Ipak, negativni pogled 
na Federaciju BiH nije 
monopolsko vlasništvo 
medija bosanskih Hrvata. 
•ini se da isti pogled 
dijele i komentatori HRT. 
Hrvatskoj se ‘‘kao 
bumerang vra•a 
samoproglašeni uspjeh 
operacije Tango , jer •e i 
ona biti iskorištena kao 
sredstvo pritiska na 
Hrvate, dok se u 
me•uvremenu i ne spominju 
muslimanski zlo•ini kao da 
oni nisu ni ratovali’’, 
svoj komentar iznosi 
voditelj Dnevnika HRT 
21.7. Komentarišu•i 
su•enje Tihomiru Blaški•u 
za ratne zlo•ine, 
izvješta• HRT-a iz Haga 
3.8. zaklju•uje svoj 
izvještaj rije•ima: 
‘‘Hrvatska nikada ne•e 
prihvatiti reviziju 
Dejtona ili unitarnu 
BiH’’. 

Bevanda u Mostaru  

U lokalnim okvirima, 
ironiziranje na ra•un 
integriteta Federacije BiH 
najuo•ljivije je na 
zapadnoj strani Mostara, u 
komentaru voditelja HTV 
Mostar Veselka •erkeza. 
Povodom konstituisanja 
policije Hercegova•ko-
neretvanskog kantona 
•erkez se 22.7. obra•a 
gledaocima rije•ima: 
‘‘Dopustite mi re•i, 
cijenjeni gledatelji, da 
mi policija sve više li•i 

na bevandu. A bevanda ko 
bevanda, ima je ovakve ili 
onakve. Njenu vrijednost i 
manjkavost osjeti•emo na 
vlastitoj ko•i…’’ 

I dok je TV Mostar bila 
zaposlena objavljivanjem 
prigovora me•unarodnih 
predstavnika na prijedloge 
hrvatske strane za 
udru•ivanje opština sa 
hrvatskom ve•inom, HTV 
Mostar je ovu temu 
ignorisala. Veselko •erkez 
spominje temu tek 
indirektno, 22.7., kroz 
komentar o Draganu Gaši•u, 
portparolu mostarskog 
ureda Visokog Predstavnika 
(Gaši•a je prošlog mjeseca 
HTV Mostar optu•ila za 
predrasude prema hrvatskoj 
naciji). ‘‘I danas je svoj 
šou, naravno, imao Dragan 
Gaši•… današnju pres 
konferenciju posebice (je) 
iskoristio kako bi ponovo 
protuzakonitom proglasio 
zajednicu op•ina s 
hrvatskom ve•inom.’’ 

•erkez je 29.7. svoje 
sumnje uputio u drugom 
smjeru, izvinjavaju•i se 
gledaocima budu•i da ‘‘još 
uvijek nemamo informaciju 
o popisu onih du•nosnika u 
Federaciji BiH, koji su se 
obogatili raznovrsnim 
mahinacijama…’’ i 
upozoravaju•i da ‘‘ne 
treba zaboraviti u sklopu 
projekta me•unarodne 
zajednice na optimalnom 
za•ivljavaju Federacije 
BiH koju… osje•amo… sve 
više kao šarenu la•u ili 
•ardak ni na nebu ni na 
zemlji’’. 

Veselko •erkez bio je, 
ipak, naj•u•niji u 
opisivanju dokumentarnog 
programa TV Mostara, koji 
je glavni i odgovorni 
urednik TV Mostara Alija 
Behram napravio sa 
mostarskim pjesnikom Mišom 
Mari•em koji •ivi u 



 

MONITORING REPORT, 9 AVGUST, 1997 6 

 

Londonu. ‘‘O•ito, rije• je 
o Jugoslaviji i 
Jugoslavenima. A 
Jugoslaven, bilo gdje da 
je na kugli zemaljskoj, 
uvijek sanja svoju Jugu. 
•im se na•u dva, oni je 
prave.. •urnalist Behram 
nije propustio napraviti 
dokumentarac s… Mari•em, 
kojeg i danas radije zovu 
’•iv je Tito’ i javnosti 
putem muslimanskog TV 
Mostar prenijeti dio tog 
ugo•aja, prepunog 
zelenila, što gospodina 
Behrama, što Hajd parka i 
crvenila od •ara i •elje 
za istim takvim’’ (22.7.) 

Me•u primjere druge 
vrste u posmatranom 
periodu mo•e se uvrstiti 
prilog TV Mostar, koja je 
prenijela topao i 
prijateljski intervju sa 
policajcem bosanskim 
Hrvatom koji se, usled 
unifikacije policije, 
vra•a ku•i: ‘‘Malo smo 
uzbu•eni, idemo svojim 
ku•ama, Bijelopoljci smo 
svi, idemo u Bijelo Polje, 
naša je raja, idemo da 
vidimo kako •e nas primiti 
kolege i nadam se da •e 
sve biti dobro’’ (21.7.). 

Tako•e je potrebno 
navesti primjer TV Zenice, 
koja je ravnopravno i bez 
emocija prenijela vijesti 
o pitanju kome izvješta•i 
i voditelji medija u 
Federaciji BiH •esto daju 
upe•atljivu notu 
pristrasnosti - radi se o 
neslaganju predstavnika 
HDZ i Bošnjaka u 
zajedni•kim organima (u 
konkretnom slu•aju radi se 
o skupštini Zeni•ko-
dobojskog kantona). 

Kada je 11 hrvatskih 
predstavnika napustilo 
zasjedanje kantonalne 
skupštine, nakon što nije 
postignut dogovor o 
zastavi i grbu Kantona, 

izvješta• D•enana Sivac 
prenosi vijest: ‘‘Hrvatski 
zastupnici tra•ili 
konkretne izmjene ili 
vra•anje predloga na 
doradu komisiji. Glasanjem 
je odlu•eno da se ovaj 
predlog odbije, a poslije 
su zastupnici HDZ 
napustili skupštinu’’. 
Prenijet je i komentar 
predstavnika HDZ Nikole 
Antunovi•a, koji je 
istakao svoje mišljenje o 
tome da trenutni predlog 
za grb ne predstavlja na 
adekvatan na•in hrvatski 
konstitutivni element 
Kantona. 

Samoodbrana:  
Mediji u RS 

U me•uvremenu, •ini se 
da se SRT osje•a 
ugro•enom, budu•i da je 
30.7. objavila energi•nu 
odbranu profesionalizma 
medija u RS. Samoodbrana u 
ovom slu•aju po•inje 
napadom: u pismu koje je 
poslato Visokom 
Predstavniku Ministar 
informisanja RS Svetlana 
Šiljegovi• se •ali na 
‘‘stalnu satanizaciju 
srpskog naroda u medijima 
muslimansko-hrvatske 
federacije’’. Šiljegovi• 
dodaje, u odbranu medija u 
RS, da se zvani•ni mediji 
ovog entiteta optu•uju za 
‘‘bujicu rasisti•kih 
tekstova’’. Citiran je i 
stav Savjeta Vlade RS za 
medije: ‘‘Dr•avni mediji 
RS, svakodnevnom 
anga•ovanoš•u i jasno 
profiliranom ure•iva•kom 
politikom profesionalno i 
na visokom nivou 
odgovorili su trenutku u 
kojem je bila i u kojem se 
nalazi Republika i verno 
prenosili i tuma•ili 
stavove i politiku 
dr•avnih institucija’’. 

U posmatranom periodu 
uo•ljiv je donekle ubla•en 
pristup medija RS 
me•unarodnoj zajednici. 
Mediji u RS i dalje 
upu•uju kriti•ke note na 
adresu me•unarodne 
zajednice, no sada na 
nešto manje direktan 
na•in. U tu svrhu koristi 
se citiranje 
neprijateljski 
orijentisanih politi•ara. 
Iako su komentari znatno 
smirenijeg tona, slika o 
neprijateljski 
raspolo•enim strancima 
koji se priklanjaju 
Federaciji, a protiv Srba 
kao nacije, još uvijek su 
prisutni u programima SRT: 
‘‘Na donatorskoj 
konferenciji desilo se ono 
što smo i o•ekivali - 
me•unarodna zajednica je 
okrivila Republiku Srpsku 
za neuspehe Dejtona’’ 
(25.7.), ‘‘Anti-srpska 
struja komesara Evropske 
Unije Hansa van den Bruka 
dominirala je skupom 
donatora, pa ne •udi što 
je EU… nastavila da vrši 
pritisak na RS’’ (25.7.).  

Pri obradi teme 
registracije bira•a u 
Br•kom, nagoviješten je 
nekakav skriveni dnevni 
red me•unarodne zajednice: 
‘‘Proces obnovljene 
registracije bira•a u 
Br•kom, o•igledno nije 
izazvao •eljeni efekat kod 
relevantnih me•unarodnih 
faktora, jer je odziv 
Br•aka opet bio 
stoprocentan.’’ (28.7.) 

Ove tvrdnje u skladu su 
sa nagovještajima autora 
lista pod kontrolom vlasti 
RS Glasa Srpskog, 
potpisanog kao M.N., koji 
je u prethodnom periodu 
monitoringa tako•e izrazio 
sumnju u namjere 
me•unarodne zajednice 
prema Br•kom: ‘‘Kako se 



 

MONITORING REPORT, 9 AVGUST, 1997 7 

 

pretpostavlja, razlog 
Šatakove posete je 
najavljeno proterivanje 
6,000 srpskih porodica iz 

ku•a u Br•kom, u koje 
supervizor namerava da 
nastani muslimane.’’ 
(29.7.). Citat se odnosi 
na intervju koji je 
supervizor Br•kog Robert 
Farand dao beogradskom 
dnevniku Ve•ernje novosti, 
u kome je navodno izjavio 
da je upravo zamena Srba u 
Br•kom ‘‘Muslimanima’’ 
bila njegova namjera. Glas 
srpski prenosi Farandov 
demanti navoda iz 
pomenutog intervjua, ali 
se dodatna konfuzija 
stvara upravo tekstom 
M.N., koji je naslovljen 
kao ‘‘Proterivanje 
izbeglica?’’. 

Brèko:  
bez skrštenih ruku 

Studio SRT Br•ko i dalje 
je medij koji prenosi neke 
od najmanje inhibiranih 
komentara. Voditelj 
informativne emisije ovog 
studija od 23.7. tvrdi: 
‘‘•ini se ipak da je 
zvani•nike novog svetskog 
poretka iznenadio broj od 
24.561 prijavljenog 
gra•ana sa pravom glasa u 
Br•kom, pa je to osnovni 
razlog raznih pritisaka na 
Srbe u Br•kom... Ovoliki 
broj se o•ito ne uklapa u 
scenarij multietni•ke 
Bosne. U tom kontekstu 
treba tuma•iti i ovaj 
postupak OEBS-a, odnosno 
PIK-a sa sedištem u 
Sarajevu, me•utim gra•ani 
Br•kog, posebno oni 
registrovani ne•e sedeti 
skrštenih ruku’’. U 
pore•enju sa prijetnjama 
izre•enim u prethodnom 
periodu monitoringa, ovi 
komentari nisu toliko 
oštri. Štaviše, studio SRT 

Br•ko je bez ikakvog 
komentara 1.8. preneo 
kritiku SFOR-a na ra•un 
neprofesionalizma SRT-a. 
(Ovaj studio jedini je 
•lan mre•e SRT koji je 
uopšte preneo kritiku). 

‘‘Meka kao pamuk’’ 

Pristup dr•avnih 
(ta•nije, entitetskih) 
medija RS predsjednici RS 
Biljani Plavši• bio je 
tako•e nešto bla•eg tona. 
Prilozi u kojima se 
pojavljuje Plavši•eva po 
pravilu pojavljuju na 
tre•em ili •etvrtom mjestu 
u Novostima SRT-a, dok se 
prilozi o aktivnostima 
•lana Predsjedništva BiH 
Mom•ila Krajišnika nalaze 
u samom vrhu skale 
va•nosti prema redosljedu 
pojavljivanja. Kritika 
upu•ena predsjednici RS i 
u ovom slu•aju sprovodi se 
indirektno, kroz citate 
‘‘tre•eg lica’’. Na 
primjer, udarna 
informativna emisija 
radija Srpskog prenijela 
je navode pisma koje su 
‘‘•ene romanijskog kraja’’ 
uputile Plavši•evoj: 
‘‘Mekana ko pamuk pred 
me•unarodnom zajednicom, 
koja je naziva ’•eli•nom 
ledi’, a niste smeli oti•i 
na sahranu našem junaku 
Simi Drlja•i, da pogledate 
u o•i majkama, suprugama, 
sestrama... Od nas vam 
prosti bili so i hleb što 
ste s nama pojeli, a od 
Boga, kako vam bude’’ 
(21.7). 

U trenucima kada Biljana 
Plavši• optu•uje 
Krajišnika, SRT nanovo 
igra branitelja ‘‘lika i 
dijela’’ Radovana 
Karad•i•a. Kao ilustracija 
demantija (od strane 
Ministarstva zdravlja RS) 
tvrdnje predsjednice RS da 

Karad•i• u toku rata 
nikada nije posjetio 
ranjene borce, SRT-u je 
21.7. poslu•ilo 
prikazivanje nekoliko 
minuta arhivskog 
materijala u kome se vidi 
kako Karad•i• posje•uje 
vojnike. 

Prikaz dešavanja u 
Federaciji u medijijma RS 
je i dalje maglovit. Po 
ve• ustaljenom obi•aju 
stavljene u blok vijesti 
iz svijeta, prikazane su 
vijesti o negativnim 
dešavanjima u Federaciji 
BiH - protjerivanje 
Bošnjaka iz Jajca, 
problemi sa registracijom 
glasa•a u Glamo•u, Kaknju, 
Livnu - svi su se našli 
skupa, u Novostima od 3.8. 
‘‘bahati i pijani, koji se 
motaju cestom’’ na•in je 
na koji je voditelj opisao 
Hrvate koji su blokirali 
magistralni put Jajce - 
Banjaluka. 

SRT je 31.7. prenijela i 
prilog o navodnom upadu 
vojnika Armije BiH u 
‘‘srpsko selo Cvjetu•a kod 
Doboja’’. Portparol IPTF-a 
Alex Ivanko ovu pri•u 
nazvao je •istom 
izmišljotinom, ali se SRT 
nije oprobala u pokušaju 
da na to odgovori, niti je 
prenijela njegove rije•i. 

Rijeèi na zidu 

I dok se nastavlja 
manipulacija vijestima 
putem njihovog pa•ljivog 
plasiranja u pogledu 
redosljeda u informativnim 
emisijama, izborom citata 
i selektivnim 
prikazivanjem •injenica, 
znatna redukcija 
uredni•kih komentara mora 
se primjetiti kao 
pozitivan korak zvani•nih 
medija u RS u posmatranom 



 

MONITORING REPORT, 9 AVGUST, 1997 8 

 

periodu. Tako•e, jedan od 
novinara Glasa srpskog 
proizveo je u ovom smislu 
ohrabruju•u novinarsku 
epizodu. Naime, kada su na 
jednoj ku•i u Br•kom, koja 
je u fazi rekonstrukcije, 
prona•eni grafiti na 
arapskom jeziku - ovakva 
vrsta incidenta mogla se 
jednostavno iskoristiti u 
svrhu promocije 
(me•unacionalne) mr•nje, 
ali nije  - novinar je za 
mišljenje upitao radnika 
na gra•evini, Bošnjaka. 
Bošnjak je natpis 
okarakterisao kao ‘‘delo 
lu•aka’’ i obe•ao da •e ga 
njegov tim oprati sa 
fasade ku•e (23.7). 

Nezavisni ili 
alternativni 

Razlika izme•u 
nezavisnog i alternativnog 
izvještavanja •esto u 
medijima BiH postaje veoma 
zamagljena. Banjalu•ki 
dnevnik Dnevne nezavisne 
novine (DNN) bukvalno 
predstavlja skup 
agencijskih vijesti. Od 
takve prakse odstupa se 
isklju•ivo kada se radi o 
temama vezanim za Biljanu 
Plavši• i opozicione 
stranke koje je 
podr•avaju. 

Nezavisna NTV Banja Luka 
tako•e se ponaša prije kao 
alternativni nego 
nezavisni medij. Više od 
50% vremena u 
informativnim emisijama 
ove ku•e u posmatranom 
periodu posvje•uje se 
Biljani Plavši•, •ije se 
ime spominje isklju•ivo u 
pozitivnom kontekstu. 
Privilegovana je i 
Socijalisti•ka partija RS, 
koja je pomenuta u 10 
navrata, uvijek u 
pozitivnom kontekstu (dok 
je SDS pomenuta 8 puta, 

uvijek u negativnom 
kontekstu). 

Udarna informativna 
emisija TV 99, OKO 22, 
pa•nju posvje•uje Harisu 
Silajd•i•u. Od ukupno 18 
pominjanja Silajd•i•a, 3 
su bila u pozitivnom 
kontekstu, a pominjanja 
njegovog imena u 
negativnom kontekstu nije 
bilo. 

TV INFO bila je 
iznena•uju•e kriti•na pri 
predstavljanju zvani•nika 
me•unarodne zajednice - 
ovo je prvi put da je 
Monitoring Report 
zabilje•io kritiku TVIN-a 
na ovu adresu. Voditeljica 
Azra Alimajstorovi• 21.7. 
najavila je izvještaj iz 
Mostara o sastanku 
predstavnika Udruge 
izbjeglih i raseljenih 
Hrvata i Udru•enja 
izbeglica i rasljenih RS. 
Njihovi kolege iz 
Udru•enja izbjeglih i 
raseljenih Bošnjaka nisu 
u•estvovali na sastanku. 
‘‘U BiH pravo na povratak 
se stalno krši: oni kojih 
se to ti•e, •ele da se 
vrate. Ministarstva i 
humanitarne organizacije 
prave pilot-projekte, a 
kada pilot bude 
katapultiran onda 
me•unarodna zajednica opet 
ka•e - do vas je” . (TVIN 
je, doduše, jedini ne-
hrvatski medij u BiH osim 
hrvatskih koji je pru•io 
punu informaciju o ovom 
sastanku). 

‘‘Da li politika uti•e 
na medije?’’ bilo je jedno 
od pitanja koje je 
voditelj specijalne 
emisije ‘‘Informisanje u 
RS i njegova uloga u 
demokratizaciji’’ NTV 
Banja Luke Sanela Babi• 
postavila gostima u 
studiju 31.7. Me•u gostima 
u emisiji su se našli 

Brane Bo•i•, predsjednik 
Udru•enja novinara RS, 
Nikola Guzijan, glavni i 
odgovorni urednik 
Banjalu•kih novina, Branko 
Peri•, predsjednik 
Udru•enja nezavisnih 
novinara RS, Ne•o •evi•, 
direktor SRNE i Nenad 
Novakovi•, gerenalni 
direktor Glasa srpskog. Na 
•alost, ova prilika - koja 
je mogla rezultirati 
izazovnom i plodonosnom 
diskusijom - pretvorena je 
u poligon za li•ne 
optu•be. 

Uzrok tome bio je 
pristrasan stav Babi•eve, 
koja je pokazala 
tendenciju da promoviše 
Novakovi•a na ra•un 
ostalih gostiju u studiju, 
koji su bili stalno 
prekidani. Babi• je, 
tako•e, završavala 
re•enice prisutnih - 
posebno je prekinula 
Guzijana u trenutku kada 
je on nastojao da objasni 
razloge zbog kojih više ne 
obavlja funkciju glavnog 
urednika Glasa srpskog. 
Kada je Novakovi• izneo 
primedbe na kadrovsko 
pitanje nedavno osnovanog 
nezavisnog banjalu•kog 
dvonedeljnika Reporter, 
Babi• je u 
nipodaštavaju•em tonu 
rekla: ‘‘Naravno’’. 

Monitoring Report 
predstavlja: 
REPORTER 

Reporter je nezavisni 
dvonedjeljnik sa sjedištem 
u Banja Luci. Prvi broj 
Reportera štampan je 20. 
maja 1997. Osniva• i 
glavni i odgovorni urednik 
lista je Perica Vu•ini•, 
38-godišnjak koji je 
novinarsko iskustvo stekao 
u ‘‘Borbi’’ i nezavisnom 
nedjeljniku ‘‘Vreme’’ u 



 

MONITORING REPORT, 9 AVGUST, 1997 9 

 

Beogradu. List izlazi 
zahvaljuju•i donacijama 
švedskog Helsinškog 
komiteta i Fonda za 
otvoreno društvo. 

Reporter njeguje 
istra•iva•ko novinarstvo, 
proizvodi •ive i 
provokativne tekstove. Ve• 
nakon sedam objavljenih 
brojeva, o•igledno je da 
se mlada redakcija ovog 
lista (novinari Reportera 
u prosjeku imaju 24 
godine) ne boji da piše o 
temama koje mogu smetati 
lokalnim mo•nicima.  Za 
razliku od ve•ine 
publikacija u RS, stranice 
Reportera obiluju 
reporterskim prilozima. 
Iznena-•uju•e uspješno 
redakcija ovog lista bavi 
se i ne-politi•kim temama. 

Klju•na zamjerka listu 
mogla bi biti •injenica da 
se ni po •emu ne mo•e 
zaklju•iti da Reporter 
izlazi u dr•avi •ije je 
ime Bosna i Hercegovina, a 
glavni grad Sarajevo. 
Osnovni razlog takvoj 
slici je nedostatak 
dopisnika iz Federacije 
BiH. (Prema Vu•ini•evim 
rije•ima, list nastoji 
na•i dopisnika). Reporter 
je napravljen po ugledu na 
klasi•ne news magazine 
(Newsweek, Time), ali 
zahvaljuju•i nerijetko 
predugim tekstovima ne 
mo•emo ga uvrstiti u 
kategoriju tipi•nog news 
magazina. Vrijedan hvale 
je i podatak da Reporter 
ima i svoje izdanje na 
engleskom jeziku (jedina 
publikacija ovakve vrste u 
Republici Srpskoj) - 
‘‘REPORTER Digest’’, koje 
se sastoji od prevoda 
ve•ine tekstova iz dijela 
lista koji se bavi 
vijestima i aktuelnostima. 

Pri stvaranju redakcije, 
glavni urednik pošao je od 

zamisli da u svom listu 
zaposli novinare koji se 
svojim radom nisu 
kompromitovali u ratu u 
BiH.  

Reporter se štampa u 
Beogradu (Vu•ini• kao 
razlog tome navodi 
previsoke finansijske 
zahtjeve štamparije Glasa 
srpskog), u tira•u od 
8.600 primjeraka. Prema 
nepouzdanim podacima sa 
terena, •itala•ka publika 
(uglavnom u Banja Luci) 
broji oko 4.000 ljudi. 
Ukoliko se ova procjena 
poka•e ta•nom, Reporter 
ve• nakon sedam brojeva, 
spada u red 
najprodavanijih nezavisnih 
listova ove vrste u 
Republici Srpskoj. 

MEDIJSKE CRTICE 

• Problemi sa mapama 

SRT je izvjestio o 
posjeti Predsjednika Vlade 
RS Gojka Kli•kovi•a 
Višegradu, ‘‘Srpskom 
Gora•du’’, ‘‘Srbinju’’ 
(Fo•a), Rudu i •ajni•u 
nazivaju•i ovu regiju 
‘‘opštinama Stare 
Hercegovine’’ (3.8.) 

Odbijanje tu•bi za 
registraciju bira•a u 
Br•kom izazvalo je 
sljede•i komentar 
voditelja radija Srpska 
Višnje Baji•-Preradovi•: 
‘‘Oko 10 odsto bira•kog 
tijela Republike Srpske 
bilo bi pogo•eno odlukom 
da moraju glasati na 
teritoriji Federacije 
BiH.’’ (29.7.) 

Tekstom ‘‘Vremenska 
prognoza brine 
Silajd•i•a’’ od 22.7. 
Slobodna Dalmacija na nivo 
trivijalnog svodi 
zabrinutost Bošnjaka u 
pogledu precrtavanja 
granica od strane HRT 
prilikom objavljivanja 
vremenske prognoze (Mapa 
prikazuje teritoriju 
Federacije BiH kao 
sastavni dio Republike 
Hrvatske. Teritorija 
Federacije i Hrvatske 
obojene su istom bojom, 
dok ‘‘ostatak’’ BiH ne 
postoji). 



 

MONITORING REPORT, 9 AVGUST, 1997 10 

 

• Sjecenje kolaca 

Voditelj HRT misli da 
‘‘Bošnjaci dobivaju 
nesrazmjerno najve•i dio 
kola•a pri obnovi, 
repatrijaciji i povratku’’ 
(1.8.) 

Voditelj SRT, a propos 
Donatorske konferencije 
tvrdi da je ona: 
‘‘nagovestila ravnomerniji 
tretman RS u raspodeli 
donatorskog kola•a’’ 
(27.7.) 

• Karad•ic ponovo osvanuo 

Dobojski nedeljnik 
Svitanja (•asopis izdaje 
opštinska - SDS - vlast) u 
svom broju od 23.7.  
opisuje sljede•i spektakl: 
‘‘I osvanu doktor Karad•i• 
tog julskog jutra u 
srpskim zemljama na našim 
ulicama, na posterima, sa 
karakteristi•nim osmehom 
Mona Lize. Mnogima se oteo 
uzdah sa prigušenim 
uzvikom: ’Evo ga ponovo 
me•u nama!’’ 


	Podvuèeno
	DIPLOMATSKA MRTVA TOCKA
	RTV BiH nasuprot hrvatskim medijima
	Pješke ili autobusom
	Incident u Vogošæi
	Politièari dugih prstiju
	Bevanda u Mostaru
	Samoodbrana: �Mediji u RS
	Brèko: �bez skrštenih ruku
	“Meka kao pamuk”
	Rijeèi na zidu
	Nezavisni ili alternativni
	Monitoring Report predstavlja: REPORTER
	MEDIJSKE CRTICE
	Problemi sa mapama
	Sjecenje kolaca
	Karadžic ponovo osvanuo


