
© Media Online 2004. All rights reserved. 

 

 

 

SLOVENE MEDIA IN OWNERSHIP TURBULENCES 

 

Gojko Bervar 

 

May 11, 2004 

 

 

In early spring, the statute of the Ljubljana newspaper company DNEVNIK was 

changed. An article in the statute, according to which management cannot appoint or 

dismiss the editor-in-chief without the approval of journalists, was changed. 

According to the change, the issue of journalist consent in appointing a new editor-in-

chief remains in force, but the second part of the article was changed so that if 

owners want to terminate the employment of the incumbent editor-in-chief, they give 

employees only the right of unbinding opinion. The right of veto, which existed until 

that time in Dnevnik as the only daily paper, and even the only media outlet in 

Slovenia, thus considerably lost its edge. 

 

The Slovene media law, namely, does not require the consent of employees in 

editor-in-chief shifts; it is enough if owners ask employees for their opinion, which 

they may take into consideration, but are not obliged to. 

 

History of Ownership Changes in Slovene Media 

 

The DNEVNIK statute change tells us a widely spread story of significant changes in 

the area of media ownership in Slovenia. While in the privatization process, in the 

early nineties, ownership over the majority of media remained in the hands of 

employees, over the recent years it started moving more and more into the hands of 

financial companies, large enterprises and para-state funds. Slovene privatization 

with a ratio of 30:30:40, distributing 30 percent of ownership to employees for free, 

30 percent to para-state funds, and sending 40 percent on the free market, enabled 

employees, in addition to those 30 percent, to buy stock in their companies on the 

market with special benefits, as a result of which the media, in the initial years, was 

owned up to 60 percent, and even more, by employees. This explains the mentioned 

right of veto at Dnevnik. Namely, changes in company statutes require a two-thirds 



© Media Online 2004. All rights reserved. 

majority and therefore employees, while they had majority, smoothly voted a clause 

requiring consent in editor-in-chief appointments and dismissals. However, over time, 

the price of media stock rocketed and people started selling their stock, which after a 

while reached prices that were ten times higher. A real stampede then started, since 

some of them could even buy apartments by selling their stock, and as soon as 

others realized that, they started selling their own stock at lightning speed, and in the 

end (out of the previous 60 percent), only five or six percent of stock in their 

respective media companies remained in the hands of journalists. 

 

This first wave of buying media stock brought bankers and investment companies 

into the game – who entered the business expecting a further rise in the value of 

prices. But the market settled, there was no new major growth and the new 

ownership structure remained pretty balanced for quite some time. Profits on stock 

ranged from 12 percent to as high as 25 percent, which is very reasonable, and there 

was a lull for a while. During that time, the ownership structure was quite dispersed, 

which on one hand was good for journalists because the various owners could not 

agree on such statute changes that would restrict the power of employees. 

 

In 2000 a political strike against the media was attempted. Dr. Andrej Bajuk’s short-

lasting right-wing government tried to use para-state funds’ ownership to achieve 

influence over the largest daily DELO, but the paper avoided this when one of the 

funds, led by a director appointed by the outgoing government, quickly sold a part of 

its stock to the Gorenje company. This, in a way, gave a signal to other companies 

that secure capital was hiding in media stock. Some time later the brewery Pivara 

Lasko entered the business and today, for example, it holds one-fourth of DELO 

stock. 

 

In the DNEVNIK company, the former DZS bookstore became the majority owner 

with more than 51 percent, while Austria’s Styria, a publishing company of Catholic 

provenance, entered the paper with one-fourth. Only the new owners of DNEVNIK 

managed to agree to change the Dnevnik statute and it can be expected that the 

paper’s incumbent editor-in-chief, Mrian Lesjak, a professional from head to toe, will 

soon become Dnevnik’s past. Or, at the very least – as a result of blackmail due to 

great pressure coming from the owner who is insisting on a future (increasingly 

yellow) profile of the paper. 

 

 



© Media Online 2004. All rights reserved. 

What New Owners Are Thinking 

 

The problem with the new shuffle on the Slovene media market, namely, is that 

people with little or no knowledge of the peculiarities of media have entered this field. 

They do not care what newspapers look like or what is their history – the only thing 

they see are the profits that they are supposed to bring. Which means, to say the 

least, that the only thing they see is the high circulation of what is called yellow press, 

and they sometimes want to turn even “serious” papers into tabloids. The short-

sightedness of this kind of thinking can be explained by the fact that they equate the 

media with making shoes – when a certain model does not bring in enough money, a 

new model must be put out on the market no matter what. However, newspapers are 

completely different from classical goods for sale – they have an audience that is 

used to their permanent profile – and it expects them to satisfy its interest in 

information in a way it is already accustomed to. Readers of serious papers do not 

want to read gossip in their paper in the place of credible information. If they have 

such inclinations, they satisfy them by buying another paper; they certainly do not 

want any change in their paper, which by its specific profile has become part of their 

everyday routine. The ultimate result of these ideas of the new owners could be a 

total collapse of what used to be good papers, which cannot find their feet among the 

“yellow press” – or at least not as well as those who have been doing that for years 

and have already attracted their own specific audience. 

 

National Broadcaster Also Under Attack 

 

However, this kind of thinking that would move everything into the yellow and 

commercial sphere for the sake of money, has not touched upon the print media 

only; it is already entering broadcasters, even national ones, by the front door. RTV 

Slovenia, for instance, because of old sins and the government’s somewhat peculiar 

belief that tax should be paid on subscription fee, which is a para-tax itself, has found 

itself deeply in the red again. According to the company AT Kearny’s experts, it 

should transform its programs in such a way that they cost as little as possible and 

bring in as much money as possible. Following this logic, currently the most popular 

Radio Slovenia second program – Vall 22 – should be relieved of the burden of talk 

items and introduce as much music as possible since that is, clearly, the cheapest 

part of a program. But this is precisely the reason why this program is the most 

popular because, unlike commercial stations, it provides enough information specially 

suited to the audience of a light radio program. With the aim of reducing costs, this 



© Media Online 2004. All rights reserved. 

means that the profile of this program, which is popular precisely because of its 

profile, should be changed. 

 

How far chasing after profits can get is shown by a case recently dealt with by the 

Slovene journalists’ court of honor. A commercial radio station enabled an extreme 

right-wing politician, in its program, to insult a man that he does not agree with by 

calling him a “mental patient.” While the opponent was not given an opportunity in the 

same program to respond to the insults, the same politician several minutes later was 

again allowed to repeat the insults and even add new ones. The journalist who 

hosted the program defended himself before the court of honor saying the following 

words: “We are a commercial station, and people like to hear things like that.” This 

kind of understanding touches the very bottom of our profession. The next possible 

stage can only be a call for lynching those who are insufficiently “ours,” who are 

different, foreign, or simply not likeable. 

 

The Future 

 

Ljubljana Faculty of Social Science Professor Dr. Sandra Basic Hrvatin, together with 

Lenart Kucic, discovered while doing a research project that the Slovene media 

space is controlled by a handful of individuals. They are partly people appointed 

according to political criteria, partly bosses of large companies. They all sit on the 

majority of supervisory boards of large Slovene media companies and the only thing 

that interests them right now is Monopoly – a game in which the goal is to own as 

much as possible, throwing others out of the game. Their interest in media ownership 

is not long-term and as soon as they get a good offer, from within or without 

Slovenia, they will sell their share in newspapers without thinking. Therefore, it 

becomes ironic, wrote the abovementioned researchers, that formerly socialist 

countries from eastern and central Europe sold out their media back in the 1990/92 

period, while Slovenia, through its type of privatization, by limiting ownership, 

succeeded only in that it will face the same consequences 10 or 15 years after 

everyone else. 

 

Gojko Bervar works as journalist-commentator for internal policy and religious 
issues in the Radio of Slovenia. Translation by: K. H.  © Media Online 2004. All rights 
reserved. 


