
 

Podvuèeno 

• Rat oko predajnika 
• Kako se ‘‘zapadne demokratije’’ rješavaju nepo•eljnih predsjednika 
• Bosna-Danska: 3:0 za Koaliciju 

Monitoring Report 

“MEDIJSKI PUČ” 
Miroslav Toholj, glavni i odgovorni urednik Srpske  Radio Televizije (SRT), o trenutnoj 
situaciji u medijima u Republike Srpske 

U posmatranom periodu došlo 
je do •vrš•eg zbijanja svih 
medija oko njima zanimljivih 
politi•kih krugova, širom BiH. 
Kontroverza, pritom, le•i u 
•injenici da se istovremeno 
prakti•no pojavljuje  ve•i 
broj medija - “ odmetanje”  
studija SRT Banja Luka od 
mati•ne SRT, studija koji daje 
glas predsjednici RS Biljani 
Plavši• i, kao i onim 
•lanovima opozicije koji je 
podr•avaju. Medjutim, broj 
predajnika koji prenose signal 
ovog studija sveo se na samo 
jedan. 

RAT OKO PREDAJNIKA 

Bitka za gledaoce, u formi 
‘‘rata za predajnike’’, bila 
je svojevrsna uvetira rata u 
BiH. Tradicija da se javno 
mnjenje najefikasnije oblikuje 
putem televizije, 
uspostavljena u vrijeme 
socijalisti•ke vladavine, nije 
izgubila na zna•aju u post-
dejtonskom periodu. Stoga je 
bilo za o•ekivati da •e se 
predsjednik RS Biljana Plavši• 
i njeni simpatizeri, 
ostvarivši kontrolu nad 
policijskim snagama u Banja 
Luci, opredjeliti za brz 
pokušaj konsolidacije svoje 
pozicije obezbjedjivanjem 
predajnika na Kozari. 

Zamisao se podudarila sa 
odlukom •lanova studija SRT u 
Banja Luci da istupe iz mre•e 
SRT, odnosno da se otrgnu od 
dominacije urednika sa Pala. U 
odbacivanju praksu koju je 
diktirao ‘‘master’’ centar 
SRT-a na Palama (manipulacija 
informacijama ili njihovo 
skrivanje, propaganda protiv 
medjunarodne zajednice i 
neumorna promocija SDS-a), 
studio Banja Luka ostao je 
usamljen. Ipak, u nastojanju 
da prika•e mišljenja strana u 
sukobu, osim prikaza stavova 
predsjednice Plavši•, studio 
prenosi i stavove tvrde linije 
SDS na Palama. 

SRT emituje program putem 
pet centralnih predajnika 
(predajnik na Kozari, Duge 
Njive kod Doboja, Udrigovo kod 
Bijeljine, na Trebevi•u i 
Leotar kod Trebinja). Samo nad 
predajnikom na Kozari u ovom 
trenutku kontrolu imaju 
simpatizeri Biljane Plavši•, 
dok ostali prenose program SRT 
sa Pala. Još dva predajnika, 
Duge Njive i Udrigovo, bila su 
predmet prakti•no rata izmedju 
simpatizera Plavši•eve i onih 
koji tvrde da podr•avaju 
‘‘legalnu vlast’’, te iskazuju 
svoju servilnost SDS-u i 
optu•enom za ratne zlo•ine 
Radovanu Karad•i•u. Pomenuti 
predajnici prelazili su iz 

ruke u ruku u nekoliko 
navrata,  završavaju•i u ovom 
trenutku u rukama struktura na 
Palama. 

Trupe SFOR-a su nekoliko 
dana obezbjedjivale predajnik 
Udrigovo, opravdavaju•i svoj 
postupak da je predajnik mogao 
postati ‘‘ta•kom sukoba 
izmedju rivalskih grupa’’ u 
RS. Nakon kiše verbalnih 
uvreda i kamenica kojima su ih 
Srbi iz Bijeljine do•ekali 
(potaknuti pozivima Radija 
Bijeljina lojalnog SDS-u), 
SFOR je 2. septembra potpisao 
ugovor prema kome im je 
omogu•eno da se povuku sa 
onoliko obraza koliko je bilo 
mogu•e. SRT se obavezala da •e 
se ‘‘uzdr•avati od zapaljivog 
izvještavanja’’, te da •e 
jedan sat dnevno pru•iti šansu 
‘‘druga•ijim politi•kim 
mišljenjima’’, a Visokom 
Predstavniku omogu•iti da se 
obrati gledaocima, bez 
naknadnih skra•ivanja ili 
uredjiva•kih zahvata. (Ugovor 
su potpisali Mom•ilo 
Krajišnik, u ime SRT-a, te 
zamjenik Visokog Predstavnika 
•ak Klajn i general SFOR-a 
Erik Šinseki). Za uzvrat, 
predajnik je ponovo predat 
SRT-u. 

U daleko dramati•nijoj 
borbi oko predajnika Duge 

Izvještaj Media Plana i Institute 
for War &  Peace Reporting o  

medijima 
 u BiH 

III Serija - broj 5 
7 septembar 1997 



 

MONITORING REPORT, 7 SEPTEMBAR, 1997 2 

 

Njive ispaljeni su i prvi meci 
u aktuelnom politi•kom sukobu 
na liniji Banja Luka - Pale. 
Ispalili su ih pripadnici 
‘‘Crne ruke’’, paramilitarne 
grupe odane Radovanu 
Karad•i•u. Meci su bili 
namijenjeni simpatizerima 
Plavši•eve koji su, 
predvodjeni Milovanom 
Stankovi•em (predsjednikom 
dobojske Socijalisti•ke 

partije RS) preuzeli predajnik 
28.8. 

Stankovi•, vlasnik 
dobojskog dvomjese•nika 
Alternativa, bivši je major 
vojske bosanskih Srba, o kome 
kolaju glasine da je u toku 
rata bio umiješan u osvajanje 
upravo ovog predajnika, tada 
za potrebe  televizije RS. 
Sada je, medjutim, Stankovi• 
poznat kao protivnik SDS-a, 

•ovjek koga slave alternativni 
mediji u RS (NTV Banja Luka) 
Stankovi• je sa oko stotinu 
pomaga•a preuzeo predajnik 
Duge Njive na Trebavi, u 
blizini Doboja,  od 11 
policajaca poslatih iz 
dobojske policijske stanice 
upravo u slu•aju ovakve 
potrebe.. 



 

MONITORING REPORT, 7 SEPTEMBAR, 1997 3 

 

Stankovi• je u posjedu 
predajnika bio nešto manje od 
pet sati, u toku kojih se 
program Studija SRT Banja Luka 
mogao pratiti širom dobojskog 
regiona. Ponovno pojavljivanje 
jedanaest policajaca, sa preko 
100 kolega, te •lanovima 
‘‘Crne ruke’’ nagnalo je 
ve•inu Stankovi•evih ljudi u 
bjeg, dok je on sam sa još 
•etvoricom ‘‘najbli•ih 
saradnika’’ uhapšesn. (U 
zatvoru je Stankovi• 
štrajkovao gladju, a pušten je 
2. septembra). Predajnik je 
po•eo ponovno emitovati SRT. 

•ini se da je sudbina 
predajnika na Kozari da uvijek 
igra neku posebnu ulogu. Još u 
avgustu 1991. godine  
aktivisti SDS-a preusmjerili 
su ovaj predajnik ka TV Srbije 
- Kozara je, dakle, još mnogo 
prije izbijanja rata u Bosni, 
bila prvi predajnik koji je 
istupio iz jedinstvene 
informativne mre•e (nakon 
preusmjerenja, gradjani  
banjalu•kog podru•ja nisu više 
mogli gledati program TV 
Sarajevo). 

SRT PROTIV SRT 

Za razloge de facto 
napuštanja mre•e Srpske Radio 
Televizije, banjolu•ki studio 
naveo je pritisak od 
‘‘sjedišta’’ mre•e na Palama, 
koji je spre•avao novinare 
ovog studija da rade u skladu 
sa novinarskim standardima. 
Ipak, glavni i odgovorni 
urednik SRT-a Miroslav Toholj, 
obavijestio je javnost da je 
studio bio primoran da 
‘‘obustavi rad, kao posledicu 
‘‘pritiska i pretnji 
obezbedjenja Biljane Plavši• 
urednicima i novinarima.’’ 
(SRT, Novosti, 22.8.). Nakon 
što je ‘‘odmetnuta’’ stanica 
po•ela sa emitovanjem programa 
koji se nesumnjivo stavio na 
stranu predsjednice RS Biljane 
Plavši• i njenih simpatizera, 
Toholj je ponovo reagovao. 
Oplakuju•i situaciju u 
medijima, upozorio je da je 
‘‘ovo strašna kriza, narod i 
dr•ava su na rubu ponora iz 

kojeg izlaza nema… to sve vodi 
krvoproli•u, destrukciji, kad 
Republika Srpska postaje 
jevtin, bagatelan dar svojim 
doju•erašnjim 
neprijateljima.’’ (26.8., 
Srpski radio) 

SRT, prema uobi•ajenoj 
praksi, objavljuje demantije 
ili ignoriše •injenice dokle 
god je to mogu•e, a tada 
pribjegava komentarima sa 
uzavrelom krvi. Prvenstveni 
cilj komentara, •ini se, jeste 
odvra•anje pa•nje publike sa 
osnovnog propusta SRT - 
uskra•ivanja informacija. 
(Epizoda se od prethodnih 
razlikuje samo po tome što je 
glavni i odgovorni urednik SRT 
bio otvoreno umiješan.)  

Ovakvo nepoštivanje 
•injenica ne obe•ava da •e 
išta biti bolje nakon 
potpisivanja ugovora izmedju 
SRT i SFOR-a, te Ureda Visokog 
Predstavnika 2. septembra, 
kojim je predajnik Udrigovo 
prakti•no vra•en u nadle•nost 
informativnog sistema RS. 
Navici iskrivljavanja vijesti 
teško je odoljeti. Štaviše, 
nije pretjerano teško 
zamisliti SRT kako novonastalu 
situaciju, uz primjetnu notu 
trijumfa, koristi kako bi 
prikazala samu sebe •rtvom 
strane tiranije  

Svaka zvani•na kritika 
profesionalnosti SRT-a i dalje 
se ignoriše (na primjer, 
kritika portparola OSCE-a 
Dejvida Folija 26.8. zbog 
‘‘nefer izvještavanja, 
uznemiravaju•eg jezika, 
neta•nosti informacija i 
uskra•ivanja prava na 
odgovor’’) ili namjerno 
koristi za proizvodnju efekta. 
Primjer tome mogao bi biti 
‘‘uvijeni’’ na•in 
izvještavanja o kritici SRT-a 
od strane Visokog 
Predstavnika, koju voditelj 
ovog medija prenosi iz navoda 
‘‘muslimanskog Radija BiH’’, u 
bloku vijesti koje se bave 
komentarima strane štampe. 
Voditelj gledaoce u temu uvodi 
rije•ima da ‘‘o zbivanjima u 
Srpskoj sa posebnom zluradoš•u 
govore muslimanski mediji’’ 

 
MONITORING REPORT 

 
Izvještaj   

Institute for War & Peace 
Reporting and Media Plan 

 
Direktor projekta: Zlatko 
Dizdarevic 
Urednici Monitoring reporta: 
Zlatko Dizdarevi•, Aleksandra 
Š•epanovi• i Marina Bowder 
Monitoring tim: MEDIA PLAN 
 
IWPR Institut za ratno i 
mirnodopsko izvještavanje (IWPR) 
je britanska dobrotvorna ustanova, 
osnovana sa namjerom da poma•e 
razvoj nezavisnih medija i da 
podr•i glasove promjena. 
 

 
 
Media Plan je bosanksohercegova•ka  
nezavisna organizacija 
specijalizovana za medijske 
analize, obuku i  razvoj medija . 
 

  
 
Monitoring Report dijeli se 
besplatno. Umno•avanje je 
dopušteno. Sa zahvalnošæu 
napominjemo da  ovaj projekat 
podr•ava Swedish International 
Development and Cooperation 
Agency, Open Society Institute 
(SIDA) Istra•iva•ke i edukacione 
projekte Media plana i IWPRa u 
Bosni i Hercegovini poma•u 
European Union, US Information 
Agency, National Endowment for 
Democracy and Winston Foundation 
for World Peace. 
 
Bosna i Hercegovina:   
Obala Kulina bana 4/I, 71000 
Sarajevo,  
Tel / Fax: (387 71) 667 734/5 
E-mail: 
MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 
101657.3100@compuserve.com  
 
 
UK: 
Lancaster House, 33 Islington High 
St., London N1 9LH  
Tel (44 171) 713 71 30 
Fax (44 171) 713 71 40 
E-mail: warreport@iwpr.org.uk 
 
US: 
Box 2617, New York, NY 10185,  
Tel: (1 212) 688-1451,  
Fax: (1 212) 371-4054 
E mail uswarreport@ig ap org

MEDIA PLAN 



 

MONITORING REPORT, 7 SEPTEMBAR, 1997 4 

 

(25.8.). Udarnu informativnu 
emisiju pratio je muzi•ki spot 
u kome su vojnici SFOR-a 
prakti•no uporedjeni sa 
snagama SS iz Drugog svjetskog 
rata (vidjeti teku•u seriju 
Monitoring Reporta, br. 4). 

SRT je, s druge strane, 
voljna da dodijeli ovakvu 
podršku i proizvede komentare 
koji su o•igledno komentari 
samog voditelja (odnosno 
urednika): ‘‘ocenjuju•i… krizu 
kao pogodno tle za 
ostvarivanje svojih interesa, 
antisrpske snage ponovo su 
krenule u otvorenu kampanju 
protiv srpskog naroda i SDS 
srpskih zemalja.’’ (SRT, 
18.8.)  

SUDBINA NE•ELJENIH 
PREDSJEDNIKA 

Komentar je od bizarnog, u 
posmatranom periodu postao 
prijete•I (uz pomo• urednika 
Ljubice Pavlovi• i Duška 
Despotova, uredjiva•kog tima 
Dnevnika u 16 h. od 29., 30. i 
31. 8.). Urednik u komentaru 
koji zaklju•uje centralnu 
informativnu emisiju 30.8. 
navodi imena predsjednika koje 
su sopstveni narodi zbacili i 
•ak ubili (lista uklju•uje 
Pola Pota, Markosa i 
•aušeskua). Uz komentar da •ak 
ni tzv. zapadne demokratije 
nisu oklijevale da sli•ne 
korake poduzmu kada su oni 
bili neophodni, te drugim 
rije•ima uvjeravaju•I gledaoce 
da bi se i RS mogla smatrati 
zapadnom demokratijom, SRT 
prikazuje slike D•ona 
Kenedija. ‘‘Posledica pokušaja 
da resocijalizuje ameri•ko 
društvo i dr•avu bilo je 
njegovo navodno misteriozno 
ubistvo… dakle, svako 
antidr•avno delovanje, •ak i 
dr•avnog vrha, a •esto i šefa 
dr•ave, na Zapadu se pla•a 
najskupljom cenom. Naravno, 
niko ne •eli ni lin• ni srpsku 
krv, medjutim svako mora 
odgovarati za svoje greške’’. 
Komentar jasno upu•uje na 
•injenicu da je subjekt 
komentara predsjednica RS 
Biljana Plavši•. 

KRV NA ULICAMA 
BR•KOG 

Prema uobi•ajenoj praksi, 
studio SRT Br•ko pratio je 
stilom sopstvenih komentara u 
posmatranom periodu 
dirigentsku palicu mati•e 
mre•e. 28.8. poziv na nasilje 
dobio je eksplicitnu formu. U 
6 sati izjutra stanica je 
svojim slušaocima objasnila da 
su sirene koje su ih omele u 
spavanju ozna•ile napad SFOR-a 
na glavnu policijsku stanicu u 
Br•kom i pozvala narod da 
izadje na ulice i ‘‘svojim 
telima zaštite ustavni poredak 
i sve ono što je srpski narod 
u proteklom ratu sa krvlju 
stekao. Informativna emisija u 
ve•ernjem terminu izrazila je 
zadovoljstvo rezultatima 
poziva: 

‘‘Oglašavanje sirena u svim 
delovima grada bio je znak 
svim •estitim Srbima da se 
istog trenutka upute prema 
pomenutim objektima i svojim 
telima zaštite ustavni poredak 
RS i sve ono što je srpski 
narod u proteklom ratu sa 
krvlju stekao, branio i 
odbranio… Razlog za uzbunu 
preko 5000 gradjana bila je 
vest da pripadnici SFOR-a i 
Srbi pojedinci, nesvesni 
posledica medjusrpskih podela 
pokušavaju zauzeti zgrade 
br•anskog MUP-a i uspostaviti 
paralelnu vlast, sli•no 
banjalu•kom scenariju od pre 
desetak dana… Veliki broj 
ljudi, •ena, •ak i dece… 
odazvao se pozivu…’’ (28.8.) 

Istovremeno, Srpski Radio 
la•no je izvjestio da su se 
trupe SFOR-a, uspani•ivši  se 
brojem prisutnih, prihvatile 
oru•ja i ubile šestogodišnje 
dijete (28.8.). Izvještaj nije 
bio demantovan. 

Komentar SRT-a o 
dogadjajima u Br•kom obilovao 
je poredjenjima sa ‘‘golorukim 
narodom’’ i ‘‘agresorima’’, te 
‘‘okupatorskim snagama’’ 
(Srpski Radio i SRT, 28.8.). 
Srpski Radio pri•u je 
propratio izvještajem sa 
mitinga SDS-a u Sokocu: 

izvješta• je posebno naglasio 
rije•i  ispisane na 
transparentima simpatizera 
SDS-a: “ Poruka zbora - protiv 
okupacije SFOR-a!” , “ Ko ne•e 
SDS ima•e fes!’’ (28.8.) 

Kamere SRT bile su 
usmjerene na portrete Radovana 
Karad•i•a u rukama 
demonstranata u Br•kom, te 
prisutnoj djeci i •enama. 
Izvješta• Vedran Škoro tvrdi 
da se ‘‘pripadnici 
multinacionalnih snaga nisu 
prezali ni od otvaranja vatre 
na goloruki srpski narod… 
Uzalud pretnje i sa kopna i iz 
vazduha, svi Br•aci su na 
svojim mestima i telom štite 
grad’’. Za okupljeni narod se 
tvrdi da 
je‘‘samoorganizovan’’, te da 
je pobuna ‘‘spontana’’. 
(28.8.) 

‘‘Spontanost’’ je bila 
klju•na rije• u opisivanju 
skupa demonstranata u blizini 
predajnika u Udrigovu (kod 
Bijeljine), koji su u danu 
sukoba u Br•kom još uvijek 
•uvale snage SFOR-a i koji je 
emitovao program banjolu•kog 
studija SRT. ‘‘Narod, što 
spontano, što na poziv Srpske 
radikalne stranke i SDS, 
izišao je na ulice i telima 
spre•io namere pripadnika 
SFOR-a… Neshvatljiva brutalna 
demonstracija sile na ulicama 
srpskih gradova nije zaplašila 
srpski narod ve• ga je, 
naprotiv, mobilisala da se 
odlu•no suprotstavi okupaciji 
i razbijanju RS.’’ (28.8., 
Novosti, SRT) 

Ankete medju demonstrantima 
stimulisale su atmosferu 
‘‘•estitki’’ koje je studio 
SRT Br•ko podsticao 28.8: 
‘‘Pokazali smo im ko su 
Srbi’’, ‘‘Srbi su jaki’’, 
‘‘Jeste li videli kako su 
pobegli, Farand je kao 
kukavica… (pobegao) iz 
ureda’’. Bio je ovo uvod za 
anketu na temu ‘‘povratka 
Muslimana’’: ‘‘Ne•emo sa njima 
•ivjeti i gotovo, izgubila sam 
dva brata, oca su mi htjeli 
zaklati, dosta su nas 
maltretirali, ne•e sa nama, 



 

MONITORING REPORT, 7 SEPTEMBAR, 1997 5 

 

nema teorije da sa njima 
•ivimo.’’ 

Uslijedile su •estitke 
•etni•kog pokreta gradjanima 
na ‘‘uspješnom 
suprotstavljanju SFOR-u” . 
Pokret je pozvao gradjane da 
ubudu•e paze na zloupotrebe 
SFOR-i doma•ih izdajnika, te 
da prestanu iskazivati 
gostoprimstvo strancima u 
svojim domovima i restoranima. 

29.9., SRT i Srpski radio 
prenose vijest da je Savjet 
NATO-a “ razmatra mogu•nosti 
promene mandata SFOR-a, kojim 
bi mu omogu•io i akcije protiv 
srpskih medija, uz optu•be da… 
iniciraju nasilje’’. Publika u 
RS vijest je mogla protuma•iti 
kao još jednu demonstraciju 
sile vanjske tiranije (29.8.). 
Identi•na bi se ocjena mogla 
odnositi i na citiranje navoda 
teksta objavljenog u Sunday 
Times-u koji (parafrazirano) 
opisuje kako se snage NATO 
pripremaju da neutrališu 
medije u Republici Srpskoj 
(31.8.) 

Imaju•I u vidu ovakav 
pristup, izuzetno je teško 
povjerovati da •e svakodnevno 
polusatno pojavljivanje UVP u 
programima SRT-a koje se ne 
smije ‘‘mijenjati ili 
komentarisati’’ imati mnogo 
efekta na opšti uticaj SRT na 
javno mnjenje u RS. (Nakon 
pojavljivanja •aka Klajna u 
programu 16.8., uslijedilo je 
emitovanje muzi•kog spota o 
SFOR-u kao SS-FORu.) 

Obaveza o prikazivanju 
‘‘druga•ijih politi•kih 
mišljenja’’, kojima •e od sada 
SRT ustupiti jedan sat dnevno 
u svojim programima, takodje 
dolaze tek nešto prije 
odr•avanja izbora. U 
posmatranom periodu SRT je sve 
više i više poprimala odlike 
jednopartijskog medija - u 
fokusu su gotovo isklju•ivo 
ostali lideri tvrde linije 
SDS-a. Povrh toga, ‘‘Strana•ka 
hronika’’, emisija koja je 
emitovana u terminu od 22.00, 
a koja je opozicionim 
partijama pru•ala priliku da 
se predstave i iznesu svoje 

stavove - skinuta je sa 
programa. Posljednjeg je puta 
emitovana 18.8., kada je 
voditelj objasnio da ‘‘zbog 
nove programske šeme’’ emisija 
ne•e biti emitovana do poslije 
septembarskih izbora. 

MEDIJI U BANJA LUCI 

U takvoj situaciji, 
alternativni mediji u Banja 
Luci, premda imaju ograni•enu 
publiku, jedina su realna 
opcija za ‘‘druga•ije 
poglede’’. 

Informativne emisije 
studija SRT Banja Luka još 
uvijek li•e na ‘‘mati•nu’’ SRT 
na Palama - imaju isti logo, 
muzi•ku podlogu, vremensku 
prognozu. Ostatak programa 
identi•an je onome paljanske 
SRT. Komentari se i dalje 
zasnivaju na izboru iz 
‘‘pisanja holandske štampe’’ - 
ovoga puta, izabrani •lanci 
stvaraju utisak da je 
rukovodstvo na Palama to koje 
izaziva sukob i sprije•ava 
implementaciju Dejtonskog 
sporazuma. 

Najdramati•nija razlika 
sastoji se u pojavljivanju 
Biljane Plavši• na prvom 
mjestu svake udarne 
informativne emisije. 
Plavši•eva se obi•no prikazuje 
u trenutku razgovora sa nekim 
od predstavnika medjunarodne 
zajednice. Tako, njen susret 
sa zapovjednikom SFOR-a Erikom 
Šinsekijem otvara centralnu 
informativnu emisiju 28.8, 
30.8. kao primaran je plasiran 
njen susret sa Robertom 
Gelbardom, specijalnim 
ameri•kim izaslanikom, te 
supervizorom za Br•ko Robertom 
Farandom. 

Za razliku od SRT-a, koja 
je Gelbardovu izjavu nakon 
susreta sa Mom•ilom 
Krajišnikom 29.8. skratila do 
nerazumljivosti, Studio Banja 
Luka svojoj publici omogu•ava 
da •uje obje strane uklju•ene 
u susret. Komentarisanje 
dogadjaja svedeno je na 
minimum. 

Vizuelne sli•nosti sa SRT-
om uo•ljive su u izvještavanju 
o dešavanjima u Federaciji 
BiH, koje banjolu•ka SRT 
emituje takodje u bloku 
vijesti iz svijeta, te u 
prisustvu poznatih voditelja i 
urednika. Medju njima je i 
Marinko U•ur, poznat po nekim 
nedavnim pretjerivanjima u 
domenu komentara usmjerenih 
protiv Plavši•eve i 
medjunarodne zajednice 
(vidjeti ‘‘Specijalni 
dodatak’’ teku•e serije 
Monitoring Reporta, br. 4). 
Biljana Plavši•, doduše, više 
nije U•urova meta: 

‘‘Pre samo dve godine ovde 
je vodjen krvav, religozan, 
etni•ki rat. Sve te godine 
manje ili više uspešno 
saradjivali smo sa Palama. 
Najva•nije je bilo završiti 
rat. Novinari su bili 
instrument koriš•en protiv 
zajedni•kog neprijatelja. 
Nakon rata, pojavio se novi 
neprijatelj. Sada se vodi 
bitka za profesionalizam i 
novinarstvo… Pre (podele)… 
odluke su donošene na Palama. 
Izbor vesti i njihov redosled 
bili su u odgovornosti Pala. 
Kada smo tra•ili druga•iju 
strukturu, re•eno nam je da im 
je naredjeno ‘odozgo’.’’ 

Studio SRT Banja Luka pru•a 
priliku alternativnim 
mišljenjima da dodju do 
ekrana. Tako je 30.8. 
emitovana vijest o stavu ove 
partije da informativni sistem 
RS treba da bude jedinstven; 
29.8. citirane su izjave 
Krajišnika i Kli•kovi•a 
povodom dogadjaja u Br•kom 
prethodnog dana. U isto 
vrijeme, partije koje SRT 
(Pale) posmatra kao zavedene 
saveznike kvislinga Plavši•, 
mogle su iskazati svoje 
stavove - na primjer, prenijet 
je stav Socijalisti•ke partije 
RS, •iji su predstavnici 
osudili akt hapšenja svojih 
•lanova koji su branili 
predajnik Duge Njive kod 
Doboja (28.8.). Studio je 
izvijestio i o hapšenju 
Milovana Stankovi•a, te o 
njegovom štrajku gladju 



 

MONITORING REPORT, 7 SEPTEMBAR, 1997 6 

 

(28.8.). SRT nije prenijela 
ove informacije. 

Nezavisna TV Banja Luka 
(NTV Banja Luka) novim 
d•inglom potcrtava svoju 
nezavisnost: ‘‘Prijatno ve•e 
uz filmski program NTV BL •eli 
vam Socijalisti•ka partija 
RS.’’ 

Ukoliko se uporede 
statisti•ki podaci, mo•e se 
konstatovati da je pristup 
ovog ‘‘nezavisnog’’ medija 
rukovodstvu SDS gotovo slika 
pristupa SRT-a Biljani Plavši• 
i njenim simpatizerima. Tako 
je, u posmatranom periodu, NTV 
Banja Luka Plavši•evu pomenula 
23 puta (22 u pozitivnom, te 
jedan put u neutralnom 
kontekstu). Mom•ilo Krajišnik  
pomenut je 17 puta, svih 17 sa 
negativnom konotacijom. S 
druge strane, SRT je 
Krajišnika pomenula 11 puta (7 
puta u pozitivnom, 4 u 
neutralnom kontekstu). 
Plavši•eva je pomenuta 50 
puta, od kojih 37 u negativnom 
kontekstu (ostala pominjanja 
bila su u neutralnom). 

ŠTAMPA U RS 

Glas Srpski, zvani•ni 
dnevnik Republike Srpske (pod 
kontrolom SDS), djeluje u 
harmoniji sa SRT-om. O ovakvom 
opredjeljenju svjedo•e 
naslovi: ‘‘Ruše•i ustav i 
zakone Srpske Plavši•eva 
prisvaja izvršnu vlast’’, 
‘‘Banski Dvor osloboditi od 
paravojnih snaga’’ (25.8.) 
List 29.8. objavljuje •lanak 
pod naslovom ‘‘Pala krv u 
Br•kom’’ u kome se iznose 
tvrdnje da je u sukobima 
izmedju Srba iz Br•kog sa 
trupama SFOR-a povredjeno pet 
civila - nezavisne agencije 
istovremeno su izvještavale o 
dva povrijedjena sa obiju 
strana u sukobu. ‘‘Narod je 
stao pred cijevi tenkova SFOR-
a da sprije•!i nasilni ulazak 
u Br•ko’’. 

U svakom slu•aju, primjer 
je blijed u poredjenju sa 
ekstremnim izvještavanjem 
Br•anskih pogleda, (lista •ije 

štampanje finansira SDS Br•ko, 
a koji se besplatno 
distribuira srpskim 
izbjeglicama, policijskim 
snagama i br•anskim 
privrednicima). List ponekad 
izlazi dvonedeljno, ponekad 
mjese•no i teško se mo•e 
okarakterisati kao medij koji 
informiše, prije se radi o 
dodatnom izdanju komentara u 
stilu SRT Radija Br•ko. 21.8. 
Br•anski pogledi na naslovnoj 
strani objavljuju •lanak pod 
naslovom ‘‘Narodu •e pu•i 
film’’ u kome se iznose 
tvrdnje kako ‘‘obi•ni, 
prostodušni, srpski narod, 
iako su ispunjeni svi uslovi 
iz… Sintre, opet izigran za 
pomo•’’. 

  
•lanak je prenio odjek SRT 

Studija Br•ko i Glasa srpskog, 
citiraju•i mišljenja ovih 
medija o ‘‘medjunarodnom 
faktoru’’ i njegovoj namjeri 
da manipuliše izborima, uz 
pomo• ‘‘gubitaka pomo•u 
kompjutera’’ i ‘‘ubrzavanjem 
naseljavanja muslimana u 
Br•kom.’’ •lanak se završava 
prikrivenim upozorenjem da 
‘‘Ako je to model predizborne 
kampanje i izbora koja va•i u 
modernom i savremenom 
demokratskom svetu, narod u 
Br•kom •e umesto da glasa, 
radije u septembru pokazati 
posmatra•ima, revizorima i 
supervizorima da mu je - pukao 
film.’’ (autor teksta: A. 
Radi•-Savi•) 

•lanak o povratku 
izbjeglica, naslovljen 
‘‘Muslimani pritiš•u a pomo• 
slaba’’ opisuju ‘‘bahato’’ 
ponašanje povratnika, koje 
‘‘valjda nesvesno’’ svojim 
postupcima podr•avaju SFOR i 
IPTF. Na sli•an na•in o ovoj 
temi izvještavali su i SRT 
Radio Br•ko, te Glas Srpski. 
22.8. radio je emitovao vijest 
o tome kako se grupa 
povratnika ‘‘Muslimana’’ koji 
su stigli kako bi pokušali da 
poprave ku•e koje •e naseliti 
ponaša ‘‘pompezno’’. 

Pru•anje mogu•nosti 
opoziciji da izrazi svoje 
stavove ne spada u domen 

specijalnosti zvani•ne štampe 
u RS. Lica koja se pojavljuju 
na stranicama Glasa srpskog, 
na primjer, ponovo su lica 
Mom•ila Krajišnika, Gojka 
Kli•kovi•a, Dragana Kalini•a, 
Aleksandra Buhe, Vladimira 
Vrkeša.  

U tom pogledu, Dnevne 
Nezavisne Novine (DNN), daleko 
više poma•u bira•ima u RS 
zainteresovanim za opozicione 
partije. List svakodnevno 
posve•uje 4. i 5. stranu 
aktivnostima niza opozicionih 
partija, o •ijim saopštenjima 
za javnost i sastancima pomno 
izvještava.  

DNN nastoji njegovati 
profesionalno novinarstvo, o 
•emu svjedo•e naslovi koji su 
se na stranicama ovog lista 
mogli pro•itati 26.8.: 
‘‘Toholjeva fabrika la•i’’, 
‘‘Istinom do pobjede’’, 
‘‘Novinari poslušali  
savjest’’ 27.8. Radi se o 
•lancima koji slave odvajanje 
Studija SRT Banja Luka. (DNN 
je donekle uspjela pokvariti 
utisak, nastavljaju•i da 
smijenjenog ministra 
unutrašnjih poslova Dragana 
Kijca naziva ministrom, a 
predsjednika raspuštene 
Skupštine Dragana Kaliniša 
predjašnjom titulom, upravo 
kao da Biljana Plavši• nikada 
nije ni dovela u pitanje 
legitimnost njihovog 
polo•aja). 

MEDIJI U SARAJEVU 

Pristup TV BiH  temama 
etniciteta i dalje je 
neujedna•en. 18.8. Dnevnik TV 
BiH se sa aspekta 
izbalansiranog i razumljivog 
bavi izvještavanjem o povratku 
izbjeglica. Izvještaji su 
uklju•ivali storije o povratku 
Bošnjaka u Jajce, Šolji•evu 
osudu uništavanja hrvatskih 
ku•a u Bugojnu, razgovore 
gradona•elnika Mostara Ivana 
Prskala i dogradona•elnika 
Safeta Oru•evi•a o povratku 
izbjeglica u Stolac, te 
izvještaj o prijemu delegacije 
iz bugojanskog HDZ-a od strane 
Ministra za socijalni rad, 



 

MONITORING REPORT, 7 SEPTEMBAR, 1997 7 

 

raseljena lica i izbjeglice 
Federacije BiH Rasima Kadi•a. 

S druge strane, izvještaj o 
miniranju dvije hrvatske ku•e 
kod Kaknja uslijedio je tek 
deset dana nakon tog 
dogadjaja. Pritom, izvještaj 
je emitovan tek pri kraju 
informativne emisije, a i tada 
kroz prizmu pres konferencije 
UNHCR-a (28.8.). Vijest da je 
grupa Hrvata sprije•ena u 
pokušaju da posjeti svoje 
domove u selu Bukovica kod 
Travnika bila je kratka i bez 
tonskih snimaka (29.8.). O 
ubistvu oca i sina Jezer•i• 
31.8. u blizini Travnika 
gledaoci TV BiH saznali su 
samo zahvaljuju•i zvani•nom 
izvještaju MUP-a koji je 
pro•itan (premda su prenijeti 
i navodi iz pisma Alije 
Izetbegovi•a koji je osudio 
ovaj zlo•in). Istovremeno, 
tretman incidenata u kojima su 
Bošnjaci •rtve, daleko je 
druga•iji. Vijest o ubistvu 
Fadile Mehmedovi• kod •eli•a 
(u zoni separacije) bila je 
udarna vijest Dnevnika 22. 
avgusta. Dan prije emitovan je 
izvještaj o mini koja je 
ranila dva Bošnjaka u Jajcu 
(sa lokaliteta), a prenijete 
su i izjave povredjenih. 

RTV BiH  je o dogadjanjima 
u RS izvještavala bez 
pristrasnosti, iako su kako 
radio, tako i TV, razvili neku 
vrstu nemogu•nosti da izgovore 
rije•i ‘‘Republika Srpska’’, 
umjesto •ega se redovito 
koriste terminima ‘‘srpski 
entitet’’ i ‘‘entitet sa 
srpskom ve•inom’’. 

3:0 ZA KOALICIJU  

U pogledu politi•ke 
nepristranosti, RTV BiH 
pokazuje primjetnu naklonost 
Stranci demokratske akcije, te 
Koaliciji za cjelovitu i 
demokratsku BiH •iji je ova 
partija vode•i •lan. Ovakva 
orijentacija vidljiva je u 
detaljima - izdašnom 
izvještavanju sa pres 
konferencije SDA u Br•kom 
(29.8.), ili iš•itavanju 
intervjua sa premijerom 

Federacije Edhemom Bi•ak•i•em 
punih deset minuta od ukupno 
25 minuta koliko Dnevnik 
Radija BiH traje (23.8.). 
Pristrasnost je bila 
najo•itija prilikom prenosa 
fudbalske utakmice Bosna-
Danska. Koalicija za cjelovitu 
i demokratsku BiH ‘‘osigurala 
je sredstva za otkup 
utakmice’’, kako je najavila 
voditeljica Dnevnika 20.8., 
budu•i da se TV BiH nije 
uspjela sporazumjeti o prenosu 
sa Nogometnim savezom BiH. 
Komentator utakmice ponovio je 
na po•etku prenosa •injenicu 
da je Koalicija obezbjedila 
sredstva, a u toku prenosa 
emitovan je telop:  
‘‘Koalicija… (je) otkupila 
pravo na prenos utakmice i 
poklonila ga gradjanima BH.’’ 
(20.8.). (Ovdje treba dodati 
navode same TV BiH (koje je 
4.9. prenijela ONASA), •iji 
statisti•ki podaci pokazuju da 
ova televizijska ku•a 
prikazuje više informacija o 
SDP-u nego i o jednoj drugoj 
partiji.) 

RTV BiH prikazala je i 
uobi•ajenu privr•enost 
Kopredsjedniku Vije•a 
ministara Harisu Silajd•i•u. 
Uprkos •injenice da je 
Silajd•i• proveo nekoliko dana 
u SAD, RTV BiH je uspjela da 
pomene njegovo ime gotovo isto 
onoliko puta koliko su zajedno 
pomenuti Krešimir Zubak, 
Vladimir Šolji•, Drago 
Biland•ija i Jadranko Prli• 
(Silajd•i• se na Radiju BiH 
pojavljuje 7 puta, a ostali 8, 
dok ga TV BiH pominje 10, a 
hrvatske zvani•nike u BiH 13 
puta). 

NEZAVISNA TELEVIZIJA 

Nezavisne televizijske 
stanice daleko su otvorenije 
za politi•ke organizacije 
bosanskih Hrvata i Srba. 
Udarna informativna emisija 
nezavisne TV 99, Oko 22, 
pratila je pres konferencije 
HDZ-a, koje su ozna•ile 
po•etak predizborne kampanje 
ove partije (25.5.) i 
izvijestila o sjednici  IO 

Srpskog gradjanskog ve•a 28.8. 
Ova stanica je posvjetila više 
pa•nje promotivnom 
predizbornom skupu 
novoosnovane Hrvatske 
krš•anske demokratske unije 
(31.8.) od bilo kog drugog 
hrvatskog medija u BiH (•ak 
više i od HTV-a). 

Izvještaj ove informativne 
ku•e o miniranim hrvatskim 
ku•ama kod Kaknja znatno se 
razlikuje od umornog i  
ponekad •udnovato 
opredjeljenog pristupa TV BiH. 
Izjveštaj je napravljen u 
aktuelnom trenutku, lokalitet 
snimljen, prenijeti komentari 
Vladimira Šolji•a, zvani•nika 
HDZ-a u Bugojnu, LBO-a i 
Ujedinjene liste 97. TV 99 se 
profesionalno ponijela i 
prilikom jednog od izvještaja 
o dešavanjima u RS, kada je 
citirana SRNA (novinska 
agencija koju mediji u 
Federaciji po pravilu ne 
koriste). Radilo se o pri•i o 
150 naoru•anih Bošnjaka, koji 
su sprije•ili povratak 120 
srpskih civila u selo u 
blizini Br•kog (22.8.) 

OTM  (OBN - Open 
Broadcasting 
Network) 

Otvorena TV Mre•a kona•no 
ima aktivnog dopisnika na 
teritoriji Federacije pod 
kontrolom HDZ-a, Mladena 
Jeli•a. 22.8. OTM emituje 
Jeli•ev izvještaj o povratku 
Bošnjaka u Stolac, u kome su 
izneti dijelovi intervjua sa 
gradona•elnikom, •lanom HDZ-a, 
umjereno optimisti•nim 
povratnicima Bošnjacima, kao i 
sa izbjeglicama hrvatske 
nacionalnosti koji •ive u 
gradu, koji tvrde da ‘‘se ne 
mo• •ivjeti zajedno’’. 
Medjutim, OTM je propustila da 
izvjesti o incidentu kojom 
prilikom su ubijeni otac i sin 
Jezer•i• u Jajcu. 

Izvještavanje OTM-a o 
dješavanjima u Republici 
Srpskoj poprimilo je 
izazovniji pristup 
aktiviranjem novog  dopisnika 



 

MONITORING REPORT, 7 SEPTEMBAR, 1997 8 

 

iz Banja Luke, Gorana Trkulje. 
Trkulja je doveo u pitanje 
demanti SFOR-a da pru•a 
podršku policiji lojalnoj 
Biljani Plavši• u zauzimanju 
TV predajnika i policijskih 
stanica. Trkuljino mišljenje 
da SFOR zataškava •injeni•no 
stanje dokazano je izjavom 
portparola SFOR-a u Sarajevu 
da u incidentima u Br•kom niko 
od civila nije povrijedjen, 
nakon koga je uslijedila 
izjava supervizora Roberta 
Faranda da ‘‘duboko •ali zbog 
ranjavanja najmanje dvoje 
civila u Br•kom’’ (29.8.) 

SARAJEVSKA ŠTAMPA 

Naslovi još uvijek 
odslikavaju ono što bi se 
prije moglo nazvati •eljom 
nego •injenicama: ‘‘Karad•i• 
bez zaštite’’  
(Oslobodjenje,18.8.); ‘‘SAD 
ne•e oti•i iz Bosne’’, ‘‘NATO 
zauzeo Doboj’ (Dnevni Avaz 
20.8, 28.8.); ili •ak prije 
predrasudama: ‘‘Naše jabuke 
jedu Hrvati’’ (Ve•ernje Novine 
20.8.).  

Ipak, •lanci objavljivani u 
posmatranom periodu, posebno u 
Oslobodjenju, zna•ajnu pa•nju 
posvje•ivali su brigama 
hrvatskog stanovništva u BiH. 
Oslobodjenje je objavilo 
•lanak o prosvjedu grupe 
Hrvata zbog ‘‘preglasnog 
ezana’’, koji se mo•e •uti u 
Travniku. (29.8.) Takodje su 
intervjuisani kardinal Pulji• 
(31.8.), te  Fra Marko Oršoli• 
iz Tuzle. (27.8.) 21. avgusta 
list je objavio reporta•u o 
maltretiranju Hrvata koji su 
ostali u selu •ur•i•a Lug kod 
Bugojna i neaktivnosti 
policije, koja im nije pru•ila 
zaštitu. 

Oslobodjenje je 23.8. 
objavilo i •lanak Gorana 
Beriša koji citira •lana 
opozicije u RS Mi•u Carevi•a, 
predsjednika SK-Pokreta za 
Jugoslaviju: ‘‘Svi upiru prst 
u dva ratna zlo•inca, kao da 
bi sve bilo riješeno ako dva 
•ovjeka odu u Hag. Ne mo•ete 
re•i da su dva naroda nevina, 
a tre•i narod proglašavati 

agresorom’’. Ve•ernje Novine 
su, u posmatranom periodu, 
ta•nije 1.9. otvorile 
dopisništvo u Banja Luci, u 
saradnji sa banjolu•kim 
nezavisnim dnevnikom Dnevne 
Nezavisne Novine.  

 

MEDIJI U HERCEGOVINI 

S pribli•avanjem 
septembarskih izbora, HTV i TV 
Herceg Bosne postaju sve više 
jednopartijski (HDZ) 
orijentisane. Druge partije se 
uglavnom ignorišu. 

Osnovni razlog ogor•enja 
ovih medija bilo je skidanje 
imena kandidata HDZ-a sa 
izbornih lista u •ep•u, 
•apljini i trima opštinama 
Mostara sa hrvatskom ve•inom, 
koje bi se prema HDZ-u morale 
posmatrati kao jedinstvena 
zajednica: ‘‘Umjesto 
poništenja nepravedne i pravno 
neutemeljene odluke o skidanju 
nositelja kandidacijskih lista 
HDZ-a za tri hrvatske op•ine u 
Mostaru, OSCE je danas 
utrostru•io kazne HDZ-u. Taj 
nedemokratski potez mogao bi 
ugroziti odr•avanje 
predstoje•ih op•inskih izbora 
u Mostaru, jer je HDZ ve• 
zaprijetio da •e bojkotirati 
izbore ukoliko OSCE ne poništi 
svoju odluku.’’ (21.8., Milan 
Šutalo) 

Ovakvo dr•anje preuzela je 
i HTV Mostar. Glavni i 
odgovorni urednik stanice 
Veselko •erkez 19.8. na 
sljede•i na•in odgovara na 
kritike OSCE-a o stalnom 
kršenju izbornih pravila od 
strane HTV-a: “ OSCE u BiH se 
ponaša u maniru Udbe. Svjedoci 
ste ovih dana kako se 
neutemeljeno i neprincipijelno 
kvalificiraju, napadaju, 
prozivaju i ka•njavaju, i to u 
paketu, HDZ Mostar i HTV 
Mostar... Cilj je jasan: uo •i  
izbora treba omalova•iti, 
obeshrabriti i destabilizirati 
stranku, koja je pobjedni•kog 
mentaliteta i istih takvih 
sposobnosti, ali i novinare i 
medijsku ku•u koji se ne daju 
kalupiti, jugoslavizirati i, 
na koncu, prodavati. 



 

MONITORING REPORT, 7 SEPTEMBAR, 1997 9 

 

HTV-u Mostar, odnosno nama 
koji ovdje radimo, je jasno da 
je ovo lukava ali prozirna 
igra, koja je davno smišljena, 
sukladno kojoj bi trebalo 
unutar hrvatskog korpusa u 
Mostaru, a na razini odnosa 
HDZ-HTV, stvoriti sukob i 
nepovjerenje •ime bi, naravno, 
hrvatski narod izgubio u 
dobroj mjeri sada izvrsne 
izglede za predstoje•e 
izbore.’’ 

Ubrzo nakon ovih dogadjaja, 
Veselko •erkez je podnio 
ostavku na mjesto glavnog i 
odgovornog urednika. Slobodna 
Dalmacija objavila je pismo 
koje je ovom prilikom •erkez 
poslao i Gradskom odboru HDZ-a 
u Mostaru, u kome se on 
zahvaljuje na ‘‘dobroj 
suradnji’’ koja mu je pru•ena 
dok je obavljao du•nost. 
(23.8.) 

 


	Podvuèeno
	“MEDIJSKI PUC”
	Miroslav Toholj, glavni i odgovorni urednik Srpske  Radio Televizije (SRT), o trenutnoj situaciji u medijima u Republike Srpske
	RAT OKO PREDAJNIKA
	SRT PROTIV SRT
	SUDBINA NE”ELJENIH PREDSJEDNIKA
	KRV NA ULICAMA BRCKOG
	MEDIJI U BANJA LUCI
	ŠTAMPA U RS
	MEDIJI U SARAJEVU
	3:0 ZA KOALICIJU
	NEZAVISNA TELEVIZIJA
	OTM  (OBN - Open Broadcasting Network)
	SARAJEVSKA ŠTAMPA
	MEDIJI U HERCEGOVINI

