
Montenegro

Prime-time news programs on TVCG and TV IN

TV MONTENEGRTV MONTENEGRO IS MORE O IS MORE THORTHOROUGH,OUGH,
TV IN IS MORE DIVERSETV IN IS MORE DIVERSE

Association of Young Journalists

Introduction & methodology

In April 2007 the Association of Young Journalists carried out
monitoring and comparative analysis of prime-time news programs
on two TV stations: 

- Public Service of Montenegro /TVCG1/ (Dnevnik 2) 
- Television IN /TV IN/ (INpuls).
The monitoring was conducted on a sample of 7+1 day during

April 2007 - where the seven dates were defined before the start
of monitoring. The eighth day was chosen freely, as the day on
which the most relevant event happened that month (in this case
it was April 18 when followers of the Montenegrin Orthodox
Church were prevented from entering a monastery in Cetinje):

Week I:    Monday, April 2; Tuesday, April 3
Week II:   Wednesday, April 11; Thursday, April 12
Week III:  Wednesday, April 18; Friday, April 20 
Saturday, April 21
Week IV:  Sunday, April 29

MontenegroMontenegro

1



Dnevnik 2 - The primetime news program on TVCG1, chosen
as the main news program of the national Public Broadcasting
Service, which has special obligations in terms of reporting
objectively and professionally.

INpuls - According to the latest polls, IN television enjoys
growing credibility, the highest at the moment among privately
owned televisions in Montenegro, and that is why the
Association of Young Journalists chose their main news program
INpuls as the best reference for comparison with the Dnevnik 2
program on the Montenegrin public broadcasting service.

Besides analytical monitoring, the Association also conducted
statistical monitoring of the two programs in relation to several
aspects: covered topics, territorial distribution, news forms,
content.

General conclusions

! The main difference between the two programs is how items
are covered and presented. Items from their own production
dominate Dnevnik 2 on TVCG, while other information - agency
news and news taken from other media - is present in only a very
small number. On the other hand, the news structure of INpuls on
IN television is of miscellaneous production and the majority of
news is from agencies.
! IN television, in terms of content, is more oriented towards
presenting the broadest possible range of information in its
primetime news program, while TVCG in Dnevnik 2 follows the
concept of a smaller number of topics, but covered more thoroughly. 
! Both televisions in their main news programs similarly cover
events such as roundtables, Parliament sessions, councils, press
conferences. The differences are the most evident in thematic
news stories, prioritization and how information is covered and
presented. 
! What is easily noticeable in both primetime news programs is
absence of criticism, or more precisely, absence of a critical
approach in covering the day's events. Promotion is far more
present than criticism, especially in stories covering the area of

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

2



tourism, which on both televisions are almost completely
deprived of any critical attitude.
! Dnevnik 2 noticeably precedes INpuls when it comes to covering
events related to visits of Montenegrin delegations to foreign
countries because, unlike IN TV, TVCG usually sends a TV crew
to cover such events directly. These kinds of items as a rule are
affirmative with regard to Montenegrin state politics and are
completely deprived of any kind of critical remarks.
! Considerably more thorough coverage of issues in Dnevnik 2
is the most evident in stories that deal with social topics and topics
from everyday life. INpuls often presents one-sided views when
reporting on the Montenegrin Orthodox Church; TVCG covers
in more detail than INpuls the topic of adoption of the new
Constitution. Dnevnik 2 gives much space to promotion of national
politics by reporting on visits of Montenegrin delegations to foreign
countries and occasionally openly promotes commercial companies.
! Reporting in Dnevnik 2 on TVCG is accompanied by footage
that is more dynamic than in the case of INpuls, primarily thanks
to the fact that in most cases the footage is from the scene, while
footage or still pictures that keep being repeated dominate in INpuls.
! Dnevnik 2 reports much less on events from the region, especially
from Kosovo, than is the case with INpuls.
! Dnevnik 2 from time to time broadcasts information from the
Government's official protocol, usually at the end of the political
news bloc, and such information is given in short forms - the presenter
reads an item lasting up to 30 seconds, usually covered by picture
or footage taken at the official protocol meeting. Inpuls also
broadcasts this, although rarely, and when it does, it is presented
in a somewhat broader form.
! When it comes to the topic of human rights, the two televisions'
coverage was fair and balanced. The most current event from this
field - threats to investigator of human rights' violations
Aleksandar Zekovi} - was covered by the two TV stations thoroughly
and fairly in their main news programs. 
! During the monitoring period no serious violations of the
Code of Ethics for journalists were observed, nor were there any
significant lapses in covering current events.

MontenegroMontenegro

3



Coverage and presentation of information

The most evident difference in news coverage on the two programs
is the news form they use. Dnevnik 2 has far more reports from
the field than INpuls. The primetime news program on TVCG
favors items that are formatted as features from their own production,
while on Inpuls most of the time the anchor reads information
accompanied by footage, and they have far less TV stories from
their own production. As a result of this concept, Dnevnik 2
always has less news items than Inpuls.

TVCG covers the topics it reports on much more thoroughly
than INpuls. Dnevnik 2 rarely broadcasts anything that they do
not have their own story on, while INpuls relies greatly on
agency news. Because of this, Dnevnik 2 fails to cover a certain
number of topics that Inpuls informs of in shorter form.

The orientation of Dnevnik 2 towards their own TV news production
is especially pronounced when it comes to events happening outside
Montenegro. Most often, these are visits of political or economic
delegations from Montenegro to a foreign country. Unlike
INpuls, Dnevnik 2 very often has its own camera at the scene of
the event. These stories, as a rule, are affirmative for
Montenegrin state politics and are completely deprived of any
form of critical remark.

Examples of such items are coverage of a signing ceremony
for a declaration of cooperation in the field of energy during a
summit in Ohrid, reports from tourism fairs and a story on a visit
of a delegation of the Montenegrin Union of Employers to
Berlin.

Also, with regard to coverage of events with cameras at the
scene, TVCG has an advantage over IN television because they
have their own bureaus both in the north of the country (Bijelo
Polje) and in the south (Herceg Novi). That way they cover more
events from these regions than IN TV, in terms of use of their
own news production capacities.

In Dnevnik 2, the news form in which information is read by
the anchor and accompanied by picture or footage is applied only
when presenting protocol news and news from Serbia or the
region, and it is aired before the world affairs section. News presented
in this form is usually very short. 

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

4



Main differences in coverage

During the monitoring period, in the selected program samples
there were certain oscillations in reporting in the two main news
programs on the same current events.

The Constitution
Dnevnik 2 dealt much more thoroughly with the issues concerning

the adoption of a new Montenegrin constitution, presenting it from
several different angles. 

A good example of this is April 3 when both televisions
opened their primetime news programs with quotes from an
interview given by President Filip Vujanovi}, with special accent
on his stands on the Constitution. However, Dnevnik 2 continued
the item with another item featuring the stands of the independent
analyst Sr|an Darmanovi} on the subject and also presented a
Vox Populi, with citizens' views on the new Constitution and the
procedure for its adoption. This way Dnevnik 2 brings the problem of
adoption of the Constitution closer to their viewers by representing
different point of views, while INpuls gives only President
Vujanovi}'s stand.

Religion, Minorities & Human Rights
TV IN reports more extensively on the Montenegrin Orthodox

Church than Dnevnik 2 on TVCG. Inpuls regularly transmits
information related to the Church, positioning it rather high on
the list of priorities. Dnevnik 2 on TVCG is not so consistent in
covering topics in connection with the Church, and when it does
cover them, it does not give them such a high priority as IN television.
Also, not infrequently INpuls gives only one side of the story,
supporting the interests of the Montenegrin Orthodox Church. 

The best illustration of this conclusion is INpuls' program on
April 12th when TV IN violated one of the basic principles of
journalism - objective reporting. Namely, Inpuls presented an
utterly one-sided report on a dispute over Church property, yet
giving it absolute priority - the first five items dealt with this

MontenegroMontenegro

5



issue. Inpuls started with quotes from a press release from the
Serbian president's office summarizing his talks with
Montenegrin President Vujanovi} on this issue, lasting 26 seconds.
This was followed by statements affirming the stands of the
Montenegrin Orthodox Church, which included a statement of
Church Deacon Sreten Vujovi}, allegations by member of the
Social Democratic Party Main Board Novak Ad`i} and an appeal
by investigator of human rights' violations Aleksandar Zekovi}
addressed to President Vujanovi}. In this context, the other side
was completely neglected - Inpuls did not present a single stand
of the Serbian Orthodox Church. On the other hand, TVCG's
coverage of this topic was broadcast in the 18th minute of
Dnevnik and consisted only of excerpts from the release issued
by the Serbian president's office, lasting 33 seconds.

Also, the previous day - April 11, Inpuls gave pretty high priority
to criticism by Metropolitan Mihailo regarding a statement given
by President Vujanovi} in which he said that the state would pro-
tect the property of anyone who has legal ownership over it.
TVCG did not cover this event in its primetime news program at all.

On April 20 INpuls showed once again its adherence to the
Montenegrin Orthodox Church or rather its readiness to criticize
the Serbian Orthodox Church. In the 9th minute of Inpuls they
aired an item, 1 minute and 54 seconds long, presenting the
stands of Dragan Ivan~evi} (Liberal Party) who criticizes the
state authorities and the ruling Democratic Party of Socialists,
saying that they are trying to preserve the absolute monopoly of
the Serbian Orthodox Church in Montenegro. The same day
Dnevnik 2 presented the same statement in the form of an agency
news item, 22 seconds long, in the 14th minute of the program.

The day that the dispute between the two churches culminated,
however, both televisions' coverage of the event was balanced.
Both Dnevnik 2 and INpuls reported without considerable oscillations
on police intervention in preventing an attempt by Montenegrin
Orthodox Church followers to enter the Cetinje Monastery on
April 18, as well as subsequent reactions by both churches and
different political parties.

When it comes to subjects concerning minorities, coverage on
both televisions was fair. 

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

6



Perhaps the biggest difference was observed on April 11 with
regard to the positioning of a story covering a request made by
the Muslim society Matica Muslimanska for the state to recognize
Muslims the right to citizenship. This information in Inpuls was
placed at the very beginning (4th item in hierarchy in the 8th
minute of the program), while Dnevnik 2 presented an item on
the same topic in the second part of the program (13th place and
22nd minute).

One of the most current topics of the month - threats delivered
to investigator of human rights' violations Aleksandar Zekovi} -
was covered by the two TV stations thoroughly and fairly in their
main news programs. 

Social Topics & Priorities
The two televisions in their primetime news programs had different

approaches to coverage of social, communal and everyday life
topics. Dnevnik 2 covers these topics more seriously than Inpuls,
producing more detailed stories on various topics from everyday
life, with considerable initiative in identifying current topics
from this field. Inpuls is generally more passive than Dnevnik 2
in this regard.

An example is April 2 when Dnevnik 2 covered an all too current
issue from everyday life - citizens' trading on the stocks market.
The topic was very well covered with several excerpts from
interviews with citizens on the spot, i.e. in brokers' offices,
explaining their motives for trading on the market. The story also
showed two excerpts from interviews with stock market representatives
who explained the phenomenon of citizens' massive trading on
the market. The same day Dnevnik 2 covered the issue of abortion
in the Constitution. 

An example of good self-initiated thematic coverage is
Dnevnik 2 from April 21 when it aired in the second part of the
program an item on the growing number of divorces in the
municipality of Bijelo Polje. Also, on April 29 Dnevnik 2
showed in the second part of the program a story on an expedition
of Norwegian enthusiasts to Lov}en and an item on the start of
fishing season on Black Lake /Crno Jezero/.

MontenegroMontenegro

7



A different approach to coverage of social topics was evident
also on April 11 when Dnevnik 2 chose as the day's priorities items
on the start of a hunger strike in a forestry company and on the situation
at Bjelasica Rada Company in Bijelo Polje. Dnevnik 2 placed these
two items in the 4th and 5th place, while Inpuls placed them in the
second half of the program and they were the 16th and 17th news
items according to the priority hierarchy. In addition, they did not have
a feature on the start of the hunger strike; instead, they only presented
an agency news item accompanied by video shots.

A very illustrative example is also April 12 when perhaps the
most obvious difference was observed in terms of prioritizing
news on the two televisions. That day Dnevnik 2 placed social
issues at the very top of priorities, while Inpuls placed religious
issues. In the first six minutes, Dnevnik 2 aired items on social
problems - an item on an announced pension raise, on statistical
data released by Monstat on the average wage and an item on the
postponement of a strike of utility service workers. The same day
Inpuls devoted the first five minutes to religious issues, airing
five items concerning a dispute between the Montenegrin
Orthodox Church and Serbian Orthodox Church on ownership
over properties, including buildings and land.

A very illustrative example of TV IN's superficial coverage of
social issues in its primetime news program is also a report on a
workers' strike at a forestry company from Pljevlja on April 18.
The example represents conceptually different reporting, resultinf
in incomplete information, in this case in INpuls. The main
primetime news program on TV IN covers the Pljevlja forestry
workers' strike in the u 22nd minute of the program and presents
the following information: �Workers of the Pljevlja Forestry
Company, who have been on a hunger strike for eight days now
because of unpaid wages and other dues, will make a decision on
further activities in a meeting tomorrow, the Company's Strike
Committee announced after meeting with representatives of the
company's majority owners.� The same day TVCG in its main
news program, also in the 22nd minute, aired an item on the
meeting of the Strike Committee of Pljevlja's forestry company
with Government representatives headed by Deputy Minister of
Agriculture, Forestry and Water Management Milosav An|eli},
which was also attended by Union representatives. The story
contained excerpts from interviews with the president of the

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

8



Strike Committee and the Deputy Minister, clearly presenting
the intentions of the Strike Committee to continue the strike if
their requests are not met and a promise given by the Ministry of Forestry
that they would find a way to solve the crisis in the next two days.

In this manner, the two media outlets presented completely
different information on the same problem, where far more complete
and accurate information was provided by TVCG in Dnevnik 2.

However, the same day TVCG failed to report in Dnevnik 2
that the strike at the Bjelasica Rada factory was called off, while
INpuls presented this information in an item lasting 26 seconds.

This is another indicator that the whole concept of reporting
mainly on events where the television has its own crew has its
flaws - TVCG thus fails to cover certain events which INpuls
mentions in the short form of agency news items. Thus, for
example, INpuls covers continuously the problems of taxi drivers,
which Dnevnik 2 reported on pretty poorly.

Specifics

TVCG has some regular blocs in its primetime news program,
such as live transmissions from the Voice of America studio in
Washington on Mondays, weekly review on Sundays and interview
on Saturday.

TVCG in its primetime news program very rarely covers
events from the region. Yet when they do, these items are pre-
sented in a very short form. Inpuls, on the other hand, covers
these topics regularly, usually after a bloc of top news from
Montenegro and before the world affairs bloc, but also in the
short form of agency news items. 

Dnevnik 2 on Sundays is apparently more relaxed from political
issues and space is given to corporate and municipal topics and
topics from everyday life, human interest pieces, thematic stories.

Unlike TV IN, Dnevnik 2 occasionally airs items concerning
campaigns or other activities   of commercial companies. Thus,
for example, in Dnevnik 2 from April 11, in the 28th minute of
the program an item was broadcast on the opening of a branch-office
of Commercial Bank Budva (Komercijalna banka AD Budva) in
Podgorica. The item was very affirmative for the bank and promoted
its services and plans for the immediate future.

MontenegroMontenegro

9



Statistics

Structure of content
In this part of the report, the statistical structure of both programs

is presented in 14 categories. Statistical comparison between the
two programs is given through the number of items (given on this
page) and duration of each item given in seconds (next page).

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

10

Dnevnik 2 - STRUCTURE OF CONTENT 
- NUMBER OF ITEMS

INpuls - STRUCTURE OF CONTENT 
- NUMBER OF ITEMS



MontenegroMontenegro

11

Dnevnik 2 - STRUCTURE OF CONTENT 
- DURATION

INpuls - STRUCTURE OF CONTENT 
- DURATION



INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

12

Terrirorial distribution

In this part of the report, we present the structure of the two
programs' news coverage according to region and the structure
of information according to the territorial units they refer to.

Dnevnik 2 - TERRITORIAL DISTRIBUTION

INpuls - TERRITORIAL DISTRIBUTION



MontenegroMontenegro

13

Program structure according to news forms

In this part of the report, we present the statistical structure of
reports in the two programs according to the category of coverage
and presentation of information.

Dnevnik 2 - PROGRAM STRUCTURE 
ACCORDING TO NEWS FORMS

INpuls - PROGRAM STRUCTURE 
ACCORDING TO NEWS FORMS



INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

14

Program structure according to news conetent

This part of the report presents the statistical structure of the
two programs according to the general content of information,
i.e. according to whether the information is generally positive,
neutral or negative. Journalist attitude was neutral, as the
Association of Young Journalists in the monitoring period did
not observe open partiality of any journalist or presenter/anchor.

Dnevnik 2 - PROGRAM STRUCTURE ACCORDING TO NEWS CONTENT

INpuls - PROGRAM STRUCTURE ACCORDING TO NEWS CONTENT


