
 

Highlights 
• How Headlines Tell It In The Sarajevo Press 

• ‘The Real Truth’ - Srpska Television’s Version  

• Local Heroes in Tuzla 

• Dani’s Emir Imamovic - Remote Control - Bih Journalists 
And The Government 

• See insert - Srpska Radio-Tv Special 
- ‘DIGGING IN THE WOUND’ 

Monitoring Report 

‘ THE RAVENING 
HOUND OF PALE’ 
Oslobodjenje headline for a story of a dog biting a woman (13/8). 

 

‘The Bloodthirsty Dog of Pale’ (13/8) 
was how another Sarajevo daily, Vecernje 
Novine headlined the same story about a 
dog who bit a female (Serb) journalist in 
Pale. Since dogs bite people everywhere, 
the only interest the Sarajevo press could 
have felt in the story was the opportunity 
it offered for a good headline.   

This underlines a problem for the 
Bosnia and Herzegovina daily press: the 
difficult art of headlines. Too often, 
journalists or editors seem tempted to 
make a good story out of their headline, 
even if there is nothing in the text to 
justify it. ‘Human Rights Watch Accuses 
the SDA’ (Dnevni Avaz, 9/8) titled a story 
on the Helsinki Committee’s report on 
harassment of opposition parties - the 
report did not in fact accuse the SDA. 
Oslobodjenje (7/8) headline: ‘The Helsinki 
Committee for BiH: Politics Behind the 
Backs of the Homeless’ gave the 
impression of being a direct quote by the 
committee. 

 ‘Izetbegovic Not Permitted in Split’ 
suggests that the president Alija 
Izetbegovic was physically excluded from 

the city where his conference with 
Croatia’s President Tudjman took place 
(Vecernje Novine, 5/8). ‘Izetbegovic Is My 
President Too’ (Dnevni Avaz, 16/8) was a 
coloured interpretation of Vladimir Soljic 
(Deputy President of the Federation)’s 
statement that he accepts the authority of 
the BiH Presidency. ‘The Ring Waits for 
the Beast’ (Vecernje Novine 12/8), 
described provisional arrangements 
SFOR troops have made for the event of 
intercepting former RS president Dr 
Radovan Karadzic.        

 ‘Never Again Independent’ (Dnevni 
Avaz, 13/8) titled what was simply a list 
of independent candidates for the local 
elections in Zenica.‘Tuzla Takes Abdest’ 
(meaning ritual Islamic purification rites) 
was an article on the need to wash the 
city.  

Dnevni Avaz (12/8) wrote that Bihac 
businessman Fikret Abdic should not be 
allowed to enter party politics: ‘OSCE 
Puts Pressure On Our Police To Guard 
The Posters Of The Parties Of War 
Criminals’.(Aside from the question of 
whose police are ‘our’ police, Abdic has 

not yet been condemned as a war 
criminal by any court). 

Commentary sometimes plays to the 
readership gallery. Oslobodjenje (6/8) wrote, 
on the reconstitution of the BiH 
embassies, of ‘the diplomats that will 
(unfortunately) be appointed by Pale and 
Zagreb’. 

Identification of quotes is not always 
satisfactory. Oslobodjenje used emotional 
quotes supposed to be from a Zdruzena 
Lista ’97 (an opposition coalition party) 
meeting, without any identifiers: ‘The 
leaders of the SDA are gathering in Tuzla 
and combining in order to throw down 
Beslagic (the local mayor), while the 
HDZ leaders spread themselves 
throughout BiH over the weekend. What 
do they care for threats to peace?’ (5/8)  

Absence of identification sometimes 
looks like a research failure: Dnevni Avaz 
(17/8) had a picture of one of two 
Bosniaks killed in the village of Laze, by 
local Serbs. The caption was ‘One of the 
Two Killed’ with no names or other 
identifiers for either of the two.  

A review of the B&H 
media published by Media 
Plan and the Institute for 
War &  Peace Reporting 

Volume 3 • Issue 4 
August 23 1997 



 
 MONITORING REPORT, AUGUST 23, 1997 2 

 

Like the electronic media (Studio 99 
and TV BiH follow the same pattern in 
their newscasts), the Sarajevo press 
sometimes show an inclination to focus 
particularly on one political personality. 
This personality is, in general, co-
president of the Council of Ministers, 
Haris Silajdzic. During the monitored 
period, Silajdzic was mentioned, mostly in 
a positive, other wise a neutral context, 16 
times by Oslobodjenje, (ahead of even 
President Izetbegovic, and well ahead of 
his fellow co-president, Boro Bosic). 
Dnevni Avaz carried him eight times, all in 
a positive context, usually because quotes 
from his speeches were used as 
commentary. Vecernje Novine went even 
further - almost the only politicians to be 
mentioned in a positive context at all 
were President Alija Izetbegovic, Premier 
Edhem Bicakcic and Haris Silajdzic. (The 
exception was Vladimir Soljic, who was 
mentioned once, positively). 

On the other hand, the Sarajevo press 
are willing to carry stories and headlines 
which allow other nationalities a point of 
view, or show them in a sympathetic 
light. Dnevni Avaz carried (6/8) a message 
about property rights from Catholic 
(Franciscan) Fra Petar Andjelovic, known 
in his pastoral region, central Bosnia, for 
tolerance and broad views. In the same 
number was a headline ‘The Croats of 
Ozimic Protect Their Neighbours.’ This 
was a story of how Croats in a village near 
Zepce, better known for serious tensions 
between Bosniaks and Croats, defended 
their Bosniak neigbours from 
harrassment by Croat extremists. 

An interesting way to assess the 
reputation the Sarajevo press have away 
from home and among non-Bosniak 
readers is to examine the number of 
times they are used for commentary and 
source-material, particularly by Croat 
media. Slobodna Dalmacija felt that Vecernje 
Novine’s headline of ‘Thin Results’ 
(referring to the Split summit between 
presidents Tudjman and Izetbegovic) was 
more accurate than Oslobodjenje’s slightly 
rosier account. Significantly, the accounts 
of both Sarajevo papers were cited as 
evidence that official (specifically SDA) 
optimism about the meeting was false. 
This suggests a tacit acknowledgement by 
Slobodna Dalmacija of the independence of 
at least these two members of the 
Sarajevo press (6/5). (Radio and 
Television Herceg-Bosna, and Croatia 
TV Mostar also quoted ‘the Muslim 
media’ on the summit.) 

The Sarajevo daily press, compared 
with their counterparts in the Republika 
Srpska, or with the newscasts of the 
electronic media, contain a much higher 
proportion of genuinely investigative 
reporting, as opposed to news agency 
items. Banja Luka daily Dnevne Nezavisne 
Novine, and the RS official daily Glas 
Srpski, particularly the latter, make heavy 
use of the RS state news agency SRNA. 
Moreover, neither can be called impartial: 
DNN is a strong supporter of President 
Biljana Plavsic, and parties who have 
sided with her, while Glas Srpski is 
unashamedly pro-SDS, and the Pale 
leadership. As regards headlines, ‘Muslims 
Mess the Procedure’ (for returns to 
Brcko) is a fairly typical example of a Glas 
Srpski  title (8/8).     

‘NOT EVEN A DOG’S 
SKELETON WAS FOUND’ 

(Srpska Television on the contents of the mass 
graves near Srebrenica) 

Srpska Radio-Television continued, in 
the monitored period, to use quotes by 
politicians to convey resentment of the 
international community, but returned to 
padding this out with its own 
commentary. (This grew increasingly 
uninhibited with the August 20 
imposition of the NATO protectorate on 
the RS police, as Monitoring Report’s Special 
Insert ‘DIGGING IN THE WOUND’ 
will show.) 

One presenter in particular stood out - 
Marinko Ucur. He was responsible for 
some of the most graphic word-paintings 
of a world conspiracy against Serbs, and, 
on August 11, told viewers ‘the real truth 
about the conduct of the Omarska and 
Trnopolje camps’. He had noticed, ‘The 
figures of raped Muslim women rise from 
day to day, and there is no trace of ..a 
witness of the crimes. According to 
natural consequences...by now, from 
several tens of thousands of raped 
Muslim women at least half that number 
of children should have been born. 
However, such a natural rise in the birth-
rate has not been recorded. The hunt for 
Serb crimes has also been influenced by 
the so-called mass graves, in which who 
knows how many Muslims are 
buried…when the ground around 
Srebrenica was dug, in the unsuccessful 
search for Muslim bodies..not even a 
dog’s skeleton was found.’  

 
MONITORING REPORT 

 
Published by the  

Institute for War & Peace Reporting and 
Media Plan 

 
Project Director:  Zlatko Dizdarevic 
Editorial Team:  Zlatko Dizdarevic,  
Aleksandra Scepanovic  & Marina Bowder 
Monitoring Team:  MEDIA PLAN 
 
IWPR is an independent conflict-
monitoring and media-support charity 
working to inform the international debate 
on conflict and provide a platform and other 
support for voices of moderation caught in 
conflict.  
 

 
 
Media Plan is an independent organisation 
monitoring, training and developing the 
Bosnian media. 
 

 
 
Monitoring Report is free of charge, and 
reprinting with credit is encouraged. IWPR 
and Media Plan gratefully acknowledge the 
support of the Swedish International 
Development and Cooperation Agency 
(SIDA) for support for this project. Other 
media training, development and research 
projects carried out by Media Plan and 
IWPR in Bosnia are supported by the 
European Union, US Information Agency, 
National Endowment for Democracy and 
Winston Foundation for World Peace. 
 
 
Bosnia:   
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, tel/fax: 
(387 71) 667 734/5 
E-mail: 
MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 
101657.3100@compuserve.com  
 
 
UK: 
Lancaster House, 33 Islington High St., London 
N1 9LH 
E-mail: warreport@iwpr.org.uk 
 
 
US: 
Box 2617, New York, NY 10185,  
tel: (1 212) 688-1451, fax: (1 212) 371-4054 
E-mail: uswarreport@igc.apc.org 
 
 
For back issues and other information, visit 

our Web site: 
http:/www.demon.co.uk/iwpr/iwpr.htm 

MEDIA PLAN 



 
 MONITORING REPORT, AUGUST 23, 1997 3 

 

He continued ‘Like cream on the 
media satanization of Serbs came the 
formation of the International court for 
war crimes, in which the ratio of accused 
was 10 to 1, to the disadvantage of Serbs. 
Thanks to this lawful institution the 
leaders and heroes of the Serb nation 
Radovan Karadzic and Ratko Mladic 
have become the most hounded figures 
in recent European history.’ 

Next day he was back: ‘The 
representatives of the international 
community continue their pressure on 
the RS.. reducing its police force.. to a 
dependent state, in relation to the 
members of SFOR and IPTF... In the 
light of this today’s visit to Banja Luka by 
the SFOR commander in chief Eric 
Shinseki, and special delegate of the UN 
general secretary Kai Eide, and 
commissioner of IPTF Manfred Sajtner, 
should be interpreted. RS president 
Biljana Plavsic received them in the City 
Hall.’(12/8). 

And the next day: ‘The representatives 
of international organisations.. once again, 
at Pale today, showed their true faces. 
Their statements proved that they do not 
respect the official institutions of the RS, 
nor our state, officially recognised by 
international agreement..And it cannot be 
wondered at that the various international 
organisations are spending their money 
on mixing up directly in the internal 
affairs of the RS. They want to be judges 
in the constitutional courts, to be the 
chairmen of various meetings. They 
would like, finally, to control the state 
media’(13/8). 

Ucur had some competition from 
another Srpska TV presenter, Dejana 
Glusac. She had her own angle on the 
reconstitution of the embassies: 
‘Understanding that the Muslims are 
obstructing Dayton the most… contact 
with the Muslim representatives in 
Washington and the United States has 
been broken off’ (6/8). She added in the 
same newscast that ‘highly placed 
members of SFOR and IPTF, who did 
not want their names mentioned, told 
SRNA reporters that, come peace or 
force, it (BiH) would be divided, referring 
to the renewal of armed conflicts’(6/8).  

Srpska Television still displays a 
portrait of Radovan Karadzic 
prominently in almost every newscast. Its 
presence is usually saluted with emotive 
commentary. Karadzic was described, on 
August 9 as one of ‘the two Serb heads 

(the other being Ratko Mladic). The 
presenter issued a call ‘to gather to the 
idea in which we moved, the unity of the 
Serb people.’ (9/8). 

Meanwhile, every night before the 
main newscast ‘Novosti’, for over a 
fortnight, the anti-Hague and pro-
Karadzic book of Kosta Cavoski. ‘The 
Hague Versus the Law’ has been 
promoted. 

BRCKO BREWING 

SRT Radio Studio Brcko is still 
refraining from commentary of its own, 
but the quotes to which it gives special 
emphasis are increasingly menacing. 
‘Sadly we have to fight for Brcko 
although it is ours.’ (16/8) said the RS 
Women’s Association. Mladen Bosic, 
Brcko SDS president spoke of ‘classic 
pressure from the international 
community against Serbs’ (8/8). 

RS Army general General Vladimir 
Vrkes was relayed on August 11: ‘Serbs in 
this area are surrounded by different 
pressures and we must fight and 
overcome them. The danger which lies 
before us is that the RS, by means of the 
voters lists will be drawn into a unitary 
BiH.’  

SRT studio Brcko gave good coverage 
to the ‘Cetnik organisation establishing 
itself in Brcko.’ This ‘chose its president 
and unveiled plans for a new memorial in 
Brcko, for which the city, said the new 
president, would be renowned to the end 
of time’ (4/8). 

54 SEVERED HEADS 

None of this could rival, however, 
Serb Radio Doboj’s diatribe (5/8) against 
‘Muslim Army general Sakib 
Mahmuljin….the only commander who 
had Mujahaddin units in his corps. The 
aforementioned units killed 54 living 
prisoners of Serb nationality, and sent 
their severed heads to Alija Izetbegovic in 
Sarajevo.’ 

RTV BiH 

TV BiH now has a reporter based in 
the RS - Sunita Sukalo, who reports from 
Banja Luka. Although Independent 
Studio 99’s Radmila Karlas, has been 
reporting from Banja Luka from the 
beginning of this year, and TV INFO has 

several reporters there, this is one of 
several new steps for TV BiH. Another 
step noted in the monitored period was 
the relaying of SDS critique - made 
against Federation foreign minister 
Jadranko Prlic, who stated that Banja 
Luka is of strategic interest to Croats 
(15/8). 

Like Srpska Television and its ‘Party 
Chronicle’, TV BiH has begun to give 
regular 10 minute representations of 
political parties. Unlike the ‘Party 
Chronicle’s’ presenter, TV BiH allows the 
party representatives to speak for 
themselves, and the parties come on just 
after the main news, instead of after the 
late news. Most interesting was the 
appearance of a party from the RS - the 
Party of Federalists. Its president, Dragan 
Djokanovic, said that he was appearing 
on TV BiH, although his party was not 
running in any Federation municipalities, 
as a sign of good faith, and to promote 
the return of trust between the entities 
and nations.  

Impartiality was also uppermost in 
Senad Hadzifejzovic’s report from Split 
on the Tudjman-Izetbegovic conference, 
and the TV BiH approach to the tense 
issue of reconstituting the embassies.  

But the TV BiH account of 
Holbrook’s meeting with the three 
members of the BiH presidency was 
handled rather oddly. The presenter 
commented that the protocol 
arrangements of the RS authorities 
hosting the meeting (which took place in 
Lukavica) were in disarray, but did not 
explain this was due to Holbrook’s 
inability to get away in time from his 
meeting with Biljana Plavsic. (This fact 
was supplied by Radio Free Europe). TV 
BiH’s reporter also informed viewers that 
Serb officials forbade camera recordings, 
without explaining that this was by 
previous agreement (a fact also supplied 
by Radio Free Europe).    

In a newscast edited by Belmin 
Karahmedovic, commentary was mingled 
freely with news from Brcko that two 
Bosniaks, who were part of the municipal 
commission for assessing housing for 
returns had been beaten by Serbs. ‘While 
the representatives of IPTF had gone out 
to breakfast, the car with the lilies (on the 
numberplate - i.e. the Bosniaks’ car) was 
targeted by aggressors…Supervisor (for 
Brcko) Farrand and the IPTF must react 
with decision…This can no longer be 
tolerated. The rulers of Brcko must know 



 
 MONITORING REPORT, AUGUST 23, 1997 4 

 

that the refugees, according to human 
and divine justice, have to return 
home’(5/8).  

THE MEDIA OF ‘HERCEG-
BOSNA’ 

Croatia Radio and Television Herceg-
Bosna, Croatia Television Mostar, and 
Slobodna Dalmacija, all spent some time 
discussing the aftermath of the Jajce 
incident (in which local Croats expelled a 
large group of Bosniak returnees. All of 
them gave most weight to Euro MP 
Doris Pack’s remark that she believed the 
incident to have been caused, in part, by 
Bosniak policies. Slobodna Dalmacija 
quoted her correctly, but the other media 
followed the lead of Croatia Television, 
which quoted her as having referred to 
‘Muslim forces’ (8/8).  

Radio Herceg-Bosna reporter Meri 
Zlatovic suggested that the Bosniaks were 
repeating what this medium saw as their 
former aggravation, by returning yet again 
in excessive numbers. ‘98 families 
returned, although only 80 were agreed.’ 
Actually 99 individuals went back to 
villages around Jajce (16/8). 

Radio Herceg-Bosna reporter Mijo 
Kelavic’s description of the unsuccessful 
sitting of the BiH Council of Ministers 
(17/8), mingled news thickly with 
commentary. - ‘Co-president Haris 
Silajdzic - visibly resigned, and with a 
complete lack of politico-diplomatic tact 
or excuses, said that he could not allow 
the Serb government to design the state 
documents and driving licences of their 
entity - which was fine. What was not 
fine’, Kelavic went on to say, ‘was his 
political terminology when he 
adduced…the number of expelled Serbs 
from Croatia who would adopt the 
documentation of the Serb entity. It is 
obvious that the BiH first minister was 
confused about the means and reasons 
for the Serb population’s departure from 
the Republika Srpska. But the Serbs, 
remember, departed by design, and 
peacefully, in tractors, with Galbraith at 
their head, and not as Silajdzic insists on 
saying, in the manner of people who are 
being expelled.’    

TV Herceg-Bosna was particularly 
emphatic in its references to ‘the 
Community’. By this was meant the three 
Mostar municipalities with a Croat 
majority, whose combination into a single 
body has been declared illegal by the 

Office of the High Representative. TV 
Herceg-Bosna persevered in using the 
title of ‘Community in spite of warnings 
from the local Media Experts’ 
Commission. 

 Perhaps the most unpredictable of 
these media is Slobodna Dalmacija. This 
was the only Croat medium to 
unemotionally announce the penalties, 
including the removal of candidates from 
the lists, which the OSCE sub-
commission declared against the HDZ in 
Mostar and Zepce (16/8). The other 
media ignored the matter, or, in the case 
of TV Herceg-Bosna, used it as grounds 
for complaint against the OSCE. 

Slobodna Dalmacija article‘Dayton 
Injustice’ (9/8) stated, ‘BiH Croats must 
accept this country as their homeland, 
and not as a way into some kind of Great 
Croatia, which is unthinkable without an 
apocalyptic war on the territories of both 
countries.’ This was balanced, however by 
an article which complained (13/8) ‘Why 
force peoples to live in a single state when 
they don’t want to, and think up such a 
complicated civil and military structure in 
BiH which without several thousand 
NATO soldiers has no hope.’  

ESELAAM ALEJKUM, TUZLA 

Edib Kravic, director  of Tuzlansko-
Podrinski Cantonal Television (TV TPK), 
appears frequently on this station in his 
capacity as representative of the Coalition 
for a United and Democratic BiH, and 
member of the Election Committee of its 
leader-member, the SDA. The Coalition’s 
promotive meetings are always covered, 
and its announcements issued almost 
every day. Meanwhile, attacks issued by 
Coalition members against the local 
government of Tuzla Municipality 
(headed by Mayor Selim Beslagic, 
member of the coalition ‘Zdruzena Lista’ 
are carried on an almost daily basis (see 
August 7, 8, 10, 11, 14).  

On August 6: the Coalition announced 
that OSCE had issued a complaint 
against SDP Tuzla - ‘because of ..the 
most basic lies about the alleged intention 
of the Coalition to choose a resident of 
another municipality, i.e. Mr Izet Hadzic, 
as a mayor of Tuzla. The candidate for 
Mayor of Tuzla, Mehmed Bajric, was the 
most serviceable in the defence of Tuzla, 
and is beloved by the citizens, regardless 
of nationality’. TV TPK did not tell 
viewers exactly what the SDP had said.  

On August 9 there was a very 
complimentary item on Mehmed Bajric, 
which showed him meeting with former 
(female) colleagues who used to work 
with him in the police department of the 
Minstry of Internal Affairs. There were 
camera shots of him presenting each 
woman with a rose. 

TV TPK covered the Hotel Tuzla all-
party conference (12/8), but did not go 
into particular detail - except when attacks 
on Mayor Selim Beslagic were the topic. 
TV Tuzla covered this conference more 
fully - and was accused by TV TPK’s 
director Edib Kravic (13/8), in his 
capacity as member of the local MEC 
subcommission, of being propagandist 
and in contravention of OSCE 
regulations. 

One of Kravic’s fellow-members of 
the SDA Election Committee, Camil 
Custovic, is director and owner of Tuzla 
Radio Hayat. This radio was also 
meticulous in relaying Coalition party 
meetings to audiences, sometimes live. 
‘Tuzla Personality Meha Bajric’ was 
quoted attacking Beslagic, and Kravic 
himself came on (11/8) to support his 
party more openly than on TV TPK. 
‘The basic goal of the Coalition is that the 
borders of BiH be as they were a 
thousand years ago - from Drina to Una, 
and from Sava to the sea… To victory! - 
Eselaam aleikum’.  

Meanwhile, two other local radio 
stations have put together an informative 
programme called ‘Reckoning the 
Accounts’. This gives slight priority to 
attacks on the Coalition. The initiators are 
Zlatko Berbic, brother in law of Beslagic 
and owner of Radio Kameleon, and 
Zlatko Dukic, president of the Cantonal 
Committee of the SDP and director of 
Radio Tuzla. 

ZENICA 

Local Independent TV Zetel ran a 
detailed story on the release from prison 
of 2 Serb brothers (4/8) for whom the 
Zenica authorities had no proper 
documentation. TV Zenica failed to 
notice the incident at the time. Three days 
later, after the story hit the Sarajevo press, 
thanks to details given out at an IPTF 
press conference (5/8) TV Zenica carried 
the municipal mayor saying the 
authorities were not responsible - the only 
way in which the story emerged.    



 
 MONITORING REPORT, AUGUST 23, 1997 5 

 

INDEPENDENT 
TELEVISIONS 

NTV (Independent TV) BANJA 
LUKA now runs a promotive jingle for 
the SPRS (the RS Socialist party, whose 
parent party - that of Slobodan Milosevic 
- donated the station’s equipment) before 
and after all news programmes ‘You don’t 
have bread, you don’t have money, you 
don’t have work, you don’t have 
medicine, but you do have the SPRS.’ 

Oko 22, the newscast of Independent 
Studio 99, is notable for being unable to 
say the words ‘Republika Srpska’. The 
nearest they can get is ‘the Entity with a 
Serb Majority’, ‘the territory controlled by 
the SDS’. While these phrases are 
common on all Federation media, this 
station alone uses them almost 
exclusively.. 

TV INFO, the newscast of the now-
renamed Open Television Network is still 
relying heavily on foreign press 
conferences for impartial news. No less 
than five of these formed the basis for the 
August 8 newscast. It is also keeping 
rigorously to its policy of never showing 
party politics. Audiences who do not 
supplement their knowledge by watching 
TV BiH or Oko 22, must remain in the 
dark about pre-election party news. 

TV INFO scheduling is not always 
logical - Federation agreements on the 
constitution of the embassies, 
telecommunications and the army 
Council-Board) took third place on the 
August 11 newscast. (The first item was 
the non-agreement over road repairs.) 
The same newscast carried Biljana 
Plavsic’s accusation that the RS Ministry 
of Internal Affairs had not given 
documents to Brcko returnees, and her 
announcement of her own party, right at 
the end. ‘The BiH political scene is not 
rich in events,’ concluded the presenter. 

TROUBLE WITH MAPS 

In contrast to Srpska TV, Croatia 
Television puts BiH Federation news in 
the domestic, rather than the foreign bloc. 
A Croatia TV programme on the 
religious celebrations of the Croat nation 
chiefly covered Siroki Brijeg, Mostar, 
Medjugorje, and Sarajevo, producing the 
impression that there are more practising 
Catholics in the Federation than in 

Croatia. (15/8). However, according to 
TV BiH (6/8) the weather map showing 
Croatia and the Federation as a borderless 
monochrome whole, is due to be 
changed. 

REMOTE CONTROL - BIH 
JOURNALISTS AND THE 
GOVERNMENT 

By Emir Imamovic 

(Monitoring Report would like to 
introduce the second of its series of 
opinion articles (see last issue’s ‘The 
Media of “Herceg-Bosna”’). Monitoring 
Report would like to point out that all 
opinions expressed in this column are the 
author’s, and do not necessarily represent 
those of the editors.) 

The citizens of former Yugoslavia 
were among the last in Europe to buy 
themselves remote-control televsion sets. 
But this apparent backwardness was not 
the result of low living standards, or 
ignorance of contemporary technology. 
The simple fact was, remote controls 
were unnecessary. This was the time of a 
one-party, one-media system, and the two 
state television channels broadcast 
identically stupid, ideologicised 
programmes. 

Now, after years of fragmentation, the 
media have, in BiH, expanded incredibly. 
Sadly, however, only in quantity.In 
Sarajevo alone there are seven TV 
stations, 11 radio stations, three daily 
papers, and numerous periodicals. The 
output of the TV stations, regardless of 
their relations to the state, is 
catastrophically poor. This means the 
government does not have to worry 
about organising any system of 
censorship, or pressurising journalists. 
The independent media, as they mostly 
call themselves, are popular, but have 
little influence, while journalists generally 
succeed in censoring themselves in a way 
suitable to the requirements of the 
regime. 

The Bosniak-Croat establishment can 
feel secure, for quite a few of the 
independent stations are controlled, albeit 
discreetly, by the government. The SDA, 
for example, in varying degrees, 
influences Bosniak Radio Hayat, 
Independent Television Hayat, RTV BiH, 
Dnevni Avaz (which was founded with 

government support), and the nationalist 
weekly Liljan. Croat politicians meanwhile 
‘have’ Croat Radio Vrhbosna, and the 
newspaper ‘Hrvatski Rijec’.  

Studio 99 is notable for independence, 
but its productions are, to put it mildly, 
bad. The programmes of the former 
TVIN, now OTM, the network funded 
by foreign donations, are among 
Sarajevo’s more watchable television, but 
the newscast TV INFO is illogically 
structured and boring. Perhaps the best 
of the electronic media is Radio Zid, 
which constantly produces interesting, 
high-quality programmes.  

The Sarajevo press, are a bright spot 
on an otherwise depressing scene, when 
their journalism is compared with that of 
the electronic media. Bi-monthly Slobodna 
Bosna, the monthly magazine Dani, and a 
few of the cultural magazines (Odjek and 
Lica, for example), come up to the most 
exacting standards of journalism. They 
have a wide readership - this include 
politicians who, secure in their power, 
rarely or never react to what Slobodna 
Bosna or Dani have to say about 
corruption, nepotism, and the like. 

As for the dailies, Dnevni Avaz is the 
most ideologicised and 
establishmentarian. Oslobodjenje, the oldest 
daily in BiH, is infinitely more 
independent, but regrettably sterile in 
approach and ideas. Then there is the 
almost-tabloid - but interesting - Vecernje 
Novine, whose continued existence is little 
short of a miracle. The government tried 
to exterminate it when bringing out 
Dnevni Avaz - which bought up most of 
the journalists and equipment of the older 
paper. Vecernje Novine, however, hung on. 

Key to the relationship between media 
and the regime is that while the 
government continues to enjoy its 
incredibly strong postion, journalists will 
continue to deal superficially with the 
deepest of social issues. The few 
professionals still active are like Don 
Quixote fencing with the windmill - until 
the government decides to punish them. 
The case of the satirical magazine 
Polikita, whose issues were confiscated 
from the vendors by the police, is a 
chilling reminder of the regime’s power to 
act when it so desires.     
Emir Imamovic is a journalist of Dani. 



 

LETTERS TO THE EDITORS 

Illegal to Jam 

I would like to know what you are 
referring to when you speak of 
‘international community warnings of 
possible jamming.’ My understanding is 
that jamming is illegal under international 
Telecommunications Union agreements. 
I distinctly recall that Kofi Annan, when 
he was in charge of UN peacekeeping 
operations, refused to envisage jamming 
the Khmer Rouge radio in Cambodia, 
because of its illegality under international 
law. I can testify, because I was directly 
involved, that UNESCO Director 
General Federico Mayor backtracked 
from a call to jam rebel radio in Burundi, 
for the same reason. 

With perplexity 

Ronald Koven, European 
Representative, World Press Freedom 
Committee. 

TV TPK Protests (excerpt) 

Among other things, your monitor 
gave the opinion, that ‘this station used 
the Philharmonic Concert to promote the 
SDA,’ and ‘did not mention the name of 
Asim Horozic, the composer whose work 
was being performed for the first time in 
Tuzla.’ I have the impression that your 
monitor did not follow our programme at 
all. In order to prevent arguments I am 
sending you the video and written text, 
and I would like to correct the untrue 
information which affects the reputation 
of our station.’  

Edib Kravic, Director. 

Monitoring Report replies: 

Dear Mr Kravic. 

We apologise for the mistake in the 
Bosnian version of our report, which did 
state, incorrectly, that TV TPK did not 
mention the name of the composer, 
Asim Horozic. However, even after 
reading the written text, we still feel 
that it was unusual to specifically name 
the president of TV TPK, Dr Sead 
Jamakosmanovic, who was present, but 
not to name the Austrian director 
‘specially invited to this event..under 
whose baton the two compositions were 
conducted.’ 



 
 MONITORING REPORT, AUGUST 23, 1997 7 

 

Monitoring Report Special 
Issue: 

‘DIGGING IN THE WOUND’ 

(From the letter from the RS Minister 
of Information, on the behaviour of the 
international community, read out on 
SRT, 20/8) 

On August 20 SFOR troops, with 
the consent of RS president Biljana 
Plavsic, imposed a protectorate on the 
Banja Luka police, taking control of the 
Centre of Public Security, the Police 
Academy, and the main Banja Luka 
police station. Srpska Radio-Television 
responded with an overflow of hate-
propaganda. SFOR and IPTF were cast 
in the roles of an army of occupation, 
compared - with the help of archive 
footage - to the occupying Nazi forces 
of World War Two.  

Still more sinister was the treatment 
of Biljana Plavsic - a demonstration of 
this media’s skill in diminishing and 
blackening a target figure. Plavsic has 
sunk, in the past couple of months, 
from ‘President Plavsic’ through to 
‘Professor’ and ‘Mrs’. She is now ‘the 
woman’ (although all the other titles are 
still in use). She has been compared 
with a laboratory professor, treating her 
subjects like worms. She has been 
compared with Mussolini. Perhaps 
most offensively, her childless state and 
broken marriage have been used to 
belittle her - she is a barren woman, 
incapable of running her own personal 
life, much less a country. Bizarre 
reference to her advisers and supporters 
as ‘hairdressers’ dyeing her hair (i.e., by 
way of a local-language pun, making a 
fool of her) aim both to emasculate 
them and to mock her.   

Karadzic, meanwhile, is becoming 
increasingly iconised, a christ-like figure, 
seen only in portraits. His loss to the 
Serb people is a ‘agonising wound’ 
which the international community, 
(said the RS Minister of Information) 
are ‘digging and scraping’. He 
represents the integrity of the Serb 
nation - in contrast to Plavsic, who has 
betrayed her people. 

Monitoring Report has tried to 
assemble below enough excerpts from 

the texts of SRT’s August 20 and 21 
newscasts, to give an adequate picture 
of how this station is conducting its 
hate campaign. We have tried to show 
how the quotes of politicians, quotes 
from the press, quotes from 
(presumably) ordinary citizens, as well 
as the footage and commentary of the 
station itself, are used by presenters. 
They create an unequivocal image of a 
betrayed state, addressing its enemies in 
sadness, perplexity, and anger.  

(It should be noted that the 
photomontage mentioned above, which 
turned SFOR into Nazis did not feature 
in the actual newscasts of Srpska 
Television, but in a music video shown 
immediately afterwards. However, the 
text of the newscasts is relevant, and is 
cited below). 

On August 20, Srpska Televsion 
presenter Dusko Oljaca described how 
SFOR: “violently burst into these 
buildings, and all legally appointed 
employees of the Ministry of Internal 
Affairs were thrown out on the street, 
with threats. Then they enabled para-
police forces (Plavsic’s police) to enter 
the buildings. All of this was observed 
by a group of citizens who protested 
sharply.” 

Camera shots showed policemen 
leaving the Centre for Public Security, 
and a crowd of people protesting. The 
camera did not make it clear how large 
this group of protesters actually was. 
Prominent in the foreground was an 
elderly man who shouted, “Shame on 
you! We’ll throw a hundred thousand 
eggs at the Banski Dvor (Plavsic’s 
current residence) tonight, you whore! 
Three months from today Tudjman’s 
flag (i.e. the flag of Croatia) will hang 
here!”  

(It is interesting to note that the last 
time eggs were seriously thrown in the 
RS, they were aimed at the SRT 
building in Bijelina, by allies of Plavsic - 
see Monitoring Report ‘Dogs of War’, this 
series, no 2.) 

An SRT reporter then interviewed 
Stojan Davidovic, head of police 
headquarters in Banja Luka: “My father 
fought a four-year war against the 
Schwabe (derogatory term for 
Germans). This morning a deputy 
Commissioner of IPTF - a German - 

came here with his men. They forced 
me into my office, brought huge 
hammers and axes, burst into all offices, 
forced all my men out.” 

Next a statement by the Ministry of 
Internal Affairs (MUP) was read out in 
full. Police officials appointed by Plavsic 
are referred to as “alleged”. They are, 
according to the MUP, “individuals 
whose biographies show a lot of dark 
spots…Alleged head of state security of 
Banja Luka. Nenad Ceranic, is… a child 
from a mixed marriage, whose mother 
is a Croat… Alleged head of Banja 
Luka police Milan Sutilovic is a former 
police chief, known as a protector of 
Muslims and Croats in Banja Luka, 
which won him the trust of the 
President.” 

Then the camera returned to 
presenter Oljaca: “History reminds us 
that Benito Mussolini used to address 
the people from Roman balconies just 
like Biljana Plavsic today.” Plavsic was 
quoted saying: “There is no chance for 
this nation.” Oljaca went on: “Events 
that brought a part of the RS and the 
Serbian nation to the edge of the abyss 
did not start last night from the balcony 
of Banski Dvori, but with violations of 
the Constitution, demagogy, 
manipulation and usurpation. Let us 
just remind ourselves of the words 
Plavsic used to describe SRT… a 
woman who failed in her personal life 
to manage something very much 
smaller (i.e. a family) than a Serb state, 
which is being created in this region for 
the first time. And this woman sends 
other people’s children against Serbian 
children.” 

The next item was a meeting of the 
Main Committee of the SDS in Banja 
Luka attended by President of the BiH 
presidency Momcilo Krajisnik, RS 
premier Gojko Klickovic, and other 
top-ranking hard-line SDS members). 
Above their heads, a huge photo-
portrait of Karadzic was displayed on 
the wall. The chief item on the agenda 
was further attacks on Plavsic, “ a 
woman who was never proportionate in 
anything.” 

The international community and 
SFOR were also accused. Presenter 
Oljaca backed this up with 
commentary:  “…Pale is under 
complete siege by SFOR and IPTF. 



 
 MONITORING REPORT, AUGUST 23, 1997 8 

 

Control of movement and inspection of 
everything that moves - from those 
who lecture us daily on democracy!” An 
SFOR vehicle on its way to the 
entrance of Pale, followed by a car, 
came on screen. Through the 
windscreen of the car - the pictures 
were being taken by SRT’s camera. 

Oljaca compared the situation with 
the time when “German occupation 
forces in enslaved cities of Europe 
distributed leaflets that said one thing, 
while their actions spoke of something 
completely different.. a leaflet produced 
by SFOR and IPTF appeared in Banja 
Luka today. In this leaflet the occupying 
forces of SFOR offer their vision of 
democracy. Such a democracy should 
be returned with a democracy that only 
ruffians can understand… it would be 
logical that… this nation should cancel 
its hospitality to these rowdies and 
usurpers.” 

Next was heard a statement by the 
RS government on events in Banja 
Luka: qualifying these as a “coup 
d’etat”; “obviously what we have here is 
an attempt at foreign occupation, 
carried out with support of domestic 
collaborators.” Plavsic was a “renegade 
president” who “surpassed all Serbian 
quislings up till now.” “A war has been 
declared on the Serb people west of the 
Drina, and the method of its conduct is 
classical: stirring up divisions within the 
nation itself.” 

For further illustration, the presenter 
used the local press. An article by the 
RS Oslobodjenje was read out in full: 
“world peacemakers who ostensibly 
support her (Plavsic) besiege Banski 
Dvori. There is no doubt that their 
visits are of an instructive 
character…(teaching her) the creation 
of her own government garnished with 
leaders of the opposition and former 
SDS members, whose joint goal is the 
destruction of state unity and autonomy 
under the protection of… suspicious 
dollars.’  

The article described ‘A policy of 
blind execution of orders, issued by 
those who instigated the flames of war 
by bribery, leading to.. a unitary BiH. 
What kind of rights would the Serb 
nation have in such a quasi-state?.. The 
prospect of a unitary BiH is paving the 
way for a new exodus by Serb people.”  

The article ended on a bizarre note: 
“Advisors (of Plavsic) are hairdressers 
temporarily employed in the RS. They 
dye the President and comb the state 
like a parting.” 

Then it was the turn of another 
presenter, Svetlana Pezer-Sukalo. She 
told viewers that the RS Minister of 
Information Svetlana Siljegovic had 
sent a letter to heads of international 
organizations, warning them their 
authority was being exceeded in “ever 
greater and greater” measure, at the 
press conferences organized on 
Wednesdays in Pale. (The letter was 
also sent to state news agency SRNA). 
The letter stated “SRT was  accused of 
lying, (which was) backed by a pile of 
lies and fabrications. This was not only 
a diplomatic incident, but also a proof 
that the international community takes 
the role of a judge in matters they are 
one-sidedly and superficially informed 
about.” 

Siljegovic also accused the 
international community of “striving 
for censorship and their own version of 
the truth.” She labelled as “monstrous” 
the “constant satanization of Doctor 
Karadzic, a man whose life was 
destroyed by unprincipled and 
destructive policy of the international 
community, whose spokespersons still 
dig and scratch the most painful wound 
inflicted on the Serbs by international 
politics.” 

The Minister felt that her task was 
“to protect the journalists whom these 
spokespersons lecture and on whom 
they bear down, thinking themselves to 
be superior”. She issued what sounded 
like a veiled warning to independent 
journalists: “It is more important to be 
a journalist in a national medium, than 
to be paid to carry other people’s 
beliefs.” 

 The press conference which the 
international organisations held in Pale 
was carried - but the reporter put the 
word “alleged” in front of practically 
everything the “monstrous” 
spokespersons were talking about. 

Srpska Radio, meanwhile, joined in 
with a will. Here are some excerpts 
from the newscast ‘Dnevnik’ at 4 pm, 
August 20, edited by Suzana Radjen-
Todoric. 

The broadcast started with the 
following mixture of commentary and 
news: “Under the excuse that terrorists 
are being searched for, pupils of the 
secondary school of the MUP were 
thrown out in the street…. They don’t 
have a place to either eat or sleep… this 
school is a boarding school where 
children from all over the RS are being 
educated.” 

Reporter Velimir Bozic came on air: 
“Some 1.500 pupils… who were 
supposed to start the new school year 
this Monday… will have to wait in 
garages and kindergartens, where they 
sleep on floors, on the blankets 
provided by the RS army.” “Boys aged 
15 to 18 were on guard in the school.. 
and had gun barrels thrust into their 
stomachs. Instead of food in the 
restaurant, they now receive sandwiches 
in the street and sleep on blankets on 
the floors of kindergartens, garages, at 
friends’.” 

Some pupils were interviewed, one 
of them saying that he was held at 
gunpoint by SFOR members. Then the 
Director of the institution, Mladen 
Mandic, was interviewed: “Their 
sleeping quarters were taken over by 
some 120 SFOR soldiers who brought 
equipment in three trucks with them, 
which is a clear sign that they will stay 
here for a long time… Refugees from 
Drvar and Petrovac are especially upset, 
for they cannot either eat or sleep, even 
though they are good students.” 

Next the editor spoke of the 
“occupying forces of SFOR”, with a 
special emphasis on the low-level flights 
of helicopters over Pale “only 50 to 100 
metres above the settlement, upsetting 
the residents”. 

On August 21 Srpska TV’s Dusko 
Oljaca was back, with further news. 

First Momcilo Krajsnik was quoted 
inviting ‘all workers of the Ministry of 
Internal Affairs which Biljana Plavsic 
tried in a lawless and inconstitutional 
fashion to set up ..in the Centre for 
Public Security in Banja Luka.. to 
immediately pull out and hand over to 
the legal officers, whom according to 
our law only the Minister of Internal 
Affairs can appoint’. Krajsnik warned 
them that, “This work, carried out by 
force, in an unconstitutional 



 
 MONITORING REPORT, AUGUST 23, 1997 9 

 

way..classifies you among those who are 
destroying the constitutional order. 
Nobody involved in ruining the RS will 
ever be amnestied.’ 

‘We fought the war’, he continued, 
‘in order that not one drop of Serb 
blood should ever be shed by Serbs, 
and now you ..are putting us in a 
situation to shoot one another.’ He 
described Plavsic’s supporters as 
‘Enemies of our existence’. 

(Another SRT presenter,Tamara 
Curuvija, significantly bestowed his full 
title of ‘Minister of Internal Affairs’ on 
Dragan Kijac, removed from this 
position by Plavsic several weeks ago). 

Next to be quoted was Mladen 
Mandic, Director of the police academy 
in Banja Luka, who spoke the previous 
day on Srpska radio - ‘This is now the 
second day when the forces of SFOR 
and IPTF have occupied the Centre for 
Training Personnel in Banja Luka. They 
threw out everybody employed here, 
together with the pupils, so that there is 
absolutely no way to continue with the 
academic year.’ 

A unidentified reporter commented: 
“They (the pupils) did not know what 
war is, and it hit them the hardest.. 
although they are learning well”.  

The high point was when the editor-
in-chief of Srpska Televsion, Miroslav 
Toholj, came on to give his comment. 
He remarked: “It is not surprising, this 
kind of behaviour by a woman who 
obviously regards the state as a 
laboratory and wants to treat people like 
worms.” He blamed SFOR for 
“tolerating the terrorist attack of the 
para-police, and then enthroning the 
formerly suspended” (meaning Plavsic’s 
police, whom Krajsnik had suspended). 

He finished with some magnificent 
rhetoric: “Who will answer to the dead 
and to those who stayed alive, if the 
state disappears? And it will disappear, 
if it is divided and inserted into a 
community in which it knows that it 
almost certainly cannot function…The 
responsibility of one person.. may be 
interesting for history, but it will not be 
a consolation to future generations.”  
He concluded by calling the RS, “the 
first Serb state to exist in this area.” 

Then a statement from the Ministry 
of Internal Affairs was read out. It 
referred to the entrance by Plavsic’s 
police into the station where tapes and 
materials which were compiled for her 
eventual prosecution were being stored, 
and which Plavsic’s police removed. 
The statement spoke of “abuses 
conducted within sight of the 
eavesdroppers… which provided 
further excuse for the attack of SFOR 
and IPTF” (who had entered the 
station when they saw what was 
happening).  

The MUP statement insisted that the 
materials be handed over for public 
prosecution, saying that otherwise the  
way would be left open for 
manipulation of the public by Plavsic 
and her supporters. 

Next Oljaca presented another item 
on the behaviour of the occupying 
forces: ‘The helicopters of NATO, 
today also, at just fifty to a hundred 
metres above the roofs of houses, 
cruised over Pale. Two helicopters.. 
flew low over the capital of the RS, 
lighting up the area they flew over.” 
Shots of a flying helicopter were shown 
repeatedly. (These pictures are now 
shown before every newscast while the 
initial summary is being read out, as if 
they represent a symbol of the NATO 
‘occupation’.) 

SRT conducted a vox pop called 
‘Pale Today’ to find out what the 
residents thought of the helicopters. 
These were the results: 

“This is occupation, guys. We 
must resort to taking up arms 
again.”  

“This disturbs the peace, and 
disturbs sleep.” 

“This is provocation. They want 
to destroy everything that was built 
up by blood. The Plavsic woman, 
as a president, has gone far too far. 
How come she is not ashamed?” 

“We should take up our guns 
again” (a man whose two sons 
were upset by the flights) 

Picking up on the Plavsic theme, 
foreign press articles were read out in 
translation. All reminded readers (and 
listeners) that Plavsic is a nationalist, 

with whom the representatives of the 
international community have only just 
started to cooperate. Further articles 
raised the idea that the RS was due to 
be robbed of Banja Luka. (That this is a 
recurring theme is shown by the SDS 
response to a statement of Jadranko 
Prlic, foreign minister of the Federation, 
that Banja Luka is of strategic 
importance for Croats - see the current 
issue of Monitoring Report).  

“Deputy for the High 
Representative, Jacques Klein, received 
orders from the American government 
to divide Banja Luka from the RS, and 
make it into a separate Canton, with 
special and direct links to Zagreb and 
the Federation, states the Zagreb paper 
‘Globus’” said the presenter (adding 
that this information was from the state 
news agency SRNA). 

The main abuse, however, was 
reserved for Nenad Ceranic, Plavsic’s 
new head of state security. He had 
given an interview to independent Banja 
Luka daily Dnevne Nezavisne Novine. In 
the interview he accused the SDS-
loyalist police in Banja Luka of 
contributing to the troubles. Oljaca 
reacted viciously: 

“It was only left for young Ceranic 
to put a noose round the necks of those 
who guarded the Krajina, and with it 
the RS, while baby Ceranic hung on to 
two grabbed flats, diving under the 
table whenever he heard an enemy 
shell.” 

 Oljaca’s final conclusion, on reading 
that Ceranic believed that Plavsic was in 
the right, was “What would his Croat 

Mama say?”  


	Highlights
	‘NOT EVEN A DOG’S SKELETON WAS FOUND’
	BRCKO BREWING
	54 SEVERED HEADS
	RTV BiH
	THE MEDIA OF ‘HERCEG-BOSNA’
	ESELAAM ALEJKUM, TUZLA
	ZENICA
	INDEPENDENT TELEVISIONS
	TROUBLE WITH MAPS
	REMOTE CONTROL - BIH JOURNALISTS AND THE GOVERNMENT
	By Emir Imamovic

	L
	LETTERS TO THE EDITORS
	Illegal to Jam
	TV TPK Protests (excerpt)
	Monitoring Report replies:
	Monitoring Report Special Issue:

	‘DIGGING IN THE WOUND’
	
	
	
	
	
	(From the letter from the RS Minister of Information, on the behaviour of the international community, read out on SRT, 20/8)







