
 

Podvuèeno 

• ‘‘Kako to ka•u naslovi - sarajevske 
novine 

• ‘‘Prava istina’’ - verzija Srpske Radio 
Televizije 

• Tuzlanske gazije 

• Lièni pogled na medije: Emir Imamoviæ 
• Specijalni dodatak:  

SRT -“ ÈEPRKANJE PO RANI”   

Monitoring Report 
BIJESAN PAS NA PALAMA 
ili kako Osloboðenje naslovljava izvještaj o •eni koju je ujeo 
pas (13.8.) 

‘‘Krvolo•an pas na 
Palama’’ (13.8.) rije•i su 
kojima drugi sarajevski 
dnevnik, Ve•ernje Novine, 
naslovljava pri•u o psu 
koji je ujeo novinarku (iz 
Beograda) na Palama. List 
nije propustio priliku da 
barem naslovom dodijeli 
unekoliko dramati•niju 
pa•nju ina•e i na drugim 
meridijanima uobi•ajenoj 
pojavi. 

Slu•aj potcrtava problem 
dnevne štampe u BiH: 
komplikovanu umjetnost 
naslova. •ini se da se 
novinari i urednici 
pre•esto nalaze pred 
iskušenjem da od naslova 
naprave primamljivu storiju 
- a ne obrnuto. Izuzetak 
nisu ni slu•ajevi kada se u 
tekstu ne mo•e na•i poenta 
koja bi opravdala naslov. 
9.8. Dnevni Avaz, primjera 
radi, objavljuje tekst pod 
naslovom ‘‘Human Rights 
Watch optu•uje SDA’’. 
Naslov ne bi za•udio da 

izvještaj Human Rights 
Watch-a ne donosi rezultate 
istra•ivanja stanja u 
domenu ljudskih prava u 
Unsko-sanskom kantonu, a ne 
optu•bu vladaju•oj SDA. 

Sude•i prema naslovu 
‘‘Izetbegovi• ne smije u 
Split’’, dalo bi se 
pretpostaviti da bi u gradu 
odre•enom za susret 
Izetbegovi•-Tu•man mogao 
biti doveden u pitanje 
tjelesni integritet 
predsjednika Alije 
Izetbegovi•a. •lanak svojom 
sadr•inom ne potkrepljuje 
mogu•nost izvo•enja takvog 
zaklju•ka.  (Ve•ernje 
novine, 5.8.) 

‘‘Izetbegovi• je i moj 
predsjednik’’ (Dnevni Avaz, 
16.8.) naslov je teksta 
koji prenosi interpretaciju 
izjave Vladimira Šolji•a 
koji tvrdi da prihvata 
autoritet Predsjedništva 
BiH.  

‘‘Nikad više nezavisnih’’ 
(Dnevni Avaz, 13.8.) naslov 
je upotrijebljen za tekst 
koji prakti•no donosi listu 
nezavisnih kandidata za 
predstoje•e izbore u 
Zenici. ‘‘Tuzla uzima 
abdest’’ igra je rije•i 
kojom se autor teksta 
poslu•io prilikom pisanja 
pri•e o potrebi •iš•enja 
(ali ne duhovnog) ovog  
rada. 

Dnevni Avaz 12. avgusta 
piše kako Fikretu Abdi•u ne 
bi trebalo biti dozvoljeno 
da se uklju•i u politi•ki 
•ivot: ‘‘OSCE vrši pritisak 
na našu policiju da •uva 
postavljena obilje•ja 
stranke ratnog zlo•inca’’. 
(Osim •injenice da se 
name•e pitanje na koju se 
policiju odnosi sintagma 
naša policija, neophodno je 
primijetiti da Fikreta 
Abdi•a do sada ni jedan sud 
nije osudio kao ratnog 
zlo•inca)  

Izvještaj Media Plana i Institute 
for War &  Peace Reporting o  

medijima 
 u BiH 

III Serija - broj 4 
23 avgust 1997 



 

MONITORING REPORT, 23 AVGUST, 1997 2 

 

Nije uvijek 
zadovoljavaju•a ni 
identifikacija citata. 
Oslobo•enje u tom svjetlu 
prenosi veoma emotivno stav 
izgovoren na sastanku 
Zdru•ene liste 97, ne 
navode•i identifikatore: ‘‘I 
dok se doga•a direktna 
prijetnja miru, u Tuzli su 
se okupili svi odgovorni SDA 
i kombinuju kako •e srušiti 
Bešlagi•a, a •elnici HDZ su 
se razmilili po zemlji BiH 
na vikende. Njih nije briga 
za realnu prijetnju miru’’ 
(5.8.). Sude•i prema 
podnaslovu (Zdru•ena lista) 
citat predstavlja stav ZL, 
premda se to u nedostatku 
izvora informacije, 
navodnika, te potpisa autora 
ne mo•e zaklju•iti. 

Nedostatak identifikacije 
ponekad podsje•a na neuspjeh 
u istra•ivanju: Dnevni Avaz 
17.8. objavljuje izvještaj o 
dvije osobe stradale u selu 
Lazama. Fotografija jednog 
od ubijenih potpisana je 
rije•ima ‘‘Jedan od dvojice 
ubijenih’’, bez imenovanja 
ijedne od •rtvi. 

Kao i elektronski mediji 
(u svojim informativnim 
emisijama Studio 99 i TV BiH 
dr•e se istog uzorka), 
sarajevski dnevnici s 
vremena na vrijeme pokazuju 
te•nju ka koncentrisanju na 
jednu li•nost iz politi•kog 
•ivota. U ve•ini slu•ajeva, 
ta osoba je 
kopredsjedavaju•i Vije•a 
ministara Haris Silajd•i•. U 
posmatranom periodu 
Silajd•i•a Oslobo•enje 
pominje - obi•no u 
pozitivnom ili u neutralnom 
kontekstu - 16 puta (•ak 
više puta od predsjednika 
Izetbegovi•a i daleko više 
puta od kopredsjednika Bore 
Bosi•a.) Na stranicama 
Dnevnog Avaza Silajd•i•evo 
se ime moglo pro•itati 8 
puta, svaki put u pozitivnom 
kontekstu. Slu•aj Ve•ernjih 
novina još je interesantniji 
- gotovo jedini politi•ari 

•ija se imena pojavljuju u 
pozitivnom kontekstu su 
predsjednik Alija 
Izetbegovi•, premijer 
Federacije Edhem Bi•ak•i• i 
Haris Silajd•i•. (izuzetak 
je Vladimir šolji•, koji je 
spomenut jednom - u 
pozitivnom kontekstu.) 

S druge strane, sarajevski 
dnevnici prenose i 
informacije koje odslikavaju 
stanovišta drugih nacija do 
bošnja•ke (ili ih barem 
prikazuju sa simpatijama). 
Dnevni Avaz 6.8. prenosi 
mišljenje Fra Petra 
An•elovi•a, poznatog u 
središnjoj Bosni po 
tolerantnosti i 
širokoumnosti, o vlasni•kim 
pravima. Isti broj •itaocima 
donosi naslov ‘‘Hrvati iz 
Ozimica štite komšije’’. 
Tekst govori o Hrvatima iz 
ovog sela nedaleko od •ep•e 
koji su svoje susjede, 
Bošnjake, branili od 
uznemiravanja od strane 
hrvatskih ekstremista.  

Interesantan metod za 
procjenu reputacije koju 
sarajevski dnevnici u•ivaju 
me•u ne-bošnja•kim •itaocima 
moglo bi biti ispitivanje 
u•estalosti korištenja 
navoda ovih listova kao 
osnove komentara ili izvora 
na koje se pozivaju (posebno 
hrvatski) mediji. Slobodna 
Dalmacija smatra da je 
naslov Ve•ernjih Novina 
‘‘Mršavi rezultati’’ daleko 
sre•niji izbor od naslova 
Oslobo•enja ukoliko se •eli 
opisati susret Izetbegovi•-
Tu•man u Splitu. Citati iz 
sarajevskih dnevnika 
koriš•eni su i kao 
svojevrstan dokaz da je 
optimizam zvani•nih instanci 
povodom susreta dva 
predsjednika bio la•an. Sve 
to, pak, indirektno ukazuje 
na tiho priznanje Slobodne 
Dalmacije nezavisnosti u 
izvješta-vanju ova dva 
sarajevska lista. (6.5.) 
(Pri obradi ove teme, 
‘‘muslimanske medije’’ 

 
MONITORING REPORT 

 
Izvještaj   

Institute for War & Peace 
Reporting and Media Plan 

 
Direktor projekta: Zlatko 
Dizdarevic 
Urednici Monitoring reporta: 
Zlatko Dizdarevi•, Aleksandra 
Š•epanovi• i Marina Bowder 
Monitoring tim: MEDIA PLAN 
 
IWPR Institut za ratno i 
mirnodopsko izvještavanje (IWPR) 
je britanska dobrotvorna ustanova, 
osnovana sa namjerom da poma•e 
razvoj nezavisnih medija i da 
podr•i glasove promjena. 
 

 
 
Media Plan je bosanksohercegova•ka  
nezavisna organizacija 
specijalizovana za medijske 
analize, obuku i  razvoj medija . 
 

  
 
Monitoring Report dijeli se 
besplatno. Umno•avanje je 
dopušteno. Sa zahvalnošæu 
napominjemo da  ovaj projekat 
podr•ava Swedish International 
Development and Cooperation 
Agency, Open Society Institute 
(SIDA) Istra•iva•ke i edukacione 
projekte Media plana i IWPRa u 
Bosni i Hercegovini poma•u 
European Union, US Information 
Agency, National Endowment for 
Democracy and Winston Foundation 
for World Peace. 
 
Bosna i Hercegovina:   
Obala Kulina bana 4/I, 71000 
Sarajevo,  
Tel / Fax: (387 71) 667 734/5 
E-mail: 
MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 
101657.3100@compuserve.com  
 
 
UK: 
Lancaster House, 33 Islington High 
St., London N1 9LH  
Tel (44 171) 713 71 30 
Fax (44 171) 713 71 40 
E-mail: warreport@iwpr.org.uk 
 
US: 
Box 2617, New York, NY 10185,  
Tel: (1 212) 688-1451,  
Fax: (1 212) 371-4054 
E mail uswarreport@ig ap org

MEDIA PLAN 



 

MONITORING REPORT, 23 AVGUST, 1997 3 

 

citirali su i Hrvatska RTV 
Herceg-Bosna, te HTV Mostar) 

U pore•enju sa dnevnom 
štampom u Republici Srpskoj, 
te informativnim emisijama 
elektron-skih medija, 
sarajevska dnevna štampa 
pokazuje prisustvo uporedivo 
ve•e razmjere istra•iva•kog 
novinarstva u odnosu na 
prenošenje agencijskih 
vijesti. Banjalu•ki dnevnik 
Dnevne Nezavisne Novine, 
naro•ito zvani•ni dnevnik 
Republike Srpske Glas 
Srpski, u najve•oj meri se 
koriste prenosom vijesti 
dr•avne (entitetske) 
novinske agencije SRNA. 
Pritom, ni jedan se od ova 
dva lista ne bi mogao 
nazvati nezavisnim: DNN 
zdušno podr•avaju 
predsjednicu RS Biljanu 
Plavši• i opozicione partije 
koje joj pru•aju podršku, 
dok je Glas Srpski otvoreno 
orijentisan ka stanovištima 
vladaju•e SDS i paljanskog 
rukovodstva. što se ti•e 
dodijeljivanja naslova 
tekstovima, kao relativno 
tipi•an primjer mogao bi se 
izdvojiti sljede•i: 
‘‘Muslimani izigravaju 
proceduru’’ (tekst se bavi 
temom povratka u Br•ko) - 
Glas Srpski, 8.8.     

‘‘NI PSEÆI SKELET’’ 

U posmatranom periodu 
Srpska Radio-Televizija 
nastavlja sa koriš•enjem 
citata politi•ara koji 
izra•avaju mr•nju prema 
me•unarodnoj zajednici, 
nanovo se opredjeljuju•i da 
takve stavove upotpuni 
sopstvenim komentarom. 
(Komentar postaje još 
neumjereniji nakon 
uspostavljanja protektorata 
nad policijskim stanicama u 
Banja Luci od strane SFOR-a 
20.8., kao što to pokazuje 
specijalni dodatak 
Monitoring Reporta ’’KOPANJE 
PO  RANI’’.) 

U ovoj disciplini posebno 
se isti•e voditelj Marinko 
U•ur. U•ur prenosi neke od 
najplasti•nijih prikaza 
svjetske zavjere protiv 
Srba. 11.8. on gledaocima 
saopštava ‘‘pravu istinu o 
ponašanju u kampovima 
Omarska i Trnopolje’’. U•ur 
primje•uje: ‘‘Brojke o 
silovanim Muslimankama iz 
dana u dan su rasle, a od 
svedoka zlo•ina ni traga ni 
glasa. Prema prirodnom sledu 
stvari, do sada bi od 
nekoliko desetina hiljada 
silovanih Muslimanki moralo 
da se izrodi bar polovina od 
tog broja dece. Me•utim, 
takav prirodni priraštaj 
nigde nije registrovan. 
Hajka na zle Srbe potom je 
usmerena na postojanje 
takozvanih masovnih 
grobnica, u kojima je 
sahranjeno ko zna koliko 
Muslimana. Svi koji nešto 
zna•e u svetskom 
informisanju prisustvovali 
su prekopavanju terena u 
okolini Srebrenice, 
bezuspešno tra•e•i 
muslimanske leševe. Nije 
prona•en ni pse•i skelet…’’ 
U•ur nastavlja: ‘‘Kao šlag 
na medijsku satanizaciju 
Srba došlo je formiranje 
Me•unarodnog suda za ratne 
zlo•ine, u kojem je omer 
optu•enih 1:10 na štetu 
Srba… junaci srpskog naroda 
Radovan Karad•i• i Ratko 
Mladi• postali su li•nosti 
najviše napadane u novijoj 
evropskoj istoriji…’’ 

Sljede•eg dana U•ur se 
oglašava rije•ima: 
‘‘Predstavnici me•u-narodne 
zajednice nastavljaju 
pritisak na RS kako bi njene 
policijske snage bile 
reducirane i dovedene u 
zavisan polo•aj u odnosu na 
pripadnike SFOR-a i iPTF-a…S 
tim u vezi treba posmatrati 
i današnju posetu Banja Luci 
glavnokomanduju•eg SFOR-a 
generala Erika Šinsekija, 
specijalnog izaslanika 
generalnog sekretara UN Kai 
Eidea, te komesara IPTF-a 

Manfreda Sajtnera. Njih je u 
Banskom dvoru primila 
predsednik RS Biljana 
Plavši•.’’ (12.8.) 

Komentari Marinka U•ura 
nisu izostali ni 13.8: 
‘‘Predstavnici me•unarodnih 
organizacija, ume-šanih u 
proces provo•enja Dejtonskog 
sporazuma, još jednom su 
danas na Palama pokazali 
svoje pravo lice. Svojim 
izjavama potvrdili su da ne 
poštuju zvani•ne institucije 
RS, a time ni našu dr•avu, 
zvani•no priznatu 
me•unarodnim mirovnim 
ugovorima… Otuda i ne mo•e 
•uditi što razni emisari 
razli•itih me•unarodnih 
organizacija svoj novac 
zara•uju mešaju•i se 
direktno u unutrašnje stvari 
RS. Oni bi da budu sudije 
nad ustavnim sudijama, da 
odre•uju pregovara•e za 
razli•ite sastanke. Oni bi, 
na kraju, da kontrolišu 
dr•avne medije.’’ 

Najve•u konkurenciju U•uru 
na polju komentara pru•ila 
je, iako voditelj, Dejana 
Glušac. Ona je iznela 
vi•enje iz svog ugla na temu 
podjele ambasadorskih 
mjesta: ‘‘Shvativši da 
Muslimani najviše opstruišu 
Dejtonski mirovni sporazum i 
poslednjih usaglašavanja 
ambasa-dorskih imenovanja, 
kontakt sa mu-slimanskim 
diplomatskim pred-
stavništvima u Vašingtonu su 
ukinule i SAD.’’ (6.8.). U 
istoj informativnoj emisiji 
Glušac se oglasila s 
‘‘ekskluzivnom’’ infor-
macijom: ‘‘Visoki 
predstavnici SFOR-a i iPTF-
a, koji nisu •eleli da im se 
spominju imena, izjavili su 
dopisniku SRNE da ‘e do 
podele (BiH) do•i milom ili 
silom, odnosno novim 
oru•anim konfliktima’’. 

SRT u ve•ini svojih 
informativnih emisija u 
posmatranom periodu i dalje 
prikazuje Radovana 



 

MONITORING REPORT, 23 AVGUST, 1997 4 

 

Karad•i•a. Snimci najviše 
plasiranog na listi 
optu•enih za ratne zlo•ine 
Me•unarodnog suda u Hagu 
nerijetko se ilustruju 
emotivnim komentarom. 
Voditelj Novosti od 9.8. 
opisuje Karad•i•a kao jednu 
od ‘‘dvije srpske glave’’ i 
poziva ‘‘na okup za ideju za 
kojom smo krenuli - 
jedinstvenu srpsku dr•avu.’’ 

Prije po•etka udarne 
informativne emisije u 
ve•ernjem terminu SRT 
emituje reklamu za knjigu 
‘‘Hag protiv pravde’’ Koste 
•avoškog, •ija je tema 
pokušaj ovog autora da 
iznese dokaze o Karad•i•evoj 
nevinosti i pristrasnosti 
Tribunala. 

BRÈKO 

SRT Radio Br•ko još uvijek 
se uzdr•ava od sopstvenog 
komentara, premda poseban 
naglasak daje citatima koji 
su sve oštrijeg tona. ‘‘Na 
•alost, mi se moramo boriti 
za Br•ko, iako je naše‘‘ 
(16.8.), jedna je od izjava 
Udru•enja •ena. Mladen 
Bosi•, predsjednik SDS 
Br•ko, u istom svjetlu, 
govori o ‘‘klasi•an pritisak 
me•unarodne zajednice na 
Srbe.’’ (8.8.) 

Rije•i generala Vojske RS 
Vladimira Vrkeša prenijete 
su 11.8.: ‘‘Srbi na ovom 
prostoru okru•eni su raznim 
pritiscima i mi im moramo 
odoleti i prevladati. 
Opasnost koja se nadvila nad 
nas da se (RS) bira•kim 
spiskovima utopi u unitarnu 
Bosnu.’’  

Redakcija SRT studija 
Br•ko pa•ljivo je 
izvještavala o osnivanju 
‘‘•etni•ke organizacije’’ u 
Br•kom. Organizacija je 
izabrala predsedništvo, a 
njen predsednik tvrdi da se 
‘‘nastavlja izgradnja 
spomenika •i•a Dra•i’’, te 

da •e do kraja godine Br•ko 
biti ‘‘uveli•ano’’ za ovakav 
jedan spomenik’’ (4.8.) 

‘‘54 ODSEÈENE 
GLAVE’’ 

Ipak, ništa se od toga ne 
mo•e uporediti sa izuzetno 
oštrom kritikom Srpskog 
Radija Doboj od 5. avgusta: 
‘‘general muslimanske vojske 
Sakib Mahmuljin… Mahmuljin 
je bio jedini komandant 
muslimanske vojske koji je u 
svom sastavu imao 
mud•ahedinsku jedinicu. 
Pomenuta jedinica ubila je 
54 •iva ratna zarobljenika 
srpske nacionalnosti i 
njihove odse•ene glave 
odnela Aliji Izetbegovi•u u 
Sarajevo.’’ 

RTV BiH 

TV BiH svrstala se u 
posmatranom periodu me•u TV 
stanice koje imaju dopisnika 
iz Republike Srpske - Sunita 
Šukalo izvještava iz Banja 
Luke. Iako nezavisni Studio 
99 izvješta•a iz ovog grada 
ima još od po•etka godine 
(Radmila Karlaš), a TVIN na 
teritoriji RS ima nekoliko 
izvješta•a, ovo je jedan od 
novih, pozitivno obojenih, 
koraka TV BiH. Drugim bi se 
mogao smatrati izvještaj o 
kritici SDS-a upu•enoj na 
ra•un izjave Ministra 
vanjskih poslova Federacije 
BiH Jadranka Prli•a da je 
Banja Luka od strateškog 
interesa za Hrvate. (15.8.) 

Nalik Strana•koj hronici 
SRT, TV BiH otpo•ela je 
ciklus desetominutnog 
predstavljanja kandidata 
politi•kih partija. Me•utim, 
za razliku od voditelja 
Strana•ke hronike, TV BiH 
predstavnicima partija 
omogu•ava da se sami 
predstave, neposredno nakon 
završetka Dnevnika, a ne u 
kasnim ve•ernjim satima. 
Jedno od zanimljivijih bilo 

je predstavljanje partije 
Federalista iz Republike 
Srpske. Lider partije, 
Dragan •okanovi•, izjavio je 
da je njegov dolazak na TV 
BiH, premda stranka nema 
kandidata ni u jednoj od 
opština Federacije BiH, 
motivisan vra•anjem 
povjerenja me•u entitetima i 
narodima. 

Nepristrasnost je 
obilje•ila i izvještaj 
Senada Had•ifejzovi•a iz 
Splita o susretu 
Izetbegovi•-Tu•man, te 
pristup ove stanice obradi 
teme podjele amba-sadorskih 
mjesta. 

Ipak, izjvještavanje TV 
BiH o susretu Ri•arda 
Holbruka sa •lanovima 
Predsjedništva BiH izvedeno 
je nešto manje uspješno. 
Voditelj je iznio komentar 
da je došlo do zbrke u 
protokolu za koji su bile 
zadu•ene vlasti RS (susret 
je odr•an u Lukavici), ali 
nije objasnio da je do toga 
došlo radi pomijeranja 
sastanka sa Biljanom Plavši• 
u Banja Luci zbog •ega se 
Holbruk pojavio ranije u 
Lukavici (o •emu je 
izvijestio Radio Free 
Europe). Izvješta• TV BiH 
tako•e je obavijestio 
gledaoce da su srpski 
zvani•nici zabranili 
snimanje doga•aja, ne 
navode•i da je o tome još 
ranije postignut dogovor (o 
•emu je, tako•e, izvijestio 
Radio Free Europe). 

U Dnevniku koga je 5.8. 
ure•ivao Belmin 
Karahmehmedovi•, komen-tar 
je izmješan sa 
izvještavanjem. U izvještaju 
iz Br•kog (dva Bošnjaka, 
•lana op•inske komisije za 
procjenu stanja stambenog 
prostora za povratnike 
pretukli su Srbi) reporter 
Salih Brki• isti•e: ‘‘Dok su 
predstavnici iPTF-a… otišli 
na doru•ak, siled•ijama je 
zasmijetao i automobil sa 



 

MONITORING REPORT, 23 AVGUST, 1997 5 

 

ljiljanima… supervizor 
Farand i iPTF moraju odlu•no 
reagirati. Ovo je bio 
planirani napad srpskih 
ekstrema na ljude koji su 
ve• snimili hiljadu objekata 
za opravke… Ovo se više ne 
mo•e tolerirati. Vlasti u 
Br•kom moraju znati da ‘e se 
prognanici po ljudskoj i 
bo•ijoj pravdi morati 
vratiti ku•ama… pokušaj 
etni•kog in•enjeringa ne•e 
piti vode. što prije to 
shvate i vlasti i srpski 
ekstremi u Br•kom, za sve •e 
biti bolje.’’ 

MEDIJI ‘‘HERCEG-
BOSNE’’ 

HR Herceg-Bosna, HTV 
Mostar i Slobodna Dalmacija 
bavili su se razmatranjem 
posljedica incidenta u 
Jajcu. Pomenuti mediji 
obratili su najviše pa•nje 
izjavi povjerenice Vije•a 
Evrope za jugoisto•nu Evropu 
Doris Pak da vjeruje da su 
incident dijelom izazvali i 
bošnja•ki politi•ari. 
Slobodna Dalmacija korektno 
je prenijela njezine rije•i, 
dok su HTV Mostar i HRHB 
pratili liniju HTV-a, koja 
je izvijestila kako je Doris 
Pak govorila o ‘‘snagama 
me•u muslimanima’’. (8.8.) 

Izvješta• Radija Herceg-
Bosna Meri Zlatovi• 
sugerisala je da Bošnjaci 
ponavljaju praksu koju je 
ovaj medij ranije 
okarakterisao kao uzrok 
ote•avanja situacije u Jajcu 
ponovnim povratkom u znatnom 
broju. Zlatovi• tvrdi da se 
u naselja oko Jajca vratilo 
98 porodica iako je 
dogovoreno samo 80. U 
jaja•ku regiju vratilo se 99 
osoba. (16.8.) 

Opis neuspješnog 
zasjedanja Vije•a ministara 
BiH od strane voditelja HRHB 
Mije Kelave 17.8. u stvari 
je vijest gusto isprepletena 
sa komentarom: 

‘‘supresjedatelj V.M. Haris 
Silajd•i• je - vidno 
rezigniran i sa potpunim 
izostankom politi•ko-
diplomatskog takta i govora 
- kazao kako se ne mo•e 
Srbima dopustiti da 
dokumente o dr•avljanstvu i 
putne isprave odre•uju 
vlasti u njihovom entitetu - 
što je u redu. Ali, nije u 
redu njegova politi•ka 
kvalifikacija kad navodi 
razloge i vidnu bojazan kako 
bi u slu•aju da se to 
entitetima eventualno i 
dopusti, tada bi, prema 
njegovim re•ima - i brojni 
protjerani Srbi iz Hrvatske 
uzeli dokumente srpskog 
entiteta. O•ito je prvi 
ministar BiH pobrkao na•ine 
i razloge odlaska srpskog 
pu•anstva iz Republike 
Hrvatske. A Srbi su, sjetite 
se, otišli planski i to 
mirno, na traktorima i sa 
Galbrajtom na •elu, a ne kao 
što Silajd•i• tvrdi i ka•e - 
protjerano’’. 

TV Herceg-Bosna osobito 
insistira na izvještavanju o 
‘‘Zajednici’’. Termin se 
odnosi na tri op•ine Mostara 
sa ve•inskim hrvatskim 
stanovništvom, •ije je 
spajanje u jedinstvenu 
tvorevinu Ured Visokog 
predstavnika u Mostaru 
proglasio nelegalnim. TV 
Herceg-Bosna uporno koristi 
ovaj termin uprkos 
upozorenjima lokalne 
Komisije eksperata za 
medije. 

Vjerovatno je od pomenutih 
medija najte•e predvidjeti 
poteze Slobodne Dalmacije. 
Ovaj je medij jedini bez 
emocija izvijestio o 
kaznama, uklju•uju•i i o 
skidanju kandidata sa 
izbornih lista, koje je 
potkomisija OSCE preduzela 
protiv HDZ-a u Mostaru i 
•ep•u. (16.8.) 

Ostali mediji su slu•aj 
ignorisali, dok ga je TV 
Herceg-Bosna iskoristila kao 

osnov za tu•bu protiv OSCE-
a. 

•lanak Slobodne Dalmacije 
’’Daytonske nepravde’’ od 
9.8. iznosi: ‘‘…BiH Hrvati 
napokon moraju prihvatiti tu 
dr•avu kao svoju domovinu, a 
ne kao predvorje za ulazak u 
nekakvu ‘‘veliku Hrvatsku’’, 
koja je nezamisliva bez 
ratne apokalipse na 
teritoriju obiju dr•ava. Na 
suprotnom tasu vage figurira 
•lanak od 13.8.: ‘‘Zašto 
forsirati narode da •ive u 
jednoj dr•avi koju ne•e i 
izmišljati tako komplicirane 
civilne i vojne strukture u 
BiH koje bez desetaka tisu•a 
NATO-vih vojnika ne daju ama 
baš nikakva jamstva?’’ 

ESELAM ALEJKUM, 
TUZLA 

Edib Kravi•, direktor TV 
TPK •esto se u programima 
ove stanice pojavljuje kao 
predstavnik Koalicije za 
ujedinjenu i demokratsku BiH 
i •lan izbornog odbora SDA. 
Stanica redovno izvještava o 
promotivnim skupovima i sa 
pres konferencija Koalicije. 
Istovremeno, gotovo 
svakodnevno se prenose 
napadi •lanova Koalicije na 
lokalne vlasti tuzlanske 
op•ine (rukovo•ene 
gradona•elnikom Selimom 
Bešlagi•em, •lanom Zdru•ene 
liste) (7, 8,10, 11, 14.8.) 

6.8. Koalicija je objavila 
da je OSCE podnijela tu•bu 
protiv SDP Tuzla ‘‘zbog 
javnog iznošenja 
najprizemnijih la•i o 
tobo•njoj namjeri Koalicije 
da nakon izbora za na•elnika 
Tuzle izabere stanovnika 
druge opštine, gospodina 
Izeta Had•i•a… kandidat za 
na•elnika Tuzle, Mehmed 
Bajri•, jedan (je) od 
najzaslu•nijih ljudi za 
odbranu Tuzle, omiljen me•u 
gra•anima bez obzira na 
nacionalnu pripadnost.’’ TV 



 

MONITORING REPORT, 23 AVGUST, 1997 6 

 

TPK nije svojim gledaocima 
prenijela suštinu stava SDP.  

9.8. emitovan je prilog o 
Mehmedu Bajri•u kako svojim 
‘‘bivšim kolegicama u MUP-u 
Tuzla’’ poklanja ‘‘po 
ru•u’’. 

TV TPK izvještavala je sa 
partijskog skupa u Hotelu 
Tuzla (12.8.) bez upuštanja 
u detalje, osim kada se 
radilo o napadima na 
gradona•elnika Selima 
Bešlagi•a. TV Tuzla o 
konferenciji je pomnije 
izvještavala, premda to nije 
sprije•ilo direktora TV TPK 
Ediba Kravi•a, da kao •lan 
lokalne potkomisije za 
medije ovu stanicu optu•i da 
je ‘‘djelovala propagandno, 
suprotno izbornim pravilima 
OSCE.’’ (13.8.) 

Jedan od Kravi•evih kolega 
po •lanstvu u IO SDA, •amil 
•ustovi•, direktor je i 
vlasnik Radio Hayata u 
Tuzli. Ova stanica tako•e je 
detaljno obavještavala svoje 
slušaoce o sastancima 
Koalicije, ponekad •ak i sa 
lica mjesta, u•ivo. 
Prenijeta je tako izjava 
‘‘tuzlanskog gazije’’ Mehe 
Bajri•a u kojoj on napada 
Bešlagi•a. Tuzlanski Radio 
Hayat ugostio je i samog 
Kravi•a, koji je 11.8. 
pru•io podršku svojoj 
partiji jasnije i otvorenije 
nego na TV TPK. Osnovni cilj 
Koalicije je ‘‘da granice 
BiH budu kakve su bile i 
prije 1000 godina, od Drine 
do Une, od Save do mora…Do 
pobjede, eselamu alejkum!’’, 
zaklju•uje Kravi•.  

U isto vrijeme, druge 
dvije lokalne radio stanice 
po•ele su emitovati 
informativni program pod 
nazivom ‘‘Polaganje 
ra•una’’. Program daje 
neznatnu prednost zamjerkama 
na adresu Koalicije. 
Inicijatori programa su 
Zlatko Berbi•, Bešlagi•ev 
zet i vlasnik Radio 
Kameleona, te Zlatko Duki•, 

predsjednik Kantonalnog 
odbora SDP Tuzla i direktor 
Radija Tuzla. 

ZENICA 

Nezavisna TV Zetel 
emitovala je detaljan 
izvještaj o puštanju dva 
zatvorenika srpske 
nacionalnosti iz zatvora u 
Zenici, za koje nije 
postojala odgovaraju•a doku-
mentacija (4.8.) TV Zenica 
toga dana nije izvijestila o 
incidentu u svome gradu. Tek 
tri dana kasnije, nakon što 
je pri•u (zahvaljuju•i 
detaljima koje je IPTF 
objavio na pres konferenciji 
u Sarajevu) objavila 
sarajevska štampa, TV Zenica 
prenijela je izjavu 
gradona•elnika Zenice u 
kojoj on tvrdi da vlasti 
nisu odgovorne za incident. 
Bio je to jedini pomen ovog 
slu•aja u udarnim 
informativnim progra-mima TV 
Zenica. 

NEZAVISNE TV STANICE 

NTV BANJA LUKA u 
posmatranom periodu redovno 
emituje promotivni d•ingl 
SPRS (Socijalisti•ka partija 
RS) prije i nakon 
informativnih emisija: 
‘‘Nemaš hljeba, nemaš para, 
nemaš posla, nemaš lijeka, 
ali imaš SPRS.’’ 

Oko 22, udarna 
informativna emisija NTV 
"Studija 99" ima problema da 
Republiku Srpsku nazove u 
skladu sa Dejtonom 
propisanom terminologijom. 
Republika Srpska za NTV 
"Studio 99" je obi•no 
entitet sa srpskom ve•inom 
ili srpski entitet. Premda 
su ove sintagme deo 
ustaljene prakse medija u 
Federaciji BiH, ova stanica 
ih u posmatranom periodu 
koristi sa dosljednom 
isklju•ivoš•u. 

TV INFO, informativna 
emisija u udarnom terminu 
nekadašnje OBN, a sada 
Otvorene Televizijske Mre•e 
(OTM) još uvijek se prete•no 
bavi pres konferencijama 
predstavnika me•unarodne 
zajednice u pokušaju da 
pru•i nepristrasnu 
informaciju. Osnov emisije 
od 8.8. •ini pet izvještaja 
sa upravo ovakvih pres 
konferencija. TV INFO se 
rigorozno prid•ava 
ure•iva•ke politike da ne 
izvještava sa pres 
konferencija politi•kih 
partija. Drugim rije•ima, 
gledaoci koji svoje 
poznavanje situacije ne 
nadopunjuju pra•enjem 
informativnih emisija TV BiH 
ili Studija 99, ostaju 
uskra•eni za informacije o 
predizbornim aktivnostima 
partija. 

Redosljed vijesti koje 
prikazuje TV INFO ne prati 
uvijek logiku va•nosti: 
vijesti o postignutom 
sporazumu o raspodjeli 
ambasadorskih mjesta, 
telekomunikacijama i Vojnom 
savjetu pojavili su se u 
emisiji TV INFO 11.8. tek na 
tre•em mjestu. Prvi prilog 
ove informativne emisije 
bavio se nepostignutim 
dogovorom o dr•avljanstvu i 
putnim ispravama. Na kraju 
iste emisije prenijete su 
optu•be Biljane Plavši• da 
Ministarstvo unutrašnjih 
poslova RS nije izdalo 
dokumente povratnicima u 
Br•ko, te njena najava 
osnivanja partije. I sve to 
uz rije•i voditelja da ’’BH 
politi•ka scena ne obiluje 
doga•ajima’’. 

TERITORIJALNE 
PRETENZIJE ILI 
OMAŠKE 

Za razliku od SRT koja 
•ini upravo suprotno, HTV 
vijesti iz Federacije BiH 
plasira radije u blok 



 

MONITORING REPORT, 23 AVGUST, 1997 7 

 

vijesti iz zemlje. Program 
HTV o religioznim 
svetkovinama hrvatske nacije 
najve•im dijelom fokusiran 
je na široki Brijeg, Mostar, 
Me•ugorje i Sarajevo, •ime 
se proizvodi dojam da u 
Federaciji ima više vjernika 
(katolika) nego u Hrvatskoj. 
(15.8.). ipak, sude•i prema 
izvještaju TV BiH od 6.8., 
geografska karta koja 
Hrvatsku i Federaciju 
prikazuje kao monohromnu 
cjelinu neometenu bilo 
kakvim granicama, 
najvjerovatnije •e prestati 
da bude ilustrativni deo 
vremenske prognoze u 
informa-tivnim programima 
HRT. 

DALJINSKI UPRAVLJAÈ 
- BH NOVINARI I 
VLASTI 

Emir Imamoviæ 

Monitoring Report bi •elio 
naglasiti da su sva 
mišljenja izra•ena u 
autorskim tekstovima 
isklju•ivo mišljenja samih 
autora i da ne moraju 
predstavljati mišljenje 
urednika. 

Gra•ani bivše Jugoslavije 
su me•u zadnjima u Evropi 
po•eli kupovati televizore 
sa daljinskim upravlja•em. 
No, njihova ‘‘tehnološka 
zaostalost’’ nije bila 
produkt niskog •ivotnog 
standarda ili nedostupnosti 
savremene tehnologije. 
Jedno-stavno, daljinski 
upravlja• nikome nije ni 
trebao. Bilo je to vrijeme 
jednopartijskog i 
jednomedijskog sistema u 
kojem su dva kanala dr•avne 
televizije emitovala 
identi•no glup i 
ideologiziran program. 

Danas, nakon godina 
raspleta, mediji u BiH su u 
nevjerovatnoj ekspanziji. Na 
•alost, samo kvantitativnoj. 
Samo u Sarajevu trenutno 

postoji sedam televizijskih 
i jedanaest radio stanica, 
dok u prijestolnici BiH 
izlaze troje dnevne novine, 
te nekoliko periodi•nih 
•asopisa. Informacijom 
gospodare elektronski 
mediji, prvenstveno 
televizija, •ija je 
produkcija, bez obzira na 
odnos prema vlasti, 
katastrofalno loša. Re•im se 
stoga uopšte ne mora brinuti 
o vršenju bilo kakvog 
pritiska na novinare, niti o 
uspostavljanju organizovanog 
sistema cenzure. 

Nezavisni mediji, kako 
sebe ve•ina RTV ku•a naziva, 
popularni su ali 
neutjecajni, dok autocenzura 
novinara posti•e efekte 
kakvi vlastima odgovaraju. 

Ipak, bošnja•ko-hrvatski 
esta-blišment se obezbjedio 
za sve situacije, pa •e tako 
nezavisnim ku•ama trebati 
prili•no truda da stignu 
konkurenciju kojom iz sjene 
upravlja vlast. Tako SDA u 
manjoj ili ve•oj mjeri uti•e 
na Bošnja•ki Radio Hayat, 
zatim NTV Hayat (koji sa 
radijem nema naro•itih 
sli•nosti, osim upotrebe 
muslimanskog pozdrava u 
programu i imena), RTV Bosne 
i Hercegovine, te ‘‘Dnevni 
avaz’’ (osnovan uz punu 
podršku vladaju•e stranke) i 
nacionalni sedmi•ni list 
‘‘Ljiljan’’, koji je pod 
kontrolom SDA. Hrvatski 
politi•ari pak ‘‘imaju’’ 
Hrvatsku radio postaju 
Vrhbosna i list ‘‘Hrvatska 
rije•’’. 

Od nezavisnih elektronskih 
medija vrijedni spomena su 
RTV Studio 99, koja 
vlasni•ki i ure•iva•ki jeste 
samostalna, ali je 
istovremeno njena produkcija 
veoma loša. Programski nešto 
bolji i još neutjecajniji je 
OTM, nekadašnji TVIN. 
Televizija osnovana 
me•unarodnim kapitalom vodi 
na listi negledanih u 

Sarajevu, •emu se uzrok mo•e 
potra•iti u apsurdno 
sadr•ajnim i neinteresantnim 
informativnim emisijama. 
Najkvalitetniji i 
najprofesionalniji 
elektronski medij je Radio 
Zid, •ija je slušanost 
konstantno dobra. 

Sarajevska štampa je 
svijetla ta•ka ovdašnjeg 
•urnalizma. Prvenstveno 
dvonedjeljnik ‘‘Slobodna 
Bosna’’ i mjese•ni magazin 
‘‘Dani’’, te nekoliko 
•asopisa koji se bave 
kulturom (na primjer, 
‘‘Lica’’ i ‘‘Odjek’’) 
ispunjavaju ve•inu standarda 
profesionalnog novinarstva. 
Zanimljivo je da ovi listovi 
imaju veliki broj •italaca, 
ali da su na njihovoj listi 
redovnih •italaca i 
politi•ari, koji zbog 
sigurnosti vlastite pozicije 
rijetko ili nikako reaguju 
na tekstove ‘‘Dana’’ ili 
‘‘SB’’-a, •iji novinari 
otvoreno pišu o korupciji, 
nepotizmu i drugim 
karakteristikama re•ima. 

Kada je o dnevnim novinama 
rije•, najtira•niji i 
najideologiziraniji je 
‘‘Dnevni avaz’’. Najstariji 
bosanski dnevnik 
‘‘Oslobo•enje’’, iako manjeg 
tira•a, ima nezavisnu, 
premda nevjerovatno sterilnu 
ure•iva•ku politiku. U 
Sarajevu je aktivna i 
redakcija ‘‘Ve•ernjih 
novina’’, dnevnog lista ne 
pretjeranog kvaliteta, koji 
izlazi zahvaljuju•i •udu. 
Naime, vlast je u vrijeme 
formiranja ‘‘Dnevnog avaza’’ 
pokušala ugušiti VN, budu•i 
da je list u formiranju 
kupio ve•inu novinara i 
tehni•kog osoblja starijeg 
sarajevskog dnevnika. 

Klju• odnosa novinarstva i 
re•ima skriven je u 
•injenici da sve dok vlast 
u•iva u svojoj •vrstoj 
poziciji, ve•ina novinara 
ozbiljnim problemima društva 



 

MONITORING REPORT, 23 AVGUST, 1997 8 

 

pristupa površno. Rijetkim 
profesionalcima pak 
preostaje da jurišaju na 
vjetrenja•e, do trenutka dok 
re•im ne odlu•i da ih kazni. 
Kazna je, tako, stigla 
lukavi•ki satiri•ni list 
‘‘Polikita’’, •ije je 
izdanje policija jednostavno 
pokupila od prodava•a. 

PISMA UREDNICIMA 
MONITORING REPORTA 

Nelegalno je ometati 

Volio bih da znam na šta 
mislite kada govorite o 
‘‘upozorenjima me•unarodne 
zajednice o mogu•em 
ometanju’’. Koliko ja 
razumijem, prema ugovorima 
Unije Telekomunikacija, 
ometanje je nelegalno. 
Nejasno se prisje•am da je 
Kofi Anan, u vrijeme dok je 
rukovodio mirovnim 
operacijama UN, odbio da 
razmotri opciju ometanja 
radija Kmer Ru•a u Kambod•i, 
usled nelegalnosti takvog 
•ina, a u skladu sa 
me•unarodnim pravom. Mogu da 
posvjedo•im, budu•i da sam 

bio direktno umiješan, da je 
generalni direktor UNESCO 
Federiko Mejor iz istog 
razloga odustao od ometanja 
programa radija pobunjenika 
u Burundiju. 

Zbunjen, 

Ronald Koven, evropski 
predstavnik u Svjetskom 
komitetu za slobodu štampe 

Protest TV TPK  (fragment) 

…Vaš monitor daje, izme•u 
ostalog ovakvu ocjenu: ‘‘Ova 
stanica je pretvorila 
koncert Filharmonije u 

Tuzli u poligon za 
promociju vladaju•e SDA…’’ i 
dalje: ‘‘Nije pomenuto ni 
ime Asima Horozi•a, 
kompozitora •ija su djela po 
prvi put izvedena u Tuzli.’’ 
Nakon ovako sa•injene 
analize imam utisak da Vaš 
monitor nije uop•e ni pratio 
naš program, a naro•ito nije 
pa•ljivo odgledao pomenuti 
prilog, jer da jeste, onda 
bi morao zapaziti da je 
autor priloga 4 puta 
spomenuo kompozitora Asima 
Horozi•a i prenio njegov 
•ivi ton nakon koncerta…  

Edib Kravi•, Direktor RTV 
TPK 

Odgovor Monitoring Reporta: 

Poštovani gospodine 
Kraviæu, 

Izvinjavamo se zbog 
greške do koje je došlo 
u verziji Monitoring 
Reporta na bosanskom 
jeziku, u kojoj smo 
netaèno naveli da TV TPK 
nije pomenula ime 
kompozitora Asima 
Horoziæa. Zahvaljujemo 
Vam se na ljubaznosti, 

te što ste nam poslali 
pisane tekstove priloga 
emitovanih u Dnevniku 
Vaše kuæe kojima se, kao 
profesionalno spornim, 
bavio naš monitor. Ipak, 
nakon ponovnog èitanja 
tekstova, još uvijek 
smatramo da je krajnje 
neobièno navesti podatak 
o prisutnosti 
predsjednika TV TPK Dr. 
Seada Jamakosmanoviæa  
dogadaju, a ne imenovati 
austrijskog dirigenta 
‘‘pod èijom palicom su 
izvedene dve 
kompozicije’’. 



 

MONITORING REPORT, 23 AVGUST, 1997 9 

 

Specijalni dodatak Monitoring Reporta: 

‘‘ÈEPRKANJE PO 
RANI’’ 

(Iz pisma Minstra za 
informacije RS upuæenog 
meðunarodnim zvaniènicima u 
znak protesta povodom 
ponašanja portparola 
meðunarodne zajednice, 
proèitanog u Novostima SRT-a 
20.8.) 

20. avgusta trupe SFOR-a 
su, uz saglasnost 
predsjednice RS Biljane 
Plavši•, uspostavile 
protektorat nad policijom u 
Banja Luci, preuzimaju•i 
kontrolu nad Centrom javne 
bezbjednosti, školom MUP-a i 
Stanicom javne bezbjednosti 
u Banja Luci. Srpska Radio 
Televizija odgovorila je na 
doga•aj bujicom propagandnih 
konstrukcija ispunjenih 
rije•ima mr•nje. SFOR i IPTF 
u prilozima ove stanice 
pojavljuju se u ulozi 
okupatorskih snaga i porede 
sa nacisti•kim okupacionim 
snagama iz Drugog svjetskog 
rata. 

Tretman predsjednice 
Republike Srpske Biljane 
Plavši• u programima SRT još 
je nezavidniji i pokazuje 
umje•e ovog medija da ocrni 
figuru koja je na meti. Od 
‘‘predsjednice Plavši•’’, 
preko ‘‘profesorice’’ i 
‘‘gospo•e’’, Biljana Plavši• 
je u poslednjih nekoliko 
mjeseci degradirala do ranga 
‘‘•ene’’ (premda se 
prethodni termini i dalje 
koriste). Upore•ena je sa 
Benitom Musolinijem. Mo•da 
je ipak najuvredljiviji 
na•in na koji se Plavši•eva 
nastoji diskreditovati onaj 
kada se o njoj indirektno 
govori kao o sterilnoj •eni 
koja ne mo•e organizovati ni 
sopstveni privatan •ivot, a 
kamoli •ivot Republike 
Srpske. Bizarni opisi njenih 
savjetnika kao ‘‘frizera 
koji je farbaju’’ samo su 

neki u nizu kvalifikacija 
usmjerenih ka ismijevanju 
Biljane Plavši•. 

Istovremeno se odvija 
neprestana ikonizacija 
Radovana Karad•I•a, 
isusoidne figure koja se 
mo•e vidjeti samo na 
posterima. Gubitak Karad•i•a 
za srpski narod predstavlja 
‘‘najbolniju ranu’’ po kojoj 
(kako ka•e Ministrica 
informisanja RS) portparoli 
me•unarodne zajednice 
‘‘•eprkaju i grebu’’. 
Karad•i• se portretiše kao 
simbol integriteta srpskog 
naroda, za razliku od 
Plavši•eve, koja je kao 
izdajnik nad izdajnicima, 
‘‘nadmašila sve dosadašnje 
srpske kvislinge’’. 

Monitoring Report nastojao 
je da prikupi onoliku 
koli•inu fragmenata 
komentara i izvještaja SRT, 
emitovanih 20. i 21.8., 
kolika bi bila dovoljna da 
se stekne adekvatna slika o 
tome kako ova stanica 
provodi svoju kampanju 
mr•nje. Pokušali smo 
prikazati kako voditelji SRT 
koriste rije•i politi•ara, 
citate iz štampe, 
anketiranje (navodno) 
prosje•nog •ovjeka, te 
snimke i komentare same 
stanice ne bi li stvorili 
nedvosmisleni utisak o 
izdanoj dr•avi, koja se 
svojim neprijateljima obra•a 
sa tugom, zbunjenoš•u i 
bijesom. 

(Treba primjetiti da se 
naprijed spomenuta monta•a 
slika SFOR-a, nacisti•kih 
trupa i ustaša nije pojavila 
u udarnoj informativnoj 
emisiji Novosti, ve• u formi 
muzi•kog videa ubrzo nakon 
isteka emisije.)  

20.8. voditelj SRT Duško 
Olja•a opisuje akciju SFOR-
a: ‘‘nasilno su upali u te 
objekte i sve legalne 
radnike MUP-a uz pretnju 
oru•jem isterali na ulicu. 
Posle toga obezbedili su 

para-policijskim snagama 
ulazak u objekte. Sve to 
posmatrala je grupa gra•ana 
koja je oštro 
protestvovala’’.  

Kamere SRT po•ivale su na 
policajcima koji napuštaju 
Centar javne bezbjednosti i 
okupljene ljude koji su 
izra•avali svoj protest 
povodom doga•aja. Ipak, 
kamerama nije jasno 
prikazano koliko je ljudi 
•inilo grupu okupljenih 
nezadovoljnika. U prvom 
planu najvidljiviji je 
stariji muškarac koji 
uzvikuje: ‘‘Sram te bilo! 
Ve•eras •emo ti na Banske 
dvore baciti 100.000 jaja, 
da znaš, kobilo!… Ovdje •e 
za tri mjeseca visiti 
zastava Tu•manova!’’ 

(Zanimljivo je primjetiti 
da su posljednji put jaja u 
Republici Srpskoj bacana na 
zgradu SRT u Bijeljini - 
pogledati Monitoring Report 
’’Psi rata’’, iz teku•e 
serije, br. 2) 

Zatim je izvješta• SRT-a 
intervjuisao Stojana 
Davidovi•a, zapovednika CJB 
Banja Luka…: ‘‘Moj otac je 
•etiri godine ratovao sa 
Švabama. Jutros je došao 
zamjenik komesara IPTF-a  - 
Nemac. Doveli su me na silu 
u kancelariju, doneli macole 
i sekire, isprovaljivali sve 
prostorije, isterali sve 
moje ljude puškom. ’’ 

Uslijedilo je saopštenje 
MUP-a, pro•itano u 
cijelosti. Policijski 
zvani•nici koje je postavila 
Plavši• nazivaju se 
‘‘navodnim’’. Prema 
saopštenju, radi se o 
osobama  ‘‘u •ijim 
biografijama ima veliki broj 
tamnih ta•aka…Navodni v.d. 
na•elnika CDB BL Nenad 
•erani• je… dete iz 
mešovitog braka, •ija je 
majka Hrvatica…. Navodni 
v.d. na•elnika CJB Banja 
Luka Milan Šutilovi• bivši 
je komandir stanice Centra, 



 

MONITORING REPORT, 23 AVGUST, 1997 10 

 

poznat kao zaštitnik 
Muslimana i Hrvata u Banja 
Luci, •ime je zaslu•io 
poverenje Predsednice’’. 

Zatim se kamere SRT-a 
vra•aju voditelju Olja•i: 
‘‘Istorija nas podse•a da je 
Benito Musolini narodu 
govorio sa rimskih balkona 
jednom otvorenoš•u isto kao 
što danas govori Biljana 
Plavši•’’, što je 
ilustrovano slikom balkona 
Banskih dvora sa koga se ona 
obra•a demonstrantima 
rije•ima: ‘‘Nema sre•e ovom 
narodu’’ (selekciju ovog 
citata obavio je, naravno, 
urednik). Olja•a komentar 
nastavlja rije•ima: 
‘‘Zbivanja koja su dovela 
jedan deo Republike Srpske i 
srpski narod na ivicu ponora 
nisu po•ela sino• sa balkona 
Banskih Dvora, ve• kršenjem 
Ustava, demagogijom, 
manipulacijom, uzurpacijama. 
Setimo se samo onih koje je 
(Plavši•) izgovorila o 
Srpskoj Radio-Televiziji, 
jedne •ene koja za svog 
•ivota nije uspela da 
organizuje nešto što je 
mnogo manje nego što je 
srpska dr•ava, koja se prvi 
put pravi na ovim 
prostorima. Ali, ova •ena 
šalje tu•u decu na drugu 
srpsku decu.’’ 

Sljede•i prilog govori o 
sjednici Glavnog odbora SDS 
u Banja Luci, kojoj su 
prisustvovali Mom•ilo 
Krajišnik, predsjednik Vlade 
RS Gojko Kli•kovi• i drugi 
visoki zvani•nici tvrde 
linije SDS-a. Iznad njihovih 
glava, na zidu visi slika 
Radovana Karad•I•a razmerno 
velikih dimenzija. Glavni 
smjer daljnje koncepcije su 
novi napadi na Plavši•evu, 
‘‘•enu koja nikad i ni u 
•emu nije imala meru’’. 

Ni•u se i optu•be na ra•un 
me•unarodne zajednice i 
SFOR-a. Olja•a ih ilustruje 
komentarom: ‘‘Pale su pod 
potpunom opsadom snaga SFOR 

i IPTF-a. Kontrola potpunog 
kretanja i pra•enja svega 
•ivoga od strane onih koji 
nam svakodnevno dr•e lekcije 
o demokratiji’’. Na ekranu 
se vidi vozilo SFOR-a na 
putu ka Palama, pra•eno 
kolima snimateljske ekipe 
SRT-a. 

Olja•a je situaciju 
uporedio sa vremenima kada 
su  ‘‘nekada pripadnici 
nema•kih okupacionih snaga u 
porobljenim gradovima Evrope 
delili letke na kojima je 
pisano jedno, a njihova dela 
su bila nešto sasvim drugo, 
tako se danas u Banja Luci 
pojavio letak SFOR-a i IPTF-
a. Tim letkom okupacione 
snage SFOR-a nude svoju 
viziju demokratije. Na 
ovakvu demokratiju svakako 
treba uzvratiti onom vrstom 
demokratije koju siled•ije 
jedino mogu da razumeju… 
logi•no bi bilo… da ovaj 
narod tim nasilnicima i 
uzurpatorima definitivno 
otka•e gostoprimstvo.’’ 

Uslijedio je proglas Vlade 
RS o doga•ajima u Banja 
Luci, koji se kvalifikuju 
kao ‘‘dr•avni udar’’, 
‘‘o•igledno je na delu 
pokušaj strane okupacije 
koja se vrši uz pomo• 
doma•ih kolaboracionista’’. 
Plavši•eva je ‘‘odmetnuta’’ 
predsjednica, koji je 
‘‘nadmašila sve dosadašnje 
srpske kvislinge’’. 
‘‘Objavljen je rat srpskom 
narodu zapadno od Drine, a 
metod vo•enja rata je 
klasi•no podsticanje podela 
u samom narodu’’. 

U cilju daljnje 
ilustracije aktuelnih 
dešavanja, urednik se 
koristi citiranjem navoda iz 
štampe. U cijelosti je 
pro•itan •lanak ‘‘srpskog’’ 
‘‘Oslobo•enja’’: 
‘‘belosvetski mirotvorci 
koji je tobo•e podr•avaju 
svakodnevno opsedaju Banske 
Dvore. Nema sumnje da su te 
njihove posete instruktivnog 

karaktera… stvaranju 
sopstvene vlade garnirane 
liderima opozicije i bivšim 
SDS-ovcima kojima je 
zajedni•ki nazivnik 
razbijanje dr•avnog 
jedinstva i autonomašenje 
pod zaštitom.. sumnjivih 
dolara’’. •lanak opisuje 
politiku ‘‘slepog 
izvršavanja direktiva od 
onih koji su potplatili 
ratni plamen... Kakva bi 
prava srpski narod u jednoj 
takvoj kvazi-dr•avnoj 
tvorevini imao suvišno je 
govoriti. Unitarna BiH je 
asfaltiranje puta za novi 
egzodus srpskog naroda.’’ I 
završava se bizarnom 
napomenom da su savetnici 
Biljane Plavši• ‘‘frizeri na 
privremenom radu u Republici 
Srpskoj. Predsednicu 
farbaju, a zemlju  •ešljaju 
na razdeljak.’’ 

Voditeljsku ulogu preuzima 
Svetlana Pezer-Šukalo. Ona 
obavještava gledaoce o pismu 
koje je Ministar za 
informacije RS Svetlana 
Šiljegovi• uputila 
me•unarodnim organizacijama, 
upozoravaju•i ih da sve više 
i više prekora•uju 
ovlaš•enja na pres 
konferencijama koje se 
sredom odr•avaju na Palama. 
(Pismo je SRT preuzela od 
SRNE.) U pismu se, izme•u 
ostalog, navodi da je ‘‘SRT 
optu•ena da la•e, (što je) 
potkrepljeno gomilom la•i i 
konstrukcija. To ne samo da 
je diplomatski incident, 
nego je i dokaz da 
me•unarodna zajednica 
preuzima ulogu sudije i u 
stvarima o kojima su 
jednostrano i površno 
informisani’’. 

Šiljegovi• je me•unarodnu 
zajednicu optu•ila i da 
‘‘te•i ka cenzuri i jednoj 
svojoj istini’’. Kao 
‘‘monstruoznu’’ 
okvalifikovala je ‘‘stalnu 
satanizaciju doktora 
Karad•i•a, •oveka •iji je 
•ivot uništila 



 

MONITORING REPORT, 23 AVGUST, 1997 11 

 

neprincipijelna i navija•ka 
politika me•unarodne 
zajednice •iji portparoli i 
dalje •eprkaju i grebu po 
najbolnijoj rani koju su 
Srbi do•iveli od svetske 
politike’’.  

Ministrica je kao svoj 
zadatak do•ivjela potrebu da 
‘‘zaštiti novinare kojima ti 
portparoli dele lekcije i 
obrušavaju se na njih, 
misle•i da su iznad njih.’’ 

Tako•e je prenijela i 
nešto što bi se moglo 
tuma•iti kao prikrivena 
prijetnja nezavisnim 
novinarima: ‘‘va•nije (je) 
biti novinar u nacionalnom 
mediju nego biti pla•en za 
prenošenje tu•ih stavova.’’ 

Prenijet je izvještaj sa 
pres konferencije 
me•unarodnih organizacija na 
Palama, ali je izvješta• 
rije• ‘‘navodno’’ stavljala 
pred prakti•no sve što o 
•emu su ‘‘monstruozni’’ 
portparoli govorili. 

Radio Srpska uklju•io se u 
doga•aje Dnevnikom u 16.00 
20. avgusta. Urednik 
Dnevnika bila je Suzana 
Ra•en-Todori•. 

Emisija je po•ela 
sljede•om kombinacijom 
komentara i vijesti: ‘‘Pod 
izgovorom da se tra•e 
teroristi, na ulicu su 
izba•eni u•enici srednje 
škole MUP-a RS, koji nemaju 
gde ni da jedu, ni da 
spavaju… to je škola 
internatskog tipa u kojoj se 
školuju deca iz cele 
Republike Srpske’’. 

U program se uklju•io 
izvješta• Velimir Bo•i•: 
‘‘Oko 1,500 dece i polaznika 
Više škole unutrašnjih 
poslova koji su od 
ponedeljka trebali da krenu 
u novu školsku godinu, do 
raspleta ove krize mora•e da 
sa•ekaju po gara•ama i 
de•ijim vrti•ima, gde na 
podu spavaju sa •ebadima 

dobijenim od vojske 
RS…De•aci od 15 do 18 godina 
stra•arili su u školi sa 
manevarskom municijom, a 
dobili su cevi u stomak sa 
bojevom municijom. Umesto 
hrane u restoranu, dobijaju 
sendvi•e na ulici, a spavaju 
sa •ebadima na podu de•ijih 
vrti•a, ili su po gara•ama, 
kod prijatelja…’’.  

Intervjuisani su neki od 
u•enika, od kojih je jedan 
izjavio da mu je pripadnik 
SFOR-a prislonio pušku na 
glavu. Uslijedio je intervju 
sa Mladenom Mandi•em, 
direktorom škole: ‘‘Njihova 
mesta u spavaonicama zauzelo 
je oko 120 pripadnika SFOR-
a, kojima je dovezena oprema 
u tri šlepera, što je o•it 
znak da •e tu ostati zadugo… 
Naro•ito su pogo•eni izbegli 
iz Drvara i Petrovca, koji 
ne mogu ni da se najedu, ni 
naspavaju, iako dobro u•e…’’ 

U nastavku urednik je 
govorio o ‘‘okupatorskim 
snagama SFOR-a” , sa 
posebnim naglaskom na niskim 
letovima helikoptera nad 
Palama (‘‘samo 50-100 metara 
iznad naselja, što 
uznemirava stanovništvo’’). 
voditelj SRT Duško Olja•a 
ponovno se oglasio.  

Citiran je Mom•ilo 
Krajišnik kako poziva ‘‘sve 
radnike MUP-a koje je 
Biljana Plavši• pokušala na 
nezakonit i neustavan na•in 
da postavi… u Centru javne 
bezbjednosti Banja Luka… da 
odmah predaju legalnim 
radnicima koje, prema našem 
zakonu, mo•e imenovati samo 
Ministar unutrašnjih 
poslova.’’  

 ‘‘Borili smo se u ratu’’, 
nastavlja Krajišnik, ‘‘a da 
ni jedna kap srpske krvi 
nije bila prolivena a sada 
nas… (Biljana Plavši•) 
stavlja u situaciju da 
pucamo jedni na druge’’ On 
simpatizere Biljane Plavši• 
kvalifikuje kao 

‘‘neprijatelje našeg 
opstanka’’. 

(Voditeljka SRT Tamara 
•uruvija Dragana Kijca, koga 
je Plavši• smijenila sa 
polo•aja, naziva ‘‘ministrom 
unutrašnjih poslova’’). 

Sljede•i je citiran Mladen 
Mandi•, direktor škole MUP-a 
u Banja Luci koji se 
prethodnog dana mogao •uti 
na Radiju Srpska: ‘‘ovo je 
drugi dan kako su snage 
SFOR-a i IPTF-a okupirale 
Centar za obuku u Banja 
Luci. Izbacili su sve 
zaposlene, zajedno sa 
u•enicima, tako da apsolutno 
nema na•ina za nastavak 
školske godine.’’ 

Izvješta• koji nije 
identifikovan komentariše: 
‘‘one koji nisu znali sta je 
rat, njih je najviše 
pogodilo… iako dobro u•e.’’ 

Vrhunac emisije 
predstavlja komentar glavnog 
i odgovornog urednika SRT-a 
Miroslava Toholja: ‘‘ne 
iznena•uje ovakav na•in 
ponašanja od •ene koja 
dr•avu o•igledno vidi kao 
laboratoriju i •eli ljude da 
tretira kao crve…’’ On 
optu•uje SFOR za 
‘‘tolerisanje teroristi•kog 
napada para-policije i usto-
li•avanje ranije 
suspendovanih’’ 

Toholj komentar okon•ava 
sjajnom retorikom: ‘‘Ko •e 
odgovarati onima koji su 
dali •ivote i •ivima ako 
dr•ava nestane? A nesta•e 
ako se podeli i unese u 
zajednicu za koju je ve• 
sada gotovo sigurno da ne 
mo•e funkcionisati… 
Odgovornost jedne osobe… 
mo•e biti zanimljiva 
istoriji, ali ne•e biti 
uteha budu•im 
generacijama.’’… ‘‘prva 
srpska drzava na ovim 
prostorima…’’ 

Nakon razjašnjenja što o 
svemu misli •elni •ovjek 



 

MONITORING REPORT, 23 AVGUST, 1997 12 

 

SRT-a, pro•itano je u 
cijelosti saopštenje MUP-a, 
a u vezi sa ulaskom 
policajaca lojalnih Biljani 
Plavši• u stanicu gdje su 
•uvane audio trake i 
materijali za njenu (I njoj 
bliskih saradnika i 
simpatizera) eventualnu 
diskreditaciju. Saopšt-enje 
govori o  ‘‘zloupotrebama 
afere prisluškivanja… koje 
su pru•ile daljnji izgovor 
za napad SFOR-a i IPTF-a” , 
te insistira da materijali 
trebaju ‘‘biti dati javnom 
tu•ilaštvu ili na uvid 
javnosti’’ kako se 
manipulacija javnoš•u od 
strane Plavši•eve, kako se 
tvrdi, ne bi nastavila. 

Slijedi komentar Duška 
Olja•e o ‘‘ponašanju 
okupacionih snaga’’: ‘‘I 
danas su helikopteri NATO-a, 
na samo 50 do 100 metara 
iznad krovova ku•a, kru•ili 
nad Palama. Dva helikoptera… 
letela su nad prestonicom, 
osvetljavaju•i podru•je u 
toku preleta’’. Snimci 
helikoptera nad Palama 
ponavljaju se iz priloga u 
prilog. (Sada se prikazuju 
prije svake informativne 
emisije, pri •itanju kratkog 
pregleda vijesti, kao da se 
•eli re•i da oni 
predstavljaju simbol 
okupacije od strane NATO 
snaga.) 

SRT nakon toga emituje 
kola• anketiranih stanovnika 
Pala, sa telopom ‘‘Pale 
danas’’, u kome se pokušava 
odgovoriti na pitanje što 
oni misle o helikopterima 
SFOR-a nad Palama. Rezultati 
su bili sljede•i: 

‘‘Ovo je okupacija, 
ljudi. Moramo ponovo 
uzeti puške u ruke.’’  

‘‘Uznemiravaju mir, 
uznemiravaju spavanje.’’ 

‘‘Ovo je provokacija. 
Ho•e da unište sve što 
je stvoreno u krvi. Ta 
Plavši•ka, kao 

predsednik, otišla je 
predaleko. Kako se samo 
ne stidi?’’ 

‘‘Puške opet treba 
uzeti’’ (ka•e mladi 
•ovek koji se •ali da 
zbog buke koju prave 
helikopteri sinovi ne 
mogu da mu spavaju.) 

U daljnjim napadima na 
predsjednicu RS koriste se 
navodi strane štampe, •iji 
se prevodi •itaju. Pa•ljiv 
izbor navoda podsje•a 
gledaoce da je Plavši•eva 
nacionalista, sa kojim su 
predstavnici me•unarodne 
zajednice tek po•eli da 
sara•uju. Iz •lanaka se 
prenosi i ideja da •e RS 
izgubiti Banja Luku. (Da je 
ovo stalna bojazan pokazuje 
odgovor SDS-a Ministru 
vanjskih poslova Federacije 
BiH Jadranku Prli•u, koji je 
istakao da je Banja Luka od 
strateškog interesa za 
Hrvate - videti ovo izdanje 
Monitoring Reporta).  

‘‘Zamenik Visokog 
predstavnika za Bosnu i 
Hercegovinu •ak Klajn, 
primio je nare•enja od 
ameri•ke vlade da otcepi 
Banja Luku iz Republike 
Srpske i pretvori je u 
poseban kanton, sa posebnim 
i direktnim vezama sa 
Zagrebom i Federacijom, 
tvrdi zagreba•ki list 
’Globus’’’, isti•e u formi 
konstatacije Olja•a, 
dodaju•i da je vijest 
prenijela dr•avna novinska 
agencija SRNA. 

U intervjuu banjalu•kim 
Dnevnim nezavisnim novinama 
Nenad •erani•, novi šef 
dr•avne bezbjednosti Banja 
Luke koga je postavila 
Plavši• optu•io je policiju 
lojalnu SDS-u u Banja Luci 
da je doprinjela problemu. 
Na takve tvrdnje urednik 
Novosti oštro je reagovao: 
‘‘•erani•u je samo preostalo 
da stavi konopac oko vrata 
onih koji su •uvali Krajinu, 
a tako i RS, dok je 

•utokljuni •erani• •uvao dva 
stana, ska•u•i pod sto svaki 
put kada bi eksplodirala 
neprijateljska granata.’’ 

Kona•ni zaklju•ak pri 
•itanju dijela intervjua u 
kome •erani• iznosi 
uvjerenje da je pravda na 
strani Biljane Plavši•, 
urednik formuliše pitanjem: 
‘‘Šta bi na to rekla mama 
Hrvatica?’’ 

_____________________
___ 

 


	Podvuèeno
	BIJESAN PAS NA PALAMA
	ili kako Osloboðenje naslovljava izvještaj o ženi koju je ujeo pas (13.8.)
	“NI PSEÆI SKELET”
	BRÈKO
	“54 ODSEÈENE GLAVE”
	RTV BiH
	MEDIJI “HERCEG-BOSNE”
	ESELAM ALEJKUM, TUZLA
	ZENICA
	NEZAVISNE TV STANICE
	TERITORIJALNE PRETENZIJE ILI OMAŠKE
	DALJINSKI UPRAVLJAÈ - BH NOVINARI I VLASTI
	
	Emir Imamoviæ


	PISMA UREDNICIMA MONITORING REPORTA
	Nelegalno je ometati
	Zbunjen,
	Protest TV TPK  (fragment)
	Specijalni dodatak Monitoring Reporta:


	“ÈEPRKANJE PO RANI”
	(Iz pisma Minstra za informacije RS upuæenog meðunarodnim zvaniènicima u znak protesta povodom ponašanja portparola meðunarodne zajednice, proèitanog u Novostima SRT-a 20.8.)


