
 

Highlights 
• SRT i NATO prijetnja 
• Etika ometanja - specijalni izvještaj 
• Činjenice ili izmišljotina - sukob OSCE-a i Dana oko “strogo povjerljivog” dokumenta 
• Topli pozdrav od Monitoring Reporta 

Monitoring Report 

“NEDOSTOJANSTVENI” IZBORI 

(Komentar Senada Hadžifejzovića, TV BiH, 13. septembar) 

 

SRT - RAT ZA TALASE 

U ponoæ, u noæi 11. 
septembra, Televizija 
Republike Srpske izvijestila 
je u•ivo o jednom 
istorijskom sastanku. 
Predstavnici paljanske 
Srpske Radio Televizije 
(SRT), i predstavnici OSCE-
a, SFOR-a i Ureda visokog 
predstavnika (OHR), vodili 
su raspravu koja je skoro 
bila prijateljska. Miroslav 
Toholj, generalni direktor 
SRT-a, bio je prisutan, 
otvoreno saraðujuæi sa 
ljudima koje je nepunu 
sedmicu ranije (8. 
septembra) osuðivao zbog 
‘‘crnog repertoara nasilja’’ 
uperenog protiv SRT-a. Sada 
se javno slo•io da im 
omoguæi prostor u udarnom 
terminu. Koja je pozadina 
ove zaèuðujeæe -- i brze -- 
promjene raspolo•enja? I 
zašto je stupanje na scenu 
tri aviona NATO-a opremljena 
opremom za ometanje prošlo 
nepomenuto? 

U Monitoring Report-u je 
prije dvije sedmice opisano 

kako je predajnik Udrigovo 
vraæen predstavnicima Srpske 
demokratske stranke (SDS) 2. 
septembra od strane trupa 
SFOR-a koje su ga èuvale i 
kako se sa njega ponovo 
prenosi paljanska verzija 
SRT-a. (Dok ga je èuvao 
SFOR, predajnik je kratko 
vrijeme emitovao banjaluèki 
SRT, naklonjen okru•enoj 
predsjednici Republike 
Srpske Biljani Plavšiæ.) 

Zauzvrat, za ponovno 
preuzimanje kontrole nad 
predajnikom, SDS (koji vlada 
sa Pala) i SRT -- koje 
predstavlja Momèilo 
Krajišnik, kao lider SDS-a i 
èlan odbora SRT-a -- 
potpisali su sporazum. Njime 
se meðunarodnim 
predstavnicima garantuje 
pola sata prostora dnevno u 
udarnom terminu, kao i sat 
vremena za opozicione 
stranke. Takoðe se garantuje 
da æe se SRT ubuduæe 
suzdr•ati od ‘‘uvredljivog 
izvještavanja’’ uperenog 
protiv meðunarodne zajednice 
(ali se ne pominje domaæa 
zajednica). 

Meðutim, ni meðunarodni 
zvaniènici, ni opozicione 
stranke, nisu se pojavili na 
paljanskom SRT-u u toku 
sljedeæih nekoliko dana. 
Dana 6. septembra, ministar 
za informisanje RS Svetlana 
Šiljegoviæ izdala je 
saopštenje za radio i 
televiziju. ‘‘Moramo uèiniti 
apsolutno sve, u okviru naše 
profesije (novinarstva), da 
saèuvamo Republiku Srpsku’’. 

OHR i SFOR, koji su 
zajednièki potpisali 
sporazum o predajniku 
Udrigovo, poslali su pismo 
paljanskom SRT-u, 
zahtijevajuæi da se ispune 
uslovi iz sporazuma. Odgovor 
Miroslava Toholja proèitan 
je u nekoliko navrata, svaki 
sat, na paljanskom SRT-u u 
noæi 8. septembra. On je 
njihovo pismo nazvao 
‘‘internim dokumentom èiji je 
cilj da uguši slobodu i 
ljudska prava’’. Upitao se 
šta se desilo sa tobo•njim 
poštivanjem demokratije i 
profesionalnog novinarstva 
na Zapadu. Zakljuèio je 
odgovor odbijanjem da dalje 
pregovara. 

Izvještaj Media Plana i Institute 
for War &  Peace Reporting o  

medijima 
 u BiH 

III Serija - broj 6 
21 septembar 1997 



 2 

Izazov “babi” Plavšić 
Program je te noæi bio 

dodatno zaèinjen glavnom 
viješæu -- gledaoci su 
saznali da ‘‘svijet sa 
velikom pa•njom išèekuje 
svesrpski miting (SDS)’’ koji 
treba da se odr•i u 
Banjaluci. Kamere su 
prikazale autobuse pune 
sljedbenika SDS-a koji kreæu 
sa Pala, mašuæi zastavama i 
slikama Radovana Karad•iæa. 
Putnici su uzvikivali: 
‘‘Idemo da vidimo kakvi su to 
tamo Srbi, a onda æemo znati 
šta dalje.’’ Biljanu Plavšiæ 
su nazivali ‘‘babom’’, 
Bošnjake ‘‘Turcima’’, a SFOR 
‘‘okupatorima’’. 

Ali, 9. septembra stigla 
je vijest da æe Toholj 
uèestvovati na sastanku 11. 
septembra. Dana 10. 
septembra, Visoki 
predstavnik Carlos 
Westendorp pojavio se u 
udarnom terminu -- iako je 
odman nakon toga uslijedio 
spot ‘‘Ne slabite srpski 
narod -- glasajte za SDS” . A 
u toku tog istorijskog 
sastanka, Toholj se obavezao 
da æe pregovarati o buduæem 
programu sa OSCE-om i OHR-
om, da æe emitovati SFOR-ove 
spotove o izborima, da više 
neæe emitovati spotove koji 
omalova•avaju meðunarodnu 
zajednicu, da æe osigurati 
da paljanska SRT u 
buduænosti bude primjer 
neuvredljivog izvještavanja. 
(Toholj je u Monitoring 
Report-u posljednji put 
citiran kako upozorava na 
‘‘krv i razaranje, gdje æe RS 
postati jeftin, bagatelan 
poklon svojim 
neprijateljima’’ u 
buduænosti. Vidi seriju 3, 
broj 5.) 

Samo oni gledaoci koji su 
ostali budni nakon završetka 
sastanka u 1:15, mogli su 
èuti vjerovatni motiv za ovu 
iznenadnu promjenu u 
ponašanju -- da su tri aviona 
NATO-a sa opremom za 
ometanje elektronskih 
signala stigla u Italiju. 
Voditelj je ovo pomenuo vrlo 
kratko, prije završetka 

programa te noæi. Ova vijest 
nije bila objavljena ranije 
u toku ove veèeri, 11. 
septembra. 

U vijestima u udarnom 
terminu te veèeri govorilo 
se o raznim temama --
poljoprivrednom i 
industrijskom rastu u 
Republici Srpskoj, otvaranju 
novih puteva, izgradnji 
novih kuæa, poboljšanjima u 
oblasti telekomunikacija, 
vodovodu, PTT-u. Objavljena 
je prijatna vijest da 
penzioneri treba da prime 
majske penzije; da profesori 
i drugi zaposleni u 
socijalnom sektoru (koji su 
obièno plaæeni posljednji, a 
uz to i najlošije) upravo 
toga dana primaju plate. 
Vijesti su bile svijetle i 
pozitivne. 

“Banjalučke mase gore od 
Hrvata i Muslimana” – 
Krajišnik 

Nakon ovoga je uslijedio 
najdramatièniji prikaz 
paljanske Srpske televizije 
sa uzbudljivih dogaðaja u 
Banjaluci i Bijeljini 
nekoliko dana ranije (koji 
je veæ prikazan u vijestima 
od 8. i 9. septembra). 
Momèilo Krajišnik i njegovi 
tjelohranitelji su prikazani 
opkoljeni u hotelu Bosna u 
Banjaluci, dok im pripadnici 
SFOR-a i Meðunarodnih 
policijskih snaga (IPTF-a) 
pretra•uju prtljag i 
oduzimaju oru•je. Kamere su 
ih zatim prikazale kako 
izlaze iz hotela, okru•eni 
neprijateljskom masom 
domaæih stanovnika koji im 
vièu  ‘‘Majmuni!’’ Slika je 
zatim prebaèena u Bijeljinu, 
prikazujuæi Krajišnika kako 
govori na ogromnom mitingu 
SDS-a, poruèujuæi okupljenim 
graðanima da nikada nije 
vidio toliko mr•nje kao u 
oèima banjaluèkih masa -- 
‘‘èak ni u oèima Hrvata i 
Muslimana.’’ Nakon toga je 
prikazan sukob izmeðu 
pripadnika SDS-a i 
pripadnika SFOR-a u 
transporterima, koji su 
sprjeèavali autobuse sa 

 
MONITORING REPORT 

 
Izvještaj   

Institute for War & Peace 
Reporting and Media Plan 

 
Direktor projekta: Zlatko 
Dizdarevic 
Urednici Monitoring reporta: 
Zlatko Dizdarevi•, Aleksandra 
Š•epanovi• i Marina Bowder 
Monitoring tim: MEDIA PLAN 
 
IWPR Institut za ratno i 
mirnodopsko izvještavanje (IWPR) 
je britanska dobrotvorna ustanova, 
osnovana sa namjerom da poma•e 
razvoj nezavisnih medija i da 
podr•i glasove promjena. 
 

 
 
Media Plan je bosanksohercegova•ka  
nezavisna organizacija 
specijalizovana za medijske 
analize, obuku i  razvoj medija . 
 

  
 
Monitoring Report dijeli se 
besplatno. Umno•avanje je 
dopušteno. Sa zahvalnošæu 
napominjemo da  ovaj projekat 
podr•ava Swedish International 
Development and Cooperation 
Agency, Open Society Institute 
(SIDA) Istra•iva•ke i edukacione 
projekte Media plana i IWPRa u 
Bosni i Hercegovini poma•u 
European Union, US Information 
Agency, National Endowment for 
Democracy and Winston Foundation 
for World Peace. 
 
Bosna i Hercegovina:   
Obala Kulina bana 4/I, 71000 
Sarajevo,  
Tel / Fax: (387 71) 667 734/5 
E-mail: 
MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 
101657.3100@compuserve.com  
 
 
UK: 
Lancaster House, 33 Islington High 
St., London N1 9LH  
Tel (44 171) 713 71 30 
Fax (44 171) 713 71 40 
E-mail: warreport@iwpr.org.uk 
 
US: 
Box 2617, New York, NY 10185,  
Tel: (1 212) 688-1451,  
Fax: (1 212) 371-4054 
E mail uswarreport@ig ap org

MEDIA PLAN 



 3 

èlanovima SDS-a naoru•anim 
štapovima i kamenjem da uðu 
u Bijeljinu. Srbi su udarali 
štapovima po transporterima 
i bacali kamenje na ljude 
unutar njih koji su bili 
primorani da uzmaknu (prikaz 
završava prije dijela u 
kojem SFOR-ovo pojaèanje 
uspješno blokira put, te se 
autobusi moraju vratiti 
odakle su pošli). 

Time je paljanska Srpska 
televizija uspjela, uprkos 
svemu, da emituje poruku 
trijumfa nad stranim 
snagama, i da u isto vrijeme 
promoviše SDS -- iako je 11. 
septembar bio prvi dan 
predizborne šutnje. 

Meðutim, iako nisu nimalo 
suptilne, metode kojima se 
paljanski SRT koristi od 11. 
septembra za prenošenje 
svojih poruka, daleko su od 
•estokih napada  i junaèkih 
stihova koje su njeni 
komentatori koristili 
ranije. U sadašnje metode 
spada pravljenje pauza od po 
nekoliko minuta, u kojima 
gledaoci vide samo tekst, 
prije prikazivanja 
meðunarodnih zvaniènika, kao 
i prisustvo izuzetno 
neprijateljski raspolo•enih 
voditelja koji posreduju 
izmeðu meðunarodnih 
zvaniènika i gledalaca. 
Meðutim, •estoki komentari 
su se prorijedili u znatnoj 
mjeri, a ono što je 
preostalo, relativno je 
umjereno -- bar što se tièe 
vijesti vezanih za 
meðunarodnu zajednicu. 

Postoje izuzeci -- u koje 
spada i komentar o glasanju 
u Brèkom. ‘‘’Biæe onoliko 
glasova koliko je 
meðunarodna zajednica 
planirala’, kao što nam je 
kazao jedan poni•eni i 
uvrijeðeni Srbin iz Brèkog’’, 
rekao je reporter Gajo 
Mitroviæ uoèi izbora. 
Voditelj Duško Oljaèa 
zakljuèio je da ‘‘meðunarodna 
zajednica •eli da ponovo 
uspostavi predratnu etnièku 
sliku’’. Meðutim, više 
neprijateljstva od ovoga 

nije ispoljeno. (12.09. 
Srpska televizija) 

Da se ovakvo 
neprijateljstvo i dalje 
ispoljava protiv drugih 
meta, osim meðunarodne 
zajednice, jasno je veæ po 
tome koliko se puta 
predsjednica Plavšiæ 
pojavila u negativnom 
kontekstu na paljanskoj 
televiziji i radiju u toku 
posmatranog perioda (ukupno 
25). Pored toga, uprkos 
uslovima iz sporazuma o 
predajniku Udrigovo, nijedna 
opoziciona stranka nije se 
pojavila na paljanskom SRT-
u, ni prije ni poslije 
izbora. (Miting Srpske 
radikalne stranke, kojem su 
prisustvovali pripadnici 
èetnièkog pokreta, bio je 
prikazan 10.09, ali obje 
organizacije su usko 
povezane sa SDS-om). 
Prisustvo Momèila 
Krajišnika, tokom jutra 
prvog dana izbora (13.09), i 
njegova izjava da æe ‘‘narod 
glasati za ujedinjenu RS’’, 
prekršila je duh, ako veæ 
nije i slovo, predizborne 
medijske šutnje. 

Prijetnja ometanjem, 
dakle, bila je efikasna samo 
što se tièe meðunarodne 
zajednice. Ali, da li æe 
posljednja demonstracija 
superiorne snage i 
tehnologije meðunarodne 
zajednice imati trajan i 
pozitivan efekat? 

 ETIKA OMETANJA 

Ljudi koji rade za 
Monitoring izvještaj 
razgovorali su sa Chrisom 
Bennettom iz Meðunarodne 
krizne grupe (ICG), i 
glasnogovornikom OHR-a 
Duncanom Bullivantom, koje 
paljanski studio SRT-a 
smatra direktno odgovornim 
za trenutni tok dogaðaja. 
Nijednom se ne dopada 
politika ometanja: ‘‘to treba 
biti posljednje sredstvo’’, 
ka•e Bennett. Ali, Bullivant 
dodaje da ‘‘ako je 
meðunarodna zajednica 

ozbiljna u prevazila•enju 
neuspjeha civilnih aspekata 
Daytona, onda se loše 
ponašanje SRT-a treba 
tretirati na odluèan naèin. 
Ne mo•emo sebi dozvoliti da 
odbacimo nijednu opciju, bez 
obzira koliko se èinila 
nezahvalna.’’ 

Meðutim, iako meðunarodni 
zvaniènici smatraju ovu 
opciju nezahvalnom, 
paljanski SRT za sada nije 
uspio, s obzirom na to da su 
pristigli avioni NATO-a sa 
opremom za ometanje, da 
nastavi da u javnosti igra 
svoju inaèe omiljenu ulogu 
•rtve strane tiranije. Skoro 
potpuna šutnja SRT-a po 
pitanju ometanja ponavlja se 
u jednom dnevnom listu u RS, 
Glasu Srpskom, koji odobrava 
politiku SDS-a i koji obièno 
odra•ava urednièke stavove 
SRT-a. List je 12. septembra 
prenio vijest od jednog reda 
o prisustvu aviona, rekavši 
da su njihovi buduæi pokreti 
još uvijek nepoznati. Nakon 
toga nije reèeno ništa više. 

Nezavisni mediji u 
Banjaluci se takoðe javno ne 
raduju ustupcima koje je 
paljanski SRT natjeran da 
uèini meðunarodnoj 
zajednici. Perica Vuèiniæ, 
glavni i odgovorni urednik 
nezavisnog banjaluèkog 
dvosedmiènog èasopisa 
Reporter, izjavio je za 
Monitoring izvještaj da 
smatra akciju NATO-a 
‘‘naivnom’’. ‘‘To æe samo 
poveæati ksenofobiju; ljudi 
æe smatrati da slušaju SFOR-
ovu verziju istine, umjesto 
same istine.’’ 

A što se tièe razloga za 
tako slabu javnu reakciju 
SRT-a na prijetnje, s 
obzirom na to da je 
Toholjeva prvobitna reakcija 
-- na pismo kojim se tra•i 
implementacija sporazuma o 
Udrigovu -- bila tako 
vatrena, niko na to nema 
odgovor. Jedini domaæi 
novinar sa kojim je 
Monitoring izvještaj 
razgovarao o ovom pitanju i 
koji je bio spreman da 
spekuliše, bio je Hamza 



 4 

Bakšiæ, kolumnista u 
sarajevskom dnevnom listu 
Osloboðenje. ‘‘SRT je u 
nepoznatoj situaciji. 
Izgubili su kontrolu nad 
velikih dijelom javnosti u 
RS, koju su preuzeli 
banjaluèki SRT i meðunarodni 
zvaniènici. Mo•da samo 
pokušavaju da budu oprezni, 
ili ne •ele da priznaju 
koliko je situacija loša, a 
mo•da èak i planiraju novu 
strategiju’’. 

NATO je vlasnik talasa 
Èini se da predstavnici 

paljanskog SRT-a još uvijek 
nisu doveli u pitanje 
legalnost prijetnje 
ometanja. Ali, kada bi to 
uèinili, mogli be se naæi na 
teškom terenu. 

Meðunarodni sporazum o 
civilnim i politièkim 
pravima (ICCRP) obavezuje 
vlade da ‘‘zakonom 
zabrane…zagovaranje 
nacionalne, rasne i vjerske 
mr•nje koja potièe 
diskriminaciju, 
neprijateljstvo i nasilje’’. 
(Èlan 20, taèka 2). Ovo 
obuhvata i medijske 
organizacije. Meðunarodno 
pravo dozvoljava 
meðunarodnoj zajednici da 
interveniše, bilo na zahtjev 
vlade zemlje èiji mediji 
krše ICCRP, bilo ako postoje 
jasni dokazi da bi programi 
mogli poticati zloèine 
protiv èovjeèanstva. (Iako 
vlada RS nije zahtijevala 
takvu intervenciju, kao 
nesuvereno tijelo, nad 
njenim •eljama prednost ima 
bh. dr•ava.) 

Prema Èlanu 70 Deklaracije 
iz Sintre (30. avgusta 1997. 
g), OHR je dobio ovlaštenje 
da ‘‘redukuje ili suspenduje 
bilo koju medijsku mre•u ili 
program èije izvještavanje 
uporno krši bilo duh, bilo 
slovo Daytonskog mirovnog 
sporazuma.’’ Prema Aneksu 1 
Daytonskog mirovnog ugovora, 
NATO snagama se daje krajnja 
kontrola nad talasima. 

Kako sada stvari stoje, 
dakle, prijetnja ometanjem 
èini se zakonski opravdanom. 

Meðutim, okolnosti pod 
kojima predstavnici 
meðunarodne zajednice mogu 
odluèiti da iskoriste ovu 
prijetnju su malo više 
upitne. Ako je motiv 
odbijanje SRT-a da saraðuje 
u skladu sa zahtjevima iz 
sporazuma o Udrigovu, mo•e 
se dati opaska da se 
implementacija ovog 
sporazuma konkretno tièe 
medijskog tretmana 
meðunarodnih, a ne domaæih 
zvaniènika. Ako je motiv bio 
poziv na nasilje protiv 
trupa SFOR-a, koji su 28. 
avgusta objavile radio 
stanice u Brèkom i 
Bijeljini, to se takoðe tièe 
nasilja protiv stranaca, a 
ne domaæih ljudi. Ako se 
meðunarodna zajednica nadala 
da æe izvještavanje o 
izborima biti slobodno i 
pošteno, te nade su 
raspršene. Paljanski SRT 
opoziciji još uvijek ne daje 
jedan sat vremena dnevno, 
što je predviðeno sporazumom 
o Udrigovu. 

Ako je prijetnja ometanjem 
imala ikakvu krajnju korist 
za druge narode u BiH, to je 
moguæe jedino kao indirektan 
rezultat uporišta koje je 
meðunarodna zajednica stekla 
u talasima SRT-a. Ostaje da 
se vidi koji æe daljni 
koraci biti poduzeti po ovom 
pitanju. 

Cilj trenutnih pregovora 
je da paljanski SRT ubuduæe 
prenosi vijesti banjaluèkog 
SRT-a, kao i obrnuto. Ovo 
bi, ako ništa drugo, 
omoguæilo ljudima u svim 
dijelovima zemlje da imaju 
pristup politièki pluralnoj 
televiziji, bez obzira na 
kvalitet same televizije. 
Meðutim, paljanski SRT i 
njihove kolege u Banjaluci i 
dalje su tvrdoglavo 
podijeljeni. Ponor meðu 
njima je produbljen 
paljanskim uvjerenjem da 
meðunarodna zajednica 
favorizuje banjaluèki SRT, 
dok je paljanski SRT •rtveni 
jarac. (‘‘Kada æete srediti 
situaciju u našem studiju u 
Banjaluci?’’ pitanje je koje 

voditelji paljanskog SRT-a 
stalno postavljaju 
meðunarodnim zvaniènicima 
koji se sada pojavljuju u 
udarnim terminima.) 
Paljanski SRT se sve više i 
više okreæe dogaðajima iz 
Beograda i citiranju vijesti 
iz ruske štampe. Banjaluèki 
SRT, u meðuvremenu, 
nastavlja da sugeriše 
mentalitet opsade svojim 
negativnim stavom prema 
vijestima koje dolaze izvan 
Banjaluke. 

Oboje su toliko optereæeni 
svojom unutrašnjom podjelom 
i stvaranjem razlièitih 
verzija stvarnosti, da je 
pokrivanje vijesti iz 
‘‘muslimansko-hrvatske”  
Federacije BiH svedeno na 
najmanju mjeru zakašnjelog 
izvještavanja o uvijek 
negativnim agencijskim 
vijestima, koje se 
pojavljuju na samom kraju 
emisije. Krajnji rezultat 
rata za talase je još dublja 
podjela veæ iscjepkanog 
medijskog prostora. 

’OVO NISU BILI 
DOSTOJANSTVENI IZBORI’ 
- TV BiH, 13.09 

Izbori su medijski 
profesionalizam u BiH 
testirali do krajnjih 
granica. Neki su test 
polo•ili sa superlativima; 
neki su podlegli 
pristrasnosti ili iskušenju 
da manipulišu gledaocima, 
slušaocima ili èitaocima. 
Naroèito su zvanièni mediji 
-- paljanski SRT, RTV BiH i 
mediji u zapadnoj 
Hercegovini -- iskazali takvo 
ponašanje koje teško da se 
imalo razlikovalo od onog u 
toku prošlogodišnjih 
predsjednièkih izbora. 
Meðutim, ponašanje 
nezavisnih medija bilo je 
više ohrabrujuæe. 

Otvorena mre•a (OBN), 
Nezavisni studio 99, 
sarajevski dnevni listovi 
Osloboðenje i Veèernje 
novine, kao i banjaluèki 
dnevnik Dnevne nezavisne 



 5 

novine, isticali su se 
svojim politièkim 
pluralizmom. Svih pet medija 
je pru•alo dosta prostora 
opozicionim strankama -- iako 
su više davali prioritet 
strankama u onom entitetu u 
kojem se nalazi i sjedište 
samog medija. 

Ovdje se osjetila prednost 
OBN-a, koji ima širu bazu 
nego ijedan drugi 
elektronski medij -- 
predstavljali su Srpsku 
patriotsku stranku RS, i 
Srpsku radikalnu stranku, 
kao i glavne stranke u 
Federaciji. S druge strane, 
program Nezavisnog studija 
99, Oko 22, predstavljao je 
širi spektar stranaka u 
Federaciji, ukljuèujuæi 
nedavno formiranu 
(multietnièku) Stranku 
prirodnog zakona, Hrvatsku 
seljaèku stranku i 
Liberalno-bošnjaèku 
organizaciju. (Oko 22 je 
takoðe poèeo da daje filmske 
izvještaje iz Banjaluke, 
umjesto da se oslanja 
iskljuèivo na telefon.) 

Multietničnost na Oku 22 
Oko 22 je prenio 

impresivan broj intervjua sa 
ne-bošnjaèkim èlanovima 
višestranaèkih koalicija i 
stranaka. Tu spada Stjepan 
Kljuiæ (iz Republikanske 
stranke, jedne od manje 
prikazivanih èlanica 
koalicije Zdru•ena lista 
’97); i Bogiæ Bogiæeviæ 
(Srbin) i Gradimir Gojer 
(Hrvat) iz Social-
demokratske stranke (SDP). 
Pored toga, jedini je 
emitovao prilog o Ligi •ena 
glasaèa. (09.09.)Gost 
Studija bio je  i Stipe 
Mesiæ lider  Hrvatskih 
nezavisnih demokrata (HND) 
Hrvatske. 

Oko 22 je prenosio Aliju 
Izetbegoviæa manje nego 
ijedan drugi sarajevski 
medij (tri puta), a smanjio 
je i prostor koji je inaèe 
rezervisan za 
kopredsjedavajuæeg Vijeæa 
ministara Harisa Silajd•iæa 
(koji je prikazan otprilike 

pet puta). Oko 22 je jedini 
medij u Federaciji koji je 
dva puta pomenuo 
Silajd•iæevog kolegu Boru 
Bosiæa,-- predsjedavajuæi 
Vijeæa iz reda srpskog 
naroda se isti toliki broj 
puta pojavio i na SRT-u. (TV 
BiH, OBN i sarajevska dnevna 
štampa pomenuli su ga samo 
jednom; a hercegovaèki 
mediji nijednom.) 

Meðutim, najveæa razlika 
izmeðu Oka 22 i drugih 
sarajevskih medija bila je 
vidljiva u stavu prema HDZ-u 
-- Hrvatskoj demokratskoj 
zajednici, vladajuæoj 
stranci u Hrvatskoj i 
najjaèoj stranci bosanskih 
Hrvata. Pristup medija ovoj 
stranci u toku posmatranog 
perioda poma•e da se objasni 
zašto, kada se ne pojavljuju 
na Oku 22, zvaniènici HDZ-a 
najviše vole da daju izjave 
za hrvatske i hercegovaèke 
medije. 

HDZ je bio sudionik 
cijelog niza znaèajnih 
dogaðaja: ne samo kao vodeæa 
stranka hrvatskog naroda, 
nego i zato što je bio meta 
više napada iz nekoliko 
razlièitih pravaca. Njeni 
lideri su javno optu•ivani 
za kriminalne ili skoro 
kriminalne aktivnosti (od 
strane sarajevskog èasopisa 
Dani, kao i predsjednika 
Hrvatske stranke prava 1861 
Dobroslava Parage koji je 
gostovao na više sarajevskih 
medija). Odlukom OSCE-a, HDZ 
je izgubio jedan broj 
kandidata u •epèu, Èapljini, 
Drvaru i centralnom 
distriktu u Mostaru. U 
jednom trenutku, HDZ je bio 
odluèio da bojkotuje izbore, 
ali je promijenio mišljenje 
u posljednji èas. Bh. mediji 
su imali priliku da 
izvijeste o više dogaðaja u 
kojima je HDZ bio u centru 
pa•nje, i oni su to uèinili 
sa više razlièitih pristupa. 

 
Pristup hrvatskih medija 

mo•e se opisati najlakše -- 
Radio i Televizija Herceg-
Bosna su prekomjerno 

podr•avali i bili sasvim 
nekritièni prema HDZ-u, kao 
i Hrvatska televizija Mostar 
i Slobodna Dalmacija. Ova 
tri medija su ignorisali i 
hrvatsku opoziciju, a 
pominjali su multietnièke, 
bošnjaèke ili srpske stranke 
samo u negativnom kontekstu, 
a i to vrlo rijetko. 

Najmanje ekstremni… 
Najmanje ekstreman medij 

koji se mo•e nabaviti u 
Hercegovini, Slobodna 
Dalmacija, objavio je tekst 
o Hrvatskoj hrišæansko-
demokratskoj uniji (HKDU) i 
citirao njenog lidera Antona 
Kovaèeviæa, koji poziva na 
èvršæe veze sa Bošnjacima. 
Takoðe je pomenuta Hrvatska 
stranka prava (HSP), èiji 
predsjednik Zdravko Hrstiæ 
je imao sliènu poruku 
(05.09.). Slobodna Dalmacija 
je dala prostora i 
multietnièkom SDP-u 
(Socijal-demokratskoj 
stranci), citirajuæi njihov 
demanti da ih sarajevski 
mediji favoriziraju 
(05.09.). Osim ovih 
izuzetaka, Slobodna 
Dalmacija je bila 
koncentrisana na HDZ. 

Kada je sarajevski 
mjeseèni èasopis Dani 
objavio navodni dokument 
OSCE-a, u kojem se implicira 
da su kljuène liènosti u 
HDZ-u -- Franjo Tuðman, 
hrvatski ministar obrane 
Gojko Šušak i predsjednik 
Federacije BiH Vladimir 
Šoljiæ bili upetljani u 
mafijaške aktivnosti u toku 
rata, Slobodna Dalmacija se 
nije potrudila da istra•i 
nijedan od ovih navoda. 
Uzvratila je tako što je 
oklevetala bošnjaèkog 
zamjenika gradonaèelnika 
Mostara Safeta Oruèeviæa, 
rekavši da je i on mafijaš 
(05.09.) Kada je Dobroslav 
Paraga iz Hrvatske stranke 
prava 1861 na TVBiH javno 
optu•io hrvatskog 
predsjednika Franju Tuðmana 
da je teško odgovoran za 
bošnjaèko-hrvatski sukob, 
Slobodna Dalmacija ponovo 
nije ozbiljno pristupila 



 6 

ovim navodima. Umjesto toga, 
objavila je •estok napad 
protiv sarajevskih medija 
koji su prenijeli Paragine 
izjave i dodala da je 
njihovo izvještavanje 
bezvrijedno, s obzirom na 
loš tretman koji Hrvati 
uvijek imaju u Sarajevu 
(05.09.). 

TV Herceg-Bosna se nije 
nimalo potrudila da prenese 
Paragine izjave, veæ je samo 
objavila protestno pismo 
koje je tom prilikom izdao 
HDZ (05.09.). Komentatori TV 
Herceg-Bosne bili su 
nepokolebljivi u 
poistovjeæivanju interesa 
HDZ-a sa interesima cijelog 
hrvatskog naroda. Dok se 
Slobodna Dalmacija 
zadovoljila time da 
jednostavno citira lidere 
HDZ-a, koji su objasnili 
svoje razloge, komentatorka 
TV Herceg-Bosna Saška 
Èokoviæ je uzviknula: ‘‘Nakon 
svih pritisaka…krivice tamo 
gdje krivice nema; presude 
bez suðenja…HDZ je donio 
odluku koja pokazuje 
meðunarodnoj zajednici da 
mogu sa hrvatskim narodom 
raditi šta •ele, ali ne i 
koliko •ele’’. (09.09.). 

Hrvatska TV Mostar je 
precizno odslikala stavove 
TV Herceg-Bosna. Odluku HDZ-
a o bojkotu predstavila je 
kao univerzalnu odluku koju 
podr•ava svaki Hrvat. 
Izjašnjavanje naroda, koje 
je stalno provoðeno na 
ulicama zapadnog Mostara, 
uvijek je rezultiralo u 
istoj poruci -- da se svi 
Hrvati sla•u da samo HDZ 
mo•e zaštiti njihove 
interese. 

“Jadni balegari” 
Radio Herceg-Bosna nimalo 

nije odstupao od puta 
zacrtanog u drugim medijima 
bosanskih Hrvata. Voditelj 
Ivan Kristiæ govorio je o 
‘‘još jednom prejudiciranom 
pokušaju meðunarodnih 
birokrata i špijuna da 
prevare i izmanipulišu 
Hrvate, koristeæi 
subverzivno-povjerljive 

mahinacije, i da od njih 
naprave gubitnike. Ta grupa 
‘jadnih balegara,’ koji 
doðu, proðu i odu, ionako 
nisu va•ni. Mi, hrvatski 
narod, najstariji smo u 
dr•avi BiH, potièemo iz 
sedmog vijeka, i ostaæemo 
zauvijek svoji na svome’’ 
(12.09.). Naèin na koji je 
ova izjava objavljenja, 
odmah nakon obavještenja da 
je HDZ promijenio odluku o 
bojkotu, znaèajno je 
doprinijela predizbornim 
tenzijama u Mostaru. 

Sarajevski mediji nisu 
bili naroèito naklonjeni 
HDZ-u. Samo je Oko 22 bio 
otvoren za HDZ i njegove 
voðe u Vladi Federacije. U 
Oku 22 je u posmatranom 
periodu dva puta objavljen 
intervju sa Vladimirom 
Šoljiæem, a prenijeta su i 
pisma predsjednika HDZ BiH 
Bo•e Rajiæa (koji je 
prikazan na ekranu kako èita 
saopštenje), èlana 
Predsjedništva BiH Krešimira 
Zubaka i Joze Leutara iz 
sarajevskog odbora HDZ-a. 
Oko 22 je prenio sve 
reakcije HDZ-a na tekst u 
Danima i na Paragine navode, 
a uz to je i detaljno 
izvijestio o eksploziji 
dvije bombe u Sarajevu u 
blizini hrvatskih 
institucija (03.09. i 
13.09.), kao i dodatne 
reakcije na ubistvo oca i 
sina Hrvata u Travniku 30. 
avgusta. 

OBN je u meðuvremenu, 4. 
septembra, jasno stavio do 
znanja kakav je njegov stav 
o HDZ-u, kada je izvijestio 
o sastanku zenièkog odbora 
HDZ-a. Voditelj je bio 
šokiran kada je èuo da je 
sastanak zapoèeo intonacijom 
hrvatske nacionalne himne. 
‘‘Ovo je oèito dio 
strategije, èiji je cilj da 
izazove nepovjerenje, i 
napora da se doka•e da je 
multietnièko zajedništvo u 
ovoj zemlji nemoguæe… Što se 
tièe kreatora ovakve 
politike, niko ništa ne 
govori otvoreno. Osim onih 
koji su u Hagu, ili 

potencijalnih putnika za 
Hag.’’ Što se tièe 
predlo•enog bojkota, OBN je 
komentar uglavnom ostavio 
meðunarodnim zvaniènicima, 
umjesto da pozove zvaniènike 
HDZ-a da daju svoj komentar. 

RTV BiH 
Radio BiH je otvoreno 

likovao nad problemima HDZ-a 
-- komentator je sugerisao da 
‘‘HDZ neæe uèestvovati jer se 
boji cijene’’, i mraèno 
špekulisao ‘‘da je HDZ 
do•ivio sudbinu SDS-a”  
(10.09.).  Tog dana kada je 
objavljen bojkot (09.09.), 
Radio BiH je prenio ovu 
vijest na kraju dnevnika. 
(To je bila prva vijest na 
Oku 22 i OBN.) 

TV BiH je ovom pitanju 
posvetila puno manje pa•nje 
nego protokolarnim susretima 
predsjednika Alije 
Izetbegoviæa i Harisa 
Silajd•iæa, obojice kljuènih 
liènosti u Koaliciji za 
jedinstvenu i demokratsku 
BiH. Izetbegoviæ je 
zabilje•io 11 protokolarnih 
pojavljivanja, kao i, uoèi 
predizborne šutnje, intervju 
od sat i po sa glavnim 
urednikom TV BiH Senadom 
Kamenicom. Na kraju tog 
intervjua, Kamenica je 
upitao: ‘‘Imate li neku 
poruku za glasaèe?’’ 
Izetbegoviæ je odgovorio: 
‘‘Glasajte za Koaliciju za 
jedinstvenu i demokratsku 
BiH, jer je tu i SDA. 
Koalicija se nalazi na 
posljednjem mjestu na vašem 
glasaèkom listiæu.’’ (12.09.) 

(Napomena -- brojke koje je 
RTV BiH objavila prije dvije 
sedmice (04.09.) navodno 
pokazuju da je SDP dobio 
više prostora u njenim 
programima nego ijedna druga 
stranka. Meðutim, ukupan 
prostor posveæen SDA, ako se 
doda onome datom drugim 
èlanovima Koalicije za 
jedinstvenu i demokratsku 
BiH, ukljuèujuæi Harisa 
Silajd•iæa i njegovu 
stranku, i prostoru 
posveæenom samoj Koaliciji, 
glatko prevazilazi ukupan 



 7 

prostor dat drugim strankama 
i koalicijama.) 

Silajd•iæ se na TV BiH 
pojavio 19 puta, u 
protokolarnim funkcijama i 
kao komentator. Kao i 
obièno, njegovo 
pojavljivanje je bilo du•e 
od pojavljivanja svih 
hrvatskih i srpskih èlanova 
Vlade zajedno. Dao je 
intervju du•ine sat i po 9. 
septembra, i voditelj mu je 
dozvolio da skoro svo 
vrijeme kritikuje lidera 
SDP-a Zlatka Lagumd•iju -- 
najozbiljnijeg rivala 
Koalicije na teritoriji 
Federacije koja nije pod 
kontrolom HDZ-a. 

Na RTV BiH, pokrivanje 
dogaðaja u RS bilo je 
najneadekvatnije u dnevniku  
Radija BiH, koji ih je 
stalno smještao na 
neprikladno mjesto i 
izvještavao površno, a èesto 
i na obmanjujuæi naèin. 
Neuspješni miting SDS-a u 
Banjaluci, koji je završio 
tako što je Momèilo 
Krajišnik sa svojim 
tjelohraniteljima bio 
blokiran u banjaluèkom 
hotelu Bosna (08.09.), bio 
je sasvim ignorisan, iako su 
mu Oko 22 i OBN dali udarno 
mjesto. Umjesto toga, na 
dnevniku od 9. septembra, 
proèitana je izjava 
Izetbegoviæevog 
glasnogovornika Mirze 
Hajriæa, stara 10 sati. U 
izjavi se ka•e da tog jutra 
nije mogao biti odr•an 
zakazani sastanak 
Predsjedništva BiH, jer se 
predsjednik Predsjedništva 
Momèilo Krajišnik nije 
pojavio ‘‘iz nepoznatih 
razloga’’. Konfuzija je 
nastavljena sljedeæeg dana -- 
dok su drugi mediji javljali 
kako je Krajišnik konaèno 
napustio hotel i govorio na 
mitingu u Bijeljini, Radio 
BiH je obavijestio svoje 
slušaoce da se Krajišnik 
javio ‘‘ko zna odakle’’ da 
objasni da je neizostavno 
sprijeèen da uèestvuje na 
sastanku Predsjedništva. 

Iako dr•avni mediji u 
Federaciji nikada u svojim 
programima nisu vijesti iz 
RS stavljali u blok vijesti 
iz inostranstva, o 
dogaðajima iz RS, naroèito 
iz podruèja tog entiteta pod 
kontrolom SDS-a, sve se 
manje izvještava na RTV BiH. 

IZVJEŠTAVANJE O 
IZBORIMA U RS 

U kojoj mjeri su mediji u 
RS bili politièki 
nepristrasni u toku dvije 
posljednje predizborne 
sedmice, mo•da je najbolje 
ilustrovano statistikama: 

Nezavisna TV Banjaluka je 
pomenula Momèila Krajišnika 
devet puta, i to uvijek u 
negativnom kontekstu, a 
Biljanu Plavšiæ 27 puta, 
uvijek pozitivno. SDS je 
negativno predstavljen 14 
puta, a Socijalisti RS isto 
toliko puta pozitivno. 
(Nezavisna TV Banjaluka je 
samo jednom prekinula 
predizbornu šutnju, 11.09, 
kada je pustila promotivni 
spot Socijalistièke stranke. 
Iako kritikovana od strane 
OSCE-a, pustila je spot još 
jednom, u 19 èasova, 12. 
septembra.) 

Nezavisni banjaluèki 
dnevnik Dnevne nezavisne 
novine objavio je 15 
pozitivnih informacija o 
Biljani Plavšiæ, a 15 
negativnih o Krajišniku. O 
SDS-u su bile objavljene 22 
negativne izjave, a osam 
pozitivnih o Socijalistièkoj 
stranci, dok je šarolika 
lepeza opozicionih stranaka 
u RS imala prosjeèno po dva 
pozitivna komentara. (Ova 
novina je pru•ila 
najsveobuhvatnije 
izvještavanje o opoziciji u 
RS od svih medija koji su 
posmatrani.) 

Dnevni list Glas Srpski, 
kojeg podr•ava SDS, pomenuo 
je Biljanu Plavšiæ i 
Krajišnika 21 put, ali 
njegovo pojavljivanje bilo 
je pozitivno, a njeno 

negativno. SDS je imao 
rekordnih 28 pozitivnih 
pojavljivanja. Niko nije bio 
ni blizu drugog mjesta -- 
Srpska radikalna stranka je 
bila sljedeæa sa tri. 

U Monitoring Report-u nema 
podataka za banjaluèki SRT, 
ali dalo se primijetiti da 
su SDS i njeni lideri uvijek 
pominjani u negativnom 
kontekstu, naroèito nakon 
katastrofalnog mitinga 8. 
septembra. Stranka Biljane 
Plavšiæ, Srpski narodni 
savez, uvijek je pominjana u 
pozitivnom kontekstu. 

Paljanski SRT je pomenuo 
SDS u pozitivnom kontekstu 
ukupno 25 puta, dok je 
Biljana Plavšiæ pomenuta 25 
puta u negativnom kontekstu. 
Srpska radikalna stranka je 
ponovo bila najbli•i 
kandidat za promociju, jer 
je bila pomenuta pozitivno 
tri puta. 

Nijedan od ovih medija 
nije nijednom promovisao 
nijednu multietnièku 
stranku, kao niti jednu 
stranku iz Federacije. Svi 
promovisani politièari bili 
su Srbi. Sve stranke su bile 
sa sjedištem u RS. Stranke 
iz Federacije i ne-srpski 
politièari nijednom nisu 
pomenuti u pozitivnom 
kontekstu. 

’STROGO POVJERLJIVO’ - 
Dani  DIGLI PRAŠINU 

‘‘DANI SU DOŠLI U POSJED 
STROGO POVJERLJIVIH 
DOKUMENATA OSCE-a, KOJE ÆE 
MEÐUNARODNA ZAJEDNICA 
UPOTRIJEBITI ZA RAT PROTIV 
MAFIJE IZ HDZ-a I HERCEG-
BOSNE.’’ 

Ove rijeèi se nalaze 
ispisane na naslovnici 59-og 
broja (septembar 1997) ovog 
nezavisnog sarajevskog 
èasopisa, preko dokumenta sa 
naizgled autentiènim 
zaglavljem OSCE-a. Ovo 
zaglavlje se, meðutim, 
nalazi preko jedne druge 
strane, bez zaglavlja, 
napisane ne engleskom 



 8 

jeziku, koja nudi primamljiv 
letimièan pogled na fraze 
kao što je ‘‘obavještajne 
strukture u ‘Herceg-Bosni’” . 

 
Ova naslovnica je u 

velikom mjeri doprinijela 
bijesu OSCE-a zbog samog 
teksta unutar èasopisa. Taj 
bijes je imao dosta odjeka. 
Ozbiljnost reakcije OSCE-a 
je oštro eskalirala u toku 
posljednje sedmice prije 
izbora. David Foley, 
glasnogovornik OSCE-a, 
prvobitno je izjavio 
prisutnim na konferenciji za 
štampu 4. septembra da je 
tekst ‘‘la•an’’ -- Dani su se 
‘‘osramotili nasjedanjem na 
ovu prevaru i uèinili svojim 
èitaocima medvjeðu uslugu, 
dezinformišuæi ih’’. Meðutim, 
u saopštenju izdatom 11. 
septembra, OSCE ne samo da 
je još jednom odbacio tekst, 
nego je još i dodao da 
razmatra pravnu akciju 
protiv èasopisa. 

Šta se to desilo u 
meðuvremenu? HDZ je tvrdio 
da je tekst -- i njegove 
implikacije -- doprinio 
njegovoj odluci od 9. 
septembra da bojkotuje 
izbore u BiH. Dana 12. 
septembra, David Foley je 
izjavio za novinare da je 
OSCE-va osuda teksta kao 
totalne prevare pomoglo HDZ-
u da opozove odluku. 

Koje su implikacije ovog 
teksta? Dani tvrde da je to 
sa•eta verzija internog 
dokumenta od 70 stranica, 
kojeg je koristila mostarska 
misija OSCE-a, a u kojem se 
opisuje zloèinaèka i 
politièka mre•a kratkotrajne 
Republike Herceg-Bosne. 
Tekst ima formu dosijea: 
slike i kratke biografije 
liènosti koje su oèito 
odigrale kljuènu ulogu u 
•ivotu Republike i u ratu 
protiv Bošnjaka. Neke od tih 
liènosti se sada nalaze u 
hrvatskim zatvorima, dok su 
neke utjecajni èlanovi HDZ-
a. U ove druge spadaju 
najviše voðe HDZ-a. Pominju 
se predsjednik Hrvatske 

Franjo Tuðman, predsjednik 
Federacije Vladimir Šoljiæ, 
ministar obrane Hrvatske 
Gojko Šušak i ministar 
spoljnih poslova BiH 
Jadranko Prliæ. 

U tekstu se nagovještava -- 
iako se ne ka•e direktno -- 
da su sva èetvorica bila 
duboko upetljana u 
kriminalne aktivnosti. Neke 
èinjenice su odavno poznate, 
ispred drugih stoje 
kvalificirajuæe 
konstatacije, kao što su: 
‘‘navodi se da…’’ ‘‘smatra se 
da…’’ (Generalno govoreæi, 
konstatacije koje se mogu 
provjeriti su date kao 
èinjenice; konstatacije koje 
se ne mogu provjeriti su 
kvalifikovane.) Nijedan 
navod koji se ne mo•e 
provjeriti nije naroèito 
ozbiljan. Na primjer, 
‘‘postoje nepotvrðeni 
izvještaji da je osoba X 
nedavno potrošila oko 
1,000.000 DM za kupovinu 
jahte’’, ‘‘smatra se da je 
osoba X bila upetljana u 
crnoberzijanske poslove, 
prodavajuæi gorivo vojsci 
bosanskih Srba’’. 

Meðutim, postojanje takvog 
dokumenta, ako nije la•an, 
implicira nešto što je HDZ 
mo•da smatrao puno 
ozbiljnijim -- da je politika 
OSCE-a predviðala pravljenje 
neèega nalik na dosijee -- 
èak i kriviène dosijee -- o 
politièarima iz ‘‘Herceg-
Bosne’’. (Pa ipak, OSCE je 
izjavio da njegov mostarski 
odjel za ‘‘Regionalnu 
stabilizaciju’’ nema istra•ni 
aspekt.) 

Oko ovog sluèaja se digla 
velika medijska halabuka. 
Dr•avni i nezavisni mediji 
iz Hrvatske i Federacije su 
izvijestili o njemu, neki uz 
naklonjenost prema Danima i 
uz nagovještaj da je tekst 
stvarno autentièan; drugi 
sugerišuæi da se OSCE nije 
dovoljno oštro distancirao. 
Ljudi koji rade za 
Monitoring Report-u 
razgovarali su sa dvije 
kljuène osobe u ovom sluèaju 
-- glavnim i odgovornim 

urednikom Dana Senadom 
Peæaninom i glasnogovornikom 
OSCE-a Davidom Foleyem. 

Prvo, jedno od 
najspornijih pitanja se mo•e 
odmah razjasniti. Senad 
Peæanin priznaje, bez 
ustezanja, da je zaglavlje 
OSCE-a koje se nalazi preko 
naslovne strane koja nema 
zaglavlja, dizajnirano u 
njegovom umjetnièkom odjelu. 
‘‘To je našim èitaocima bilo 
interesantno’’, ka•e on. 
David Foley je, dakle, u 
pravu kada pokazuje 
zainteresovanim ljudima, uz 
pomoæ papira sa zaglavljem, 
da ovo zaglavlje nije èak ni 
dobra imitacija zvaniènog 
formata u mostarskoj misiji 
OSCE-a. 

Ovo pitanje se, meðutim, 
komplikuje kada Foley ka•e 
da dokumenti koji slu•e samo 
za internu upotrebu nemaju 
uvijek zaglavlje. Èinjenica 
da je zaglavlje la•no, 
dakle, ništa ne govori o 
autentiènosti samog 
dokumenta. 

Upitan o porijeklu 
dokumenta, koji se sastoji 
od 70 strana i iz kojeg je 
navodno izvuèen ovaj tekst, 
Peæanin je nepopustljiv. 
‘‘Èekao sam i èekao dok nisam 
bio potpuno siguran da je 
dokument autentièan’’, ka•e 
on, dodajuæi da dokument 
potièe iz maja 1997. godine, 
te da on za njega zna od 
juna. Bivši novinar David 
Foley na to je odgovorio: 
‘‘Zašto nije sa nama 
kontaktirao prije nego što 
je to javno objavio? Mogli 
smo mu dokazati da je la•no. 
A bilo bi i novinarski 
profesionalno da nas je 
unaprijed obavijestio’’.  
Senad Peæanin slije•e 
ramenima. ‘‘Ne pitam ni Aliju 
Izetbegoviæa, ni AID 
(bošnjaèka Agencija za 
istra•ivanje i razvoj, koja 
je takoðe bila meta u 
septembarskim Danima) prije 
nego što objavim povjerljive 
materijale o njima. Zašto 
bih kod OSCE-a napravio 
izuzetak?’’ 



 9 

Obje strane oštro dr•e 
pozicije; nijedna ne mo•e da 
pru•i dokaze. Senad Peæanin 
se brani navodnom potrebom 
da zaštiti izvor. Foley je u 
te•em polo•aju, jer mora da 
doka•e da nešto nije taèno, 
i to èini uz pomoæ èesto 
pominjane rijeèi ‘‘la•an’’. 
Peæanin tvrdi da su mu 
odreðeni zapadni diplomati 
rekli da, prema nekim 
njihovim saznanjima, 
originalni dokument je 
stvarno autentièan proizvod 
OSCE-a. Foley to odbacuje 
kao ‘‘dimnu zavjesu la•i’’. 

Peæaninova zadnja na ovu 
temu je da je spreman iæi i 
na sud da doka•e da je u 
pravu. Posljednje što je 
David Foley rekao je da 
‘‘moguæa odluka o kriviènom 
gonjenju zavisi od 
zakljuèaka Komisije 
eksperata za medije (MEC)’’. 

Ovo tijelo je odr•alo 
sastanak u vrijeme pisanja 
ovog izvještaja (19.09.), 
ali Dani nisu bili na 
dnevnom redu. Istra•na 
komisija MEC-a takoðe nije 
bila upoznata sa stvarnim 
sadr•ajem teksta. Meðutim, 
‘‘istra•ujemo sluèaj’’, ka•e 
predsjedavajuæi MEC-a 
Lynwood Todd, ‘‘i uvjeravam 
Vas da æemo to uraditi vrlo 
temeljito’’.

 

PROUKA ÈITAOCIMA 

Ljudi koji rade za 
Monitoring Report se 
pozdravljaju sa svojim 
èitaocima, bar za sada. IWPR 
i Media Plan su vršili 
monitoring medija u BiH i 
pru•ali neprekidne analize 
od juna 1996. godine. U 
Monitoring Report-u se 
poèelo sa pokrivanjem bh. 
medija u kontekstu 
prošlogodišnjih opštih 
izbora i to je bio sadr•aj 
prve dvije serije. Nakon 
septembarskih izbora, u 
Monitoring Report-u se 
prešlo na posmatranje 
ispunjenja obaveza iz 
Daytonskog mirovnog 
sporazuma od strane medija. 
Svrha ove posljednje serije 
bila je posmatranje 
medijskog izvještavanja u 
toku kampanje za lokalne 
izbore. Centar naše pa•nje 
malo je bio promijenjen u 
toku ljeta, kao odgovor na 
razvoj dogaðaja u Republici 
Srpskoj, i unutrašnji 
medijski rat koji je izbio 
kao posljedica toga. 

S obzirom da je ova prièa 
daleko od kraja, i da su 
mediji daleko od rješavanja 
svojih problema, ovo nije 
sretno vrijeme da završimo 
posmatranje, ali •elimo da 
izrazimo iskrenu zahvalnost 
Švedskoj agenciji za 
unutrašnji razvoj (SIDA), koja 
je ovaj projekat podr•avala u 
protekloj godini, kao i 
ranije. To je uèinjeno u 
saradnji sa Institutom 
otvoreno društvo, Winston 
fondacijom za svjetski mir i 
udru•enjem Friedrich Neumann 
Stiftung. Projekat posmatranja 
je ustanovljen ne kao 
akademska vje•ba, nego kao 
pouzdan izvor informacija i 
vodiè za profesionalno 
ponašanje medija u BiH nakon 
Daytona. Od svog pokretanja, 
izvještaj se mogao dobiti 
besplatno na engleskom i 
bosanskom jeziku, s ciljem da 
bude pouzdan i koristan za 
kolege u bh. medijima. 

Kao industriji, pred 
medijima u BiH stoji dug put 
prije nego što postanu pošteni 
i slobodni. Uprkos tome, 
vidimo mnogo znakova nade za 



 10 

buduænost. A što je najva•nije 
od svega, nadamo da je osnovna 
vrijednost posmatranja 
dokazana na lokalnom nivou, i 
da æe se posmatranje nastaviti 
neformalno, u cijeloj BiH, u 
kafiæima kao i u redakcijama. 

 IWPR & MEDIA PLAN 


	Highlights
	SRT - RAT ZA TALASE
	Izazov “babi” Plavšic
	“Banjalucke mase gore od Hrvata i Muslimana” – Krajišnik

	ETIKA OMETANJA
	NATO je vlasnik talasa

	’OVO NISU BILI DOSTOJANSTVENI IZBORI’ - TV BiH, 13.09
	Multietnicnost na Oku 22
	Najmanje ekstremni…
	“Jadni balegari”
	RTV BiH

	IZVJEŠTAVANJE O IZBORIMA U RS
	’STROGO POVJERLJIVO’ - Dani  DIGLI PRAŠINU
	PROUKA ÈITAOCIMA

